(16.00 hodin)
(pokračuje Kolovratník)
A stejně tak je v těch platbách schována i zimní údržba. To znamená to, co občas bývá předmětem mediálních přestřelek, anebo i nás, politických: opět na tomto úseku dodavatel bude mít plně ve své kompetenci a odpovědnosti, aby zajišťoval plnou průjezdnost ve smyslu celoroční, především tedy zimní údržby a péče o stav vozovky.
Já jsem se informoval a ptal jsem se i kolegů z Ministerstva dopravy, jak si vlastně představují kontrolu. Zkuste si to představit tak, že dodavatel tady bude v jakémsi - teď nechci říci konkurenčním, ale podobném - vztahu ke státu, k Ministerstvu dopravy, jako třeba ŘSD. To znamená, bude to jiná entita, která se o těch 32 kilometrů bude starat, a předpokládáme tedy, (že) zaměstnanci buď Ministerstva dopravy, nebo SFDI v relativně malém týmu budou dnes a denně v terénu, budou mít vlastní vozidlo a techniku, budou moci přímo v terénu se dívat, jezdit, osobně kontrolovat, jestli garantovaný stav je opravdu dodržovaný.
A asi poslední dva argumenty pro. Ten první je finanční z hlediska cash flow. Pokud se dnes Sněmovna rozhodne podpořit tento projekt, tak bychom na jaře měli začít stavět. Ale platby, ty náklady, které stát ponese, budou posunuty až do roku 2024, kdy nabíhají první splátky za dostupnost. To je určitě velmi zajímavé a lákavé z hlediska tvorby rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Mimochodem, toto se ani většinově nepromítá do bilance státního dluhu.
Druhá výhoda, i kvůli které se u vás chci přimluvit o vaši podporu, je ta, že pokud se tento projekt povede jako pilotní, Česká republika získá určitý kredit u velkých mezinárodních společností, ať už dopravních, nebo stavebních, stavitelských, nebo i finančních, pojišťovacích. Ve finančních kruzích budeme seriózním partnerem. Resort dopravy, ať už do budoucna v jakémkoliv politickém, vládním složení, bude mít v ruce efektivní, zajímavý nástroj pro případné - opakuji případné - další podobné projekty po České republice. V tuto chvíli třeba uvažujeme o dálnici D35 ve východních Čechách, o druhé spojnici Čech s Moravou
Ale vždy podtrhujeme - tedy já podtrhuji - to slovo případné. Už jsem byl dotazován, jestli tak nebudeme stavět všechno. Tak určitě ne, měl by to být určitý mix v státních investicích a toto by bylo dobré, kdybychom i sem mohli sáhnout.
Takže tolik ode mě na podporu. Děkuji za pozornost. Pane ministře, budu držet palce, abychom dnes byli úspěšní. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěl navázat na slova pana poslance Kolovratníka, který mluvil o podpoře, kterou tomuto projektu dává opozice. Normálně by tady názor Občanské demokratické strany sděloval kolega Jan Bauer, který je sněmovním zpravodajem tohoto našeho materiálu. Ten je nemocen, tak se s dovolením ujmu této role já. Mám k tomu také trochu právo, protože jsem podobně jako Jan Bauer Jihočech a pro nás je ten projekt velmi významný.
Já jsem jeho přípravu tady u nás ve Sněmovně sledoval velmi podrobně, zúčastnil jsem se jednání podvýboru pro dopravu, kde byl tento projekt projednáván na jednání hospodářského výboru, který se k projektu vyjádřil pozitivně. Musím říct, že ten projekt je dobře připravený. Myslím, že k jeho realizaci tedy zbývá už jenom naše rozhodnutí. A já bych chtěl vyjádřit postoj klubu ODS. Náš klub tento návrh podpoří.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji za dodržení času. V obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Matušovská a připraví se pan poslanec Polanský. Prosím máte slovo.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane místopředsedo. Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi, abych se vyjádřila k pilotnímu projektu dálnice D4. V první řadě bych ráda připomněla, že naše strana se financování prostřednictvím PPP projektů dlouhodobě brání. Nebudu zdržovat dlouhým vysvětlováním, proč tomu tak je. Možná máte všichni v paměti D47, teď už tedy D1 a D3. Ale i díky pandemii však myslíme i na druhou stranu mince. A i když máme tento rok nejvíc peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, chápeme nedostatek peněz, který může nastat v budoucnosti.
Zároveň podporujeme potřebu stavět kvalitní dopravní infrastrukturu, a to jak silniční, tak železniční. Za ty dva roky, co nás Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury na podvýboru pro dopravu a na hospodářském výboru seznamuje s tímto projektem, jsme vznesli spoustu dotazů, výtek, požadavků, od informací na Rezervní fond, garanci kvality, jaké bude zpoplatnění dálnic a jestli nedojde k narušení celistvosti silniční infrastruktury.
Myslíme si, že i díky snaze Ministerstva dopravy nám na vše odpovědět a vyslyšet naše výtky i my můžeme říct, že jsme v tomto projektu spatřili určitý posun od minulých let i od dřívějších projektů a vidíme možnost urychlení výstavby dálniční infrastruktury. Ministerstvo dopravy se v této smlouvě snažilo z našeho pohledu popsat a pokrýt snad všechna rizika, na která si teď můžeme vzpomenout. I proto jsme se většinově jako klub KSČM rozhodli, že tento pilotní projekt podpoříme. Není to však automatická podpora všech PPP projektů. Rádi bychom po zprovoznění dálnice D4 v roce 2024 vyhodnotili všechny důsledky, problémy, a jestli bylo všechno uděláno tak, jak mělo být.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám také děkuji. Pan poslanec Polanský vystoupí v rozpravě a připraví se pan poslanec Ferjenčík. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji, pane předsedající. Milé kolegyně, kolegové, drahá vládo. Já jsem vás přišel seznámit se stanoviskem klubu Pirátů k dnešnímu bodu. Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou prozradím, že Piráti se k souhlasu s těmito finančními závazky nepřipojí. Nepřipojí se nikoliv proto, že by projekt dálnice D4 nebyl potřeba. Z dopravního hlediska jde o velmi důležitý projekt, který by měl být chápán jako priorita české dopravní infrastruktury. Nemůžeme ale souhlasit s finančními závazky. O nich bude po mně mluvit kolega Ferjenčík.
Já bych zde jenom krátce shrnul, proč si myslíme ze Piráty, že v případě dálnice D4 nemělo být využito projektu PPP. Obecně ve světě se projekty PPP využívají ve dvou případech. Za prvé v případě, kdy stát nemá peníze na rozjetí nebo na financování daného projektu, a proto touto formou splátky odsouvá. Druhá varianta, kdy státy používají PPP nástroj, je v případě, že se jedná o projekt, na kterém stát nepracuje běžně. Jedná se o mimořádný projekt, u kterého není možno dohlédnout všechna rizika, ať už jde například o stavbu letiště, nebo nějaké velice složité technické infrastruktury, jako například Alžbětinská dráha (správně Alžbětina linka) coby součást projektu londýnského metra.
Ani jedna z těchto podmínek nebyla v případě dálnice D4 naplněna. Stát je schopen projekt zainvestovat z vlastních zdrojů, to za prvé. A za druhé, nejedná se o projekt, ve kterém by byla přehnaná rizika. Vzhledem k tomu, že pozemky jsou již vykoupené, stavební povolení je vyřízené a projekt je rozpracován do poměrně velké úrovně detailů, lze říct, že riziko na tomto projektu by spočívalo pouze ve vysoutěžení dodavatelů.
Závěrem bych rád ocenil Ministerstvo dopravy za komunikaci v této věci. Zaznělo to tady už od mých předřečníků. V případě PPP projektů ministerstvo bylo skutečně komunikativní, odpovědělo na všechny otázky, které byly potřeba, a za to mu tímto děkuji. Děkuji také za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám rovněž děkuji a v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Ferjenčík, zatím poslední přihlášený do rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, doplním kolegu Polanského a vznesu tu hlavní výhradu klubu Pirátů k tomuto projektu. Jde nám především o způsob financování. Pro nás není úplně srozumitelné, z jakého důvodu chceme, aby projekt financovali soukromníci za soukromé REITy za sazby, které dostávají soukromí investoři, ve chvíli, kdy stát si půjčuje daleko levněji. ***