(11.10 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Kdyby ten návrh tady byl včas, mohl se projednat a mohli jsme případně přijmout nějaké pozměňující návrhy. Vy jste nám tu šanci chtěla vzít, my tu šanci dáváme nám všem, abychom se nad tím ještě zamysleli, abychom případně spolu připravili některé smysluplné pozměňující návrhy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji předsedovi klubu ODS Zbyňku Stanjurovi. Protože padlo veto, tentokrát tří poslaneckých klubů nebo 50 poslanců, nebudeme pokračovat podle § 90 odst. 2, ale podle § 90 odst. 7, to znamená, že budeme pokračovat ve všech třech čteních.

Otevírám rozpravu a tak, jak avizovala zpravodajka, hlásila se s přednostním právem do rozpravy, takže jí udělím slovo, paní poslankyni Janě Pastuchové. Tentokrát ne jako zpravodajce, ale jako vystupující v rozpravě. Připraví se kolegyně Valachová. Máte slovo.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane předsedající. I když jsem poslankyní vládní koalice, jsem za veto ráda, protože si myslím, že tato novela o státní sociální podpoře by měla mít šanci na to, abychom ji v klidu projednali a řekli si všechny argumenty pro a proti na výboru pro sociální politiku.

Jak řekla paní ministryně, tato novela navrhuje valorizaci o 26 %. Jak řekl pan předseda, vaším prostřednictvím, pan Zbyněk Stanjura, myslím si, že s tímto nemá tady z nás nikdo, ale nikdo žádný problém. Problém je tady s tím zvýšením koeficientu, který je vlastně nyní 2,7násobkem životního minima, a návrh, který nám přišel, tento násobek zvyšuje na 3,4násobek životního minima.

Jak říkám, nemáme problém s valorizací. Chtěla bych říct, že není pravdou, že by se od roku 2008 částky přídavků na děti nezvyšovaly. V roce 2018 došlo ke zvýšení přídavků na děti pro ekonomicky aktivní rodiče, a to o 300 korun. A ze statistických údajů vyplynulo, že zhruba 95 % příjemců má nárok na zvýšenou dávku díky své ekonomické aktivitě, a tedy pouze 5 % příjemců je částka v původní výši od roku 2008.

Vím také, že se zvýšením koeficientu, kterým se násobí částka životního minima, 3,4násobek, nesouhlasí Ministerstvo financí, a to ve spojení s očekávaným rozšířením příjemců v souvislosti se současnou krizí, kdy by - nebo asi, když to schválíme - došlo k enormnímu nárůstu počtu příjemců, a to hlavně z důvodu toho, že došlo ke zrušení takzvané superhrubé mzdy a zavedení sazby 15 % ze mzdy finanční, tedy peníze zůstanou přímo v peněženkách rodičů. A další věc, že došlo ke zvýšení základní slevy na poplatníka, která byla 27 840, na 30 840 v roce 2022.

Jak říkám, já samozřejmě souhlasím s navýšením 26 %, ale jsem ráda, když navýšení koeficientu z 2,7 na nyní navrhovaných 3,4 a všechno budeme moct probrat na našem výboru pro sociální politiku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Pastuchové za její vystoupení. Nyní paní poslankyně Kateřina Valachová v rozpravě, připraví se Hana Aulická Jírovcová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji, pane předsedající. Kolegové, kolegyně, vážená vládo, dovolte mi, abych se i já vyjádřila k předkládanému návrhu zákona. Budu reagovat, vaším prostřednictvím, pane předsedající, zejména na slova, která tady zazněla ze strany pana poslance Stanjury. A budu pozitivní, takže budu říkat, co opravdu v tom zákoně je a co se s ním sleduje. Sleduje se s ním jednoduchá věc: přímá podpora - pomoc rodinám s dětmi, přímá podpora - pomoc dětem, přímá pomoc dětem. Jakou souvislost s tím má to, kolik si vydělávají rodiče vaším prostřednictvím, pane předsedající, a jestli jim zůstane po snížení daní více nebo méně v peněženkách, moc nevím, co tím chtěl tady předřečník říci, protože samozřejmě tuto možnost využijí všichni zaměstnanci a zaměstnankyně bez ohledu na to, jakou mzdu, plat pobírají nebo kolik mají dětí, jak mají širokou rodinu, co s tím vším je zejména v tuto těžkou dobu spojeno.

Chtěla bych jenom poznamenat, když toto téma bylo otevřeno, že už dnes se bohužel naplňuje moje proroctví. Já nejsem ráda, že řada zaměstnanců neuvidí v peněženkách nic navíc, protože zároveň jim bude mzda krácena, nebo dokonce budou odkázáni na to, že ač jim bylo slíbeno přidání, tak že se mají uspokojit z tohoto snížení daní, a bude to mít fatální dopady na soudržnost a vůbec na životní úroveň tady v České republice.

Ale zpátky k zákonu. Tak, jak ho projednáváme, jde o přímou pomoc dětem. A ten návrh, jak byl předložen, se vrací k tomu, jak přímá pomoc dětem a rodinám, zejména tedy střední třídě, dlouhodobě v České republice vypadala. Tato přímá podpora dětem se rozbila na padrť v době, kdy vládla Občanská demokratická strana a TOP 09, takže se nedivím, že se to kolegům nelíbí. Nicméně je pravdou, že od těch dob, od poslední hospodářské krize, nemáme přímou podporu dětem ze strany státu bez ohledu na peněženky rodičů ve smyslu prorodinné propopulační politiky. Divím se, že už v tomto smyslu nemáme stejný názor a nemluvíme jako Sněmovna jedním hlasem, protože jsem se domnívala, že přímá podpora dětí, přímá podpora rodiny, přímá prorodinná politika, zejména v době hospodářské krize, je něco, na čem se shodujeme. A o tom je tento návrh zákona.

Proto bych vás chtěla, kolegové a kolegyně, vyzvat, aby pokud nebude tento zákon hlasován v prvním čtení, protože ho bohužel některé poslanecké kluby zavetovaly, takže děti nebudou mít rychlou a přímou pomoc tak, jak jsme si přáli, abyste alespoň jako poslanci a poslankyně umožnili zkrácení lhůt mezi jednotlivými čteními tak, aby ta přímá pomoc dětem bez ohledu na to, co jsem zmínila, to znamená na to, abychom neustále drželi to, že vždy odkážeme děti na bohatost peněženky rodičů, tak aby opravdu fungovala.

Tím odpovídám na druhou otázku, co někteří předřečníci popírali, a to je tedy to, že je tady nějaký nesouhlas s tím, aby se nejenom valorizovalo, tady vidím, že je souhlas napříč politickým spektrem, a za to děkuji, ale aby se rozšířil okruh dětí, které tuto přímou pomoc budou moci získat. Tady avizuji, že se budu snažit podpořit v debatách jak na výborech, tak na plénu tyto kolegy a kolegyně, aby se přímá pomoc dětem týkala co nejširšího okruhu dětí a abychom se vrátili do dob před první hospodářskou krizí, kdy existovala přímá pomoc rodinám s dětmi, přímá pomoc dětem, a kdy ta bohatost, ta tlustost peněženky rodičů nebo nazírání na děti a na jejich práva skrze rodiče nebylo a drželi jsme se toho, že nám jde o práva dětí a jejich přímou podporu, o jejich důstojnost. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Kateřině Valachové. Nyní paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová, připraví se kolega Aleš Juchelka. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Hana Aulická Jírovcová: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím za poslanecký klub KSČM také vyjádřit své stanovisko.

Musím říci, že mi trošku pomohli mí předřečníci, a to napříč politickým spektrem, protože víceméně za nás je opravdu shoda na tom, že valorizace o těch zmíněných 26 % je namístě, protože dlouhodobě se opravdu nezvyšovalo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP