(12.00 hodin)
(pokračuje Plaga)
Co se týká připravenosti, já už jsem o tom hovořil, ale ještě si dovolím jednou zmínit. Očkování probíhá, znovu jsme teď vyzvali školy, aby ještě daly apel na učitele nebo nějakým způsobem ještě učitelům, kteří mají zájem o očkování, sdělily, že se mohou prioritně registrovat do systému. Registrační měsíční okno, které začalo 27. 2., skončí úderem půlnoci v neděli 28. 3., ale samozřejmě to prioritní očkování by mělo probíhat dál, protože je naším společným zájmem, aby maximální možná část pedagogických i nepedagogických pracovníků byla proočkována první dávkou, která významně brzdí, ne-li zamezuje závažným důsledkům COVID-19.
Zároveň 3,5 milionu respirátorů z druhé várky do škol již bylo rozvezeno. To, co máme jako Ministerstvo školství připraveno od konce února, to znamená instruktážní video k samoodběrové sadě LEPU testů, a metodiku, kterou máme na úrovni Asociace ředitelů prodiskutovánu, jsme nerozesílali vzhledem k tomu, že ještě ty testy nešly do škol, tak jsme ji ponechali, ale bude distribuována tato metodika, stejně jako instruktážní videa, ve chvíli, kdy budeme distribuovat antigenní testy do jednotlivých škol. Samozřejmě že se bavíme o tom, že jak respirátory, tak roušky, o kterých jsem mluvil, tak antigenní testy jsou distribuovány do škol bez ohledu na zřizovatele.
V tuto chvíli je potřeba ještě zmínit, že pro druhou fázi, kde samozřejmě do rotace, pokud se situace bude vyvíjet dobře, by měly přijít i druhé stupně základních škol a samozřejmě měla by se rozšířit praktická výuka, laboratoře na vysokých školách i na ostatní ročníky, tak v té komponentě, která má lokální charakter, což je druhý stupeň základního školství, si myslím, že není od věci diskutovat o regionálním zapínání tohoto faktoru, to znamená, že by to nebyl plošný celorepublikový návrat, ale krajský nebo na úrovni okresů. Záleží samozřejmě na datových sadách a dohodě s Ministerstvem zdravotnictví. Z pohledu Ministerstva školství se tomu rozhodně nebráníme s ohledem na to, že v případě druhých stupňů přesah přes okres a spillover efekty negativní v tomto případě tam nejsou ani z pohledu epidemiologů, ani z pohledu modelářů.
Tolik aktuální pozice v první vlně rozvolňování. Samozřejmě že bych takto mohl mluvit i o naplánované druhé vlně, kde třeba v případě základních uměleckých škol by se ta skupinová konzultace posunula třeba do tří žáků, následně do deseti, ale to je k debatě a předpokládám, že se o tom ještě můžeme dále bavit. Tolik k plánu, k prioritám, upraveným prioritám a k připravenosti Ministerstva školství na návrat žáků do škol. Děkuji za úvodní slovo.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeju hezké poledne. Připomínám, že navrhovateli a zároveň zpravodaji bodu jsou poslanec Ivo Pojezný, to se týká informace vlády o konání maturitních zkoušek v roce 2021, a poslankyně Tereza Hyťhová, informace vlády k otevření škol. Takže, mám informaci, že paní zpravodajka Hyťhová chce vystoupit, pan poslanec Pojezný taky následně, a potom budeme pokračovat v té přerušené sloučené všeobecné rozpravě. Tak prosím.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Mně je velice líto, že se tento bod zařadil na čtvrtek, chtěla jsem ho zařadit minulou schůzi na středu z toho důvodu, že se opět nestihne projednat. Já si myslím, že to je velká škoda. To na začátek. Každopádně vítám, že vůbec pan ministr dorazil, a za to mu děkuji.
Chtěla bych připomenout, že jsem tady minule navrhovala usnesení. Nevím, jestli se dneska o tom stihne hlasovat, zřejmě podle seznamu lidí v tuhle chvíli ne. Možná že k tomu nakonec dojde, uvidíme. Já bych ho každopádně ráda zopakovala, aby nebylo to moje usnesení zatraceno:
"I. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky k okamžitému urychlení příprav na otevření škol.
II. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky, aby pověřila Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o pravidelné informování Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o stavu příprav k otevření škol, a to písemnou formou tak, aby ji dostali všichni poslanci Parlamentu České republiky."
Jde o to, že jsou tu také nezařazení poslanci a ti, kteří nemohou chodit na výbor, a z tohoto důvodu si myslím, že by to měli mít i ti poslanci, kteří nejsou v tom školském výboru, protože se to dotýká opravdu nás všech. Takže to k tomu usnesení. Samozřejmě pokud dojde k podrobné rozpravě, načtu ho i tam.
Děkuji tedy panu ministrovi za jeho vystoupení. Já bych se ho ještě z této pozice chtěla zeptat na pár dotazů, na pár, myslím, zásadních dotazů, které bych byla ráda, kdyby později zodpověděl.
Vy jste tedy řekl - vyjádřil jste se i v médiích - o rotační výuce. Ano, tomu rozumím, ale tady nastává jedna zásadní otázka, kterou chtějí všichni slyšet. Máte plány, je to skvělé, akorát si musíme uvědomit, že je téměř konec března. Já se tedy ptám, kdy přijde první vlna rozvolňování škol, jestli to tedy bude, jak hovořil pan ministr zdravotnictví Blatný, v polovině dubna. Zkrátka si myslím, že jelikož tento termín už je za 14 dnů, tak byste měl jako ministr vědět, zda se k tomu opravdu schyluje, a v polovině dubna můžeme tedy počítat s tím, že ten váš plán bude aktivován a vrátí se do škol žáci, alespoň tedy po jednotlivých týdnech. Takže to bych se chtěla zeptat.
Další věc - frekvence testování. V médiích to nebylo zřejmé, jak často, tady jste dneska zmínil, bedlivě jsem vás poslouchala, dvakrát týdně. Můj dotaz také směřuje na to - vy jste řekl antigenní testy. Asi se tedy vypustily ty PCR testy, které byly původně, teď jsou antigenní testy. Já bych se chtěla zeptat, jaké antigenní testy jsou objednané, protože můžu říct, že děti, respektive i někteří dospělí mají naprostou hrůzu z toho, že se jim každý týden, ne-li dvakrát týdně, s prominutím, budete šťourat v nose, a myslím si, že dítě v první třídě z toho opravdu není nadšené. Mohlo by to taky dopadnout tak, že bude mít hrůzu vůbec z toho, do školy chodit, což si myslím, že není cílem, protože dítě by mělo do školy chodit rádo, a ne s hrůzou, že bude trpět, protože si myslím, že to je opravdu nepříjemné. Kdo to už absolvoval, tak to jistě sám ví.
Dále se chci zeptat, jak je to s vakcinací pro učitele. Vím, že ten registr již funguje, a neustále se v médiích dozvídáme, že zajištěno to je, není, pak se dozvíme, že zase přijde vakcína, nepřijde vakcína. Zkrátka se chci zeptat, jak to vypadá s proočkovaností učitelů, jestli opravdu v tuto chvíli máte nějaká jasná data, a také na to, pokud učitel - což si myslím, že už proběhlo i v médiích - odmítne, respektive se nebude chtít nechat očkovat, což se může stát, je to občan stejně jako každý jiný, tak zdali bude donucen k tomu, aby se pravidelně testoval, nebo nebude moct učit. Protože jsem zaznamenala na sociálních sítích, nevím samozřejmě, jestli je to pravdivé, říkám, pouze jsem to tam zaznamenala a budu ráda, když to samozřejmě pravda nebude, že už bylo naznačeno nějaké paní učitelce, která dala najevo, že se nechce nechat testovat, tak jí bylo naznačeno, že zřejmě přijde o práci a nemá na škole už svoje místo. To jsem si přečetla a chtěla bych pouze, jestli byste to mohl nějakým způsobem dementovat, vyvrátit, protože je to dost vážná a zásadní věc. Člověk, který vystudoval pět let vysoké školy, tak považuji za naprosto nepřípustné, aby mu nebylo umožněno vykonávat jeho profesi, to, co studoval, jenom proto, že se nechce v tuhle chvíli nechat testovat, pardon, očkovat.
Vítám to, že jste řekl, že by se otevřely v první vlně malotřídky do 75 žáků, což je i maximum, což tedy vítám. Je to krok, který tady už měl být od vás řečen dávno.
Chci se zeptat na kroužky. Vím, že jste v médiích dementoval, že epidemiologická situace to neumožňuje, ale přesto se chci zeptat znovu, protože hlavně ten první stupeň... Zkrátka, myslím si, když rok děti nechodí do školy, nechodí na kroužky, tak je to do budoucna opravdu velice poznamená, a nevím, proč by dítě nemohlo chodit do hudebního kroužku na hraní flétny nebo na výtvarný kroužek. Zkrátka, proč opět neumožníme přes nějaké hygienické opatření, aby se děti mohly vzdělávat, aby se mohly rozvíjet, a myslím si, že tohle je naprosto špatně, protože jsme úplně rezignovali na volnočasové aktivity, na různé vzdělávací věci, a tohle jsou důležité věci jako kroužky. To prostě k dětem patří a nevím, proč by jim to mělo být upíráno, a bůhví na jak ještě dlouho. ***