(18.50 hodin)

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi představit vám návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a související zákony a zákon o evidenci skutečných majitelů, zákon o hazardních hrách.

Cílem tohoto zákona je zejména modernizovat a harmonizovat právní úpravu v boji proti praní špinavých peněz a proti financování terorismu odpovídající mezinárodním standardům v této oblasti, která přispěje k potírání zejména hospodářské trestné činnosti a předcházení aktuálním teroristickým hrozbám. Předložený návrh zákona je tak primárně návrhem transpozičním. Zejména tedy transponuje takzvanou 5. AML směrnici. Část transpozice této směrnice se provádí i návrhem zákona o evidenci skutečných majitelů, jehož předkladatelem je Ministerstvo spravedlnosti, a je to zařazeno také na program této schůze. Dále se transponují dílčí části takzvané 4. AML směrnice.

V současné době probíhají ve vztahu k oběma AML směrnicím řízení o nesplnění povinnosti podle článku 260 odst. 3, a to v případě 5. AML směrnice kvůli uplynutí nedodržení transpoziční lhůty, přičemž na základě akčního plánu boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu z května letošního roku lze očekávat ze strany Komise v těchto řízeních velice rychlý postup. Vzhledem k nekompromisnímu přístupu Komise v této oblasti je zde reálná hrozba uložení finančních sankcí ČR v blízké době, a proto je nezbytné návrh co nejdříve projednat.

Kromě transpozice směrnic návrh zákona zpracovává též nadnárodní hodnocení Výboru expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu, takzvaný Moneyval, ve věci implementace mezinárodních standardů v boji proti praní špinavých peněz, financování terorismu a šíření zbraní hromadného ničení, které proběhlo v roce 2018.

V souvislosti s transpozicí výše uvedených směrnic a hodnocení Moneyval jsou návrhem zákona rovněž řešeny požadavky vyplývající z potřeb praxe, a to především v oblasti boje proti praní špinavých peněz, financování terorismu a v oblasti hazardních her. Návrh zákona tak především komplexně reviduje problematiku boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu a za tímto účelem novelizuje celkem 20 zákonů. V oblasti hazardních her jsou nejdůležitějšími změnami zpřesnění právní úpravy rejstříku fyzických osob vyloučených z účasti na hazardních hrách a výkaznictví v hazardních hrách nebo změny v kompetencích orgánů státní správy a působnosti v oblasti hazardních her.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jan Volný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Já děkuji. Kolegové, kolegyně, pane předsedající, sněmovní tisk 909, novela zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, je převážně materiál transpoziční. Vláda tento materiál předložila do Poslanecké sněmovny 23. 6. 2020. Tohoto samého dne návrh zákona rozeslala Poslanecká sněmovna poslancům pod číslem 909/0. To je asi vše, děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádného přihlášeného poslance. Nicméně pan poslanec Ivan Bartoš se mi tady přihlásil na faktickou. To byl asi omyl, ani není přítomen. Takže odmažeme řečníka. A nikoho tedy, když se rozhlédnu po sále, zdali se někdo hlásí do obecné rozpravy, nikoho nevidím. Takže končím obecnou rozpravu. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně, pan zpravodaj? Nemáte zájem. Takže se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Já už zagonguju mezitím.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? (Nikdo se nehlásí.) Takže přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 23, přihlášeno 155 poslanců, pro 135, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Proto se zeptám, má-li někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání. Žádný návrh nevidím, takže končím prvé čtení tohoto tisku.

Nyní přečtu dvě omluvy. Paní poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková se omlouvá od 19 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů a paní poslankyně Věra Kovářová se omlouvá dnes od 18.50 do konce jednacího dne.

Tak se mi přihlásil pan poslanec Kasal na faktickou, ale teď není faktická, asi jsem vám tam zmáčkl.

 

Takže nyní přistoupíme k dalšímu bodu a jedná se o bod

 

68.
Vládní návrh zákona o evidenci skutečných majitelů
/sněmovní tisk 886/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh postupně uvedou ministryně spravedlnosti Marie Benešová, místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Takže nejdřív tedy paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová. Prosím, ujměte se slova. Prosím.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Děkuji za slovo. Tak tento vládní návrh navazuje na předchozí, který jste právě propustili, a jedná se o rovněž transpoziční zákon, který bohužel už měl být dávno projednán, uplynula transpoziční lhůta 6. 1. 2020. Na to speciálně tedy upozorňuji.

Tento návrh zákona, jeho cílem je předně řádně transponovat do českého právního řádu nové požadavky týkající se evidování skutečných majitelů podle takzvané 5. AML směrnice a v té souvislosti revidovat relevantní transpozici novelizované této směrnice.

Základní změny, které směrnice přináší, je požadavek na veřejnost alespoň některých údajů o skutečných majitelích, zavedení mechanismu ověřování a kontroly pravdivosti údajů vedených v evidencích a stanovení efektivních sankcí. Nové požadavky evropského práva do značné míry mění celkový kontext institutu skutečného majitele a jeho evidování a zvyšuje se též jeho význam. Je klíčové, aby byl pojem skutečného majitele v zákoně vymezen přesně a aby odrážel požadavky evropského práva. Centralizovaná evidence pak umožňuje rychle a efektivně sdělovat a zjišťovat údaje.

Já poprosím tedy o propuštění tohoto materiálu do prvního čtení, protože jak už jsem uvedla, dne 6. 1. 2020 uplynula transpoziční lhůta. A pak byl tedy návrh kvůli koronavirové krizi stažen z projednávání a znovu tedy projednán poté, co krize odezněla. Legislativní radou vlády prošel 19. 2. 2020 bez problémů a doporučila tato vládě jeho schválení.

Pokud jde o ten sporný bod, diskutovaný § 5 odst. 4 návrhu, tak se nejedná o výjimku, ale o zpřesnění. Toto jsme upravili přímo na Ministerstvu spravedlnosti. Jedná se o odborné posouzení. A pokud tady někdo z poslanců uvažuje o vypuštění, pokud to vypustíte, klidně, význam bude stejný, protože dospějeme ke stejnému závěru potom výkladem. Je to materiální zpřesnění o smyslu, ne o jednotlivci.

To je asi k úvodu vše, co jsem chtěla říct. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP