(12.00 hodin)
(pokračuje Plaga)
Zároveň došlo v školní části ke zrušení slohových prací, a tedy český jazyk a cizí jazyk měl mít jenom zkoušku ústní. V profilové části už v lednu, na konci ledna tak, jak jsme avizovali, že v té chvíli řekneme, jsme stanovili a rozeslali školám pokyn k tomu, že praktickou zkoušku mohou upravit a může mít jiné formy - vypracování maturitní práce a tak dále plus prodloužení termínu pro realizaci do 27. srpna, pokud to bude možné. To znamená logika té odbornosti, toho načerpání, tady je a informace na školy šla včas.
Pokud bych, a klidně bych mohl, zde měl přečíst ty výroky z průběhu měsíce února, kdy přestože situace a ten pokles nebyl takový, jak se očekávalo, tak stále jsme všichni, pevně věřím, doufali, že se podaří realizovat nějaký návratový scénář, leč nestalo se tak. To znamená, že přesně sedí informace, že jsme se bavili kontinuálně a ty scénáře připravovali. Ve chvíli, kdy padlo rozhodnutí, že se žáci nemohou vrátit ani s antigenním testováním, a dokonce tady byla debata o úplném lockdownu, tak jsme ve velmi krátkém čase, a chtěl bych znovu ocenit tu kontinuální spolupráci svých kolegů na Ministerstvu školství se všemi stakeholdery, se všemi asociacemi, s řediteli, kdy jsme to balancované řešení hledali, avizovali, že v průběhu tohoto týdne ho představíme, to znamená faktor jistoty pro studenty a studentky, respektive žáky a žákyně, učně a učnice, tady byl. A myslím si, že ten kompromis je chválený ze všech stran a rozhodně vzhledem k okolnostem a dynamickým situacím nebyl představen pozdě.
Zároveň co se týká závěrečných zkoušek, tak tam k úpravě nedochází a je to zcela logické, protože u závěrečných zkoušek to gros, to těžiště je na úrovni školy a tam jsme ty úpravy, rozvolnění a posun termínu, provedli v maximální možné míře už v měsíci lednu. Jsem přesvědčen, a nejenom já, ale myslím si, že i odborná veřejnost, že tyto kroky, které jsme udělali, jsou vzhledem k situaci adekvátní, jsou jasně komunikované a jsou včas.
Co se týká příspěvku, respektive komentáře Dominika Feriho a vznesené otázky, jestli nemůže vzniknout další nejistota tím, že je to projednáváno na půdě Sněmovny, určitě se to může stát, a proto je namístě, abych řekl, že tato verze, která bude opatřením obecné povahy, to jest rozhodnutím ministra, určena a rozeslána školám, je verzí konečnou. Úřední udělení maturit by si vyžádalo změnu zákona a rozhodnutí ministra školství a pokud - a o tom je ten druhý bod, ten je o návrhu do škol - bude možný návrat do škol, tak toto není na stole, to znamená, soustřeďte se, prosím, studenti na přípravu na maturitu tak, jak byla včera představena.
Chtěl bych poděkovat i učitelům a učitelkám, kteří se distanční výuce věnují, a to i s důrazem na předměty, které se nyní stávají volitelnými v školské části, to znamená z českého jazyka a cizího jazyka. Nejenom apel na ně, aby dále učili studenty, ale i na studenty, aby se dále učili, protože to jsou kompetence, které se jim budou hodit v životě, nejenom pro to složení nebo případné vyhnutí se této části maturitní zkoušky, ale bude se to hodit i v dalším životě. Proto bych byl rád, kdyby obě strany, které na on-linu v tuto chvíli jsou, se dál snažily nejenom kvůli maturitě, ale především kvůli svému budoucímu uplatnění. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeji hezké poledne. Faktická poznámka, paní poslankyně Kateřina Valachová, a připraví se v obecné rozpravě pan poslanec Lukáš Bartoň. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuju, pane předsedající. Kolegové, kolegyně, pane ministře, já bych jenom poprosila o odpověď na otázku týkající se praktické části, protože ano, už od ledna bylo možné ji posunout časově, ale také obsahově upravit s odkazem na doporučení ministerstva s ohledem na to, jak konkrétně probíhala praxe ten poslední rok, nicméně ačkoliv znám dobré příklady škol, které takto učinily, to znamená upravily praktickou část zkoušek, tak většinově z terénu zní, že k žádnému časovému posunu nedošlo, a už vůbec ne ke zveřejnění obsahové změny praktické části, ačkoliv objektivně praxe rok ve většině oborů opravdu probíhat nemohly. Takže jenom opakuji svou otázku a poprosím: jestli zvažujete, aby bylo určeno nějaké pravidlo, dokdy nejpozději se ředitelé a ředitelky škol rozhodnou, jak upraví obsahem praktickou část a kdy to zveřejní, aby právě bylo jasné, na co se studenti připravují, to je jedna otázka, anebo tedy jestli to pokládáte za definitivní. Já bych tady byla ráda, kdyby tam nějaké to pravidlo, ta hranice, dokdy se má ta změna toho obsahu praktické části zveřejnit, byla. Myslím, že by to prospělo věci jak ze strany ředitelů, tak studentů. Takže jenom opakuji svou otázku, o tohle mně jde a myslím si, že je to důležité. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Lukáš Bartoň a připraví se pan poslanec Václav Klaus. Tak, pane poslanče, máte slovo, prosím.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Já jen v krátkosti budu reagovat na pana poslance Raise, který zde říká něco o stejném metru. Ano, Piráti navrhovali změnu novely školského zákona, kde jsme chtěli uznání středního vzdělání bez maturity - je to jiná úroveň než střední vzdělání s maturitou, i pro studenty, kteří absolvují všechny čtyři ročníky a neudělají maturitu. Střední vzdělání bez maturity, v současné době céčkové, jéčkové obory, jednoleté, dvouleté obory, po jejichž absolvování student získá střední vzdělání bez maturity, je podle nás dostatečný ekvivalent tomu, když někdo vystuduje čtyři roky střední školy a neudělá maturitu nebo ji nebude chtít dělat, tak aby měl střední vzdělání a neskončil se základním vzděláním, jako je to doposud. To jen k upřesnění.
Ještě bych reagoval na pana poslance Feriho, který označil pana premiéra za chaota. Ano, v jistém smyslu to lze tak brát, nicméně pan premiér velice dobře umí vrtět psem. Zahrádkářský zákon bohužel už je mimo hru, tak vytáhneme ty maturity, to je přece dostatečné téma, které by mohlo obsadit mediální prostor, pro jistotu to nebudeme ani konzultovat se svým vlastním ministrem, ještě k tomu za stejnou stranu, a rovnou hodíme tuto bombu do mediálního prostoru, aby to trošku vytěsnilo aktuální témata.
Bohužel, i v tomto musím dát za pravdu paní poslankyni Valachové, která volala po tom, aby byly vůbec známy dopředu jednotlivé plány, jak budeme postupovat. Sami po tom taky voláme. Pan ministr školství měl připravený jeden jediný plán pro konání maturit, jeden jediný plán veřejně známý, který ještě počítal s tím, že 1. března se maturanti vrátí do škol. Neměli jsme žádnou alternativu, nebyla známa, možná ji mělo Ministerstvo školství, ale nikomu ji neřeklo. Když vezmeme třeba minulý rok, kde jsme byli v podobné situaci, i zde jsme měli schválenou legislativu, jestliže se studenti nevrátí do 1. června do škol, bude maturita konána jinou formou a známy podmínky dopředu. Nyní máme stanoveno, že ministr školství rozhoduje o podobě, formě maturit sám, bez legislativy, ale neviděli jsme dovnitř do Ministerstva školství, jestli vůbec něco připravuje, a spíše to na mě působí, že zareagovali až teď na svůj boj s panem premiérem.
Co se týče vůbec maturit, určitě nebudu opakovat žádná klišé o tom, že maturity jsou zkouškou dospělosti a kdesi cosi. Sami se maturitami dlouhodobě zabýváme, jejich významem, jejich smyslem, jejich vypovídající hodnotou pro současnou společnost. Už zde zaznělo: máme je tady velice dlouho v obdobné podobě jako závěrečnou zkoušku na střední škole, vlastně to není ani rakousko-uherský model, protože ony jsou zde ještě před Rakouskem-Uherskem, za rakouského císařství, tak už jsou staré, a stále je to závěrečná zkouška na konci středního vzdělání. Ačkoliv tenkrát nebylo dostatek vysokých škol, kam mohla velká masa studentů pokračovat, střední vzdělání bylo jednou z největších, se kterou se končilo a odcházelo do praxe na trh práce, tak v současné době už si myslím, že ani maturity neodpovídají vůbec tomuto starému konsenzu a zaslouží si reformu. Kdybychom tuto reformu provedli dříve, nemuseli bychom být asi tam, kde jsme nyní. ***