(14.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak už je nás dost. Já jsem to samozřejmě navrhl jako takový návrh, který je k diskuzi, samozřejmě. Ale už diskutovat nemusíme, protože už je nás dost. Takže ještě zagonguji...

 

A pojďme hlasovat o tom, zdali umožníme přítomnost guvernérovi České národní banky Jiřímu Rusnokovi.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 86, přihlášeno 73 poslanců, pro 72, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Takže prosím o přítomnost pana guvernéra a požádám, aby z pověření vlády předložený návrh zákona uvedla místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o České národní bance. Jsme před druhým čtením, takže bude velmi stručná. Novela přináší nejdůležitější změny ve dvou oblastech. Tou první je rozšíření okruhu nástrojů měnové politiky a také okruhu subjektů, se kterými může Česká národní banka uzavírat obchody na volném trhu.

Tato část byla v souvislosti s řešeními dopadu šíření nemoci COVID-19 vtělena do samostatného návrhu zákona, který dne 24. dubna vyšel ve Sbírce zákonů pod číslem 192/2020, nicméně v podobě Sněmovnou schváleného komplexního pozměňovacího návrhu, který obsahuje jen část původního návrhu rozšíření nástrojů měnové politiky, a navíc s omezenou účinností do konce roku 2021. Proto jsem velmi ráda, že je nyní možnost projednat i původní podobu této části návrhu zákona v plném rozsahu, neboť její potřeba je nadále relevantní. Dovolte mi zde znovu zopakovat, že navržená pravidla odpovídají úpravě v jiných zemích, včetně pravidel pro činnost Evropské centrální banky.

Druhou, neméně významnou oblastí je doplnění oprávnění pro Českou národní banku stanovit právně vymahatelnou horní hranici vybraných úvěrových ukazatelů týkajících se spotřebitelských úvěrů zajištěných obytnou nemovitostí.

Obě tyto změny byly detailně diskutovány na různých platformách, proto se k nim v rámci úvodního slova nebudu dále vyjadřovat. Děkuji za schválení v přítomnosti pana guvernéra České národní banky, který určitě v rámci rozpravy doplní případné vaše dotazy nebo připomínky. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 532/1 a 2. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jiří Dolejš a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo. Ta debata se samozřejmě soustřeďovala kolem bodů, které zmínila i paní ministryně, ale je to předloha poměrně obšírná a je pravdou, že výraznější novela zákona o ČNB tady naposledy byla v tomto rozsahu někdy v roce 2013. A abych vám pomohl, protože druhé čtení bylo zahájeno už před rokem, trošičku navázat na přetrženou nit, tak jenom připomenu, že některé ty věci už byly součástí návrhu v roce 2016, který tedy skončil v koši, protože přišel konec volebního období a nevznikla tehdy koaliční dohoda na jeho dotažení až do legislativního konce.

Vláda s tímto návrhem přišla v červnu roku 2019. Čili vidíte, tempus fugit, čas opravdu letí, a mezitím se stala spousta věcí. Takže my, když jsme tento materiál projednávali nejdříve na semináři bankovního podvýboru - to byl někdy únor 2020 - pak Česká národní banka uspořádala kolokvium na toto téma. Zkrátka diskutovalo se to na různých fórech, ale přišla nám do toho covid krize, a schválili jsme tedy urychleně v legislativní nouzi ten tisk, o kterém mluvila paní ministryně. To je tisk 791, který vyřešil oblast flexibilní měnové politiky, ty obchodní operace s tím, že jsou časově omezené.

A když nám to prošlo Senátem, tak Senát k tomu připojil usnesení, abychom byli bdělí, pokud jde o využívání této kompetence, a v rámci zejména zpráv o finanční stabilitě se zajímali, do jaké míry jsou využívány, jestli vznikají některé problémy, pokud jde samozřejmě o rozsah případných toxických aktiv, jaké jsou důsledky tohoto typu obchodu a tak dále a tak dále.

My jsme to projednávali na rozpočtovém výboru na začátku pandemie, to znamená 18. března, kde jsme si ještě dali lhůtu na pozměňovací návrhy, a musím říci, že z těch všech pozměňovacích návrhů se nakonec lidově řečeno v usnesení "okotil" jediný, a to je pozměňovací návrh, který se týká možnosti věkového limitu žadatelů žijících v manželství, potažmo v registrovaném partnerství, z nichž alespoň jeden v okamžiku uplynutí úvěru nedosáhl třiceti let. Čili se otevírá, řekněme, tato úleva - je jakýmsi politickým kompromisem, nehledejte v tom nějakou zásadní ekonomickou logiku - těm párům, které jsou, řekněme, věkově asymetrické. Týká se to samozřejmě problémů braní hypotečních úvěrů. Že se situace v oblasti hypotečních úvěrů během uplynulého roku výrazně změnila, je fakt.

Také musím říci, že, protože jsme předpokládali, že druhé čtení bude na jaře, ještě než přišel covid, tak bylo do systému pozměňovacích návrhů vloženo zhruba asi 15 návrhů v různé chronologii - únor, březen, duben, červen. Poslední tuším od Pirátů je tam z prosince 2020. Takže je asi nad čím se bavit, a pokud není ještě uzavřena v některých věcech, řekněme, dohoda s exekutivním orgánem, tedy s ministerstvem, tak můžeme jediné, tedy načíst ty pozměňovací návrhy a pak to rozhřešit ve třetím čtení, které by mělo následovat.

Čili tolik k postupu a k tomu, co projednal rozpočtový výbor. Čili ještě jednou stručně zopakuji, rozpočtový výbor doporučuje schválit s přijatým pozměňovacím návrhem, který se týkal mladých párů při žádání o hypoteční úvěr. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného jednoho poslance, a je to pan poslanec Vojtěch... (O slovo se hlásí poslanec Stanjura.) Aha, tak s přednostním právem předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, já chci dneska debatovat nejenom to, co je obsahem tohoto návrhu zákona, to znamená rozšíření pravomocí České národní banky. Jen tak na úvod, považuji tento zákon za zbytečný. Čekal bych, paní ministryně, že vy a vláda vyhodnotí dopady té novely, kterou jsme už schválili, kdy jsme na přechodnou dobu výrazným způsobem zvýšili pravomoci České národní banky, a zatím nemáme žádnou zprávu o tom, který z těch nových nástrojů využili, zda je využili, čemu to pomohlo, čemu to nepomohlo. Jenom vidíme, jak se realita míjí například s inflačním cílem, a vůbec se o tom v tom veřejném prostoru podle mě málo mluví. Vysoká inflace není žádná dobrá zpráva pro naše občany.

Ale já bych chtěl zaměřit naši pozornost - a poprosil bych paní ministryni, zda by mě v tom mohla případně podpořit - na to, abychom se podívali, jakým způsobem Česká národní banka využívá stávající pravomoci, protože si myslím, že to je správný systémový přístup - nejdřív se podívat na to, jakým způsobem nějaká instituce využívá stávající pravomoci, a pokud si budeme jisti, že je využívá správně a skvěle, tak se můžeme bavit o tom, jestli jí nepřidáme nějakou další pravomoc. A já tady mám velké pochybnosti.

Česká národní banka si totiž v poslední době zvykla vydávat celou řadu dokumentů z kategorie soft law, kdy finančnímu trhu sděluje, jak si Česká národní banka jako dohledový orgán vykládá zákony, které ale přijímáme my, demokraticky zvolení poslanci a senátoři. Konkrétně se jedná o takzvaná výkladová stanoviska nebo dohledové benchmarky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP