(10.00 hodin)
Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, eviduji tento procesní návrh. Budeme hlasovat, jakmile to bude možné.
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová odpověděla na interpelaci pana poslance Františka Navrkala ve věci zřízení nových pozic soudních úředníků k prošetření nezákonných exekucí. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 963. Zahajuji rozpravu a slovo předávám panu poslanci.
Poslanec František Navrkal: Děkuji za slovo. Já bych rovněž požádal o přerušení tohoto bodu do přítomnosti ministryně spravedlnosti.
Předseda PSP Radek Vondráček: Ano. Děkuji. Budeme hlasovat následně. A předávám řízení schůze.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ještě jednou hezké dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Teď budeme mít možná štěstí, protože další interpelací je interpelace pana poslance Jana Lipavského, který interpeloval ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka ve věci nepodpoření kritiky Čínské lidové republiky za nový bezpečnostní zákon v Hongkongu prezentovaný Velkou Británií na půdě OSN 1. 7. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 999. Pan kolega Lipavský je připraven do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Lipavský: Děkuji za slovo. Omlouvám se za spěšný příchod do sálu, neboť jsem to nezaznamenal.
Já jsem pana ministra zahraničních věcí interpeloval v souvislosti s geopolitickým vývojem, který se odehrává na druhé straně planety, a to konkrétně v Čínské lidové republice, která nicméně porušila zcela hrubým a zásadním způsobem mezinárodní závazky, které jsou zaznamenány v mezinárodní smlouvě, která leží ve Spojených národech v New Yorku v archivu. A tyto mezinárodní závazky, které dala Velké Británii, říkají, že Hongkong jako nezávislé území bude mít určité míry autonomie a že tam budou platit trošku jiná pravidla, než platí v komunistické Číně. Lidově se tomu říká "jedna země, dva systémy". Tento závazek má nějaké časové omezení a Čína v zásadě výrazně urychlila procesy, které, možná se dá brát, že byly nezvratné, nicméně přijala na základě demokratických demonstrací, které bojovaly právě za vládu práva v Hongkongu, bezpečnostní zákon, který tento princip narušil. A dneska je v Hongkongu běžné, že vás podle tohoto nového zákona stíhají například za to, že jste byl na demonstraci nebo že jste měl zakrytý obličej. A jsou tam naprosto drakonické tresty.
Takže to, co se odehrálo, je, že se v Hongkongu změnilo právní prostředí a víceméně to, co platilo dříve, již neplatí. A celá řada zemí na to reagovala jednak deklarativně, ale i fakticky.
A moje otázka zněla, proč se Česká republika nepřipojila k deklaraci, která byla 1. července na půdě UNHCR, Rady pro lidská práva, společně přednesena Velkou Británií, ale i dalšími 15 zeměmi Evropské unie - Francie, Německo, Nizozemí, Švédsko, to znamená ty hlavní vedoucí síly v Evropské unii.
Pan ministr mi odpověděl, že Česká republika přednesla vlastní prohlášení. Nicméně když se podíváte do koncepce české zahraniční politiky a když se podíváte na celou řadu projevů, které se vážou k tomu, jak má být konstruována česká zahraniční politika, tak je tam vždy a opakovaně zdůrazňováno, že jsme součástí západního společenství, že jsme součástí Evropy, že jsme součástí NATO, a logicky tedy, že do těch věcí jdeme společně, a ne že je děláme samostatně.
Samozřejmě další věc je, že se k člověku potom dostávají různé zákulisní informace o tom, jak takovéhle dojednávání nebo nedojednávání podpory probíhá. Nicméně je na panu ministrovi, jestli nám tedy popíše tu časovou osu toho, jak vlastně česká zahraniční politika dospěla k tomu, že jsme se prostě nepřipojili k tomuto aktu, který bych jinak považoval za poměrně významný.
Děkuji. Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Lipavskému. Pan ministr je připraven odpovědět. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zahraničních věcí ČR Tomáš Petříček Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budu velmi krátký. On pan poslanec Lipavský to sám zmínil. Jsme součástí Evropské unie. Česká republika podpořila a aktivně se zapojila do formování vyjádření Evropské unie na půdě Rady OSN pro lidská práva. My jsme samozřejmě také využili toho, že jsme členem Rady pro lidská práva. A v obou těchto kapacitách jsme situaci v Hongkongu komentovali. Velmi krátce shrnu: pozice České republiky k Hongkongu je jasná. Byla formulována na jednáních Evropské unie, na Radě, na Radě OSN pro lidská práva. A zde jde opravdu o volbu prostředků, jimiž naši pozici komunikujeme. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Lipavský se ještě hlásí do rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Lipavský: Pan ministr byl velice stručný, ale neodpověděl pořád na tu otázku, jak jsme k té pozici dospěli. Kdyby odpovědět chtěl, tak mi odpoví. Takže až budeme mít kvorum k hlasování, tak jak se to dělo u předchozích interpelací, tak navrhuji vyjádřit nesouhlas. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Eviduji návrh na vyjádření nesouhlasu s odpovědí.
Další interpelace je také na ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka a také od pana kolegy Lipavského, a to je interpelace, která se týká sněmovního tisku 1000, a to je bezpečnostní zákon v Hongkongu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Lipavský: Děkuji za slovo. Ono to tematicky navazuje na předchozí bod. V situaci, kdy se v Hongkongu změnilo mezinárodní prostředí, tak Česká republika má sjednánu s Hongkongem celou řadu mezinárodních smluv, které hovoří o vydávání, zadržování osob a tak dále. Já jsem se zeptal pana ministra, jestli toto bude česká strana nějakým způsobem reflektovat. Dostal jsem odpověď, že vše je v naprostém pořádku, že politické disidenty nebo stíhané vydávat nebudeme. Problém je v tom, že Čína přijala zaprvé poměrně drakonické zákony, které podobně jako u toho zákona, který jsme zde dneska diskutovali ohledně Ruské federace, má extrateritoriální platnost. Takže pokud někdo mluví o genocidě Ujgurů, o porušování lidských práv, a dnes se zdá, že je to i masivní, nucená práce Ujgurů, tedy promiňte, původních obyvatel Tibetu, tak vlastně může být stíhán Čínou na libovolné části zeměkoule, nemluvě o tom, že návštěva Hongkongu se dnes stává velice rizikovou záležitostí.
Já jsem se ptal, jestli třeba Ministerstvo zahraničních věcí bude nějakým způsobem varovat občany České republiky, že se v Hongkongu změnila situace, že už to není pro české občany bezpečné území návštěvy, pokud mají nějaké politické aktivity. A zároveň jsem se ptal, jakým způsobem - a vím, že to není úplně jeho gesce, to jsem interpeloval paní ministryni spravedlnosti, která zde není - jestli bude nějakým způsobem iniciovat další reakce na ten nový bezpečnostní zákon. A samozřejmě to se váže na ty smlouvy.
Nejproblematičtější článek té smlouvy o těch extradicích je, který hovoří o tom, že zde Česká republika na pokyn vlastně z Hongkongu může někoho zadržet. Rozumím tomu, že pokud se požádá o vydání, tak to posuzuje státní zastupitelství a ten člověk nějakým způsobem má možnost se hájit. Ale vlastně ten fakt samotný, že oni si můžou říct, abychom tady někoho zadrželi, vzali do vazby, považuji za velice problematický. Děkuji. ***