(19.20 hodin)
(pokračuje Filip)
Nechápu ani soustavu státního zastupitelství a nechci, abychom do toho zasahovali, aby to nebylo vnímáno jako zásah moci zákonodárné do moci výkonné ani soudní. Jak je možné, že na demonstraci je výzva na otevřeném plakátu, že má jít ministr vnitra do plynu? Ještě jsem nezaznamenal - a ptal jsem se na to včera ministryně spravedlnosti - jestli už státní zastupitelství podle zákona o státním zastupitelství z moci úřední zahájilo trestní stíhání proti neznámému pachateli. O tom nenapsal nikdo nic! Přitom je to výzva k fyzické likvidaci ministra vnitra. Jestli to je ministru vnitra a místopředsedovi vlády jedno, tak mně to jedno není, protože výzva k násilí, výzva k fyzické likvidaci kohokoliv by nás měla znepokojovat, měli bychom se k tomu vyjádřit, neměli bychom to nechat být. Ale ta neochota jít do střetu s těmi, kteří nemají v úmyslu respektovat své nejzákladnější povinnosti podle zákona, respektovat dokonce i nejzákladnější etická pravidla, mě zaráží a je mi vážně proti mysli.
Jsem přesvědčen, že jenom to, že budeme schopni nejen říct, co má kdo dělat, ale také budeme kontrolovat, jak je to plněno, je tím nejzákladnějším postupem, kterým můžeme dosáhnout změny. Rád bych, aby ten tlak, který teď vytváříme jako Poslanecká sněmovna na vládu, vedl k tomu, že vláda začne plnit věci, které jsou tady dlouhodobě nesplněny, a že občané budou více akceptovat opatření, která budou přijímána jak jednotlivými ministerstvy, vládou, ale také na úrovni krajů, na úrovni krajských hygienických stanic, na úrovni například armády apod.
Návrh usnesení jsem vyhotovil pro každý klub po jednom tak, abychom se jím mohli zabývat. Paní zpravodajce ho odevzdám teď hned. Děkuji vám.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane místopředsedo, a s přednostním právem vystoupí ministr školství Robert Plaga.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Vážený pane předsedo, děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, doba je hektická a trvá to už řadu měsíců. V koloběhu jednotlivých událostí je dobré se na chvilku zastavit a připomenout si, ve chvíli, kdy se tady častokrát argumentuje tím, že ve školství se nic neděje, vláda se nesnaží dělat žádná opatření, tak je dobré se na chvilku zastavit a zrekapitulovat, aby bylo vidět, že ty kroky se dějí, aby také bylo vidět, že když tady minule padl slib pana ministra zdravotnictví o tom, že se bude snažit, dovolí-li to epidemiologická situace, vrátit žáky do škol, tak že to nebyl žádný podraz. Ale když si vezmete stenozáznam, od začátku to bylo deklarováno tak, že pokud se situace zlepší. A situace se v té době... ten plán skutečně byl takový, že bude klesat počet lidí na jednotkách intenzivní péče, že budou klesat covidoví pacienti tempem, jaké se odhadovalo, a pak by ten plán byl realizovatelný. To znamená, ve vztahu k požadavkům komunistické strany nedošlo k žádnému podrazu, ale k tomu, že epidemie, kterou ani vy, ani my, ani nikdo jiný ve světě nedokáže ovlivnit, byť by chtěl - dokážeme ji ovlivnit my všichni svým chováním, ale ne žádným politickým rozhodnutím - se začala vyvíjet jinak. A proto nedošlo k těm uvažovaným krokům - k návratu maturitních ročníků, deváťáků, nejmenších dětí. To jsou všechno věci, které já jako ministr školství, a nejenom já, ale většina lidí v téhle republice by si přála.
A když se bavíme o tom, jestli jsou nebo nejsou stanoveny priority a jestli je nemáme jako Sněmovna nebo jako tato společnost stejné, tak priority návratu do škol, které se tu objevují v různých modifikacích, máme stanoveny od 30. 10. Poté, co jsme zavřeli školy a museli jsme přistoupit kvůli dynamice vývoje epidemie k tomu, že jsme zavírali i první stupně základních škol, tak ty priority jsme stanovili, jsou stále stejné a každý z vás, kdo tady vystoupí, je má veskrze podobné: návrat prvního stupně, závěrečných ročníků základních a středních škol, návrat praktického vyučování na středních školách. O důvodech se nemusíme bavit, každý z vás je zná. Ten výpadek je dlouhý a každý z nás by chtěl, aby ty děti už byly zpátky.
Když se podíváme na to, co se podařilo za tu dobu odpracovat: Vláda 9. 11. schválila krizovou novelu vysokoškolského zákona, která upravuje podmínky a termíny přijímacího řízení, výuky, zkoušky včetně státních umožňuje konat distančně na vysokých školách. Vy jste ji tady ostatně schválili, schválil ji Senát.
Co se týká toho, jakým jiným způsobem v této pandemické krizi uspořádat přijímací zkoušky na středních školách, tak bylo vyhlášeno na podzim tohoto roku, to znamená ještě v listopadu. Zároveň vláda upřednostnila pedagogické pracovníky a dobrovolné a bezplatné antigenní testování začalo 4. 12. a trvalo do 18. 12. pro kategorii zaměstnanců škol, pro pedagogické pracovníky. Dneska máme antigenní testování po třech dnech bezplatně, ale nejdřív jsme se skutečně snažili postarat o pedagogické pracovníky, o ty, kteří jsou v našich školách.
Co se týká vakcinační strategie, ve vakcinační strategii už 29. 12. 2020 v rozpracované verzi 2.0. byli v 1B kategorii a jsou tam doteď uvedeni pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci. Takže zase, spousta těch věcí, které říkáte, jsou již dávno zapracovány. A já chápu, že v těch informacích, které se mění po hodinách, už možná vám to z toho vašeho fokusu vypadlo, ale je to tak. Je to tam propsáno a na ty pracovníky myslíme. To znamená, návrat do škol celou dobu je priorita. Z pohledu Ministerstva školství stoprocentně, z pohledu Ministerstva zdravotnictví to také patří mezi ty věci, kterým se věnují, ale samozřejmě na jejich bedrech leží celá pandemie z pohledu medicínského.
5. 10. bylo rozvezeno, respektive vláda rozhodla o tom, že téměř 3 miliony respirátorů budou zavezeny do mateřských, základních, středních škol a do škol speciálních. Ne že by to stačilo. Nikdo neřekl, že to bude stačit, ale uvědomte si, že v rámci rozpočtového určení daní jde 14 miliard korun na provozní výdaje škol jejich zřizovatelům - krajům a obcím. A toto je ta část rozpočtu, ze které se tyto prostředky mají pořizovat. Ale je to jasné, je to nestandardní situace, a proto vláda přistoupila už na začátku října k tomu, že tam poslala téměř 3 miliony respirátorů.
Co se týká úprav maturitních zkoušek, na konci ledna jsme vzhledem k situaci, k tomu výpadku přistoupili k úpravám maturitních zkoušek - a zveřejnili jsme po projednání s asociacemi - k tomu, jakým způsobem přistoupíme k této oblasti maturitních, ale i závěrečných zkoušek. Takže pokud tady jsou dotazy na to, jestli máme koncepci návratu, máme priority návratu od začátku podzimní vlny.
Co se týká přijímacích řízení, zveřejnili jsme, jakým způsobem přijímací zkoušky na střední školy budou probíhat. A co se týká debaty o vysokých školách, tak samozřejmě že tam je distanční výuka nejjednodušší v porovnání třeba s nejmenšími dětmi, ale to klíčové je, že i tam jsou věci, které vzdáleně řešit nejdou. Proto jednáme s Českou konferencí rektorů, s Radou vysokých škol o nějakých scénářích návratu.
Epidemická situace není dobrá. Ano, najdete na té cestě, kterou vláda prochází, spousty chyb - komunikačních i věcných. Ano. Ale když se podíváte do jakékoliv evropské země, najdete je tam také. A stejně jako jsou pochybení na straně vlády, jsou pochybení na straně každého z nás, protože všichni můžeme něco dělat lépe. Ale máte pravdu, vláda má tu největší odpovědnost.
Ale teď k tomu důležitému. Když jsme se bavili o antigenním testování, když jsme se bavili o testech, které se vyvíjí, tak musím říct s plným vědomím k vědeckému světu a vysokým školám, že i sami vědci jsou překvapeni, jak rychle došlo k vývoji vakcín, jak se posunula diagnostika a jak se objevily nové typy testů. Díky tomu dnes můžeme vést debatu o neinvazivních typech antigenních testů, ale i PCR testů třeba české provenience, které nejsou tím méně příjemným způsobem odběru odebírány, ale jsou neinvazivní, jsou přátelské v uvozovkách a umožňují nám uvažovat o návratových scénářích za použití antigenního testování a PCR testování ze slin na našich školách. Tedy to testování, které nyní řešíme na Ústředním krizovém štábu. ***