(16.10 hodin)
(pokračuje Ferjenčík)

Prostě si na 30 let půjčujeme na nějakou část toho projektu, dokonce za 4 %, o kterých mluvil pan ministr, zatímco kdyby stát použil dlouhodobé dluhopisy, tak to bude stát třeba 1,8 %, kdyby použil kratší dluhopisy, tak dokonce ještě méně. Dneska si půjčujeme za nula nebo třeba za 1 %. Takže tady vidíme hlavní problém.

Je celkem konsenzus na tom, že kvůli tomuto způsobu financování platíme nějaké 4 až 5 miliard Kč navíc, a my se jako Piráti pod těchto 5 miliard navíc nechceme podepsat. Ministerstvo argumentuje tím, že to je cena za to, že minimalizujeme svá rizika. To já chápu, ale z našeho pohledu je ta cena příliš vysoká, protože rizika tak vysoká nejsou vzhledem k tomu, že oproti jiným stavbám, které probíhaly i za nižší částku, ta stavba nevede tak náročným terénem. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Také děkuji. Další přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Leo Luzar. Elektronická přihláška má přednost, takže prosím, pak se připraví pan poslanec Juříček.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážená paní ministryně, dámy a pánové, postavit dálnici D4 byl dlouhodobý úkol Ministerstva dopravy. Ač jsem z Moravskoslezského kraje a naše dálnice funguje, aspoň prozatím - a kolem Ostravy má své problémy - přesto vnímám stesky Jihočechů nad pokračující a dlouhodobou výstavbou této dálnice. Naráží-li se při té výstavbě na problémy, (jsou) hlavně majetkové, to si řekněme; on nebyl problém peníze, ale byl problém majetkový a výkupy. To jsme se pokusili v rámci hospodářského výboru iniciativou napříč všemi stranami v této Sněmovně vyřešit takzvanou novelizací čtyřistašestnáctky a pevně věřím, že se nám to podaří a Ředitelství silnic a dálnic pokročí v této etapě rychleji v rámci přípravy staveb.

Nyní ovšem ale stojíme před modelem, který chce Ministerstvo dopravy vyzkoušet. Jako KSČM jsme přistupovali k této věci velmi, velmi opatrně. Uvědomujeme si určitá rizika, uvědomujeme si určité paralely například na Slovensku, kde tento model také realizují. Vnímáme problémy, které kolem možné výstavby jsou, a slyším i slova kolegyň a kolegů jako předřečníků, kteří upozorňují na určitá rizika. My jsme se snažili všechna ta rizika jak kvantifikovat, tak precizovat a v rámci telekonferencí, které jsme měli na toto téma, jsme se snažili s odborníky Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstva dopravy i s panem ministrem tyto problémy vyřešit.

Ne vše se úplně podařilo - ty naše obavy rozptýlit, přesto vnímáme, že toto je určitý pokus dát na stůl kvantifikovaná čísla. My se zatím bavíme v teoriích, finančních teoriích, bankovních teoriích, stavařských teoriích, protože samozřejmě vše závisí také na tom, jak se podaří stavbu realizovat, jestli se dodrží termíny, časy, jestli se podaří odevzdat práci v takové kvalitě, jak má být odevzdána. A to všechno bude hrát v této věci docela výraznou roli.

Přistoupili jsme k našemu rozhodnutí podpořit tento projekt pouze s tou obavou, že čísla, která budou díky tomu na stole, budou sloužit pro Ministerstvo dopravy, popřípadě Ředitelství silnic a dálnic, jako argument pro to, jestli touto cestou může Česká republika ve výstavbě liniových sítí pokračovat, nebo ne. Protože si uvědomujeme, že máme před sebou vysokorychlostní železnici v jiném finančním období Evropské unie, kdy podpora už bude podstatně menší, protože Česká republika se pomalinku začne stávat plátcem, a ne příjemcem dotací, a budeme muset i na tuto problematiku začít umět reagovat. A toto je možná nějaká reakce, jak pokračovat dále a zapojit kapitál, aby tyto stavby, které jsou pevně spojeny se zemí - nelze odvézt, budou tady provozovány na českém území a jsou součástí české země - nám pomohl financovat.

Takže ať to shrnu na závěr, určitě většinově podpoříme tento projekt, ale s jednou podmínkou, a to pan ministr jistě ví a dá mi za pravdu, že to bereme jako pilotní projekt, abychom vyhodnotili efektivitu a účelnost této stavby, a samozřejmě bychom se velice neradi dočkali, kdyby obratem po schválení tohoto projektu se na dalším podobném projektu začalo pracovat a navrhovat, například v Pardubickém kraji, další a další. Ne, pane ministře, my bychom rádi, aby se nejdříve tento projekt rozjel a zjistila se jeho efektivita, jeho účelnost v praktické realizaci, a na základě toho vyhodnocení a z čísel jsme mohli přistoupit k tomu, jestli tento model financování nejenom tohoto krátkého úseku dálnice - upozorňuji, že to je opravdu krátký úsek dálnice - je aplikovatelný a použitelný i v jiných liniových stavbách České republiky. Stále máme určitou obavu zvláště z mandatorního zavázání státního rozpočtu na pětadvacet let, splácení atd., ale přesto potřebujeme ta čísla - pokud to nezkusíme na těch číslech, nebudeme mít nikdy konečné argumenty a nebudeme schopni vám váš model vyvrátit, protože reálná čísla mít nebudeme.

Takže za klub KSČM říkáme, že se na to díváme a budeme neustále sledovat průběh této realizace, budeme se snažit do toho vstupovat v duchu kontroly a hlídání, jak to probíhá, jestli jsou dodržovány parametry, které nám byly slíbeny, a pevně věřím, že se to podaří. Pokud ne, budeme i nadále velice ostražití vůči financování infrastrukturních staveb České republiky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám děkuji. Než dám slovo panu poslanci Pavlovi Juříčkovi, tak vás poprosím, abychom se ztišili v jednacím sále. (S vyčkáváním mezi slovy: ) Míra hluku je zbytečně velká, neslyšíme, co jeden druhému říká, a bylo by fajn, abychom mohli jednat v důstojném prostředí. (Vyčkává na ztišení.) Jako ve škole. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já jsem původně nechtěl vystupovat, ale nicméně slyšel jsem tady několik zavádějících informací, tak jenom na ně reaguji. Za prvé, vždycky o tom rozhoduje čas, peníze a to, jakým způsobem je projekt připraven. My jsme to projednávali na hospodářském výboru velmi detailně a musím říct, že sám jsem byl překvapen, jakým způsobem Ministerstvo dopravy a pan ministr k tomu přistoupili. Notabene Martin Kolovratník, prostřednictvím předsedajícího, tady vysvětloval řadu souvislostí.

Prosím vás, je naprosto nesmysl si představovat, že dostanete třeba obligace, byť státní obligace, na 25 let, takže diskontní sazba 2 % je v tomto směru úsměvná. Další záležitost - inflace 2 %, vždyť my jsme inflaci za posledních 10 let nestlačili pod 2 %. A co se týká rychlosti a ještě cash flow, musíme si uvědomit, že vůbec první platby stát bude platit až v roce 2024, takže jak ty sazby, tak cash flow - a je nutné si uvědomit, že tady je závazek soukromé společnosti na 25 let z hlediska údržby a všeho. To jsou rizika spíš pro tu firmu nebo pro koalici těch firem, nikoliv pro stát.

A je nutné si uvědomit ještě jeden fakt, který tady nebyl zmíněn, protože tam se počítá s tím, že euro bude někde kolem - lehce, blízko - 29 Kč, a dneska máme euro 25,70 a pravděpodobně spíš bude klesat koruna vůči euru, takže tam je další potenciál, pokud se samozřejmě naše ekonomika bude vyvíjet aspoň trochu rozumně, tak určitě koruna vůči euru nebude 29, tam je další polštář potenciálních ještě 12 %.

Takže měli bychom spíš Ministerstvu dopravy a ministrovi poděkovat a říct: pusťme to, protože tady konečně máme také konkurenci vůči Ředitelství silnic a dálnic, a to je právě ta potřeba, na kterou tady v České republice bezpochyby léta čekáme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Ferjenčík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jenom fakticky zareaguji na kolegu Juříčka. Když vezmeme posledních 10 let, to znamená od roku 2009 do roku 2019, kde jsou už aktuální čísla, tak inflace v sedmi z těchto 10 let byla pod 2 %. Takže to, co jste tady říkal, není úplně přesné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP