(12.50 hodin)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní na faktickou paní poslankyně Karla Maříková, připraví se na faktickou paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, já bych ještě poprosila, jestli byste mohl zodpověděl ten dotaz ohledně toho, jestli komunikujete s Ministerstvem zdravotnictví, potažmo se Státními hmotnými rezervami, o jiných typech testů. Já jsem se tady zmiňovala, že ty LEPU MEDICAL nejen že jsou neinvazivní, jsou nespolehlivé, ale celkově antigenní testy se úplně nehodí pro bezpříznakové jedince, čímž děti převážně jsou. Vyjádřila se tak třeba i viroložka Ruth Tachezy a další odborníci. Takže určitě, já si myslím, že jak rodiče, tak i děti by uvítali neinvazivní testy. Dneska už se dělají i PCR testy ze slin, sice jsou dražší, ale pro děti by byly vhodnější, protože zachytí opravdu spíše i toho bezpříznakového jedince. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Teď na faktickou pan ministr, s přednostním právem mám pak paní poslankyni Valachovou. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Omlouvám se, to jsem nestihl, protože mi uběhl čas, chtěl jsem odpovědět ještě na toto. Už u výběrového řízení nebo u té poptávky, kterou realizovalo Ministerstvo vnitra, ten, kdo dával tu specifikaci, bylo Ministerstvo zdravotnictví. Náš požadavek byl na neinvazivní typy testů, myšleno ve vztahu k odběrům z nosohltanu, ať už PCR, nebo antigen. Zároveň v mezidobí před druhým výběrovým řízením se situace posunula, je tu už spousta dodavatelů dalších typů testů. To znamená, tam právě byla debata mezi Státními hmotnými rezervami a Ministerstvem zdravotnictví o tom, jakým způsobem vybrat buď vhodné typy výrobců na ty typy testů.
Přiznám se, že nevím, jak ten výběr Státních hmotných rezerv nakonec dopadl, ale já s vámi souhlasím, i s Ruth Tachezy a dalšími. V tom materiálu, který jsme dávali k diskuzi na vládu, byla preference PCR testů s neinvazivním odběrem ze slin jako spolehlivější metody a metody, která vlastně umožňuje i odběry ne tak často, to znamená ne dvakrát týdně, ale třeba jednou za 7 až 10 dnů, což by byla varianta. Myslím si, že stále je tu prostor pro jejich zavedení aspoň v nějakém podílu.
Je jasné, že zřejmě neotestujeme 2 miliony lidí týdně, když vezmu 1,7 milionu žáků a studentů a 300 000 pedagogických a nepedagogických pracovníků, ale PCR testy jsou rozhodně variantou, která by měla být alternativou a v maximálně možné míře by měla být využívána. Ale v tuto chvíli ten nákup Státních hmotných rezerv je koncipován podle specifikace Ministerstva zdravotnictví, to znamená, já do něj nemohu vstupovat, ani nechci do něj vstupovat, protože, tak jak jste říkala, nejsem na to odborníkem. Nebo vy jste říkala, že by Ministerstvo školství mělo chtít - my chceme neinvazivní pro testování s rychlostí nějakého vyhodnocení, aby se to nevyhodnocovalo nějakou dobu, když je to ten antigen, aby to nebylo hodinu, ale těch 15 minut. To byly všechno požadavky od nás, ale ta specifikace je záležitostí Ministerstva zdravotnictví, a souhlasím, u symptomatických to samozřejmě má mnohem větší účinnost než u asymptomatických.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Faktickou poznámku má pan poslanec Lukáš Bartoň, je připravena paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Já se asi přidám ke kolegovi Výbornému a také zmíním, že jsme měli dneska schůzku s panem ministrem, to jednání, které jsme měli, bylo velice konstruktivní, děkuji za něj. Možná byste, pane ministře, mohl sepsat manuál, jak konstruktivně jednat s opozicí, a poslat ho panu premiérovi.
Co se týče testů, jsem také kritikem antigenních testů a jejich použití, nicméně vítám vstřícné gesto, že by se mohl udělat pilotní projekt na školách a vlastně v přímém provozu, za běžného chodu, odzkoušet tyto antigenní testy a mít několik týdnů na to, abychom si byli schopni ověřit, že ty testy fungují, že ty testy fungují tak, že se škola nestává místem, kde se šíří epidemie.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem paní poslankyně Kateřina Valachová, už jste se dočkala. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji. Pane předsedající, kolegové, kolegyně, pane ministře, bezpečný návrat dětí, žáků a studentů do škol není nic nového, bavíme se tady o tom rok v různých opakováních.
Ke školskému výboru v návaznosti na rozpravu: školský výbor požaduje zpracování konkrétních scénářů pro řekněme kritický vývoj epidemie, stabilní vývoj epidemie a optimistický vývoj epidemie od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy od poloviny listopadu. Od poloviny listopadu! Takže asi se shodneme na tom, že kdyby to bylo zpracováno a hotovo, to znamená, ty činy byly hotovy, tak se tady nemusíme scházet opakovaně a diskutovat.
Musím říct, že mě absolutně, prostřednictvím předsedajícího, nezajímají půtky ministra školství s premiérem, opravdu mě to nezajímá. Co mě ovšem zajímá, proč tyto tři scénáře nemáme. Nejde o to, že bychom snad chtěli po ministrovi školství, aby jako jediný na této planetě věděl, kdy skončíme boj s virem. To samozřejmě vědět nemůže a nikdo to po něm nechce. Ale co po něm máme právo žádat a mají právo žádat rodiče dětí v této zemi, je to, jak on jako ten, kdo za to zodpovídá a je za to placen, vidí právo na vzdělání dětí v těchto třech situacích: kritická, stabilní, optimistická, a co se s právem na vzdělání dětí děje a jak tomu budeme čelit, například skupinovou výukou. Podotýkám, Německo a Francie toto měly zpracováno, jejich ministři školství, o prázdninách, o letních prázdninách. My jsme to žádali na školském výboru v polovině listopadu, doposud není nic připraveno. Podotýkám, že zajistit výuku žáků ve skupinách nebo individuální nebo kombinovanou je velice složitá operace. To se neudělá za týden, to se nestihne za 14 dní. Na toto jsme opakovaně upozorňovali. Odborníci se od podzimu shodují, že na celkovou přípravu takovéhoto systému kvality vzdělávání potřebujeme minimálně tři měsíce, a opravdu národní cíl, koalice, opozice, všichni dohromady, všechny odborné asociace, toto odpracovat. Na ničem takovém se nepracuje. Nepracuje doposud!
Co se týká odborných asociací, Asociace gymnázií, CZESHA, Sdružení učňovských zařízení, ale také Česká lékařská komora, další odborné asociace, například z hlediska poraden, poradenských zařízení, umělecké školy, všechny tyto podpořily naše kroky na školském výboru už na podzim. Teď se divíme, ano, 25. března se dozvídáme z novin a z titulků - jednání s opozicí, kdy kolegové z opozice, a já se s nimi věcně ve většině shoduji, opsali to, o čem jednáme půl roku na školském výboru a co se neplní směrem k usnesení školského výboru. To si snad děláme legraci z těch dětí, rodičů a učitelů! Od toho tady opravdu nejsme.
Co se týká toho, co tady zaznělo, zazněla rotační výuka na prvním stupni základní školy. Už teď mám reakce na mobilním telefonu a mailech ze strany učitelů: No, jak to budeme dělat? To asi víme, že na prvním stupni je jeden třídní učitel. Takže jeden týden to bude probíhat, jeden nebude, nebo jak to bude s ošetřovným rodičům, pokud se budeme střídat po týdnu? Je to vydiskutováno? Pan ministr není placen za debaty s opozicí, já také ráda diskutuji s opozicí a v případě vzdělání se musíme všichni shodnout, to je chvályhodné. Pan ministr je placen za to, aby na vládě vydiskutoval řešení i s ostatními resorty a představil je veřejnosti tak, že ne že to tady všichni uslyšíme a přečteme si v novinách, pak se vyděsíme a pak následuje chaos a dohady, a pak se to nějakým způsobem rovná, ale pan ministr školství říká. To já ne, to Ministerstvo práce, to pan premiér, to Ministerstvo zdravotnictví, teď nově hlavní hygienička. Ne, my jako Sněmovna a zástupci lidu máme právo tady slyšet komplexní plán těch tří scénářů, perfektně oddiskutovaný v koalici i v opozici, tak jak si žádáme rok. Je to rok od začátku epidemie. Tyto plány jiné země mají zpracovány, není to žádná novinka, neobjevil tady nikdo Ameriku. A jak říkám, školský výbor, vážená Sněmovno, ten odpovídá vám jako plénu, aby tyto věci byly prodiskutovány odborně, a školský výbor půl roku koná. ***