(17.20 hodin)
(pokračuje Janda)
Už první reakce na náš návrh mě přesvědčily, že jednáme správně. Sotva se v médiích začalo o tomto pozměňovacím návrhu psát, ozvala se potrefená husa, tedy strana, komunisté, samozřejmě. Předseda KSČM Vojtěch Filip na snahu odebrat spolku soudruha Vodičky dotace reagoval slovy, že jsme s tím už trapní a že se neštítíme překrucovat historii a likvidovat organizace občanské společnosti.
Chtěl bych vás proto, kolego Filipe - nikde vás nevidím - prostřednictvím pana předsedajícího ujistit, že nejsme trapní, ale jsme zásadoví. A že žádnou historii nepřekrucujeme na rozdíl od vás a vašich soudruhů ve svazu, čímž teď nemyslím Sovětský svaz, ale onen spolek. Ale co jiného od komunistů, ideologických pokračovatelů totální KSČ, čekat a kdo jiný by se měl Svazu bojovníků zastávat? Takže mě to vlastně nepřekvapuje, alespoň je to jasné.
A teď k argumentům Ministerstva financí, proč má tento spolek dál dostávat miliony ze státní kasy. Paní ministryně se mi to pokusila vysvětlit v dopise, za který jí tímto děkuji. Vysvětluje to pravidly pro poskytování dotací z kapitoly Všeobecná pokladní správa. Neboli že vyhodnocování žádostí není prováděno standardním způsobem jako v jiných případech. Argumentuje také tím, že nejdůležitějším kritériem pro hodnocení žádostí je vyúčtování dotace za předchozí rok. Neboli když to řeknu s nadsázkou, že přidělování dotace je v režimu jakéhosi autopilota. Po právní, formální, stránce je to možná v pořádku, ale podle mě to nestačí.
Další argument Ministerstva financí zní, že o dotaci vlastně nerozhoduje tento rezort, ale Sněmovna tím, že rozhoduje o rozpočtu jako o celku. Ale vlastně proč ne. S tímto argumentem budu rád souhlasit, a apeluji tedy na všechny poslankyně a poslance, aby podpořili pozměňovací návrh, který jsme společně s kolegyní Janou Černochovou a kolegy Pavlem Žáčkem a Vojtěchem Munzarem připravili.
Zmíněných 6,3 milionu by se využilo lepším způsobem. Pro organizace, které na rozdíl od současného Českého svazu bojovníků za svobodu, jsou skutečným přínosem české společnosti i této zemi. Jedná se o Spolek pro zachování odkazu českého odboje, Památník Šoa Praha, Platformu evropské paměti a svědomí, Sdružení bývalých politických vězňů České republiky a Československou obec legionářskou. Doufám a věřím, že pro náš návrh zdvihne ruku každá poslankyně a každý poslanec, kterým na srdci leží skutečný boj za svobodu a demokracii.
Tímto bych se chtěl přihlásit ke dvěma pozměňovacím návrhům v systému pod čísly 6729 a 6957, které jsem teď odůvodnil. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Luzar. V tuto chvíli ho bohužel nevidím v sále, takže ta přihláška propadá, může se přihlásit znovu. Pan poslanec Kaňkovský nyní.
Poslanec Vít Kaňkovský: Dobrý podvečer, vážený pane místopředsedo. Vážené paní ministryně, pane ministře, milé kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se třemi pozměňovacími návrhy, které jsme za poslanecký klub KDU-ČSL připravili pro druhé čtení návrhu státního rozpočtu na rok 2021 společně s kolegyní Pavlou Golasowskou. Všechny tyto tři pozměňovací návrhy se týkají oblasti financování sociálních služeb. Já jsem tady už v prvním čtení vedl určitou polemiku, v dobrém doufám, s paní ministryní Schillerovou i s paní ministryní Maláčovou a teď se k tomu vrátím znovu a již konkrétně se změnami, které v této oblasti navrhujeme.
V prvním čtení tady opakovaně padlo z úst obou paní ministryní, že financování sociálních služeb je navrženo ze strany státního rozpočtu na rok 2021 v rekordní výši více než 20 miliard korun. Zvlášť ze strany paní ministryně Maláčové to bylo velmi, velmi zdůrazňováno. A já to nechci věcně rozporovat, protože to věcně je pravda. Ale navázal bych na kolegyni Hanu Aulickou Jírovcovou, která tady zdůvodňovala, proč je tato rekordní částka na financování sociálních služeb nedostatečná. Ona tady říkala zkušenosti z krajů, a skutečně tak jak mohu komunikovat se zástupci krajů napříč Českou republikou, tak oni vidí tu potřebnou alokaci někde mezi 5 až 6 miliardami vyšší.
Ambice KDU-ČSL nejsou tak vysoké, protože víme, že skutečně v této době a v této velmi složité době je potřeba šetřit. Jsem ale hluboce přesvědčený o tom, že péče o potřebné, tedy o lidi seniorního věku a o lidi se zdravotním hendikepem, není tou oblastí, kde bychom šetřit měli, že bychom měli hledat ty úspory někde trošičku jinde. Také víme, že nároky na pracovníky v sociálních službách jsou stále a stále vyšší, jednak, co se týče objemu péče, jednak z hlediska dlouhodobého personálního nedostatku v sociálních službách, a také situace pandemie koronaviru jasně ukázala, že je to segment, který je z hlediska platu dlouhodobě podfinancován. Už to tady v tomto odpoledni také zaznělo.
Víme, že sice v posledních letech se zvýšily platy do sociálních služeb, ale také víme, na jaké základně se v uplynulých letech začínalo. Proto za KDU-ČSL navrhujeme tři pozměňovací návrhy, kdy chceme celkově zvýšit peníze na dotace v sociálních službách za státní rozpočet o dvě miliardy korun. Je to formou tří pozměňovacích návrhů, které jsem načetl do systému pod čísly sněmovních dokumentů 6998, 6999 a potom ten třetí pod číslem rovných 7000 a formálně se k nim v tuto chvíli přihlašuji.
První pozměňovací návrh navyšuje dotaci na sociální služby o 500 milionů korun a směřuje na vykrytí výpadků individuálních projektů z evropských fondů do preventivních sociálních projektů, jako jsou azylové domy, domy na půli cesty, intervenční centra, sociálně-terapeutické dílny a tak dále. Podpora těchto individuálních projektů z evropských strukturálních fondů vesměs skončila už v roce 2019, nicméně ani v rozpočtu na rok 2020, ani v rozpočtu na rok 2021 nejsou plně tyto výpadky vykryty. Přitom se jedná o velmi potřebné preventivní sociální služby, kdy si nemůžeme dovolit jejich výpadek.
Druhý pozměňovací návrh zvyšuje alokace na sociální služby o 600 milionů korun. Tato částka má pokrýt zvýšené náklady v souvislosti s transformací psychiatrické péče. Také už o tom tady mluvila kolegyně Aulická Jírovcová. Všichni víme, že reforma psychiatrické péče je v běhu, že je to velmi potřebná činnost, velmi potřebný proces. V rámci té komplexní péče o psychiatricky nemocné v tom komunitním modelu péče je samozřejmě velmi důležitá i péče sociálních služeb, a tady také končí pilotní financování z evropských strukturálních fondů a je potřeba to dokrýt z národních zdrojů.
Třetí pozměňovací návrh zvyšuje alokaci na sociální služby o 900 milionů korun a ten má alespoň zčásti pokrýt navýšení platů v sociálních službách, s čímž také původní alokace nepočítá. Ale také má alespoň částečně pomoci ve výpadku kofinancování sociálních služeb ze strany krajů, obcí a měst. O tom tady možná tolik hovořeno nebylo. Není to ale jenom v důsledku některých rozpočtových úprav, které ještě některé jsou v tuto chvíli v běhu, ale jsou to také ekonomické dopady covidu. A už v tuto chvíli mohu říci zkušenost, jak ze svého mateřského města, tak ze svého mateřského kraje - vidím tady sedět svého váženého kolegu Jiřího Běhounka - kdy v tuto chvíli začínáme se schvalováním rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2021 a také to není vůbec jednoduchá situace. A to říkám s plným vědomím toho, že nám bývalá krajská vláda v čele s bývalým hejtmanem Běhounkem předala kraj ve velmi dobré finanční kondici. Takže na rok 2021 to ještě nějakým způsobem půjde, ale otázka je, jak to bude v dalších letech.
Kolegyně, kolegové, jsem přesvědčen, že sociální služby jsou tak významným atributem moderní společnosti, že je potřeba jim pomoci alespoň v té částce 2 miliard korun - přál bych si, aby to navýšení bylo ještě vyšší - protože péče o zdravotně hendikepované a o seniory jsou vizitkou vyspělé společnosti. Proto velmi věřím v to, že podpoříte ve třetím čtení námi přednesené pozměňovací návrhy, případně některé další, které tady již zazněly nebo zazní, a že dokážeme veřejnosti, že se dokážeme o potřebné kvalitně postarat.
Děkuji vám za pozornost. ***