(15.50 hodin)
(pokračuje Kubíček)
A nyní již k usnesení hospodářského výboru z 52. schůze ze dne 3. února roku 2021 k finančním závazkům státu obsaženým v koncesionářské smlouvě na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D 4 v úseku Háje-Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka-Háje a Mirotice-Krašovice, projekt PPP, sněmovní tisk 1123.
"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Karla Havlíčka, zpravodajské zprávě, kterou za omluveného poslance Jana Bauera přednesl poslanec Roman Kubíček, a po rozpravě souhlasí s finančními závazky státu obsaženými v koncesionářské smlouvě na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje-Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka-Háje a Mirotice-Krašovice, projekt PPP, v nominální výši 18 761 377 912 korun a 446 191 297 eur, vyplácenými dle návrhu koncesionářské smlouvy."
To je vše z usnesení hospodářského výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Rovněž vám děkuji. Poprosím paní zpravodajku rozpočtového výboru, poslankyni Ivu Kalátovou, aby se ujala slova a informovala nás o jednání výboru a přednesla návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Iva Kalátová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Rozpočtový výbor na své 50. schůzi dne 3. února 2021 přijal ke sněmovnímu tisku 1123 toto usnesení. Po úvodním slově ministra dopravy Karla Havlíčka, zpravodajské zprávě poslankyně Kalátové a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky přijmout následující usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s finančními závazky státu obsaženými v návrhu koncesionářské smlouvy na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje-Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka-Háje a Mirotice-Krašovice, projekt PPP, v nominální výši 18 761 377 912 korun českých a 446 191 297 eur, vyplácenými dle návrhu koncesionářské smlouvy.";
II. zmocňuje zpravodajku, aby s tímto usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu - což jsem právě splnila.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Rovněž vám děkuji a zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám elektronicky přihlášeno v tuto chvíli pět poslanců. Poprosím poslance Jana Jakoba, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Kolovratník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Jakob: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové. Tady zaznívá takové zaklínadlo - projekt PPP. Ale ono to není úplně přesné. Myslím, že to, co je nám tady navrženo, ta smlouva koncesionářská, je spíše dodavatelským úvěrem s outsourcingem údržby po dobu splácení tohoto úvěru. Zároveň lze těžko v tuto chvíli vyčíslit ony náklady, které to s sebou ponese, protože to bude ovlivněno inflací a zároveň taky kurzovými riziky. Nicméně se domnívám, že tato rizika z dnešního úhlu pohledu nejsou taková, aby to bylo zásadní pro nepřijetí tohoto návrhu.
Já osobně návrh podpořím ze dvou důvodů: protože tento úsek dálnice je opravdu potřeba - je to evidentně nejrychlejší cesta, jak dosáhnout toho, aby byl postaven, a z druhého hlediska, aby se tento způsob vyzkoušel pro budoucnost, kdy to budeme muset určitě vyhodnotit. Doufám a věřím, že projekt bude úspěšný. A pokud se podaří, byl bych dokonce i pro to, aby se forma koncese rozšířila i směrem k opravdovým PPP projektům ve smyslu, aby investor potom měl podíl na zisku z užívání produktu. Dokonce bych to rozšířil i na samotné projednávání územně-plánovacích podkladů a dokumentací.
Děkuji, tento návrh podpořím a jsem zvědav, až to budeme po letech vyhodnocovat, jak dopadne. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Také vám děkuji. V tuto chvíli vystoupí poslanec Martin Kolovratník. Připraví se poslankyně Matušovská. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne. Chci moc poděkovat poslanci Jakobovi za jeho vstřícná slova. Trochu s napětím jsme se báli nebo čekali, jaký bude postoj opozice k tomuto projektu, k tomuto návrhu. Teď minimálně v prvním případě jsem slyšel vstřícná slova. Nechci předjímat, jak bude vypadat další rozprava, ale veliké poděkování, že pan poslanec jako Středočech se k tomu postavil čelem a projektu důvěřuje.
Chci tady, kolegové a kolegyně, stručně vystoupit vlastně trochu v jakoby volné roli zpravodaje - předsedy podvýboru pro dopravu, kde se tato věc také několikrát probírala a delší čas zpátky. Kolegové z Ministerstva dopravy nám první úvodní informace přinesli už před dvěma lety, v roce 2019. Pak jsme se k tomu v loňském roce na podvýboru pro dopravu několikrát vrátili, řekněme v takových přípravných jednáních, prezentacích. Vše tedy vyvrcholilo tak, jak řekl podle procedury pan zpravodaj Roman Kubíček, na hospodářském výboru.
Chci tím říct to, že ten projekt ze strany Ministerstva dopravy nebyl připravován nějak ve spěchu, v kvapíku, nebo bez výměny informací právě ve smyslu vztahu komunikace mezi Ministerstvem dopravy a námi, Poslaneckou sněmovnou. Ta otevřenost byla opravdu maximální, velká. Tímto mohu panu ministrovi poděkovat za profesionální přípravu, že všechny otázky nás poslanců, a je jedno, jestli z řad koaličních, nebo opozičních, byly zodpovězeny. I materiály, které jsme dostali, byly dopřesněny, vysvětleny do poslední koruny. Takže tolik k procesu prezentace, představení informací, toho, o čem za malou chvíli a proč budeme o tom závazku státu rozhodovat.
A teď povím i za sebe - pokud třeba ještě někdo z vás není přesvědčen nebo váhá, třeba se mi povede vaše stanovisko posunout směrem k podpoře projektu: jaké vnímáme výhody, co si myslíme, že je na tom projektu velmi dobré a prospěšné.
Zkuste si ten pronájem, platbu za dostupnost, v uvozovkách pronájem, představit jako jakýsi leasing. Je to opravdu velmi volné přirovnání, ale s tím rozdílem, že majetek, ta dálnice, těch 32 kilometrů, bude v majetku státu. Celou dobu to bude v našem majetku a stát bude moct v případě nějakých změn, nespokojenosti o tom rozhodovat, měnit, opravit svá rozhodnutí. Ale tím, kdo se tady bude starat, kdo bude vše zajišťovat, bude právě ten vysoutěžený dodavatel, ten, kdo tu dálnici zajistí, postaví a bude udržovat.
Údržba je velmi důležité slovo, to je potřeba také vysvětlit. Skrývá se pod tím to, že dodavatel se o dálnici bude starat kompletně se vším všudy. To znamená, představte si pod tím jak údržbu investiční, provozní, to znamená technický stav komunikace. My vůbec nebudeme muset - nebo ŘSD nebo Ministerstvo dopravy nebude muset - řešit, kdy se mění povrchy, jak se frézuje. Zkrátka přímo ve smlouvě je jasně, exaktně řečeno, v jakém technickém stavu dlouhodobě, nonstop, ta silnice má vypadat. Z toho mála, jak jsem nahlédl - nejsem odborníkem na technické normy, ani nemohu být - ty požadavky jsou poměrně přísné, třeba až do takového detailu, jako je rovnost příčných sklonů na 1 milimetr na 1 metr, a tak dále a tak dále.
Ve chvíli, kdy dostupnost, za kterou bychom by si měli platit, nebude dodržena, ať z důvodů technických, technických nedostatků, anebo z důvodu, že třeba nějaký jízdní pruh bude uzavřen, průjezdnost bude omezena, tak hned v tu chvíli se platba patřičně tím poměrem snižuje. Takže i toto je ve vztahu dodavatel a stát nastaveno, popsáno, velmi jasně a je to oboustranně velmi férové. ***