(17.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan poslanec Dominik Feri s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji. Já musím nesouhlasit s paní kolegyní Procházkovou, prostřednictvím pana předsedajícího. Mně 200 milionů nepřijde úplně málo. To jsou velký peníze. Rozumím tomu, že poslední rok tady lítají desítky a stovky miliard, takže se to zdá být v tom poměru málo, ale pojďme si to představit konkrétně. Co potom třeba řeknete jako krajští zastupitelé, jste-li, například nějakému občanovi, když řekne: Podívejte se, do mé obce snížili interval dopravy, autobus tam bude zajíždět jenom jednou denně namísto dvakrát, protože kraj musel šetřit. Nebo když se nenajdou peníze na opravu třeba nějakého učiliště, rekonstrukce nebo zateplení nebo cokoliv takového. To jsou ty konkrétní peníze. Na to by padly ty desítky milionů, tam ty peníze můžou směřovat. A na jiné investiční záměry. To znamená: ano, když proti tomu dáme balík nějakých desítek miliard na celkovou transformaci regionu, působí to možná jako málo peněz. Ale je to 200 milionů každý rok. Každý rok do toho kraje půjdou. A ne půjdou, musím se opravit - ty peníze tam zůstanou, protože to jsou peníze, které tam vznikly ve smyslu: tam se to vydobývá, ten region je tou těžbou postižen, a pak se má odvézt na náklaďáku do Prahy ty peníze? A odtamtud se mají vracet zpátky? Ne, nedává to smysl. Nechť tam ty peníze zůstanou, tam nejlépe vědí, co s tím udělají. Jestli to bude oprava něčeho, oprava silnic, je to na nich.

Možná jste teď v opozici, budete třeba v koalici, ty peníze vám přijdou vhod. A když možná změníte svůj názor, své stanovisko, tak pan ministr to zvládne a občané vás v tom regionu pochválí.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji a v tuto chvíli pan poslanec Pávek v obecné rozpravě. Prosím, je to vaše.

 

Poslanec Petr Pávek: Děkuji za slovo, pane předsedající, konečně. Milé kolegyně, milí kolegové, já bych chtěl udělat několik věcí. Za a) vyjádřit svoji podporu senátní verzi a za druhé vrátit debatu tam, kam patří, než se to tady zvrhlo v regionalismus, debatu o uhlí, investicích do potěžební revitalizace, útlumu těžby atd. Pojďme si říct, že všechny ty věci, které tady byly zmíněny z těch postižených regionů, a do toho počítám i Moravskoslezský kraj, jsou o řádech miliard a desítek miliard k tomu, aby tam opravdu bylo dosaženo té změny, po které toužíte. Já myslím, že se v té debatě tady zcela zapomnělo - a myslím si, prostřednictvím pana předsedajícího, že pan ministr Brabec to tady řekl jasně - to je úplně o jiných penězích než o tomto poplatku.

Tím bych zároveň reagoval na kolegu Luzara, prostřednictvím pana předsedajícího, který poukázal na to, že by to bylo narušení RUDu, rozpočtového určení daní. No, nebylo, protože se nejedná o daně. Nemá to s daněmi nic společného, je to malý poplatek konkrétně vázaný na nějakou činnost.

A teď chci říct to nejdůležitější, co v té debatě tady vůbec nezaznělo, a to je více než 900 pískoven a štěrkoven na území celé republiky. Celé republiky, i tam, kde pěstují víno, i ve všech ostatních. Problém, který tam vidím, a vidím ho reálně - mám před očima mnoho konkrétních míst, i třeba v našem Libereckém kraji, který není postižen žádnou těžbou hnědého uhlí nebo černého uhlí nebo jakéhokoliv jiného uhlí, ale pískoven a štěrkoven tam je poměrně dost, a enormní dopravní zátěž, kterou způsobují náklaďáky, které jezdí přetížené, protože se písek a štěrk vozí do vzdálenosti mnoha desítek kilometrů na stavby, tak ty se na tom vůbec nepodílejí. Ani ti dopravci, ani stavební firmy, nikdo jiný. To znamená, jestliže by kraji připadlo pár milionů nebo desítek milionů korun, tak je to na zalátání děr v krajských silnicích, a proto jsou tam ty kraje zmíněny. Obce dostávají část toho poplatku na navýšení kvality života, na kompenzace té činnosti jako takové, ale nikdo nepřispívá krajům na opravu krajských silnic, které procházejí těmi obcemi a po kterých jezdí mnohotonážní nákladní vozy.

To je hlavní důvod, proč chci tenhle zákon podpořit. Já vím, že to není účelově vázáno a že těm krajům nemůžeme říct, co s těmi penězi musejí udělat. Ale jsem si téměř jistý, že naprostá většina krajů, ať už tam vládne kdokoliv, vidí situaci se zátěží komunikací, které trpí nadměrnou zátěží kamionů a nákladních aut, která tam vozí ty suroviny, to znamená štěrk a písek. A proto chci podpořit návrh, aby část toho poplatku zůstávala v krajích. Věřím tomu, že i většina krajů to pochopí tak, že to je na kompenzaci těch škod, které byly těžební činností způsobeny, a dá je na opravu krajských silnic. Všechny kraje trpí nedostatkem peněz na opravu krajských silnic. Takže se nabízí i to, že ty kraje tyhle peníze, které jsou v řádech milionů nebo maximálně desítek milionů ročně, což je pod naši rozlišovací schopnost z hlediska státního rozpočtu, to je 0,00 a nějaké číslo, tady se hraje přece úplně o jiná čísla.

Takže jenom ještě jednou bych rád rekapituloval: Nejsou to daně, to znamená, nejde to proti rozpočtovému určení daní, je to poplatek. Přerozdělení tohoto poplatku, jakkoli není moc veliký, může přispět krajům na opravu komunikací, které trpí nadměrnou zátěží kvůli jakékoliv těžbě. Dotýká se to všech krajů a nemá to nic společného s těmi miliardami a multimiliardami, které mají jít do postižených regionů, které mají hnědouhelnou, černouhelnou a jakoukoliv jinou těžbu.

Já vám děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Hájek vystoupí v rozpravě a já ještě přečtu omluvu pana ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka, který se omlouvá dnes od 17 hodin z pracovních důvodů. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Hájek: Děkuji za slovo, pane předsedající, kolegyně, kolegové, já se také rád držím věcné logiky. Tento zákon jsme tady probírali ve třetím čtení 2. prosince. Je zajímavé, že pozměňovací návrh paní kolegyně Langšádlové, který pan Balatka opsal - opisovat by se nemělo, ale stává se to, opsal - to hlasování dopadlo tak, že ze 100 přítomných poslanců 11 bylo pro, 51 proti a zdrželo se 38. My bychom vůbec dneska neměli tady hodinu a půl diskutovat, protože Sněmovna se 2. prosince projevila jasně! Ódéeska celá byla proti! Dneska tady Ivan Adamec hovořil, jak bude podporovat Karlovarský a Ústecký kraj, ale 2. prosince při hlasování o pozměňovacím návrhu paní kolegyně Langšádlové se zdržel. To znamená - byl proti. V čem je tedy ta změna? Je ta změna v tom, že v Karlovarském kraji Piráti, pardon, STAN s Piráty, spolu vytvořili tu 11člennou koalici? To je asi ten hlavní důvod, pokud si nalijeme čistého vína.

My neřešíme příčinu a následek. Já jsem taky z uhelného regionu. Moje šachta bude příští rok slavit 200 let. Už nebude slavit, protože ji zavíráme. 200 let Hornoslezská pánev tady - nechci říct slovo živila, ale prostě ekonomický přínos pro Českou republiku byl jasný. Tak jak za komunistů severní Čechy držely ekonomiku Československa, tak nejenom za Československé socialistické republiky, ale 200 let bylo historicky Ostravsko ocelová páteř republiky.

A tady se něco domluvilo. Tady se domluvilo, že když došlo k privatizaci uhelného průmyslu, a jaké privatizaci? My tady dneska diskutujeme o 200 milionech. Kolik nám uteklo z OKD? Sto miliard! Sto miliard vzal Bakala! A co dneska řešíme my? My, stát, daňoví poplatníci řeší to, abychom OKD nějak bezpečně a v nějakém sociálním duchu utlumili. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP