(12.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já se ještě rozhlédnu, zdali se někdo hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, takže končím podrobnou rozpravu. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Pan ministr Toman, pan ministr Brabec, pan zpravodaj Tureček a pan zpravodaj Munzar. Máte zájem o závěrečná slova? (Ministr Toman: Ne.) Ne. Vy jste se vylekal, ale to nemusíte. Takže tady nemám žádné návrhy, o kterých bychom hlasovali, a já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Nyní zde máme další bod našeho programu. Jedná se o

 

2.
Návrh poslanců Jany Krutákové, Jana Farského, Věry Kovářové,
Víta Rakušana, Petra Gazdíka a Petra Pávka na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně
některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 680/ - prvé čtení

Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 680/1. Prosím, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Jana Krutáková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Krutáková: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, poslanci hnutí Starostové a nezávislí předkládají návrh novely zákona o vodách číslo 254/2001 Sb., v aktuálním znění. Tento návrh má za cíl podpořit využívání srážkových vod, neboť zavlažování pozemku prostřednictvím dešťovky není dostatečně upraveno a budí právní nejistotu. Vody ubývá a zalévat kvalitní pitnou povrchovou či podzemní vodou je bohužel luxus, který si již nemůžeme dovolit.

Současný právní stav ovšem upřednostněním zasakování srážkové vody nepodporuje žádoucí využití srážkových vod, a tím zvyšuje tlaky a požadavky na využívání jiných primárních vodních zdrojů. Koncepce na ochranu před následky sucha s tím počítá - a cituji: "S čištěnými odpadními vodami je potřeba postupovat jako se surovinou a recyklovat ji. Zatím však chybějí potřebné legislativní nástroje, které by opětovné používání čištěné odpadní vody nebo šedé vody umožňovaly. Je třeba vytvořit legitimní postupy v souladu s legislativními podmínkami, které by veřejná správa mohla v praxi využívat. Cílem opatření je nastavit legislativní podmínky pro opětovné využívání odpadních vod a současně zajistit, aby po čištění neobsahovaly nežádoucí znečištění zejména prioritními látkami - mikropolutanty." Tolik tedy citace z koncepce.

My tedy navrhujeme proto změnu příslušných ustanovení vodního zákona, které upravují

požadavky na stavby z hlediska nakládání se srážkovými vodami. Je třeba odstranit existující nedůvodné rozdíly v požadavcích na likvidaci odpadních vod u různých druhů staveb, a tím pomoci vyřešit způsob likvidace v solitérních objektech;

podmínky pro využití srážkových a odpadních vod k závlaze a k opětovnému využití;

podmínky pro vypouštění odpadních vod vznikajících jako produkt lidského metabolismu do podzemních vod přes půdní vrstvy.

Cílem návrhu je tedy upřesnění hierarchie nakládání se srážkovými vodami, upřednostnění akumulace srážkové vody a její následné využití. Akumulace srážkových vod má ve srovnání s jejich vsakováním do půdy následující výhody: možnost využít vodu k závlaze či k jiným zemědělským či nezemědělským účelům, udržování vody v místě vzniku a zejména snížení spotřeby vody.

Tolik tedy odůvodnění našeho návrhu, který předkládáme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Karel Tureček. Pane poslanče, máte slovo. Prosím.

 

Poslanec Karel Tureček: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, já nebudu představovat ten návrh, který představila paní předkladatelka. Chtěl bych zdůraznit, že jako zpravodaj se ztotožňuji se stanoviskem vlády, kdy například v případě přednostní akumulace je možné konstatovat, že nakládání s vodami je již komplexně upraveno ve vládním návrhu zákona, který jsme před chvíli projednávali ve druhém čtení.

Dále například, že využívání srážkové vody k závlaze nepotřebuje vodoprávní povolení. Je možné považovat toto ustanovení za nadbytečné. Využívání srážkové vody se pokládá za obecné nakládání s povrchovými vodami, a proto nevyžaduje povolení vodoprávního úřadu.

Dále, specifikace odpadních vod k využívání je nevhodná, protože tyto vody jsou z definice vodami odpadními a při použití na závlahy hrozí průsak do vod podzemních, což je nejméně vhodný způsob vypouštění odpadních vod.

Proto navrhuji zamítnutí tohoto sněmovního tisku již v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Ano, poznamenal jsem si. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, kde mám s přednostním právem jednu přihlášku, a to je pan ministr Richard Brabec, a dále se připraví pan poslanec Václav Klaus. Pane ministře, prosím máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo. Já bych chtěl navázat na pana zpravodaje a říct, že v té první části se skutečně předkladatelé vlamují do již zeširoka otevřených dveří. Protože nejenom že to v tom vodním zákoně je, tedy jasná preference vsaku, výparu, akumulace a teprve v poslední řadě odvedení srážkové vody do kanalizace, tady se naprosto shodujeme, ale nemá smysl to tam znovu zdůrazňovat.

Protože my jsme zhruba před týdnem možná předkladatele sledovali a právě s asociací Šance pro budovy a s několika developery jsme prezentovali osm bodů, jakým způsobem tedy lépe zadržet vodu v obcích. A tam bylo jasně řečeno, že kombinací vodního zákona, tak jak jsme ho před chvílí ve druhém čtení projednali, a dále změny konkrétních vyhlášek Ministerstva pro místní rozvoj - a s MMR jsme na tom domluveni a na těch vyhláškách pracujeme, protože ty se týkají stavebního zákona, všechno by mělo být platné v platnosti a účinnosti vodního zákona, tedy doufejme od 1. ledna příštího roku nejpozději - tak je to naprosto dostatečné, aby tam byla motivace pro novostavby. A to ať pro soukromé novostavby, nebo samozřejmě pro různé developerské projekty, tedy bytové domy, popřípadě obchodní areály, aby tam byla jasná motivace a preference využití srážkové vody akumulací, vsakováním, výparem, a teprve když to nejde, tak v poslední řadě právě odvedením do kanalizace. To je zároveň odpověď i třeba na pana poslance Bendla nebo na pana poslance Munzara. Protože to tam je samozřejmě takhle řečeno, že jsou tam samozřejmě i možnosti nebo varianty, kdy to není technicky možné nebo kde to není prostě únosné.

Z hlediska využití šedých vod nebo obecně těch odpadních vod, tak tady zase jenom odkazuji na to, že momentálně s Ministerstvem zdravotnictví - a z pochopitelných důvodů to zdržel covid, protože, asi jste si všimli, že v těch odpadních vodách se našel samozřejmě covid, a také bylo potřeba a je potřeba samozřejmě vyřešit i tuhle záležitost, to znamená využití šedé vody. My dneska máme první, velmi konkrétní bytové developerské projekty s využitím šedé vody. A s Ministerstvem zdravotnictví momentálně připravujeme stanovení parametrů na užitkovou vodu, to je opravdu v gesci Ministerstva zdravotnictví, především z hlediska jakosti té vody, abychom to v průběhu příštího roku v rámci samostatného projektu mohli uvést do realizace. A už dnes s jednotlivými hygienickými správami pracujeme na tom, aby nebrzdily konkrétní bytové projekty, kde je využita právě šedá voda, například na splachování WC.

To znamená, jsem přesvědčen, že ta stávající zákonná úprava tomu stačí, a pokud ještě upravíme podzákonné normy, tedy konkrétní vyhlášky, tak určitě budeme schopni preferovat jednoznačně využití šedé vody pro ty účely, jak to chtějí navrhovatelé, ale za stávajícího legislativního řešení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí pan poslanec Václav Klaus. Já přečtu jednu omluvu. Od 12.30 do konce jednacího dne se omlouvá z pracovních důvodů paní poslankyně Olga Richterová. Prosím, pane poslanče, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP