(10.40 hodin)
(pokračuje Filip)

V tom případě zagonguji a ty, které jsem požádal, aby diskuse vedli v předsálí, aby se mohli vrátit, protože je tady jeden procedurální návrh, který musíme hlasovat, a to je návrh na zamítnutí, který padl v rozpravě. O tom rozhodneme hlasováním. Já vás nejdřív všechny odhlásím. Požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Dám dostatek času na to, aby se ustálil počet přihlášených poslanců a poslankyň v sále. Počet už máme dostatečný podle zákona o jednacím řádu.

 

Opakuji tedy, že budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí tohoto návrhu v prvém čtení, který byl předložen v rozpravě.

Zahájil jsem hlasování 196 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 196, 86 přítomných, pro 10, proti 53. Návrh byl zamítnut.

 

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o tom, který výbor bude garančním. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo jiný výbor jako garanční? Není tomu tak.

 

Rozhodneme v hlasování číslo 197, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro rozpočtový výbor jako garanční výbor k tomuto tisku? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 197, přítomno 87 poslanců, pro 86, proti nikdo. Garanční výbor byl schválen. Konstatuji, že návrh přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl projednat tento návrh v dalším výboru. Má někdo návrh na jiný výbor? Není tomu tak.

 

Potom bylo v rozpravě navrženo zkrátit lhůtu k projednání na 30 dnů.

Rozhodneme v hlasování 198, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání ve výboru na 30 dnů? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 198, přítomno 87 poslanců, pro 56, proti 10. Návrh byl přijat. Konstatuji, že lhůta k projednání u tohoto návrhu zákona byla zkrácena na 30 dnů.

 

Děkuji paní vicepremiérce a ministryni financí Aleně Schillerové, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 49.

Pokračovat budeme bodem číslo 50 a zároveň děkuji paní vicepremiérce, že zůstala u stolku zpravodajů. O totéž požádám pana poslance Jana Skopečka, který je zpravodajem tohoto tisku, protože se budeme zabývat

 

50.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 374/2015 Sb.,
o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 904/ - prvé čtení

Požádám paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí, aby z pověření vlády tento tisk uvedla. Prosím, paní vicepremiérko, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla vládní návrh zákona, který novelizuje zákon o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu. Návrh byl připraven Ministerstvem financí v úzké spolupráci s Českou národní bankou.

Důvodem předložení návrhu zákona je opět implementace novely směrnice, kterou se stanoví rámec pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků, známé pod zkratkou BRRD. Cílem novely směrnice BRRD, tedy i předkládaných úprav zákona, je dále posílit efektivnost regulatorního rámce pro řešení krizí a odolnost regulovaných subjektů vůči případným ekonomickým otřesům.

Mezi hlavní změny, které zákon přináší, patří sjednocení evropského rámce pro řešení krizí s mezinárodním standardem k požadavku na celkovou kapacitu absorbovat ztráty, kdy nově dochází k odlišení takzvaného vnitřního a vnějšího požadavku na kapitál a způsobilé závazky, a tím související vymezení osob podléhajících řešení krize a skupin podléhajících řešení krize.

Účelem této změny je, aby případné selhání instituce bylo přednostně řešeno na úrovni vymezené osoby podléhající řešení krize, a nikoli na úrovni dceřiných podniků. Návrhem zákona se rovněž zavádí omezení prodeje podřízených způsobilých závazků neprofesionálním zákazníkům, tedy například občanům, neboť se jedná o poměrně komplexní nástroje. Dále se rozšiřuje pravomoc České národní banky vyhlásit moratorium na závazky již ve fázi předcházející řešení krize, a to za účelem zabránění dalšího zhoršení finanční pozice instituce.

Součástí návrhu zákona jsou i související dílčí úpravy zákona o podnikání na kapitálovém trhu a zákona o platebním styku. Rovněž jsou navrhovány úpravy zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu prováděné v reakci na dosavadní zkušenosti a v reakci na posouzení transpozice původního znění směrnice ze strany Evropské komise.

Na závěr mi dovolte uvést, že datum, od kterého má být účinná národní legislativa implementující směrnici, bylo stanoveno na 28. prosince 2020, proto je třeba, aby byl navrhovaný zákon projednán co nejrychleji, v opačném případě hrozí České republice postih za nesplnění povinností obdobně jako v předcházejícím případě.

Děkuju vám mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí za její úvodní slovo a požádám zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Jana Skopečka, aby přednesl zpravodajskou zprávu. Máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Tento materiál byl poslancům rozeslán 22. 6. 2020 jako sněmovní tisk 904. Garančním výborem navrhl organizační výbor výbor rozpočtový, o čemž budeme hlasovat. Jinak jak zaznělo, jde o implementaci evropského práva, konkrétně evropské směrnice, která řeší ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků. Tato směrnice stejně jako ty předchozí navazuje na takzvané normy Basel, které stanovují už řadu let regulatorní prostředí na finančním trhu.

Co se týká této konkrétní směrnice, hlavními změnami je vymezení osob podléhajících řešení krize, úprava minimálních požadavků a vnitřních minimálních požadavků při řešení krize finančních institucí. Řeší se tu nově, resp. upravuje a zpřísňuje se prodej takzvaných podřízených způsobilých závazků neprofesionálním zákazníkům. Mění se smluvní uznání odpisů a konverze a zvyšují se pravomoci České národní banky v oblasti moratoria.

To je asi na úvod vše. Jde o poměrně složitou, finančně složitou technickou právní úpravu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji Janu Skopečkovi za jeho zpravodajskou zprávu. Otevírám rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Jana Volného. Pane poslanče, máte slovo v rozpravě.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já bych opět poníženě rád požádal o schválení zkrácení doby na projednání tohoto tisku o 30 dnů, tedy na 30 dnů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. To byl jediný přihlášený v rozpravě. Ptám se, kdo dál se z místa hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Pan zpravodaj? Není tomu tak. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP