(15.00 hodin)
(pokračuje Vondráček)

Už nyní bychom si tedy odhlasovali, že můžeme jednat i v tomto čase o třetím čtení.

Já zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 14 přihlášeni 182 poslanci, pro 157, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Já vám děkuji a budeme pokračovat dle schváleného pořadu schůze. (Stálý hluk v sále.) Otevírám bod

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb.,
o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 679/ - druhé čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve středu 17. června, bod byl přerušen v obecné rozpravě. Připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 679/1 až 8. Místo u stolku zpravodajů už zaujal za navrhovatele ministr životního prostředí Richard Brabec a zpravodaj garančního výboru pan poslanec František Elfmark.

Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě. Mám zde poznámku, že ve středu 17. 6. bylo přerušeno vystoupení právě pana poslance Elfmarka, tak se ptám, zda má zájem na pokračování. Nemá. Já se tedy ptám, zda má ještě někdo zájem o vystoupení. Prosím? (Hlasy mimo mikrofon z lavic Pirátů.) Ještě si to nechám ověřit, obecnou rozpravu nekončím.

V tuto chvíli se mi přihlásil z místa pan poslanec Čižinský do obecné rozpravy. Jestliže tam byly písemné přihlášky, napravíme, zjistíme. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Hezký den. Já bych rád představil dva pozměňovací návrhy, a sice návrhy, které podáváme s kolegou Jurečkou, č. 5789 a 5790. Návrh 5789 se týká zálohování PET lahví a návrh 5790 se týká reklamních letáků, které, pokud jsou nadužívány, se z našeho pohledu stávají velkou zátěží pro obce, které vlastně musí tyto letáky likvidovat. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. V příslušném materiálu nemám k dispozici písemné přihlášky, v systému evidovány nejsou a nejsou ani ve stenozáznamu. Nechci nikomu upírat právo vystoupit, pan poslanec Adamec se hlásí. Prosím, máte slovo. (Hluk v sále neutichá. Velmi špatná slyšitelnost!)

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já nevím, já mám pocit, možná se mýlím, že jsem přihlášen byl, protože jsem vás tady chtěl seznámit s několika pozměňovacími návrhy. Možná ten čas, který uplynul od poslední schůze, udělal své a udělal taky své i s mým přesvědčením, zda vůbec má cenu se k pozměňovacím návrhům, které jsou vyznačeny ve sněmovním dokumentu 5747, 5748 a 5749, tady přihlásit, protože jsem postupně došel k jinému názoru.

Neznamená to ale, že jsem s tím návrhem zákona spokojen tak, jak je předložen. To je potřeba říct. Hlavně mi tam vadí jedna věc, která se tady táhne roky a která se pořád tak nějak řeší, neřeší, je to obestřeno i některými mytickými výroky o tom, že vlastně nikdo o to neměl zájem, a jedná se o společnost EKO-KOM. Teď jsem se dozvěděl na hospodářském výboru, že pokud bychom pustili konkurenci do, řekl bych, výkupu a platby za obaly, které obce a města separují, pravděpodobně bychom přišli o peníze. Před x lety, když EKO-KOM začínal, jsem se dozvěděl, že o to nemá nikdo jiný zájem, takže je to asi opravdu zvláštní počin. Když jsem mluvil s panem předsedou vlády, ten také zrovna slovo EKO-KOM neměl příliš v lásce. Ale na druhou stranu si myslím, že odstranění monopolu v tom systému není úplně jednoduchá věc a dle mého soudu jsem po delším váhání došel k závěru, že se to nedá udělat pozměňovacími návrhy, že to musí prostě přijít do vlády, musí to být pořádně probráno v rámci řádného legislativního procesu.

A musím říct, že všechny tři pozměňovací návrhy se týkaly problému, který tady evidentně existuje. Není možné, aby tady byly čtyři roky žádosti o autorizaci šesti firem, které vlastně ve správním řízení podle mých informací nikdo nevyřešil. Není možné, aby se vyžadovala dispozice tak obrovské sumy peněz, aby se mohly vůbec o tu autorizaci hlásit, 600 milionů korun na firmu. A vůbec podle mě není možné, aby tento segment byl takový, že v něm bude operovat pouze jedna společnost. To mi fakt připadá velmi podivné a myslím si, že by se to mělo do budoucna změnit. Znovu ale říkám, že to není na pozměňovací návrhy. To by podle mě mělo ministerstvo řešit, protože není možné, abychom tady měli vlastně v uvozovkách trh s těmi obaly a do toho trhu nebyl vpuštěn nikdo další, anebo to pod záminkou složitého správního řízení a velkých požadavků splní pouze jedna společnost, která má název, pokud to nevíte, EKO-KOM.

Takže já se k těmto pozměňovacím návrhům nepřihlašuji, ale nechtěl jsem, aby tady tento problém zapadl. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Do rozpravy je jako další přihlášen pan poslanec Babka, který to stihl a vchází do sálu. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, cílem předkládaného návrhu zákona o obalech je zajištění transpozice nových směrnic Evropské unie v oblasti obalů a obalových odpadů. Předmětem úpravy zákona je nastavení podmínek plnění povinnosti zpětného odběru, stanovení minimální hustoty sběrné sítě, úprava způsobu stanovení výše poplatků za sdružené plnění povinnosti zpětného odběru odpadu z obalů a využití odpadu z obalů ze strany autorizované obalové společnosti včetně stanovení nových povinností pro autorizované obalové společnosti, dále snaha dosáhnout větší transparentnosti a efektivity fungování autorizované obalové společnosti.

Dovolte mi zde představit dva mnou předložené pozměňovací návrhy.

V případě žádosti o autorizaci jsou podle návrhu zákona účastníkem řízení jak žadatel, tak autorizované obalové společnosti zajišťující sdružené plnění ve vztahu k obalům, kterých se týká řízení o udělení autorizace, a také žadatelé, kteří žádají o udělení či změnu autorizace ve vztahu k obalům, kterých se řízení týká. Toto by ovšem nemělo platit v případě řízení o prodloužení platnosti rozhodnutí o autorizaci podle § 17 odst. 8, jehož účastníkem by měla být pouze dotčená autorizovaná společnost, a to z toho důvodu, že žadatelé by mohli získat z projektu zajišťování kolektivního plnění již autorizované společnosti důvěrné informace. Ze stejného důvodu je navrhováno, aby v případě řízení o změně autorizace byla účastníkem dotčená autorizovaná společnost a ostatní autorizované společnosti zajišťující sdružené plnění ve vztahu k obalům, kterých se týká řízení o změně autorizace, a ne žadatelé o udělení autorizace.

Ten druhý pozměňovací návrh k zákonu o obalech, nahraný pod spisovým číslem 5643, je věnován problematice mikrotenových sáčků, který spolupředkládám s kolegou Františkem Elfmarkem, Janem Chvojkou, Janem Čižinským, Markétou Adamovou a Janou Krutákovou. Cílem předloženého pozměňovacího návrhu je nerestriktivní snížení spotřeby mikrotenových sáčků o tloušťce menší než 15 mikronů. Konkrétně se jedná o typické čiré sáčky v obchodech na jedno použití, které jsou běžně využívány zejména pro odnos vážených potravin, jako jsou ovoce, zelenina a další zboží. Tyto sáčky jsou v obchodech dostupné zdarma a jejich roční spotřeba v České republice je více jak 4 miliardy kusů. Velmi lehké plastové sáčky nelze dále efektivně recyklovat, a končí tedy ve spalovnách, na skládkách nebo zcela mimo systém pro nakládání s odpady. Z důvodu velmi nízké váhy snadno unikají do životního prostředí a patří k nejčastějším typům plastových obalů tvořících odpad v přírodě i ve městech. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP