(11.50 hodin)
(pokračuje Feri)
Věřím obecně, že se pravidla nemají měnit během hry. Ale situace, ve které jsme se ocitli, je mimořádná a bezprecedentní. To znamená, pravidla se změnit musela. My jsme vyzývali pana ministra školství, aby pravidla představil, a on tak 28. ledna učinil. Zároveň jsme také chtěli, aby se vytvořily takové podmínky pro to, a na tom si myslím, že je obecná shoda, aby došlo ke zprovoznění škol, otevření škol, aby mohly nastoupit závěrečné ročníky k prezenční výuce za využití antigenního testování. To se ukázalo v současné epidemiologické situaci jako nerealizovatelné.
Já si myslím, že teď si ale pan ministr oproti svým předřečníkům zaslouží pochvalu v tom smyslu, že během pár dnů připravil nějaké řešení, které bylo včera prezentováno, které se jeví být kompromisem a které může být nějakým východiskem pro tuto situaci.
To by do toho ovšem nesměl vstoupit pan premiér, samozřejmě. Před týdnem otevřel téma úředních maturit. To je pro něj naprosto symptomatické, že si vždycky vyzobne nějaké téma, do toho se vloží. Ale taky je pro něj bohužel typické to, že z toho tématu udělá naprostou bramboračku. Zažili jsme to u mnoha dalších věcí, třeba například i u očkování.
Najednou po týdnu pan premiér z úřední maturity couvá. Nevysvětlil proč, jestli to je tedy ten silný odpor ředitelů škol, nebo jestli je to odpor rodičů. Protože pan premiér se bohužel řídí tak, že nasliní prst, zdvihne ho a zkoumá, kudy fouká vítr. A teď zjistil, že to bohužel není směrem pro úřední maturity, tak tedy představil verze tři. Představil je večer. Představil je na Twitteru. A řekl: Budou tři maturity. Skvělé! Ráno v osm hodin vystoupil v televizi a řekl, ten nápad vlastně byl jenom teoretický a byl špatný. Co to je? Co to je? To je něco naprosto neuvěřitelného. Proč to nenechá na panu ministrovi školství, jak bude vypadat maturita? Když tedy má nutkavou a naprosto nepřekonatelnou touhu se v tom babrat, tak ať to aspoň dělá za zavřenými dveřmi, a ne přes média, protože jediné, co vytvořil, bylo to, že desítky tisíc studentů, kteří jsou samozřejmě frustrovaní, protože nemohou chodit do školy, nemohou se na maturitu připravovat, zároveň taky lockdown má zásadní vliv na dětskou psychiku, tak najednou se domnívali, že bude úřední maturita, že je to přece jasné. Nedivme se jim, protože to přece říká ta největší ráže, říká to premiér vlády. No, ale ne, premiér vlády zařadil zpátečku a vytvořil z toho zase jenom obrovský chaos. Naprosto typické, rok to tady říkáme, mohl bych opakovat pořád stejný projev dokola. Rok to tady říkáme, pořád jenom chaos. Do čeho se premiér vloží, tam je bordel.
Jde-li o to, co představil pan ministr školství, tak pojmenování... Ještě možná nejdřív, pan zpravodaj říkal, že to řekl ve špatném pořadí, že nám to řekl až naposled. Tady si ale myslím, že to je správné pořadí, že se to nejdřív skutečně mají dozvědět studenti, kterých se to týká, ředitelé, učitelé, a Poslanecká sněmovna v tomto jednotlivém případě může počkat do dneška, projednáváme to, je na to dostatek prostoru. Ale to řešení je skutečně vyvážené.
Ale mě především zajímá, jaká je další perspektiva, protože na ten přenos se teď dívají studenti, maturanti, a víte, co jim řekl pan premiér přes média? Že se o tom, o těch úředních maturitách ještě pobavíme ve Sněmovně. To znamená, že část veřejnosti si myslí, že tady dneska budeme odhlasovávat úřední maturity. To je bomba! Pan premiér tady ještě k tomu ani není. Takže nevím, co tím myslel, že se o tom pobavíme ve Sněmovně. To je pro něj naprosto jako sprosté slovo, že se něco bude řešit ve Sněmovně, když Sněmovna je přece podle jeho mínění jenom žvanírna. A není tady. No tak co tady tedy máme řešit, když tady není jeden z hlavních aktérů, který vytvořil tady tu nezáviděníhodnou situaci?
Čili ta perspektiva věřím, že bude taková, že pan premiér se tady k tomu tématu už nebude vůbec vyjadřovat. Nebude. Nebude říkat, úřední maturitu nějak protlačím přes pana ministra Plagu, prostě nějak to za každou cenu musí být, protože musíme být empatičtí a tak dále a tak dále. To přece takhle ta debata vůbec nestojí, že bychom nebyli empatičtí. My tu situaci chápeme, na mě se studenti obracejí, tu těžkou situaci naprosto vnímám, zřetelně ji vnímám.
To, co představil pan ministr školství, je kompromis, na to se dá připravit. Učitelé, myslím si, že s tím také souhlasí, ředitelé s tím také souhlasí. Dá se s tím žít, dá se s tím fungovat. Ale pan premiér už by se k tomu vůbec neměl vyjadřovat, protože jediné, co udělal, je chaos. Udělal to u maturit, udělal to u mnoha jiných témat. A obávám se, že než koronavirus porazíme, tak to udělá ještě mnohokrát. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Požádal bych pana ministra ještě o strpení. Pokud nebudete namítat, my jsme odsouhlasili sloučenou rozpravu, otevřeli jsme ty body. Bod 491 byl přerušen po úvodních slovech, ale já bych přece jen dal slovo ještě paní navrhovatelce, paní poslankyni Tereze Hyťhové, a pak dám slovo panu ministrovi a budeme pokračovat řádně v té sloučené debatě. Žádná námitka není. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Děkuji, že jsme tady tedy sloučili i rozpravu a budeme tady moct debatovat s panem ministrem školství. A taky mu děkuji, že se dostavil do Sněmovny.
Já bych za navrhovatelku... nebo navrhla jsem tedy bod Otevření škol. Chtěla bych také navrhnout usnesení, aby to jenom nebylo, že tady dneska budeme debatovat, a žádný výsledek, tak bych chtěla představit dvě usnesení, která bych chtěla v tomto bodu navrhnout. Budu moc ráda, když Sněmovna podpoří tato usnesení, protože si myslím, že by z toho měl vzejít nějaký výsledek, tady z toho bodu, už to, že jsme se tady sešli.
'"I. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky k okamžitému urychlení příprav na otevření škol.
II. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky, aby pověřila Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o pravidelné informování v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky o stavu příprav k otevření škol."
Není to žádné špatné usnesení, ani nijak kontroverzní. Myslím si, že to je to, co chceme všichni, na čem se všichni shodneme, a proto věřím, že tato dvě usnesení budou podpořena. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Karel Rais. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Rais: Děkuji. Chtěl bych reagovat na projev kolegy Feriho ve dvou věcech. Za prvé si nemyslím, že je namístě, když premiér řekne. Pobavme se o tom ve Sněmovně, on tím taky samozřejmě myslí školský výbor, a podle mě je to potřeba skutečně diskutovat ve školském výboru. To už tady zaznělo třeba od kolegyně Valachové.
Potom druhá věc je: mně se moc nelíbí dvojí metr nebo dvojí přístup třeba k těm úřednickým maturitám. Když se podívám zpátky, holt co řekne Babiš, je špatné, co řekne někdo jiný, tak je dobré. Vždyť podívejme se na loňský rok, kdy Piráti v podstatě vlastně tady obhajovali sněmovní tisk 506, novelu školského zákona, kde navrhli, aby žákům, kteří úspěšně dokončí studium maturitního oboru, ale neuspějí u maturitní zkoušky, byla přiznána úroveň středního vzdělání, samozřejmě bez dalších zkoušek. Čili to není... Toto jsme tady diskutovali, pak to neprošlo. A kolem toho nebyly nějaké diskuze o tom, že je někdo chaotik nebo něco podobného. Takže doporučoval bych prostě jednotný přístup ke všem. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan ministr Robert Plaga v rozpravě. Po něm vystoupí pan poslanec Lukáš Bartoň. Prosím, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji. Dovolím si reagovat na některé věci, které tady padly. Jednak je dobré říci ještě jednou, neb opakování jest matkou moudrosti, že my jsme neleželi na kanapi se založenýma rukama. Naše ruce pracovaly. V lednu jsme představili úpravy maturit, které reagovaly na scénář Ministerstva zdravotnictví, kdy se počítalo s tím, že se budou moci závěrečné ročníky vrátit zpátky do škol. Už v té chvíli jsme představili úlevy, úpravy, které spočívaly v tom, že se prodloužil termín na didaktický test z českého jazyka, z cizího jazyka o 10 minut, z matematiky o 15 minut, mimořádný termín pro nemocné s COVID-19, aby tam byl ten odstup na karanténu, protože samozřejmě jsme si uvědomovali tento problém, a jeden termín navíc u didaktického testu pro žáky s pracovní povinností a dobrovolníky, kteří se toho účastnili. ***