(11.40 hodin)
(pokračuje Výborný)

Je potřeba tady jasně zdůraznit, že ta pandemická legislativa musí mít také základní principy nebo parametry a ty lze shrnout minimálně do dvou nebo tří bodů. Jednak tady musí být jasný ústavní rámec, protože byli jsme svědky v posledních třech měsících, že vláda i Ministerstvo zdravotnictví v některých okamžicích, v několika případech skutečně překročily ta ústavní a zákonná zmocnění, která mohly mít, a do budoucna bychom se toho měli vyvarovat. Proto velmi apelujeme na to, aby bylo zcela jasno, na základě čeho může postupovat vláda, na základě čeho případně jednotlivá ministerstva.

A stejně tak je důležité znovu zdůraznit, jaký je ústavní systém, to znamená, že vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně a že tam musí být jasně nastavené kontrolní mechanismy. Není možné, aby kontrolní pravomoc ze strany Poslanecké sněmovny vůči vládě byla v tomto smyslu jakkoli obcházena. Čili to jsou všechno věci, na které budeme klást důraz.

Třetí věc - tedy jednak centrální nákupy, jednak pandemická legislativa - a třetí věc je otázka náhrad škod způsobených případně fyzickým či právnickým osobám v důsledku opatření, která byla zaváděna vládou. Tady se obávám, že vláda zvolila pštrosí taktiku, tzn. tvářit se, že se nic neděje, nic se stát nemůže, a strčit před tím hlavu do písku. Já toto spolu s KDU-ČSL nepovažuji za správný krok a naopak bych očekával, že vláda se bude snažit dělat všechno pro to, aby minimalizovala případné zmatky a soudní spory, které zde mohou nastat. Proto myslím, že je důležité znovu zopakovat a vyzvat vládu k tomu, aby v těchto otázkách, v těchto záležitostech nejenom prostřednictvím toho, co jsme slyšeli od nového předsedy Nejvyššího soudu pana doktora Angyalossy‎ho, vláda skutečně dala jasně najevo, že jsou tady nějaké principy, které lze dopředu definovat, ať už je to určit orgán, kam se mohou případně poškození obracet, ať už je to otázka nějakých online formulářů, ať už je to otázka nějaké metodiky. Protože samozřejmě tady platí to, že došlo k řadě kompenzací už v době nouzového stavu. Není možné potom případné náhrady dublovat. Ale tvářit se tak, že se nic neděje a k ničemu nedošlo, nepovažujeme za správné.

Chtěl bych tedy na závěr tady představit v rámci rozpravy návrh usnesení, o kterém bych požádal potom, aby bylo hlasováno. Kromě toho jednoho bodu, který tady představila už kolegyně Pavla Golasowská, jsou to čtyři body, které v zásadě popisují to, o čem jsem teď hovořil a co se týká nikoliv situace na Karvinsku a aktuálního řešení, ale co se týká přípravy a prevence směrem do budoucna.

Návrh usnesení, na kterém je shoda i s poslaneckými kluby ODS, Pirátů, STAN a TOP-09 a který byl předán všem předsedům poslaneckých klubů, zní takto:

Poslanecká sněmovna vyzývá vládu České republiky, aby za prvé neprodleně řešila centrální nákupy a potenciální distribuci zdravotnického materiálu s využitím možností Správy státních hmotných rezerv, a to včetně legislativních úprav zjednodušujících nákupy Správy státních hmotných rezerv mimo období krizového stavu. - Čili to je ten první bod, o kterém jsem hovořil. Vychází to nakonec i z toho, co říká vláda sama a po čem volají třeba vládní poslanci sociální demokracie, co opakovaně sděloval i šéf Správy státních hmotných rezerv pan Švagr.

Druhý bod. Vyzývá vládu, aby - za druhé - neprodleně představila návrh novely ústavního zákona o bezpečnosti státu, která bude zohledňovat poznatky a zkušenosti s pandemií SARS-CoV-2 (řečeno SARS-COVID-19) a v souladu s usnesením vlády České republiky ze dne 7. května zahájila konzultace se zástupci všech politických stran v Poslanecké sněmovně a se zástupci Senátu Parlamentu České republiky. - Usnesení, které jenom tlumočí to, co si vláda ve svém usnesením sama schválila 7. května.

Třetí bod. Vyzýváme vládu, aby nejpozději do 31. července 2020 představila postup organizačních složek státu pro případ druhé vlny pandemie, které se budou opírat o platnou legislativu, a zajistila dostatečnou kapacitu odběrových míst a testovacích laboratoří pro vyšetření nákazy COVID-19 na úrovni až 30 tisíc testů denně a plán testování potenciálně nakažených. - Myslím, že kolegyně Richterová a další, ať už to byl kolega Kaňkovský, tady o tom velmi detailně hovořili. Skutečně to není o vytvoření kapacity 30 tisíc v Moravskoslezském kraji, to je nesmysl, to všichni víme, to nám nemusí tady nikdo říkat, ale je to otázka pokrytí celé České republiky a využití kapacit pro lokální problém na Karvinsku, kdy lze samozřejmě podle mého názoru jednoduše využít kapacity na Zlínsku, Brně, Olomouci případně v dalších krajích.

A poslední, čtvrtý bod se týká otázky náhrad škod, o kterých se moc nehovoří, a vláda dělá, jako by nic: Vyzýváme vládu, aby neprodleně poskytla občanům informace, jak žádat o náhradu škody podle krizového zákona, pokud byli přímo poškozeni opatřeními vlády v době krizového stavu, a tím předešla případným zmatkům a soudním sporům. Vyzýváme vládu, aby v souladu s principy dobré správy vůči občanům, kteří byli přímo poškozeni opatřeními vlády, učinila tyto kroky: a) určila jeden orgán, na který se mohou poškození obracet; b) připravila online formulář k uplatnění nároku na náhradu škody; c) připravila metodiku k uplatnění nároku na náhradu škody.

Děkuji za pozornost a děkuji za podporu těchto usnesení.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Faktickou poznámkou bude reagovat pan místopředseda vlády Karel Havlíček. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jenom velmi krátká poznámka. Možná že pan poslanec Výborný nemá přesné informace, ale ke Správě hmotných rezerv, jak vlastně to v současné době probíhá, v jakém je to stadiu.

My jsme hned na začátku května zadali Správě hmotných rezerv, která vlastně přejímá dneska roli jednotlivých resortů v rámci tzv. železných zásob, pokyn k tomu, aby doplnila tyto zásoby. Toto se v průběhu prvních 14 dnů v květnu skutečně ukonalo, a to tak, že všechny jednotlivé resorty, ale současně i kraje daly svoje požadavky, tzn. napříč všemi ochrannými pomůckami, které tady teď nebudu zmiňovat, ale odhadem je to řádově 20 typů produktů od samozřejmě klasických roušek přes FFP1, 2, 3, další hygienické prostředky atd., definovaly si svoji nutnou zásobu na dobu dvou měsíců, včetně krajů, včetně samozřejmě podřízených organizací všech ministerstev. To se okamžitě zpracovalo.

Zjednodušeně, jedná se o produkty v celkové hodnotě 3,8 mld. korun. Tyto produkty se rozdělily na dvě části, a to na dvě přesné poloviny, přičemž ta první část se okamžitě začala soutěžit, tzn. na jeden měsíc bude vše připraveno a už se to soutěží v tuto chvíli, já dokonce mám i na denním reportu to, jak vlastně jednotlivé produkty, kolik se přihlásilo potenciálně zájemců atd., jsou a budou připraveny v následujících týdnech. A ta druhá půlka, tam jsme poprvé využili speciálního institutu a nejdeme do hotových produktů, ale jdeme do tzv. rezervačního systému. To se týká zejména tuzemských producentů, kteří vlastně budou od Správy hmotných rezerv (předsedající se omlouvá, ale vypršel čas) - ano - mít nakoupeno a prostřednictvím toho oni budou moci okamžitě zazásobovat. Takže všechno je v přípravě a jede se podle režimu.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Faktická poznámka, pan poslanec Výborný. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji, já jen velmi krátce. Pane vicepremiére, já to tedy vůbec nerozporuji, ty informace samozřejmě mám, minimálně z médií, tak jak o nich hovoříte nakonec i vy sám. Ale tady jde o to, že nelze jenom doplnit ty stavy hmotných rezerv. To je důležité a je dobře, že to děláte. Samozřejmě je to součást té přípravy, té prevence, kdyby náhodou měla přijít ta druhá vlna. Ale my tady musíme řešit i tu věc do budoucna. A tady je jasné, že je potřeba sáhnout i do té legislativy. A já jsem od vlády neslyšel to, že by přišla s nějakým návrhem úpravy zákona o Správě státních hmotných rezerv tak, aby rezervy mohly potom nakupovat - a to se může týkat do budoucna kdykoli, za rok, za dva, za deset let - i v situaci, kdy není vyhlášen nouzový stav na základě požadavku ministra zdravotnictví, ministra průmyslu a obchodu apod. To je to, na co já jsem apeloval, nikoliv na to, že teď samozřejmě se musí ty stavy doplnit, to je dobře, že děláte, a to všichni podporujeme.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Faktická poznámka pana poslance Jana Čižinského. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP