(11.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Vím, o čem mluvím. Jsem profesí programátor a trvalo mi to dvě a půl hodiny, než tento triviální úkon zvládl informační systém, za který prý má být zodpovědný člověk navržen na státní vyznamenání. Ti, kteří měli tu naději, že to zvládli a už se těšili, že budou tento nebo příští týden očkováni, najednou jim tu naději bereme. A nejsme ochotni říct ani pravdu, co se bude dít v příštích týdnech. A nejsme schopni když tak udělat jednoduchou operaci - ona není úplně jednoduchá, ale logická a spravedlivá: pokud někomu propadl termín, je pořád v čele té fronty a celá fronta se musí posunout. Jinak bojujeme a zvyšujeme nevraživost, souboj. A my starší si pamatujeme, jak probíhal souboj o podpultové zboží za komunistů.

Teď k těm číslům Ministerstva financí. A pojďme i vládu pochválit. Musím říct, že za některé programy si to zaslouží, abych zase nebyl obviňován, že mluvím o té kritice. A je logické, že člověk se v té debatě soustředí na to, o čem si myslí, že by se dalo vylepšit, zlepšit, to není jen tak, jako že máte nějaké jednoduché politické body za to, že kritizujete vládu.

Určitě zafungoval kompenzační bonus. Měl jsem vlastně to štěstí, nebo smůlu, že jsem s paní ministryní debatoval o tom původním návrhu, o něm se už naštěstí nemluví, který byl úplně špatně. A jak říkal pan předseda Jurečka, neslyšel jsem, že by někdo takhle plísnil ty úředníky, že byl úplně špatně. Ale dopadlo to dobře, 15 000 byla taková, řekl bych, opravdu záchranná částka pro toho živnostníka. Finanční správa to zvládla, nebylo to jednoduché, vyplácelo se opravdu rychle a promptně. Nebylo to nijak byrokraticky náročné. Ano, stalo se, že mizivé procento nebo promile žadatelů švindlovalo. Já bych řekl, že vláda, ale i vystoupení paní ministryně dneska, když mluvila o našem návrhu zákona, že vláda je fascinovaná tady tou pidimnožinou těch, kteří nedodržují pravidla, a zapomíná na tu naprosto většinu slušných, kteří všechno plní, nic nepodvádějí, nic nekradou, jenom v té těžké době potřebují pomoc. Ale program fungoval. Teď je to samozřejmě mnohem horší, protože si musíme připomenout, že vedle kompenzačního bonusu v té první vlně fungoval druhý úspěšný program, a to odpuštění minimálních záloh na sociální a zdravotní pojištění, který vlastně fungoval automaticky a můžeme odhadovat, že ho čerpalo zhruba půl milionu živnostníků, aniž by museli o něco žádat. Výborná věc, je třeba vládu, ale taky Sněmovnu a Senát, které to schválily, za to pochválit. Tudíž to bylo opravdu 15 000. Tento program skončil, toto odpuštění. Jak jsem říkal na začátku, naše návrhy zákona, které by to prolongovaly, tady leží měsíce a měsíce, a nic se neděje. A z 15 000 je 10 000. A to už je problém. Uvidíme, jak se postavíme k návrhu našich kolegů z horní komory. Pouze připomenu, že už jsme o tom hlasovali. Myslím, že pan předseda Jurečka by mi to potvrdil. On už ten pozměňovací návrh tady dal. Neprošel napoprvé, tak doufejme, že projde napodruhé. Takže podruhé jsem pochválil vládu.

Potřetí pochválím vládu za program Antivirus C: 13,5 miliardy ušetřených peněz pro malé firmy do 50 zaměstnanců s minimálními byrokratickými náklady. V zásadě automaticky odečetlo sociální pojištění, které platí zaměstnavatel za ty, kteří splnili tu podmínku. A pokud firma splnila základní podmínky, 90 % zaměstnanosti a 90 % objemu mezd, které se vyplácely v březnu, pokud mě paměť neklame. Zapomněl jsem říct to číslo, když jsem chválil vládu, kompenzační bonus byl 20 miliard. Pochvala.

Antivirus C 13,5 miliardy, já se omlouvám, 13,3 miliardy - pochvala. Zrušení minimálních záloh na sociální pojištění 7,4 miliardy - pochvala, a 6,9 miliardy zrušení minimálních záloh pro zdravotní pojištění - pochvala. Takže do kupy je to zhruba 47, 48 miliard opravdu užitečné pomoci, která šla rychle a za malých byrokratických nákladů. Ale to samozřejmě nestačí.

A proti tomu si dejte desítky dotačních titulů, které naše vláda evidentně miluje, a podívejte se, jak jsou úspěšné. Program COVID - Sport. Nechci ani připomínat příběh předsedy Národní sportovní agentury. Pamatujete si ty tiskovky, jak lítaly miliardy? Sto milionů. Program Czech Rise Up 43 milionů. Program Country for the Future, to je fakt jak satirický název, když se podíváte, jak funguje česká státní správa, 66 milionů. Program Technologie Covid, 28 milionů. Program Technologické agentury Trend, 3 miliony. Program Technologické agentury ÉTA, 23 milionů.

Ministr kultury během mého krátkého vystoupení už odešel, tak se podívejme, jak dopadly programy v kultuře. COVID - Kultura I a II 300 milionů. Opravdu si myslíte, že je to částka, která pomůže celé široké oblasti kultury? Tři sta milionů? Program BUS 900 milionů. Program COVID - Nájemné 4,1 miliardy. Program COVID - Lázně. Pamatujete si, jak se chválila paní ministryně pro místní rozvoj? Sto milionů. A z těch titulek, já nevím, kolik stála propagace, možná víc, pamatuju si bombastické tiskovky a bombastické zprávy. A takhle bych mohl pokračovat. Jinými slovy, tyto programy v zásadě nefungují, jsou byrokraticky náročné, pomáhají pouze vybrané skupině, logicky se na některou skupinu zapomene. A když to sečtete, tak ta pomoc není ani nějak finančně významná.

Proti tomu náš návrh - jednoduchý, na nikoho nezapomíná. Ano, paní ministryně má bezesporu pravdu, bezesporu tam budou legislativní nedostatky, legislativní chyby, jsme připraveni o tom debatovat. Už to říkal pan předseda Jurečka, já nemám žádný odbor právníků k dispozici, žádná opoziční strana je nemá, takže to já připouštím, že tam chyby jsou. Ale (nesrozumitelné) o tom principu. Je správné těm, kteří nesmějí podnikat, platit 100 % fixních nákladů, nebo ne? To je ten princip. A bavme se o tom, a já jsem na to připravený, když je zavřená restaurace a má jenom okénko, jestli je to 50, 80 nebo 100. To je legitimní debata mezi prvním a druhým čtením. My neříkáme, že tam musí být 50 nebo 100. Už máme nějakou zkušenost. Už jsme schopni dostat konkrétní data a můžeme to upravit. A druhý princip, který je základem: těm, kterým je částečně znemožněno podnikání, je 50 % fixních nákladů. Ano, může to být 60 nebo 40, bavme se o tom! A ne takhle hodit do koše! Já bych to ještě pochopil, kdyby vedle byl lepší, komplexnější, legislativně správnější návrh vlády. Máme takový návrh? Nemáme! Zato slyšíme nový a nový program.

Kolegyně, kolegové, tento týden vyhlásil, myslím, že ministr Havlíček program podpory vlekařům a skiareálům. Četli jste, jaká je to podpora? S velkou slávou. Nebojte se, my to chápeme, nemůžete to provozovat, my vám pomůžeme. Jediná podpora je a doporučení státu těmto lidem, kteří vlastně celé své podnikání mají vlastně sezónního charakteru, a jediné doporučení státu je: Vezměte si půjčku, vezměte si úvěr a my vám zaručíme 80 % toho úvěru! No to je skvělá pomoc! To si snad někdo dělá legraci. Která banka jim půjčí, když už nic nemají a nemohou podnikat? Co to je za pomoc? Proto je ten náš návrh zákona mnohem lepší, protože je univerzální a platí pro všechny.

Já vás prosit nebudu, já vás žádám o to, abyste umožnili tu debatu, abyste propustili ten návrh zákona, a za nás slibuji, že pokud přinesete lepší pozměňovací návrhy, že je rádi podpoříme. Možná se ukáže, že je třeba něco změnit zásadně, nebo ne. Ale už tady moji předřečníci říkali: Kolikrát jsme (nesrozumitelné) komplexní pozměňovací návrh. Antivirus! Pamatujete na Antivirus? Kurzarbeit. Čerstvá zkušenost, budeme rozhodovat. Vládní návrh zákona, komplexní pozměňovací návrh menšího koaličního partnera a proti tomu komplexní pozměňovací návrh většího koaličního partnera. A my v opozici to máme pískat. Členové většího koaličního partnera, jeho poslaneckého klubu, říkají: Podpořte náš, ten je lepší než ten sociálně demokratický. A sociální demokraté říkají: Ne, ne, ne, nepodporujte ten návrh kolegů z ANO, podpořte náš, ten je lepší. Já vás překvapím. My to neposuzujeme podle toho, jestli to podali sociální demokraté, anebo to podalo hnutí ANO. Snažíme se dívat na ten konkrétní text a vybrat ten lepší. Nechte se překvapit, jak budeme hlasovat.***




Přihlásit/registrovat se do ISP