(Jednání pokračovalo v 11.48 hodin.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci - členy vlády tady zatím nevidím, ale musím konstatovat, že skončila přestávka na poradu klubu hnutí ANO a poradu klubu ČSSD. Budeme tedy pokračovat s tím, že opakuji, že jsme bod 349, sněmovní tisk 317, novela zákoníku práce, vrátili do druhého čtení a budeme se zabývat, až budou naplněny podmínky jednacího řádu - to už je, protože je tady pan ministr kultury - bodem
351.
Návrh poslanců Jana Bauera, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 918/ - třetí čtení
Požádám pana poslance Jana Bauera, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. O totéž požádám zpravodaje tohoto tisku, za garanční rozpočtový výbor je to Jiří Dolejš, ten už je také u stolku zpravodajů. Já tedy mohu konstatovat, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 918/4, který byl doručen dne 12. listopadu 2020. Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 918/5.
Ptám se zástupce navrhovatelů pana poslance Jana Bauera, jestli má zájem vystoupit. Má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Vnímám přihlášku do rozpravy z místa od kolegy Ferjenčíka. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jan Bauer: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny. Vážené kolegyně, vážení kolegové, předložený návrh je stručný a jednoduchý a opakovaně jsem ho zde představoval. Jeho cílem je daňově zvýhodnit soukromé dárcovství, tedy darování ze strany firem a jednotlivých donátorů, kteří přispívají na veřejně prospěšnou činnost. Konkrétně navrhujeme zvýšit limit možného daňového odpisu z dnešních 10, respektive 15 % - záleží, jestli se jedná o fyzickou, nebo právnickou osobu - na navrhovaných 30 % a dočasně rovná se na dva roky, to znamená na rok 2020 a 2021. Návrh jsme podávali v reakci na první vlnu pandemie covidu, která významně postihla organizace pracující v sociálních službách, jak ty pobytové, tak i ty mobilní. Tvrdě dopadla také například na organizace, které zaměstnávají lidi s hendikepem a kteří nadto přišli o příjmy z vlastní činnosti.
Chtěl bych říci, že v mezidobí se však objevily některé momenty, na které bych tady rád upozornil, nebo bych je chtěl zmínit.
Za prvé přišla druhá vlna covidu a ta již v plné síle začala drtit také oblast kultury a sportu. Ze zákona, který iniciovala převážně sociální sféra, se tak stala a stává novela, která může významně pomoci třeba malým sportovním klubům na venkově nebo malým amatérským divadlům. Prostě všude tam, kde se nemohou a často ani nechtějí spoléhat na veřejnou podporu, ale jsou zvyklí si shánět vlastní dárce třeba mezi lokálními firmami.
Za druhé, už nemusíme o dopadech covidu na financování veřejně prospěšné oblasti spekulovat. Jsou v tuto chvíli dostupná první čísla a analýzy, a proto například podle čerstvě zveřejněných čísel fóra dárců 52 % organizací hlásí snížení darů od veřejnosti, 39 % hlásí rušení přislíbené dárcovské podpory a přibližně 50 % zároveň hlásí snížení výnosů z vlastní činnosti. Po dočasném vzedmutí solidarity, které jsme zažili na jaře, a pomoci během jarních měsíců je zjevné, že úroveň dárcovství výrazně klesá a klesne. U firem to bude logicky dáno i jejich vlastní ekonomickou situací.***