(10.40 hodin)
(pokračuje Mašek)
Jak se připravit napříště? A tady bych chtěl poprosit: Ne cestou různých poslaneckých návrhů. Žádnými návrhy laickými parlamentními komisemi. Nechme pracovat odborníky, ti sami předloží návrhy pro přípravu na podobné stavy. A my jsme tu od toho, abychom se snažili přijetím potřebné legislativy přispět k realizaci těch odborných návrhů. Základní krizovou legislativu máme. A já jsem to nazval největší branné cvičení v historii ČR, při němž jsme si vyzkoušeli vše v praxi. Získali jsme poznatky a víme, co máme zlepšit. A jak jsme dopadli? Jsme mezi premianty v Evropě. Díky včasnosti přijatých opatření jsme na desetině evropského průměru úmrtí. Ano, je pravda, že v 80 % jde o úmrtí s covidem a ne na covid. Ale my teď bojujeme s nějakou infekcí, ale ona může přijít úplně jiná, s úplně jinou smrtností.
Oploštili jsme křivku, nezahltili jsme zdravotnická zařízení. Prostě nám to vyšlo. Jsme dneska z hlediska infekce jednou z nejbezpečnějších zemí v Evropě a musíme to propagovat a dovézt zpět turisty a obnovit mimo jiné i ten cestovní ruchu. Zaplatili jsme velmi vysokou daň v utlumení ekonomiky, kterou budeme dohánět řadu let. Lidské životy jsou ale přece hodnotnější než jakýkoliv ekonomický ukazatel. Budeme lépe připraveni, budeme schopni čelit další vlně této nemoci či jiné epidemie bez přechodného vypnutí chodu společnosti. Pokud to opravdu dokážeme, potom by to byl dobrý výsledek.
A nyní mi dovolte úplně nakonec, protože tady se trošku šermovalo s čísly počtu úmrtí. Samozřejmě existuje validní statistika a ta nám říká to, že kdybychom neměli trošku toho štěstí, neudělali ta opatření, která jsme udělali, a jeli jsme podle belgického scénáře, tak na počet našich obyvatel by tady bylo v současné době ne 330, ale 9 tisíc mrtvých. Kdyby to byl scénář britský, italský nebo španělský, bylo by to 6 tisíc mrtvých, kdyby to byl scénář švédský, bylo by to 4,5 tisíce mrtvých, kdyby to byl holandský scénář, bylo by to 3,5 tisíce mrtvých. Německý scénář relativně příznivý - 1 100 zemřelých. Vezměte si, že by to byla tato čísla rodin, které někoho ztratily, a ne těch 300 rodin, které ztratily někoho blízkého u nás v ČR při opatřeních, která jsme učinili tady.
Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad ANO a ČSSD.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jiřímu Maškovi. Budeme pokračovat, kolega Marek Benda ještě ale musí posečkat, mám tady dvě faktické poznámky jeho stranického kolegy Martina Baxy a poslance Zdeňka Podala. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Martin Baxa: Dobré dopoledne, pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové. Já bych si dovolil reagovat vaším prostřednictvím na jednu část, která se týká vystoupení pana kolegy, pana poslance Maška. Já s řadou těch věcí souhlasím, které se týkají vládních opatření, restrikcí atd. na samém počátku, ale nedá mi to, pane doktore, abych se nevyjádřil k té části, která se týká ochranných pomůcek.
My jako město Plzeň nejsme zřizovatelem žádného zdravotnického zařízení, ale jsme zřizovatelem velkého zařízení sociálních služeb a na území našeho města řada těch zařízení sociálních služeb je a ta pobytová zařízení byla v extrémním ohrožení. A byla to vláda Andreje Babiše, která stanovila velmi striktní podmínky pro to, jakým způsobem mají být tato zařízení provozována, včetně toho, že tam mají být zřízeny vymezené prostory pro pacienty případně nakažené covidem nebo mající na toto podezření, a stanovila jasné podmínky pro to, jaké ochranné pomůcky má mít personál těchto zařízení.
A pane doktore, já vás chci opravdu ujistit, že jako primátor a předseda krizového štábu v té době jsem naprosto přesně věděl, že ty ochranné prostředky nemáme. Vy jste říkal, z jakého důvodu. Ale chci k tomu současně dodat, že premiér Babiš byl tím, který nás všechny ujišťoval o tom, že ty ochranné prostředky jsou. Já jsem byl ten, kdo byl vystaven rozhodování o tom, jakým způsobem v této situaci jako předseda krizového štábu mám konat. Je to moje osobní jasná zkušenost. A teprve poté, když jsem zjistil, že žádná letadla z Číny nám prostě v daný okamžik ochranné prostředky nezajistí, tak jsme museli přistoupit k tomu, abychom nakupovali ochranné prostředky z rozpočtu města Plzně. My jsme to samozřejmě udělali, protože to je naše povinnost.
Ale neříkejte, pane doktore, že je to jakási obecná věc, všeobecný nedostatek, protože premiér Babiš ujišťoval nás o tom, že pomůcky jsou, že budou, a že je dokonce osobně doveze. A to vám prostě mohu říct, že se nestalo a že my jsme tomu museli takto přímo čelit.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Zdeněk Podal s faktickou poznámkou, poté pan kolega Marek Benda. Ještě tedy došlá omluva: od 15 hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Ondřej Veselý. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Podal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení ministři, kolegyně, kolegové, já bych se též vyjádřil k panu doktorovi Maškovi. Možná si vzpomenete mnozí z vás, když se uvažovalo o státním vyznamenání pro pana doktora, kdy bylo řečeno - ještě je živý a ještě není na pořadu. Je to člověk, já ho znám osobně z Hradce Králové, a jsem na to hrdý, že pochází právě odsud jako já, stejně jako pan profesor Prymula. Protože nebýt těchto dvou, tak jsme na to byli mnohem, mnohem hůř, minimálně v našem kraji.
Zrovna tak chci poděkovat učitelům, protože manželka je učitelka, dcera je učitelka. Viděl jsem to obrovské nasazení, kdy nevěděly co dřív, jestli šít roušky nebo připravovat si techniku pro výuku.
Ale ještě tedy k panu doktorovi Maškovi. Chtěl bych říct, ta záchranka, kterou vedl, vracím se k tomu znova, a to je ten first responder, to znamená, tam jeho přičiněním se zachránilo 72 lidských životů. On v tom pokračuje dál. Byl v první linii. Není to nejmladší člověk. Znova říkám, vážím si lidí, jako je pan doktor Mašek. Skládám úctu. To samé pan profesor Prymula. Bez něj nevím, jak bychom dopadli.
Takže já moc děkuji všem, kteří se přičinili o to, abychom byli tam, kde jsme, a že vůbec tedy můžeme dneska takhle sedět. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní je na řadě pan poslanec Marek Benda v řádném vystoupení. Připraví se pan poslanec Pavel Žáček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, po tomto dojemném poděkování se trochu špatně vystupuje s právní problematikou, ale myslím si, že je třeba ji také lehoulince probrat. Snad možná jedna poznámka ještě k těm dostatkům a nedostatkům roušek.
Asi jsme zase všichni zapomněli, že ministr vnitra řekl, že dokud nebudou schopni dodat každému občanovi roušku do bytu, že je jako povinnost nevyhlásí. Výsledek byl ten, že o dva dny později roušky jako povinnost vyhlásili a řeklo se: milí občané, postarejte se sami. Občané se postarali, překvapivě. Já myslím, že je třeba jim za to být vděční. Těch šiček a šičů roušek bylo neobyčejné množství.
Ale já bych se právě chtěl vrátit... Já chápu, že jsme byli na začátku v nějaké situaci nouzového stavu, nikdo pořádně netušil, co nás čeká, měli jsme ty strašidelné záběry z toho zahraničí a také jsem se v prvních dnech na vládu úplně nezlobil, že přijímá nějaká restriktivní opatření. I když jsem nikdy ani vteřinu nechápal, proč a z jakých důvodů vláda přijala opatření, a dokonce pak dlouho podporovaná různými výroky i pana profesory Prymuly a dalších, zákazů vycestování z republiky. To mi přišlo jako naprosto nesmyslné, nemající nic společného s tím... Zákaz příjezdu je úplně jiná věc. Ale zákaz vycestovat z republiky jako zákaz, který má bránit šíření pandemie na území ČR, byl podle mě naprosto jednoznačně protiústavní a zrušen Ústavním soudem nebyl jenom proto, že ho vláda dostatečně rychle stáhla a vzala zpět.
Pak byla ta další část, kdy zejména paní ministryně financí a pan místopředseda vlády začali mít pocit, že pokud se pojede v nouzovém stavu, takže možná dojdeme do situace, kdy by bylo třeba vyplácet náhradu škod, a začali říkat, všechno převedeme na Ministerstvo zdravotnictví, které to bude dělat svými opatřeními obecné povahy. Zasáhl Městský soud v Praze. Běží kasační stížnost. Ale předpokládám, že tato kasační stížnost nedopadne úspěšně pro vládu. To znamená, bude jasné, že Ministerstvo zdravotnictví nemá tyto pravomoci plošně vypínat ekonomiku mimo nouzový stav. ***