(11.30 hodin)
(pokračuje Golasowská)

Vzniklou situací netrpí jenom horníci a jejich rodiny, ale v situaci, kdy na celém území republiky dochází k rozvolňování protiepidemiologických opatření, tak v tomto regionu platí nadále povinnost nošení roušek a další hygienická opatření. Možná bychom se měli radovat, že ministr zdravotnictví ve spolupráci s hygienou daný region neuzavřel. Ale nemyslím si, že tato radost je namístě. Vždyť pokud by dotyční zodpovědní jednali včas a doly by fungovaly v udržovacím režimu, nemuseli by vzniklou situací trpět další obyvatelé, zvláště teď v létě, kdy nošení roušek je pro většinu obyvatelstva obtížné.

Vážené kolegyně a kolegové, na závěr si dovoluji předložit usnesení za klub KDU-ČSL a žádám, abychom o něm hlasovali. Přečtu návrh usnesení:

Usnesení Poslanecké sněmovny z 56. schůze ze dne 9. července 2020 k bodu Kontrola plnění usnesení Poslanecké sněmovny číslo 1162 ze dne 4. června 2020 k vyhodnocení průběhu první vlny pandemie koronaviru na území České republiky a opatření k prevenci druhé vlny s termínem plnění 30. června 2020 a informace vlády o aktuálním výskytu COVID v lokálních ohniscích, zejména v Moravskoslezském kraji.

A teď návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu, aby se urychleně začala zabývat současnou situací na Karvinsku a přijala taková opatření především ve vztahu k fungování chytré karantény, a tedy i dostatečných kapacit hygieny a míst pro testování, aby bylo možné co nejrychlejší trasování pozitivních jedinců, a zamezilo se tak dalšímu nekontrolovanému šíření nemoci."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní poslankyni. Nyní v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Marek Výborný. Připraví se pan poslanec Jakub Janda. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně, kolegové, nejsem, nebo nepocházím z Moravskoslezského kraje, proto bych možná teď trochu dal odpočinout panu ministrovi zdravotnictví a soustředil bych se, nebo obrátil bych vaši pozornost na první část tohoto bodu, protože zatím se tady věnujeme, a myslím, že to je naprosto oprávněné, aktuální situaci na Karvinsku. Kolegové tady o tom hovořili velmi detailně. Když se podívám na další vystupující, tak předpokládám, že se k tomu vrátí také. Velmi rozumím vystoupení pana kolegy Hanzela, bývalého primátora Karviné, protože to by skutečně nadzvedlo každého starostu současného i minulého, každého občana, pokud by tímto způsobem i v médiích byly jeho město, obec prezentovány. Rozumím vystoupení pana hejtmana Vondráka, protože útoky směrem ke kraji, ke krajské reprezentaci skutečně tady nejsou namístě.

Ale já bych se skutečně rád soustředil krátce na tu první část, a to znamená kontrola plnění usnesení jednak k vyhodnocení první vlny a zároveň také k připravenosti, k prevenci před případnou další druhou vlnou, kterou nelze samozřejmě nikdy zcela vyloučit. Vidíme, že už dnes se tady potýkáme s některými lokálními ohnisky pandemie COVID-19. Platí jedno přísloví, že kdo je připraven, není překvapen. KDU-ČSL na toto od samého počátku upozorňuje. My jsme už v průběhu minulých tří měsíců opakovaně upozorňovali, že je potřeba nejenom řešit aktuální stav, který se někdy lépe, někdy hůře vládě dařil, ale že je potřeba také pracovat s prevencí a s nutnými kroky do budoucna. Proto si vám potom také dovolím představit čtyři body návrhu usnesení, které by toto řešily, a pokusím se tady teď krátce popsat věcné záměry tohoto usnesení.

První věc se dotýká řešení centrálních nákupů a distribuce zdravotnického materiálu. Nakonec byl to pan ministr a byla to vláda samotná, která upozorňovala, že je velmi problematické nakupování těchto zásob v době mimo nouzový stav. A my jsme očekávali a stále čekáme na to, že vláda předloží nějaké řešení, které by umožnilo například Státní správě hmotných rezerv skutečně i mimo nouzový stav, mimo režim krizového zákona, nakupovat zásoby a být tak připraveni na případné další vlny pandemie. Vláda tedy bohužel v tomto z mého pohledu zřejmě nedělá nic. Když finanční prostředky měly být včera v rámci projednávání zákona o státního rozpočtu, a jestli se nepletu, tak to byl vládní poslanec pan kolega Votava, který předkládal tento návrh, tak vládní koalice toto zamítla. Čili ani ty finanční prostředky, které měly být alokovány ve prospěch Správy státních hmotných rezerv Ministerstva vnitra právě pro potřebu prevence, která může být na podzim skutečně vážně potřeba, tak toto vláda odmítla.

My jsme přesvědčeni o tom, že je potřeba skutečně provést i legislativní úpravy, které by zjednodušily nákupy Správy státních hmotných rezerv. A avizuji za klub KDU-ČSL, ale i za další opoziční politické strany, protože v tomto jsme jednoznačně ve shodě, že pokud vláda tedy v průběhu léta nepřinese řešení, tak my ho máme tady na stole, mohli bychom ho představit už dnes, poslanecký návrh novely zákona o působnosti Správy státních hmotných rezerv, který resp. která reaguje právě na tu možnost zrychleného nákupu zdravotnického materiálu tak, abychom na toto byli připraveni.

Druhá věc se týká obecně pandemické legislativy. Tady si myslím, že to je opět o té připravenosti, o té prevenci. Vláda 7. května 2020 jednak představila návrh vládního zákona o mimořádných opatřeních při pandemii COVID-19 v roce 2020, je to sněmovní tisk 859. A tady bych rád slyšel reakci pana ministra zdravotnictví, protože se do značné míry týká jeho resortu, a mám pocit, že ten tisk je mrtvý, nebo vláda nedělá vůbec nic pro to, aby ten zákon byl schválen. V tuto chvíli si myslím, že už je skutečně pozdě, protože ten zákon měl omezenou účinnost navrhovanou do konce roku 2020. Rád bych věděl, jestli vláda tedy rezignovala na tu legislativní připravenost pro případnou druhou vlnu na podzim 2020, nebo podle čeho to vláda chce řešit. A prosím, neříkejte mi, že Ministerstvo vnitra připravuje novelu ústavního zákona o bezpečnosti státu. To je dobře, samozřejmě. Ale já bych rád znal už nějaké výsledky. Taky o tom budu za chviličku hovořit. Ale všichni víme, že to je novela ústavního zákona, která musí projít nějakým standardním legislativním procesem. Vláda neměla ambici to řešit, a ani nemůže, v rámci nějakého krizového stavu. A to není něco, co by řešilo případné problémy na podzim roku 2020.

Je dobře, abychom dokázali zhodnotit zkušenosti z posledních tří měsíců. Je dobře, abychom dokázali tyto zkušenosti skutečně promítnout do nově upravené pandemické legislativy. Osobně se domnívám, že to je správná cesta, pokud půjdeme novelou ústavního zákona o bezpečnosti státu, kde bude nově definován pandemický stav. Ale 7. května vláda pověřila ministra vnitra, aby připravil tuto novelu, podotýkám, že dneska je 9. července, a zároveň vláda sama konstatovala, mohu citovat, je to usnesení vlády, že tento návrh má být konzultován i se zástupci politických stran, se zástupci politických stran v Poslanecké sněmovně, se zástupci Senátu Parlamentu České republiky. Když jsem se minulý týden dotazoval ministra vnitra, vicepremiéra Hamáčka, zda a v jaké fázi ta příprava novely ústavního zákona je, tak mi nebylo odpovězeno.

Čili bych byl velmi rád, a bude to další bod tohoto usnesení, abychom dostali informace i my zde v Poslanecké sněmovně, jak daleko je příprava pandemické legislativy, abychom byli připraveni na budoucnost. Znovu opakuji, kdo je připraven, není překvapen. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP