(11.40 hodin)

 

Poslanec Ondřej Profant: Děkuji. Já jsem chtěl zareagovat na paní kolegyni Ožanovou. Nemám zkušenosti až tak z té dopravní agendy, z policie, ale mám zkušenosti jako cyklista. Hodně jezdím v Rakousku, například v oblasti Hallstattského jezera či Atterského jezera a tam jsou velmi úzké uličky. V těch obcích tam velmi často je to opravdu tak, že je to stěží na jedno auto. Je to úplně běžné, popřípadě i skály to tam omezují velmi často, takže se to zužuje. A samozřejmě normálně ti řidiči počkají, protože oni nemůžou předjet ani sebe, občas tam nemůžou jet ani dvě protijedoucí auta. A je to i na hlavních tazích, jsou to hlavní tahy mezi městy, a řidiči jsou disciplinovaní a počkají. Myslím si, že není důvod, aby to nešlo i tady.

A ještě bych chtěl zareagovat na druhou předřečnici, na paní profesorku Válkovou. Myslím si, že stav vozovky s tím úzce souvisí, že pokud máme zcela rozbité krajnice, tak u krajnice nemůže přece jet ani cyklista, ani auto, takže se všichni cpou doprostřed silnice - vidíme to třeba ve Středočeském kraji - a nastává velmi nebezpečná situace pro všechny účastníky dopravního provozu. A to je prostě špatně.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Jan Čižinský, potom kolegyně Langšádlová, Marek Výborný, Zuzana Ožanová. Máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji. Já bych rád zareagoval právě na paní kolegyni Ožanovou. Rád bych řekl, že vlastně neznám žádného poslance, který by nedoporučoval přilby na kole. Nevím o nikom, kdo by neřekl, noste přilby! Druhá věc je, jestli to má být povinnost. Ale nevím o nikom, kdo by neříkal, noste přilby!

To, co tady říkal kolega Profant, právě ty úzké komunikace, pokud je tam nějaká díra, tak skutečně tam je riziko, že se cyklista při předjíždění bude chtít vyhnout díře, tak tam je to riziko skutečně největší. A tam se ten odstup bude hodit nejvíc.

Nikdo tady neříká, že cyklista patří na chodník. Já jsem první, který apeluje na městskou policii, na státní policii, aby tvrdě pokutovali ty, kteří dělají takovou ostudu cyklistům na koloběžkách a kolech, jezdí po chodnících. Chytejte je, pokutujte je! Nikdo tady není, kdo by říkal, kdo by to nějak obhajoval.

Co se týče toho posuzování, tak skutečně když bude udělaná fotografie, je možné, aby policie řekla, jestli tam byl odstup, nebo nebyl. Prosím, ať mně nikdo neříká, že není možné porovnat šířku toho automobilu na fotografii s šířkou, která byla zaznamenána. Postupuje se takhle i u jiných případů. A pak chci říci: ano, samozřejmě, mohly by tady být návrhy na zlepšení bezpečnosti chodců, mohly by tady být návrhy na zlepšení bezpečnosti všech. Ale přece to, že tady nejsou na stole, přece prosím nemá znamenat, že nemáme zlepšit situaci alespoň těch cyklistů. Kdyby tady byly odstupy pro chodce, okamžitě pro ně mnoho z nás tady zvedne ruku. Ale když můžeme něco zlepšit, tak to prosím udělejme.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní paní poslankyně Helena Langšádlová, připraví se Marek Výborný. Máte slovo.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Ještě jednou hezký den, dámy a pánové. Já bych chtěla úvodem říci, že mám velký respekt ke kolegyni Zuzaně Ožanové, že ji vnímám na hospodářském výboru jako největší expertku na dopravní problematiku mezi námi. Přesto si myslím, že bychom i ty opačné postoje, které tady vyjádřila paní poslankyně Válková, měli brát v potaz. Ono asi celkově ve společnosti by spousta věcí nemusela být upravena zákony. Ve společnosti řešíme spoustu věcí, které by bylo lépe řešit tím, že budeme vnímat třeba zranitelnost toho druhého, budeme se k sobě chovat ohleduplně, budeme sami si nastavovat v rámci vzájemného ohleduplného slušného chování taková pravidla, že se nebudeme ohrožovat.

Ale ty zkušenosti tak, jak je kolegové - a já musím přiznat, že nejsem cyklista, nebo opravdu spíše výjimečný, takže ale tak, jak opravdu v tuto chvíli se mnou mluví kolegové, kteří jsou na kole v provozu velmi, velmi často, tak ty zkušenosti jsou opravdu velmi smutné. Zkrátka zažívají téměř permanentní ohrožení. Samozřejmě bylo tady zmíněno, že dneska na kole jezdí nejenom sportovní cyklisté, ale opět se stává cyklistika formou běžné dopravy, takže i starší lidé. A vzhledem k tomu, že bohužel tyto zkušenosti jsou takové, tak si myslím, že je namístě hovořit i o nějakých striktních vymezeních z hlediska té vzdálenosti a i o sankcích, protože bohužel pak vlastně přichází to, že upravujeme mnoho věcí, které by upraveny zákonem být nemusely, ale za stávající situace je to nutné.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji a nyní pan poslanec Marek Výborný, připraví se kolegyně Zuzana Ožanová. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, vážená kolegyně, které si jinak velmi vážím, Zuzano Ožanová, musím vystoupit, protože je o mně známo, že jsem také nejenom fanoušek cyklistiky, ale že to je pro mě jeden z mála relaxů, na který alespoň občas, doufám, že už skončí uzávěry a budeme moci vyrazit i dál než jenom po úrovni obce, respektive teď okresu, nicméně, opravdu to není o tom, jestli někdo je, nebo není cyklistou. Je to o bezpečnosti. A jenom modelový příklad, prostřednictvím pana místopředsedy: v okamžiku, kdy na té komunikaci jste s rodinou, máte s sebou děti na kolech, tak já to vím z vlastní zkušenosti, jak vždycky trnu v okamžiku, kdy nás předjíždí nějaké nákladní vozidlo, a skutečně na komunikacích u nás v Pardubickém kraji, a jsou řekněme v relativně dobrém stavu dneska už, myslím, že kolega Martin Kolovratník by to mohl potvrdit, tak je to vždycky velmi nebezpečné - jestli to dítě zavrávorá, nebo nezavrávorá, spadne, nebo nespadne. Já si myslím, že tohle je opravdu potřeba vzít v potaz. Je to otázka bezpečnosti. Ale jedna věc: vždy to zůstane o ohleduplnosti. O ohleduplnosti toho řidiče a také o rozumu samotného cyklisty.

Když jste mluvila o koňských povozech, tak u nás máme koně, v Heřmanově Městci je kladrubský hřebčín, je tam pobočka, teď se bude opravovat, takže i u nás jezdí koňské povozy. A to vám tedy povím: každý řidič si dá safra pozor, aby nejel blízko koní, protože kdyby se ti koně splašili, tak to byste viděla. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní paní poslankyně Zuzana Ožanová s faktickou poznámkou a stále je připraven kolega Nacher. Máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tolik hezkých slov jsem dlouho tady ve sněmovně neslyšela, takže napřed děkuji. Já bych chtěla jenom říct, prosím vás, já jezdím na koloběžce, tedy jsem cyklista. Ale jsem taky chodec a musím říct, že spíš jsem ohrožena cyklisty jako chodec. Takže můj vztah k tomu vychází i z této problematiky. To je k tomu, co říkala kolegyně Válková. Já zase nejsem chráněna před cyklisty. A hlavně někdy, prosím vás, když od všeho odhlédneme, je to o lidské neohleduplnosti a hlouposti. Hloupý může být řidič motorového vozidla, hloupý může být cyklista. V současné době zákon umožňuje takové hloupé a nezodpovědné chování řešit, a je jedno, co ten člověk řídí! Prosím vás, je to už v současné době řešitelné a nepotřebuji na to žádnou další právní úpravu.

Co se týče kolegy Profanta, u těch úzkých komunikací - samozřejmě, ale víte, já zrovna nedávno jsem se vyhýbala s protijedoucím cyklistou na takové úzké komunikaci a já jsem mu zastavila, aby mohl projet, protože ten protijedoucí nemohl projet, a protože jel z kopce, tak abych ho nesejmula, tak jsem zastavila. Ale je to o vzájemné ohleduplnosti a nemusím to mít napsáno v zákoně! Stačí se jenom chovat slušně. A navíc, v zákoně ta povinnost chovat se ohleduplně je zakotvena. Takže to, když se chová někdo jako hlupák, máme v zákoně vyřešeno, tuto alternativu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP