(11.20 hodin)
(pokračuje Plaga)
Co se týká posunu termínu, tak z toho termínu začátku května jsme se dohodli, že dojde k úpravě maturitního schématu a didaktické testy budou probíhat 24., 25., 26. května tohoto roku.
Celá logika těchto úprav, která dostala širokou podporu, maximální podporu ze strany asociací, ale i Svazu průmyslu a dopravy, České konference rektorů, spočívá v tom, že zachováváme, byť jsem teď hovořil o té úlevě pro zdravotnické a sociální obory, zachováváme didaktické testy jako certifikovanou státní část povinného minima a v té druhé části, tedy pro všechny studenty, přistupujeme k tomu, že s ohledem na nemožnost prezenční výuky chceme, aby po tom návratu se mohli maximálně soustředit na získání odborných, chcete-li praktických kompetencí. Tedy pro ostatní studenty dochází k té úpravě, že ústní část českého jazyka, nebo v případě, že absolvuje didaktický test z cizího jazyka, tak ústní část té jazykové zkoušky na škole, převádíme do režimu dobrovolnosti, je to jako volitelný předmět a ten student se může rozhodnout, jestli ji chce, nebo nechce absolvovat.
Znovu opakuji, můžeme vést debatu o tom, jak má vypadat maturitní zkouška, ostatně před covidovým časem jsem inicioval setkání se zástupci jednotlivých stran na půdě školského výboru, kde jsme zahájili debatu o tom, jak by podle jejich názoru, vašeho názoru měla vypadat maturitní zkouška v době následujících pěti let, deseti let. Zároveň tento postup, který jsem vám teď představil, neodporuje vládou schválené Strategii 2030+, kterou v říjnu 2020 schválila vláda, která počítá s tím, že ta certifikační část zde bude, to znamená státní část didaktických testů, a zároveň se v ní hovoří o tom, že v té školní části je potřeba dát maximální možnost ředitelům škol, aby odborná část probíhala a její zhodnocení probíhalo třeba formou ročníkových projektů, nějakých portfolií projektů nebo ročníkových prací. V tomto duchu jsme už v lednu dali doporučení školám a školy mohou v té školní části uzpůsobit formu zkoušky právě té situaci, kterou nikdo z nás nedokáže předvídat, s cílem, aby student odcházel i v tomto nelehkém čase vybaven nejen - nebo osvědčil nejen to povinné minimum, ale vycházel vybaven kompetencemi odbornými, které mu umožní buď pokračovat na vysoké škole, nebo mu umožní plynulý přechod do sféry na trhu práce nebo na trh práce.
Proto jsem přesvědčen, a to na základě shody odborné veřejnosti, že tyto úpravy, které jsme včera představili, jsou úpravy, které v maximálně možné míře společně s posunutím času nejenom konání didaktických testů, ale především možnosti konat praktickou část zkoušky, kde také dochází k posunu toho časového okna, kdy školy toto mohou realizovat ve své režii, tak přispějí k tomu, aby maturitní zkouška roku 2021 byla a měla svou hodnotu, byla plnohodnotnou a měla svou hodnotu nejen letos, ale i pro to budoucí uplatnění těchto absolventů.
Co se týká závěrečné zkoušky, tak tam je rovněž otevřeno časové okno až do konce srpna, protože je smutným faktem, že praktická výuka u učňovských oborů postrádá nebo není realizovatelná dostatečně v distanční podobě ještě větší měrou než třeba u škol gymnaziálního typu. Proto tento komplex byl nejenom představen, ale tak, jak je dobrým zvykem - a jsem za to rád, že mí kolegové nastavili přímou komunikaci směrem ke školám na takové bázi - že informace, které schválí vláda, rozesíláme obratem, téměř obratem do datových schránek těch škol včetně toho, že se snažíme, abychom zároveň byli schopni poskytnout i metodický výklad. Oblast maturit není výjimkou. To znamená, základní informace na školy půjde včetně toho, že následně opatření obecné povahy, které musím jako ministr podepsat, tak samozřejmě rovněž budou distribuována s metodikou směrem ke školám.
Důležitá poznámka, která se neváže ke včerejšímu výsledku, ale k tomu, co už jsme vyhlásili v lednu: školy byly vyzvány k tomu, aby se v druhém pololetí soustředily primárně na výuku maturitních předmětů, na předměty profilující, protože situace je skutečně tíživá pro studenty. Na druhou stranu je potřeba říct, že distanční výuka probíhá, většina učitelů dělá možné i nemožné, aby v těch nelehkých podmínkách výuku zvládla, a za to se jim sluší poděkovat, stejně tak jako ředitelům. A já si dovolím apelovat na ředitele škol, aby samozřejmě zohledňovali individuální možnosti těch studentů, individuální podmínky v rodinách, jejich zapojení, nasazení v době této distanční výuky a nemožnosti prezenční výuky, aby je zohlednili u školních částí maturitní zkoušky, a jsem přesvědčen, že valná většina ředitelů i učitelů to tak udělá. Děkuji za úvodní slovo.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkuji. Prosím, aby se slova ujal navrhovatel tohoto bodu, pan poslanec Ivo Pojezný, a pokud bude souhlasit, tak se následně stal i zpravodajem. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivo Pojezný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dobré dopoledne, vážené milé kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, možná že došlo trošku k nedorozumění. Nešlo o to, že jsme napadali to, jakou formou bude maturita vypadat, ale to, že vůbec nevíme, jak bude vypadat a kdy bude. To je to podstatné.
Jenom velmi krátce zopakuji to, co jsem říkal posledně. V posledních dnech, a to myslím ty dny předevčírem, protože včera došlo k úplné totální změně toho informačního minima, co jsme chtěli dostat jako poslanci, než tomu bylo před dny třemi. Docházely různé protichůdné informace a názory na konání maturitních zkoušek, hlavně od pana premiéra Babiše, který navrhl takzvanou úřednickou nebo chceme-li jakousi administrativní maturitu, kdy by neskládali maturanti klasickou maturitu, ale dostali by známky z průměru tří a půl ročníku studia na škole. Ale to nebylo všechno. On nakonec pan premiér také dostal další nápad na tři úrovně maturitní zkoušky, a to na klasickou pro zájemce o studium na vysoké školu, lehčí pro ty, kteří nechtějí dále studovat, ale už neřekl, jak to bude vypadat, pokud za rok nebo za dva roky budou chtít studovat, zda bude maturita platná pro vysoké školy, či ne, a třetí, to byla ta maturita úřednická, o které jsem před chvilkou mluvil. Nicméně jak jsme zvyklí, tak včera na tiskové konferenci vystoupil pan premiér Babiš a udělal to, na co jsme zvyklí, tedy odvolal to, co slíbil, a konečně vytvořil panu ministrovi školství prostor, pane ministře, a vy jste se mohl vyjádřit, jak maturity budou vypadat, na své tiskové konferenci. Mě trošku zamrzelo, že jste nepočkal na dnešní den, abychom byli první jako Sněmovna, kteří tuto informaci získají, a nejdříve jste ji předal novinářům, tedy široké veřejnosti, a potom informujete nás, Poslaneckou sněmovnu. Doufám, že nejsme ve vašem zájmu v tomto pořadu, ale jsem rád, že pan premiér to odblokoval a tuto informaci jsme dostali.
Já jsem pochopil už z vašich dřívějších vyjádření, že vy s panem premiérem úplně nesouhlasíte, a možná že ta varianta, která je teď navržena, je asi ta nejlepší z těch možných. Samozřejmě že by měly zaznít třeba podrobnější informace o tom, co chtěl pan kolega Výborný, který chtěl požádat o informaci o praktických zkouškách v odborných školách, které už měly začít teď, od 1. dubna, což je pro nás také důležité. Nicméně teď už víme, že těch necelých 73 000 studentů, kteří se připravují na maturitu, vědí, jak a kdy budou maturovat. Vědí to nakonec i jejich rodiče, ale hlavně to vědí kantoři, kteří připravují maturity, samozřejmě i ředitelé, kde jsou maturitní obory. ***