(16.40 hodin)
(pokračuje Luzar)

Zůstává poslední alkohol, který jsme vlastně znevýhodnili v minulém daňovém balíčku vůči těmto ostatním v rámci konkurence, a to je takzvaný tvrdý alkohol nebo vysokoprocentní alkohol. A zase tady zůstáváme dlužni toho, abychom provedli vyhodnocení, jak dalece tady tyto daňové předpisy ovlivňují tu spotřebu, ovlivňují trh s těmito komoditami. A teď nechci bránit ani jeden typ alkoholu, ale myslím si, že to tady trošku rozhýbáváme pod dojmem možná nějakého vlastenectví - moravské víno, české pivo. Ale máme i moravskou slivovici a měli bychom konečně dostat na stůl čísla, která jasně řeknou, jak vypadá zvýhodnění nebo znevýhodnění trhu s těmito komoditami, než se pustíme do nějakých daňových úprav v této záležitosti.

Proto bych si dovolil navrhnout, aby i tento tisk byl přikázán hospodářskému výboru, abychom se mohli na tyto analýzy podívat i z toho ohledu, jak mají vliv na fungování těchto oborů průmyslu v České republice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Leo Luzarovi. Vyvolal tři faktické poznámky, nejdříve pana kolegy Jiřího Bláhy, poté Miroslava Kalouska a Vlastimila Válka, nyní má tedy slovo k faktické poznámce pan kolega Bláha.

 

Poslanec Jiří Bláha: Vážené kolegyně, kolegové, já jsem si udělal poznámky kolem stravenek, které tady kolega ne zpochybňoval, ale vznesl témata. Takže bych chtěl, prostřednictvím pana předsedajícího vzkázat za prvé poděkování paní ministryni za to, že zvedla stravenky. A věřte tomu, že pokud někdo o stravenkách, bez pýchy, upozorňuji, něco ví, tak já s nimi přicházím do styku každý den ve všech podobách, které stravenky mají. A jestliže se dneska bojíme o to, že zanikne závodní stravování, tak v závodním stravování, pokud jsou kuchyně přímo ve fabrikách, rozhodně nepoužívají stravenky, protože nemají důvod platit ještě stravenkovým firmám za to, že vaří svým zaměstnancům, takže tohohle se bát nemusíme.

Co to ale bude mít za následky, bude to, že podnikatelé se přestanou bát navýšit peníze, které dneska dávají na stravné svým zaměstnancům, jenom z toho prostého důvodu, že nebudou muset platit za to, že jim dají víc na stravné, stravenkovým firmám, 1 až 4 % za to, že poskytly stravenky. Ale pozor, máme náklady ještě u výběru a ty jsou daleko vyšší, pohybují se v řádu 10 %. A hned vám řeknu proč, mám ještě chviličku času. Za prvé. Zhruba 6 % si vybere stravenková firma, ale pak vás to stojí manipulační práci lidí, kteří přijímají za stravenky, počítají upgrade softwaru, nákup počítačky stravenek a někdo to zpracuje, někdo to musí odnést na poštu, zabalit do placené obálky, to všechno stojí peníze, náklady a hlavně čas. Takže si myslím, že to, že zavedeme to, co paní ministryně navrhuje (upozornění na čas), nám jenom ušetří prostředky, aby zaměstnanci dostali daleko více. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, skončil čas k faktické poznámce, netrapte mě. Nyní faktická poznámka pana poslance Miroslava Kalouska, připraví se pan kolega Válek. Máte slovo, pane poslanče, k faktické poznámce.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Dámy a pánové, stravenky patří do velkého souboru zaměstnaneckých benefitů, který sám o sobě stojí za dlouhou diskusi. Ty počty jsou velmi jednoduché. Na jedné straně je tady zhruba 5 milionů zaměstnavatelů a zaměstnanců, kteří navzájem mají zájem, aby si uznávali benefity na daňových slevách, protože to platí nejenom těch 5 milionů této množiny, ale 10 milionů všech. Na druhé straně je 5 milionů jiných lidí, kteří nejsou zaměstnanci, zaměstnavatelé, jsou to důchodci, studenti, kdokoliv jiný, kterým logicky vadí, že by měli přispívat zaměstnavatelům a zaměstnancům na jejich vzájemné benefity. Proč by jim na to měli přispívat? To je logická otázka a dlouhá diskuse. Já tu diskusi teď nechci otevírat, tu jsme dlouho vedli. Jestliže ale v rámci těch benefitů zaměstnavatel - zaměstnanec, které platí těch druhých 5 milionů, kteří s tím nemají nic společného, vydělávají miliardy ještě stravenkové firmy, které s tím nemají už vůbec nic společného, ty na tom jenom parazitují, ty se na tom přiživují, tak byť návrh paní ministryně pokládám za polovičatý, a kdysi jsem se marně snažil prosadit celý, ale když jsem marně neprosadil celý, budu rád, když prosadíme aspoň polovičatý a ti paraziti se na tom přestanou přiživovat. A je mi jedno, jestli při tom sponzorují odborový svaz nebo Komunistickou stranu Čech a Moravy. Prostě oni se na tom přiživují naprosto nesmyslně a není žádný důvod jim na to přidávat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, skončil čas k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka pana poslance Válka, připraví se Leo Luzar, také s faktickou poznámkou. Kolega Ferjenčík je pln pochopení. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Já si jenom dovolím krátký a stručný komentář k tomu, co tady zaznělo od mého předřečníka, pana poslance Luzara prostřednictvím pana předsedajícího.

Ty dopady, řekněme, zákazu kouření a snížení počtu kuřáků na zdraví mají poměrně velké zpoždění, To bychom ten zákon museli přijmout před dvaceti lety, abychom mohli mít nějakou statistickou analýzu, která bude mít relevantní výsledky. On ten dopad není jenom na rakovinu plic, je to na řadu dalších onemocnění. A já bych chtěl říct konkrétní příklad a touto cestou i poděkovat Ministerstvu zdravotnictví, byť tady pan ministr zrovna není, protože si myslím, že jedním z vedlejších efektů toho, že je kouření vnímáno jako velmi rizikový faktor, je také program, který v podstatě dva roky připravuje Ministerstvo zdravotnictví s řadou odborných společností, a to je screeningový program, nebo pseudoscreeningový program, zatím pilotní, na včasný záchyt rakoviny plic.

My jsme na jednom z prvních míst, co se rakoviny plic týče. Vidím prostřednictvím pana předsedajícího pana profesora Vyzulu. Já myslím, že podpoří všechno z toho, co říkám. Myslím si, že analýzy profesora Duška, který dělá onkologický registr již desítky let, by vám jasně řekly, že to, co teď přijmeme, co se týče jakéhokoliv zákona, který povede ke snížení počtu kuřáků a ke snížení prokouřenosti české populace, bude mít efekt, řekněme, za dvacet let, s takovýmhle zpožděním, tak to prostě je. Já chápu, že pro řadu z nás nemusí být úplně jednoduché smířit se s tím, že přijímáme zákon, jehož efekt ve volebním období nepoznáme, ale je to realita, holt zpoždění zásahu do zdravotnictví, co se týče na zdraví populace. Jenom tolik. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Ještě faktická poznámka kolegy Leo Luzara a stále připravený kolega Ferjenčík. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Budu velice krátký. Děkuji možná překvapivě svému předřečníkovi, že řekl to, co řekl. Protože v době projednávání zákazu kouření jsme byli přesvědčováni argumenty, čísly, které nebyly starší možná roku, jak okamžitě vidíme ten prospěch na zdraví, o kolik klesly srdeční a další choroby a tak dále. Pan ministr zdravotnictví nám to tady ukazoval, v novinách to bylo. Nikdo z odborníků se neozval, že jsou to chiméry a že musíme počkat možná dvacet, možná třicet let. Ale už přece jsou státy, které dvacet, třicet toto omezení mají, a zajímaly by mě tedy v tom porovnání ty výsledky, jestli jsou relevantní, nebo ne.

Ale toto nebylo téma, které mě vyprovokovalo. Samozřejmě zcela logicky mě vyprovokoval kolega Kalousek svou nemístnou poznámkou o nějakých snahách, že KSČM podporuje stravenkový byznys. Naopak, pane kolego, my jsme hrdí zastánci názoru odborářů, protože s nimi souzníme, s jejich obavami, které vůči stravenkovému byznysu mají. A je to byznys. Ale já se ptám: Co jste dělal vy jako ministr financí? Co dělali následující ministři financí s tím, aby tento byznys nebyl? Jak jste regulovali tyto stravenkové byznysy? Je normální mít úrok, mít poplatky? Jak jste to dělali? Nechali jste to vybobtnat, aby mohli brát těch 10, 20, 30 %, aby si mohli ty peníze z toho dávat. A to je ta chyba. A teď se řekne: ono to tady je, je to problém, berou si strašné peníze, tak to zrušme. Tak zrušme banky, protože si berou strašné peníze na úrocích od lidí. Nechme jednu centrální banku, nechme to pod státem, ať si to hlídáme. Vždyť to je stejný argument, pane. To se přece takhle nedá dělat. Zkuste se taky nad tím zamyslet. A já jsem opravdu hrdý, že KSČM tady hájí zájmy odborářů, protože ti poslední bití na tomto návrhu můžou být ti, kteří jsou zaměstnanci a kteří se díky těm stravenkám můžou teple najíst. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Faktická poznámka paní poslankyně Pekarové Adamové. Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Já jenom velice stručně zareaguji na předřečníka. Rychle jsem si ještě googlila, jestli pan poslanec Luzar tady náhodou už není nějaké třetí, čtvrté volební období. Není tomu tak. Takže vaším prostřednictvím, pane předsedající jenom chci, abychom si to osvěžili, ani já jsem tady nebyla v tom volebním období, kdy byla vláda za účasti TOP 09, ale přesto, stejně jako vy jste tehdy nebyl, si pamatuji, že to byl právě pan Kalousek, který prosazoval zrušení stravenek a nahrazení je paušálem. Chce to jenom tuto informaci možná někde najít, osvěžit si paměť, a pak s ní také nějak pracovat, než tady budete vystupovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP