(13.30 hodin)
(pokračuje Šafránková)

Současná nelehká doba si potřebné změny v oblasti nastavení ochrany zaměstnanosti přímo vyžaduje, a to i z dlouhodobého hlediska - čím dříve, tím lépe. Jejich cílem musí být předcházení vzniku nezaměstnanosti většího rozsahu, krachům zejména malých českých firem a propadu našich zaměstnanců a občanů do vážných sociálních a existenčních problémů. Samozřejmě platí, že nastavení této speciální podpory v době částečné zaměstnanosti či nezaměstnanosti musí být průhledné, jasné, rychlé, spravedlivé a nediskriminační. Z hlediska podoby kurzarbeitu je pro nás proto nesmírně důležité a zásadní, aby nárok na tuto podporu měli všichni zaměstnanci, tedy i ti, kteří jsou v pracovním poměru na dobu určitou.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Tak, paní poslankyně, a zde vás přeruším. Budete svůj projev moci dokončit, až se příště dostaneme k tomuto bodu, nicméně v tento moment a v tuto chvíli jej zavírám a přerušuji.

 

Posuneme se k bodu, který máme pevně zařazený na 13.30, což je bod 18 pořadu. Jedná se o bod

 

18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 120/2001 Sb.,
o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 545/ - druhé čtení

Tento bod byl přerušen dne 10. 2. tohoto roku na 82. schůzi. Bod byl přerušen v obecné rozpravě. Připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán výboru pro sociální politiku. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 545/1 až 6. K tomuto tisku vám byl zároveň doručen sněmovní dokument 7155, který obsahuje znění navrhovaného zákona se zpracováním pozměňovacích návrhů ústavně-právním výborem.

Místo u stolku zpravodajů již zaujala za navrhovatele ministryně spravedlnosti Marie Benešová, kterou zde vítám, a zpravodaj garančního výboru, kterým je ústavně-právní výbor, pan poslanec Jan Chvojka, kterého minule zastupoval pan poslanec Marek Výborný, a předpokládám, že v tom bude pan poslanec Výborný pokračovat, jak jsme odhlasovali. Podotknu, že zpravodajem výboru pro sociální politiku je pan poslanec Aleš Juchelka, který již také v rozpravě vystupoval.

A nyní tedy budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě, kterou jsem přerušil během projevu pana poslance Nachera. Takže já prosím pana poslance Nachera, který byl posledně ve svém projevu přerušen, jestli má zájem vystoupit nyní a pokračovat.

 

Poslanec Patrik Nacher: Ne, ne, děkuji, já už jsem si řekl svoje. Ale já jsem byl potom přihlášen v podrobné rozpravě, abych se přihlásil k jednotlivým pozměňovacím návrhům, a ty tam teď nejsou. Tak mně jde teď technicky o to, jestli to máme udělat všichni fyzicky, nás tam bylo asi šest, anebo počkáme, až tam technika ta jména najede.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Bylo to v jiné schůzi, takže předpokládám, že to jsou technické obtíže, a doufám, že to tam naše technické zázemí a zaměstnanci Sněmovny postupně doplní. Pokud ne, samozřejmě je možné se přihlásit z místa. Předpokládám, že nikdo o svoje právo vystoupit nepřijde.

 

Poslanec Patrik Nacher: Dobře, takže já už budu potom jenom v té podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobře, děkuji. V tom případě asi budeme pokračovat v pořadí tak, jak je tam připraveno. Pan poslanec Novák, prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, pane ministře, děkuji vám za slovo, pane předsedající. Co se týká mého návrhu, respektive návrhu kolegy Tomáše Kohoutka, který je jako sněmovní tisk (dokument) 7430, slíbil jsem, že ho velmi krátce představím.

Tento návrh si klade za cíl posílit ochranu účastníků řízení, dohled nad výkonem exekuční činnosti a umožnit povinným možnost domoci se splátkového kalendáře v marginálních exekucích. Významným hybatelem změn je současná koronavirová krize, když je nanejvýš žádoucí minimalizovat, nikoliv vyloučit, počet prováděných mobiliárních exekucí u zranitelných osob a dále v případech, kdy to pro uspokojení věřitele nemá význam. Proto zde mimo jiné navrhujeme povinné pořizování záznamu o telefonických hovorech mezi exekutorským úřadem, účastníky řízení a třetími osobami. Dalším bodem je ochrana zranitelných osob a dalším bodem je povinnost umožnit povinnému splátkový kalendář za podmínek stanovených zákonem.

Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Další je v obecné rozpravě přihlášena paní poslankyně Válková. Prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Já jsem slíbila, že budu tentokráte stručná, a omlouvám se za to, že jsem to chtěla minule nějak vyvážit a uvést do nějakého spravedlivějšího kontextu, a zřejmě jsem byla také spolupachatelkou toho, že se to nemohlo projednat, za což se tedy omlouvám, protože mým cílem je přesný opak.

Takže ten pozměňovací návrh, který budu potom vkládat do systému, o kterém bych chtěla teď hovořit konkrétně a neměla jsem možnost, protože jsem byla popoháněna tím tempem projednávání a deadlinem, bude pod číslem 7459.

Velmi ve stručnosti, protože slibuji pět minut, více ne. Jde o to, abychom tou úpravou nezvýšili riziko toho, že někteří věřitelé se budou obracet na firmy, které jsme znali z devadesátých let, že nebudou chtít platit regulační poplatky. Čili vládní návrh, jak všichni víme, vychází z regulací, které spočívají v ekonomické bariéře na vstupu do exekuce zavedením povinných záruk, což může tedy některé věřitele nadměrně zatěžovat, a pak hrozí riziko té, říkám v uvozovkách, svépomoci. Myslím si, že citlivější by bylo řešení a naplnil by se cíl zákona stejně, které by spočívalo v ekonomické bariéře na výstupu z exekuce, na výstupu. opravdu jsem o tom přemýšlela. Myslím si, že to by řešilo situaci mnoha těch, kteří budou zvažovat, jestli pokračovat, nebo nepokračovat. Nezatížilo by to vůbec ty, kteří vedou exekuci, která není zjevně marná, a současně by to mohlo mít i pozitivní dopad, protože oprávněný by si lépe mohl finančně do budoucna naplánovat v souvislosti s povinností platit regulační poplatek svoje finanční možnosti a podle toho se i v tom exekučním řízení zachovat, nemluvě o tom, že návrh sleduje i snazší administraci, což také není úplně opominutelné, protože, jak víme, exekuce, které jsou byrokratické, se můžou obracet samy proti sobě a ve svých důsledcích nejenže protahují, ale zdražují exekuční řízení.

Děkuji. Pět minut jsem snad dodržela, nebo dokonce ještě méně, a k tomuto pozměňovacímu návrhu se potom pod tím číslem 7459 v podrobné rozpravě přihlásím.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano, děkuji. Dnešní jednací den končí v devět hodin, zákony můžeme projednávat do 19 hodin, ale věřím, že to stihneme tentokrát rychleji. Pokud se nikdo další nehlásí do obecné rozpravy, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě ze strany navrhovatelky, nebo zpravodaje? Paní ministryně má zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP