(12.40 hodin)
(pokračuje Výborný)
Pokud to, co říkáte, a já jsem na to trošku alergický, že vzdělávání je prioritou, to už tady zaznělo tolikrát, že mám pomalu... že mi je hanba tohleto znovu vyslovit. Tak pokud to myslíte opravdu vážně, je potřeba v tom ty kroky činit a není možné, abychom tady za 14 dní zase debatovali s panem ministrem Plagou o tom, co bude za dalších 14 dní. Takhle se skutečně nikam nedopracujeme a je potřeba v tomto činit konkrétní kroky. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přečtu dvě omluvy, nebo tři. Za prvé se omlouvá předseda vlády Andrej Babiš dnes po celý den z důvodu zasedání Evropské rady. Za druhé, ministr zahraničí Tomáš Petříček se omlouvá dnes od 14.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Za třetí, ministr životního prostředí Richard Brabec se omlouvá z odpoledního jednání, a to z pracovních důvodů.
Teď tu mám jednu faktickou poznámku. Je to pan poslanec Radek Koten, potom vystoupí s přednostním právem paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím.
Poslanec Radek Koten: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové. Když tady poslouchám tu debatu, všichni asi cítíme, že děti je skutečně potřeba co nejdříve vrátit do škol a co nejdříve vrátit do předškolních zařízení, tedy do školek. Na druhou stranu považuji nápad, aby tříleté děti ve školkách nosily respirátor - já osobně, já osobně, a i rodiče - považují toto nařízení za zločin na těch dětech, protože není přece možné, aby takhle malé děti byly omezovány, co se týká kyslíku, nějakými respirátory. Za tu dobu, co chodily do školky - plus nějaké ty první druhé ročníky, plus speciální školy - tak jsem si nějak nevšiml, že následky, které by si nesly tyto děti na zdraví, byly nějak významné.
Další věc, kterou je tady nutné zdůraznit, jsou i ty vyšší ročníky plus odborné školy, včetně dalšího vzdělávání, ať už to jsou vysoké školy, lékařské fakulty a tak dále. Skutečně bych nikomu nepřál - a ani panu ministrovi - aby ho někdy operoval lékař, který absolvoval distanční výuku. Je pravda, že u specializace patolog už je to celkem jedno! Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem paní poslankyně Kateřina Valachová se hlásí a pak teprve vy, pane ministře, jste v pořadí. (Poslanec Rais namítá, že se také hlásil o slovo.) Vy jste se odhlásil potom? Pan poslanec Karel Rais byl na faktickou, ale vy jste se mi odhlásil. Pardon, zůstal jste přihlášen? (Poslanec Rais: Ano.) Tak teď tedy nejprve pan poslanec Karel Rais na faktickou. Protože vy jste mi tady zmizel najednou z displeje, proto jsem dal prostor teď s přednostním právem. Tak pan poslanec Karel Rais na faktickou, prosím.
Poslanec Karel Rais: Děkuji. Já jsem se přihlásil cíleně, protože je zřejmé, že se zase nedostanu na řadu, tak bych chtěl říct za prvé, že můj poměrně konstruktivní příspěvek se týká scénářů, protože hnutí ANO má samozřejmě scénáře. Tady jsme slyšeli jednu variantu a to trochu - no, v té verzi, co jsme slyšeli, máme těch variant samozřejmě víc. Tak to je první záležitost. A druhá - a ten bod je tak dokonce nazvaný - se týká maturit. Čili si myslím, že je potřeba diskutovat taky problém maturit.
A teď si dovolím něco takového, co bych tady asi moc říkat neměl, že by bylo dobré... řadu věcí se tady dozvídám jako poslanec vládního seskupení od vládního ministra tady v podstatě poprvé, zatímco si myslím, že řadu věcí nám mohl říct na klubu. Takže to je všechno. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: (Ministr Plaga se chystá k řečnickému stolku.) Moment, pane ministře, před vámi je na faktickou ještě paní poslankyně Tereza Hyťhová a potom na faktickou tedy pan ministr. Prosím.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Omlouvám se, nechci zdržovat, ale jelikož je 12.44, tak opět se nedostaneme ke konci rozpravy, tudíž k mému návrhu o usnesení, což považuji za naprostou... já nevím, jak to říct: my tady trávíme několik hodin a vlastně z toho nevzejde vůbec nic. Tím pádem, jelikož tento týden skončí škola - škola... pardon - schůze, navrhnu tento bod - nezbývá nic jiného, nebudu ho teď prodlužovat, nemá to ani význam - navrhnu tento bod znovu, protože se domnívám, že tahle debata by opravdu dnešní den neměla skončit. A jelikož to v tuhle chvíli nejde hlasovat, protože tam je ještě přihlášeno mnoho poslanců, tak jenom avizuji to, že tento bod budu navrhovat znovu na další řádné schůzi Sněmovny. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy s faktickou poznámkou pan ministr. Potom je s přednostním právem stále připravena paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji. Rychlá reakce na pana poslance Kotena. Rozhodně o tříletých dětech a respirátoru nemůže být řeči. Můžu vás ubezpečit, že to, o čem se bavíme, je maximálně chirurgická rouška. Tam není potřeba u dětí respirátor do 15 let věku, pokud znám tedy ta pravidla Ministerstva zdravotnictví. Druhá věc je, že jsme se bavili u návratu o předškolních dětech, to znamená šestileté děti a starší. U těch malých se asi shodneme, že to je velmi problematické.
Reakce druhá, na pana poslance Raise. Vzhledem k tomu, že doba je velmi dynamická, dostal jsem úkol od školského výboru, jemuž pan poslanec předsedá, tu informaci sdělit. Ještě v úterý večer jsme měli jednání znovu s hlavní hygieničkou. Na základě toho jsme pak protočili ten materiál ještě s těmi epidemiology a matematickými modeláři a následně jsme poslali dopis školskému výboru včetně odkazu na studie s tím, že další plénum je tady. Takže se omlouvám, ale není to žádný záměr, ale vzhledem k časovému presu a tomu, že je potřeba odborníky k tomu nechat vyjádřit, asi spíš, než bych já vystřeloval na nějakých mediálních brífincích nebo něco takového. Tak to je jenom na vysvětlenou, jak k tomuto došlo, jakým způsobem vlastně vznikal ten materiál a jeho odladění.
Ale ty studie - ta informace, co šla všem členům školského výboru - je podložena vlastně stejnými studiemi a jde z toho odvodit to, co jsem tady vlastně prezentoval dnes v trošku rozšířenější podobě, to znamená včetně těch variant nebo propočtu rotací a trošku důslednějších věcí.
Dovolím si, protože ještě vidím, že mám čas, zareagovat na pana poslance Výborného. Metodiku odběru - i to video máme - metodiku, kde jsou dány práva a povinnosti u toho testování, tak to je tam také uvedeno. A teď jsme dolaďovali nový postup při pozitivním výskytu a tam je potřeba ještě nějaká součinnost hygieny, ale počítáme s tím, že dostatečně dopředu to školy dostanou.
A to důrazné doporučení, paní poslankyně Mašková, bylo myšleno tak, že pokud 17 % případů vychází od učitelů - a je to třetí nejnebezpečnější nebo největší výskyt COVID-19 - (Předsedající: Čas.) - pardon - tak je tam vhodné, aby se očkovali. Kvůli jejich bezpečí, kvůli ničemu jinému.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Mám tady opět dvě faktické poznámky, takže pan poslanec Patrik Nacher a paní poslankyně Jana Černochová. Je stále připravena paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, já mám skutečně faktickou. Já jsem se chtěl zeptat, jestli je možné - nevím, jaké jsou dohody předsedů klubů - že bychom tedy jeli až do začátku interpelací, které jsou ve 14.30 hodin. Je to dotaz. Nevím, přijde mi to, že je to celkem zásadní téma, teď budu mluvit trochu sám proti sobě. My jsme se včera hodinu bavili o předjíždění cyklistů, ale návrat dětí do škol mi přijde docela zásadní, abychom to opět přerušili vlastně v tom bodu, kde jsme minule skončili. Pokud si vzpomínám, Karel Rais tam byl také na prvním místě, na prvním místě zůstal a my jsme se nikam nedobrali. Tak to je spíš můj dotaz, ale koukám, že kývání hlavy znamená, že se ve 13 hodin skončí, tak asi zbytečný. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: No, já bych když tak ten dotaz dal, nicméně mám tady už vytištěnu dohodu, kde naopak v cca 13 hodin budeme hlasovat o tom, že bychom vyřadili zbylé body. Takže takovou dohodu tady mám zaznamenanou a mám to tady od předsedy Sněmovny, že to zkouknou.
Nyní tedy faktická poznámka paní poslankyně Jany Černochové. Připraví se na faktickou paní poslankyně Karla Maříková. Prosím.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji. Kolegové z ANO, prostřednictvím pana místopředsedy, možná by bylo fajn, kdybyste si ty věci vydiskutovávali někde jinde než na půdě Poslanecké sněmovny. Já si osobně neumím představit, že bych takovýmhle způsobem tedy trénovala pana ministra Metnara jako předsedkyně výboru pro obranu. Myslím si, že je to i základ nějaké komunikace mezi předsedou nebo zastupujícím předsedou a mezi ministrem - tak by měla fungovat.
Každopádně jsem ráda, že tady ta debata probíhá, pan ministr odpovídá na všechny otázky a pro mě je tohle mnohem přijatelnější způsob než se o úředních maturitách dozvídat od premiéra v jeho pořadu Čau lidi. ***