(11.30 hodin)
(pokračuje Pojezný)

Maturita se v České republice skládá, pokud mám informace, už 152 let. Byla to vždycky velmi náročná zkouška a nikdy nebyla přerušena krom jednoho období, a to byla druhá světová válka, kdy potom se narychlo dodělávaly maturity u těch ročníků, které musely odcházet na nucené práce do Německa, do továren pro válečnou výrobu. Takže tehdy se to zvládlo poměrně excelentně, ta kontinuita, přestože byla přerušena, tak maturity byly velmi záhy doplněny a studenti mohli postupovat na vysoké školy.

Já bych chtěl teď v této chvíli poděkovat naprosto všem poslancům, kteří podpořili můj návrh, a to zařazení tohoto bodu, protože pomohli tak k prolomení ledů a k jakési informační blokádě, která tady byla do včerejšího dne, než se vyjádřil pan premiér Babiš a poté pan ministr školství. Doufám, že tedy platí to, co včera řekl. A pokud jsem dobře informovaný, že se maturitní testy posunují zhruba o 20 dnů, ze 3. května na 24. až 26. května. Věřím, že je pravda, že letos ty didaktické testy budou mít prodlouženu dobu o 10 minut u českého či cizího jazyka, o 15 minut u matematiky a že maturitu řekněme administrativní nebudou muset skládat pouze ti, kteří mají odpracovaných 160 hodin v sociálních či zdravotnických službách v době covidu.

Na závěr mi dovolte, abych řekl takové povzdechnutí. To povzdechnutí je proto, že cítíme velkou zodpovědnost za naše děti, protože i tady, v této Sněmovně, jsou rodiče letošních maturantů, a když za námi chodili, my jsme jim neuměli vysvětlit, jak bude maturita vypadat, jak bude probíhat, tak mě to trošičku mrzelo. A chci ještě říci na závěr panu kolegovi Raisovi, že de facto, pokud tu informaci dostaneme dneska na plénu Sněmovny, tak myslím, že můžeme klidně vyřadit bod z projednávání na školském výboru, protože už bude vlastně ten bod zbytečný. Tolik z mé strany. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ještě malý okamžik. Nebyla otevřena rozprava, takže vy, co se hlásíte s faktickými poznámkami, nemůžete teď mít slovo. Prosím, abyste se přihlásili potom znovu, až otevřu rozpravu. Já všeobecnou rozpravu v tuto chvíli otevírám a mám tam tři přihlášky s přednostním právem v tomto pořadí: nejprve paní poslankyně Kateřina Valachová za klub ČSSD, potom pan poslanec Dominik Feri za klub TOP 09 a potom pan ministr Robert Plaga. Tedy na řadě je s přednostním právem paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji, pane předsedající, kolegyně, kolegové, pane ministře. Ráda bych shrnula stanoviska, která jsme už zveřejňovali v minulých dnech a týdnech, ale myslím, že je důležité, aby tady zazněla. Úřední maturita nebo maturita takzvaný výběr ze tří je něco, co jsme odmítli a odmítáme. Pokládáme takový přístup za kapitulaci vůči stávajícím maturitám a závěrečným zkouškám v roce 2021. Spravedlivé maturity a spravedlivé závěrečné zkoušky podle nás musí splňovat dvě věci: za prvé by měly poctivě ověřovat to, co skutečně studenti, studentky, učni a učnice za ten rok, který je opravdu mimořádně jiný, je koronavirový, probíhá distanční výuka a praxe neprobíhá v podstatě vůbec, praktická příprava a praktická část, tak aby ověřovala tato zkouška, ať maturitní, či závěrečná, skutečně to, co bylo odučeno, a znalosti, dovednosti a kompetence, které měli šanci studenti a učni nabýt. A druhá věc, kterou pokládáme za spravedlivou, je důležitá také. Spravedlivé maturity a spravedlivé závěrečné zkoušky si také musí zachovat takovou kvalitu, takové ověření profesnosti a odbornosti, které zajistí studentům a učňům úspěch v navazujícím zaměstnání anebo v navazujícím vysokoškolském studiu.

Proto jsme žádali několik věcí. První věc, kterou jsme žádali, byl mimořádný přístup ke zdravotnickým a sociálním oborům, protože to, co je mimořádné v České republice kromě toho, že jsme na rok vypnuli prezenční studium a jsme skutečně jediní v Evropě, tak také je mimořádné to, že jsme jediní v Evropě v pracovním nasazení studentů. Takže zdravotnické a sociální profese určitě si podle nás zasloužily úpravu maturitní zkoušky a tady jsme rádi, že toto je naplněno, od včerejška, 10. března.

Druhá věc, kterou jsme žádali a nebyli jsme to pouze my, ale dlouhé měsíce jsme o tomto diskutovali mimo jiné i na školském výboru se studentskými organizacemi, je nějaká alternativa, způsob, jak zvládnout ústní část českého jazyka či cizího jazyka, zase s odkazem na to, že distanční výuka není stoprocentní, byť učitelé, učitelky dělají, co mohou. Ale samozřejmě není to jako prezenční výuka, jako vyučování a vzdělávání v běžné době. Do toho samozřejmě vstupují různé sociální a ekonomické nerovnosti a konkrétní šance konkrétních studentů a studentek. Také tady jsme spokojeni, že je zde alternativa, a je tedy zde dáno na výběr, zda ústní část českého jazyka či cizího jazyka bude postoupena.

Třetí věc, a po té volaly dlouhodobě, podotýkám, toto bylo písemně komunikováno mezi mnou a ministrem školství už v polovině listopadu a stavěly se už tehdy za to všechny ředitelské asociace všech stupňů vzdělávání - řešit praxe. Praxe, protože praxe jsou opravdu obrovský problém, a všichni chápete, že s ohledem na nouzový stav, boj s koronavirem, opravdu takřka rok praxe neprobíhaly. Už tady zaznělo, že je to nejhorší v případě učilišť a odborného výcviku, ale samozřejmě řada oborů podle typu středních odborných škol také na tom není z pohledu vykonávaných praxí, tak jak jsme byli vždycky zvyklí, nejlépe.

Tady jsme spokojeni jenom částečně, protože musím říct, že zaznělo včera, tedy 10. března, od ministra školství pouze to, že praktické části mají upravit ředitelé škol. Byli bychom rádi, aby jasně zaznělo, do jakého okamžiku tedy ředitelé toto vyhlásí. Já samozřejmě vím, že řada z nich připravuje úpravy v praktických částech maturit nebo připravuje změny v praktické části závěrečné zkoušky, ale myslím si, že je poctivé z hlediska jistoty studentů a studentek a toho, aby to všechno dobře dopadlo a zvládlo se to, také říct nějakou hranici, kdy tyto úpravy mají být vyhlášeny a zveřejněny ze strany jednotlivých škol.

Tyto věci, které jsem právě formulovala, máme v zásadě vyhlášením Ministerstva školství včera za splněné, stejně tak, co se týká minimálních úprav směrem k maturitám na gymnáziích, kde podle všech zjištění i České školní inspekce probíhala distanční výuka v nejvyšší míře kvality, nebo proto, že gymnázia nemají právě ony praktické části a nemají tam takový důraz jako odborné školy a učiliště na tu profilovou část, tak je jasné, že gymnázia v tomto ohledu a gymnazisté pokládáme za dostatečný odklad didaktických testů, byť podotýkám, že ty nikdo moc odkládat nežádal. A také za dostatečné ty úpravy, které jsem zmínila v ústní části cizího jazyka a češtiny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP