(15.20 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Pan premiér si to pochvaloval. Všichni víme, že ta čísla jsou výrazně horší, než předpokládali i největší pesimisté. A všichni tedy víme, paní ministryně s tím souhlasila, že ta dubnová predikce je zatížena riziky dolů, že se může stát, že to bude horší. A po těch květnových číslech propadu průmyslové produkce to riziko přerůstá v jistotu. Nemůže to nebýt horší. Bude to horší. Nevíme, jestli to bude 7, 8 nebo 9, může to být i 10, ale nemůže to být 5,6, bude to víc. A protože to bude víc, tak ten propad příjmů bude větší než 217,5 mld. oproti schválenému rozpočtu z roku 2019, a to o desítky miliard. A o tom teď není pochyb. Teď si nemůžeme dovolit říkat, že nemůžeme věštit z křišťálové koule. Ano, nemůžeme věštit, kolik to bude. Ale že to bude a že to budou desítky miliard, to je dnes jistota, to není riziko.

Paní ministryně řekla na rozpočtovém výboru i zde na plénu na můj dotaz, zda chce nechat ten deficit rozšiřovat volným pádem, protože schválíme-li teď 137 mld. výdaje a víme, že příjmy se propadnou víc než o těch 63, tak logicky je tady riziko mnohem většího deficitu než oněch 500 mld., které máme dnes schvalovat, tak paní ministryně nás ujistila, že nedovolí volný pád, že v takovém případě bude vázat výdaje, aby deficit pokud možno těch 500 mld. nepřekročil.

A potom tedy logicky, paní ministryně, s veškerou úctou, protože oba dva teď víme, že příjmy se propadnou víc než o těch 63, se vás dovoluji tázat a věřím, že si Poslanecká sněmovna zaslouží tu informaci, kde tedy máte v úmyslu ty výdaje vázat, abyste nedopustila volný pád rozšiřování deficitu. Já si myslím, že tahle informace tady dneska prostě musí zaznít. Protože když nezazní, tak nezvednete ruku pro 500, ale zvednete ruku pro 500 plus, a to si myslím, že už opravdu nemá s odpovědností nic společného. A pokud nám věrohodnou informaci paní ministryně nedá, tak to vázání musí udělat Poslanecká sněmovna tím, že přijme některý z pozměňovacích návrhů, které zazněly ve druhém čtení a které vedou ke snížení výdajů.

Já jsem tady mnohokrát opakoval, že to je princip, se kterým se těžko smiřuji, že si myslím, že bilance se má fixovat v prvním čtení a ve druhém čtení už mají padat jenom fiskálně neutrální návrhy, ale protože takový je prostě legislativní výklad a protože jsou na stole pozměňovací návrhy, které snižují výdaje, tak za předpokladu, že nás paní ministryně věrohodně neujistí, jak je připravena ty výdaje snižovat, tak je musíme snížit sami svým rozhodnutím, tím, že některý z těch pozměňovacích návrhů přijmeme. Pokud to neuděláme, tak si musíme být vědomi, a nikdo se nesmí vymlouvat, že to nevěděl, víte to, dnes to víte, že ty příjmy se propadnou o více než o 217,5, a že je tedy vaší povinností korigovat to na výdajové straně, aby deficit nebyl vyšší než 500 mld. Anebo je vám to jedno a pojedete klidně do 600.

S tím pochopitelně souvisí i debata, která nás čeká po prázdninách, a to je debata o deficitu na rok 2021. Já jsem tady s velkým potěšením slyšel pana premiéra, a prosím zapamatujme si tu větu a tučně si ji podškrtněme v záznamu, protože on říká: teď si půjčíme těch 500, furt na tom budeme líp v poměru k HDP, než jsme byli v roce 2013, ale potom se vrátíme do toho bývalého režimu, kdy jsme šetřili. Tato věta ostře kontrastuje s tím, co jste tady procpali nedávno, novela zákona o rozpočtové odpovědnosti, ale ta novela nebrání tomu, abyste realizovali politiku, ke které se tady dnes pan premiér zavázal, že už v příštím roce se vrátíme do režimu, který tady byl před krizí. V takovém případě si můžeme dovolit půlbilionový schodek v letošním roce. Ano, můžeme, protože skutečně máme také díky naší odpovědné politice při minulé krizi poměrně velmi nízkou míru zadlužení, tuším, že třetí nebo čtvrtou nejlepší v Evropě. (Ministryně financí upřesňuje, že třetí.) Třetí, děkuji, paní ministryně.

Podíváme-li se ale na dlouhodobou udržitelnost našich rozpočtů, tak ji máme čtvrtou nejhorší v Evropě, protože se blížíme ke krizovému roku 2030, kdy začnou odcházet do důchodu silné ročníky 1970 a mladší a místo plátců sociálního a zdravotního pojištění se z nich budou stávat penzisté a státní pojištěnci a za nimi mnohem slabší ročníky nebudou mít šanci ufinancovat nezbytné potřeby penzijního i zdravotně pojistného systému. Pokud se k tomu začátku té potenciálové jámy roku 2030 dopotácíme po sedmi letech stamiliardových deficitů vysíleni a předluženi, tak si těžko umím představit, jak si s tím ta generace poradí. Mně bude 70, budu v důchodu, tak se budu maximálně třást o svůj důchod a o úroveň zdravotní péče, která mi bude poskytována, ale co s tím bude dělat generace dnešních třicátníků a čtyřicátníků, opravdu nevím, pokud se neodhodláme k zásadní systémové reformě, kterou nám vláda slibuje šest let, ale nedala na stůl vůbec nic, nebo pokud se neodhodláme k tomu, abychom konsolidovali mnohem rychleji než těch sedm let.

My si můžeme dovolit půlbilionový deficit letos, nepochybně ano, ale nemůžeme si dovolit stamiliardové a stamiliardové deficity v následujících letech. Jinak neděláme nic jiného než tunelujeme budoucnost. Prosím každého, kdo má děti, popřípadě vnuky, aby si něco takového na odpovědnost nebral.

Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy zrekapituluji řečníky, protože se nám to tady různě nakupilo i přeskupilo. Takže tady mám přihlášky na tři faktické poznámky. Je to poslanec Jan Volný, paní ministryně Schillerová a pan poslanec Votava. V obecné rozpravě se nejprve připraví pan poslanec Ferjenčík s přednostním právem, protože je zmocněn klubem, potom předseda ODS Petr Fiala a potom je zmocněn klubem SPD poslanec Jan Hrnčíř. Takže nyní tedy faktická poznámka, dvě minuty, pan poslanec Jan Volný. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji. Pánové a dámy, kolegové, kolegyně, já bych z tohoto místa chtěl poukázat na nepoctivost argumentů pana kolegy Kalouska, kterou předvedl ve svém předcházejícím projevu. On říká, že kůrovec není důsledek koronaviru, že sucho není důsledek koronaviru. Ano, má pravdu. Ale zapomněl říct, že ani třicet let zplundrovaných silnic, dvojky a trojky, také nejsou následkem koronaviru. Stejně tak nedostavěná infrastruktura dálnic a silnic první třídy, kam dáváme 20 mld., to také není důsledek koronaviru. Přece kam jinam investovat, když chceme investovat, a řekli jsme si, v tom jsme zajedno, že v době krize je potřeba investovat? My přece nebudeme stavět hladové zdi a vyhazovat peníze jen proto, abychom zaměstnali lidi, tak je dáváme tam, kde je to nutně potřeba. A jestli tady je poměrně vysoká položka 7 mld. do obnovy lesů po kůrovcové kalamitě, no to je přece ale potřeba i pro naše děti! Tak kam jinam dávat ty peníze, abychom roztočili ekonomiku, abychom dali práci právě těm lokálním firmám, pokud budou stavět remízky, pokud budou dělat malé nádrže na zadržování vody, aby zaměstnaly naše lidi, aby si naši lidé vydělali a ty peníze potom utratili v krámech a peníze se opět dostaly do oběhu! Kam jinam ty peníze dávat než tam, kde je to potřeba. My nebudeme stavět hladové zdi. A jestli chceme investovat, na tom jsme vcelku ve shodě, tak pojďme říct poctivě, že je potřeba to dávat tam, kde je to skutečně potřeba: do silnic, do dálnic, ale i do kůrovcové kalamity. (Předsedající upozorňuje na čas.) Díky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP