(11.20 hodin)
(pokračuje Filip)

Pro tuto parlamentní diskusi - a já nechci říct, že jsme si ji naplánovali brzy, já jen chci říct, že jsme ji naplánovali tak, abychom se k ní dostali, a vláda je tady ve zpoždění. To si musíme všichni uvědomit. Je to škoda, protože máme před sebou pouze částečný materiál, a já ho jako částečný také beru. Neobsahuje základní strategii využití těchto prostředků v rámci celé strategie obnovy naší země a to je podle mého soudu základní vada toho materiálu. Způsob předložení vládou a představa jeho projednávání v Poslanecké sněmovně neodpovídá strategické závažnosti toho materiálu, a ty částky jsem uvedl.

Řekněme si přirovnání. Například projednávání státního rozpočtu, prvé čtení, zásadní strategické kroky, kam se to zaměří a co budeme dál dělat. To je podle mého soudu žel ke konstatování, že musí obsahovat a jasně vytyčit celkový strategický cíl České republiky v návaznosti na financování pro celé období roku 2020 až 2030. My jsme pořád v těch tříletých jakýchsi programovacích plánech, ale tohle je strategie. Ta musí obsahovat více kroků a musí naznačovat, jak těch prostředků využít. Je podle mého soudu důležité, abychom to po materiálu vlády vyžadovali. Prostě není to bez toho možné. Musí tam být zahrnuta jak podpora podnikatelských subjektů jako základního prvku ekonomie České republiky, to znamená jednotlivých segmentů průmyslu, ale je tam potřebná i podpora státního sektoru, který zatím jenom platí a zatím není jasné, kam má být nasměrován. Musí být v tom závěrečném, to znamená po 20. dubnu tohoto roku bych byl rád, aby Národní plán obnovy obsahoval snížení nákladů provozu státu, vytváření větší efektivity komunikace a řízení mezi státem a občany, podnikatelskými subjekty. Je třeba, aby byla definována podstata té sanace a pomoci nastartování ekonomie České republiky tam, kde ji ta pandemie nejvíce poškodila. To nejsou žádné fráze, to jsou základní principy toho, kam potřebujeme směřovat.

To odůvodnění je dáno tím, že vyřešení samotné například modernizace, stavebního zákona, důchodové reformy, ke které nedospěla vláda - a já jí to prosím nevyčítám, protože žádná vláda nebyla v tak složité situaci při té definici nového důchodového systému jako tato vláda, která řešila pandemickou krizi, a byl jsem účasten řady jednání o důchodové reformě v minulosti. Ale je potřeba se podívat i dále, protože posilování některých rezortních rozpočtů i s pomocí po pandemii poškozené efektivní (?) a racionalizací těchto resortů je potřeba se s tím vypořádat nejen onou digitalizací, která je často skloňována, protože potřebuje v podstatě klasický základ nového startu.

Česká republika při projednání musí tyto finanční zdroje a priority Národního plánu obnovy zpracovat do celkového širšího, alespoň sedmiletého plánu. Znovu připomínám červen minulého roku a naši výzvu, aby to vláda učinila. Dodnes tomu tak není. Já bych byl rád, abychom pro roky 2022 až 2028 měli připravený materiál, který bude možné využít. Uvědomme si, že celkově by měla být Poslanecké sněmovně předložena strategie, jak Česká republika smysluplně a efektivně využije v období 2021 až 2027, resp. 2030 s tím prodloužením, jak tady připomněl pan ministr, mimo vlastní rozpočtové zdroje celkem více než 900 miliard korun dotací a 400 miliard zvýhodněných půjček.

Nové operační programy Evropské unie mají dotační rozložení celkem 550 miliard, ponížené o odvody České republiky do Evropské unie. Tyto programy již nyní mají jak své věcné, tak i finanční priority a probíhá dokončování jejich projednávání, a já jsem rád, že alespoň v některých segmentech tady vláda pokročila.

Jsou tři samostatné specifické dotační programy mimo výše uvedené operační programy, celkově ve výši cca 200 miliard korun. Je to spravedlivá transformace zaměřená na podporu a transformace uhelných regionů. Myslím, že je tam 42,7 miliardy korun. Jedná se o Karlovarský, Ústecký a Moravskoslezský kraj a byl bych rád, aby se tam využily.

Pro mne jako pro Jihočecha je důležitý ten program operačního programu Rybářství, více než tři čtvrtě miliardy korun, protože je potřeba si uvědomit, že je to tradiční součást našeho zemědělství, ale i zpracovatelského průmyslu, našeho exportu, který je velmi efektivní.

Modernizační fond, který je spravován Evropskou investiční bankou, nikoliv Evropskou komisí, je pro deset států, a to včetně České republiky. Dotace z příjmů prodeje evropských povolenek na kysličník uhličitý je tady v určitém odhadu cca 150 miliard korun. Reálně bude pravděpodobně vyšší a pan ministr asi potvrdí, že ceny povolenek jsou otázkou velmi zásadní pro tyto věci.

Pokud tedy máme projednat Národní plán obnovy, tak je potřeba, abychom se soustředili na to, že prostředky Evropské unie mají určitý rámec využití. Je třeba do celkového konceptu toho sedmiletého plánu obnovy České republiky nejdříve zakomponovat využití uvedených dotačních nástrojů Evropské unie a jejich zajištění spolufinancováním konečných uživatelů. Bude se tedy muset podílet i státní rozpočet a koneční uživatelé, to znamená jak veřejný sektor, o kterém jsem hovořil, tak podnikatelské subjekty, se kterými to musíme spravedlivě vydiskutovat.

Předložený materiál, žel, zatím nepřehledně předpokládá implementační schéma těchto prostředků. Je více než žádoucí, aby byla od sebe oddělena implementace finančních prostředků, které bude využívat státní sektor a které budou určeny pro podnikatelské subjekty. Jsem přesvědčen, že pro podnikatelské subjekty je odpovídajícím místem kombinace Českomoravské záruční a rozvojové banky s kombinací odborných komisí složených z věcně příslušného ministerstva, nominantů vlády pro vědu a výzkum a případně i reputabilních odborníků z univerzit a jiných institucí.

Na závěr mi dovolte konstatování, že z předloženého materiálu jasně vyplývá, že předpokládané využití dotací z Národního programu obnovy vznikalo jako sbírka přání jednotlivých resortů a některých účelových skupin, a to mě mrzí. To, že v některých resortech není ta jasná vize, mě mrzí ještě víc. Plán Národního programu reforem byl evidentně zpracován následně jako povinné slohové cvičení, které vyžaduje Evropská unie. Já rozumím tomu, že někteří chtějí mluvit bruselštinou, aby tam byli úspěšní, ale to asi není to, co potřebujeme. Celý materiál nenaplňuje očekávané principy schválené Evropskou komisí, to je podle mého soudu problém, a neřeší nabízené prostředky fond testu celého víceletého strategického plánu toho nového nastartování a zefektivnění celého národního hospodářství, včetně modernizace státní správy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP