(10.20 hodin)
(pokračuje Filip)

Před téměř dvěma lety jsme dělali první energetickou konferenci - velkou - kde bylo všech šest velkých dodavatelů. A všichni děkovali. Ať to byly francouzsko-japonské firmy, ať to byli zástupci americko-kanadského Westinghouse, ať to byly čínské firmy, ať to byly ruské firmy, tak všichni děkovali za to, že jsme dali rovné podmínky.

Včera jsme hlasovali o daňovém balíčku. A vy si opravdu myslíte, že když někoho vyřadíme z tendru, že něčeho dosáhneme, že na to budeme mít finančně? Jako jestliže chcete omezit soutěž, tak řekněte občanům České republiky, že budete kupovat předraženou technologii. Jistě nás budou mít za to všichni rádi. A já nechci připustit, abychom byli energeticky závislí na ruském nebo arabském plynu. Říkám to na rovinu. A jestliže tendr, tak jak je vypsán, a já jsem rád, že jsme na té konferenci s vládou, na té videokonferenci řešili otázku toho, jaké to konsorcium může být. Jednání s jihokorejskými dodavateli bylo podle mě velmi úspěšné. Stejně tak jako byla nabídka jiných firem, ať už jde o francouzskou Arevu, anebo německý Siemens. Všechny tyto firmy se dávají do konsorcia s ostatními.

Já nejsem ten, který by preferoval Dukovany. Jedná se momentálně více o Dukovanech. Ale přeci pro Českou republiku je bezpečnostně nejlepší z pohledu energetické bezpečnosti, jaderné bezpečnosti, ale dokonce i politické, tedy mezinárodněpolitické bezpečnosti Temelín, protože v něm jsou dodávky jak z Ruské federace, tak ze Spojených států amerických. A já Temelín znám důvěrně, bydlím od něj 20 kilometrů. A moc dobře si pamatuji jako mladý začínající politik, když jsem tam jezdil v 90. letech, ještě v dobách federace. A je to jedna z nejmodernějších elektráren, kde právě dohoda mezi dodavateli z Ruské federace a ze Spojených států amerických ukázala, nakolik je tento projekt životaschopný. Jsou jenom dva takové životaschopné projekty - Sizewell ve Velké Británii a Temelín. A my to chceme vyloučit? Například spolupráci Rosatomu s - já nevím, se kterým z dodavatelů ze západní Evropy nebo ze Spojených států a Kanady? Já to vyloučit nechci, protože jenom taková dodávka nám zabezpečuje nejlevnější, nejmodernější a také nejbezpečnější elektrárnu. A nebudu stát před lidmi v Českých Budějovicích a budu říkat, ano, já jsem svým hlasováním způsobil, že tady máme dodávku o 100 % nebo o 200 % dražší.

Děkuji vám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Jsou zde dvě faktické poznámky - pan poslanec Lipavský, poté pan místopředseda Fiala.

 

Poslanec Jan Lipavský: Děkuji za slovo. Chtěl bych říct, že je naprosto nehorázné, jakým způsobem hazarduje tato Sněmovna s bezpečností České republiky. To, co tady říkal pan ministr, že ten zákon neřeší bezpečnost, tak to je právě ten problém. Je problém, že se tím bezpečnostní výbor nezabýval. A je problém, že vláda věrohodně nepředložila Parlamentu - a teď mluvím jak o Sněmovně, tak o Senátu - doklad o tom, že řeší ten geopolitický aspekt. Já se ke všem těm věcem, které říkal pan místopředseda Filip, ještě vyjádřím ve svém projevu, kde jsem řádně přihlášen, ale tohle jsem měl zapotřebí sdělit. Děkuji za slovo.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za dodržení času s rezervou. Pan místopředseda Fiala.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, myslím, že je velká chyba, že na to spěcháme a neumožníme, neumožnili jste projednání v bezpečnostním výboru. Tohle není záležitost, která se týká této vlády, dokonce ani ne příští vlády. To je záležitost, která má prostě dlouhodobé dopady na Českou republiku. A podle toho bychom k ní měli přistupovat.

A jak tady poslouchám pana předsedu Filipa, to přece není tak, že někdo chce jadernou energetiku a někdo si myslí, že ji nepotřebujeme. ODS je naprosto jednoznačně přesvědčena, že jadernou energetiku potřebujeme. Jsme pro dostavbu. Vůbec v tom nemáme žádné pochybnosti. Jádro musí být součástí energetického mixu. To je prostě naprosto zjevné. Ale taky je nám jasné, že takováto strategická infrastruktura představuje určitá rizika, rizika pro bezpečnost České republiky. A s těmito riziky je potřeba se vypořádat. A my jsme přesvědčeni, že není možné ignorovat hlasy celé bezpečnostní komunity, tajných služeb, různá varování, která tady jsou, že prostě to není správné. A že abychom dosáhli dobrého výsledku pro Českou republiku a kvalitní české energetiky v budoucnosti, že je prostě potřeba u toho tendru už na začátku ta rizika eliminovat - na začátku, ne až někde na konci - a vyloučit ty firmy, které jsou ze zemí, nebo napojeny na země, které evidentně představují bezpečnostní riziko pro Českou republiku. A o tomhle je ta debata.

A nepočkat ani na to, až to projedná bezpečnostní výbor, až se vyslechnou všechny argumenty, až bude mít Sněmovna na stole zcela jasně vydiskutovaná na bezpečnostním výboru ta rizika, která tady jsou, to já považuji opravdu za chybu a neomluvitelné jednání z hlediska strategických a bezpečnostních zájmů České republiky.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Faktická poznámka pan předseda Jurečka - stáhl svoji poznámku a hlásí se s přednostním právem. V tom případě jste čtvrtý v pořadí. Faktická poznámka - paní poslankyně Langšádlová.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Dobrý den, dámy a pánové. Pane vicepremiére, já musím reagovat na ty věci, co tady zazněly, abychom si řekli, jak jsou věci loženy. (Hovoří důrazně, rozčileně.) Jsem členkou vládního výboru. Byla jsem o některých věcech informována, a o některých ne! Pane vicepremiére, já se cítím podvedena a s politováním musím říct, že i vámi!

V čem je největší problém, vážení kolegové? No přece v tom, že ČEZ chce stavět výhradně na bezpečnostní výjimku zákona o zadávání veřejných zakázek podle § 29a. Na bezpečnostní výjimku! Ale nenaplnil zákonné podmínky. A vy to přece víte! Přece víte, že aby byly dodrženy tyto bezpečnostní podmínky, tak tady byl zpracován materiál, který schválila vláda - vaše vláda - kde byly zpracovány bezpečnostní zájmy. A tyto bezpečnostní zájmy nebyly promítnuty do zadávací dokumentace! A v tom je základ toho problému! (Ministr reaguje od stolku zpravodajů.) Omlouvám se. Protože není možné hovořit o tomto zákonu bez bezpečnostních souvislostí. Tato stavba má energetický, ekonomický i bezpečnostní rozměr. (Ministr opět reaguje.) Pane vicepremiére, to nelze oddělovat. A vy jste tohle nedodrželi!

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. To je z faktických poznámek vše. A nyní vystoupí pan předseda Bartošek, připraví se pan místopředseda Luzar. Přednostní práva v rámci rozpravy.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo, pane předsedo. O tom, že dostavba jádra je součástí mixu, je v pořádku, to jsme v souladu. A že Česká republika by měla být, co se týká energie, země, která spíš vyváží, než dováží energii, to jsme také v souladu.

Každopádně není možné, o tom jsem přesvědčen, aby ekonomický zájem byl nadřazen zájmu v oblasti bezpečnosti a suverenity státu. Jsem přesvědčen, že zákon, tak jak je předložen, neposkytuje dostatek bezpečnostních záruk, staví Českou republiku do nevýhodné pozice. A z toho důvodu jsem se rozhodl, že předložím pozměňovací návrh, který je v systému pod číslem 6868. V podrobné rozpravě se k němu přihlásím. A vláda má možnost při svém rozhodování a Poslanecká sněmovna tuto bezpečnostní rovinu zohlednit a tento pozměňující návrh přijmout. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP