(20.30 hodin)
(pokračuje Plaga)
V oblasti ochrany pedagogů, resp. učitelského sboru, my jsme si toho vědomi, protože to šetření jsme dělali my jako Ministerstvo školství, a právě proto ten koncept té školní skupiny počítá s tím, že tam nemusí být vždy a za všech okolností u té patnáctky učitel, protože ano, stanou se i situace, kdy se vrátí 20 z 25 dětí, resp. vrátí se téměř všechny, a pak je nutné to rozdělit na dvě skupiny a v té chvíli se bavíme o tom, že tam musí různým způsobem - a je to organizačně náročné pro ředitele to řešit, aby to vykryli pedagogickými asistenty a v odpolední části třeba vychovateli a dalším pedagogickým personálem, který na škole mají. Je to situace nouzová, ten systém patnáctičlenných skupin vnímám jako přechodový systém, který má zabránit případnému šíření epidemie a je samozřejmě komplikací organizace výuky, a právě proto jsme tam došli k tomu rozvolnění, a není tam to, že tam musí za každých okolností být ten učitel, protože ten se nemůže rozdvojit nebo roztrojit, v tom s vámi souhlasím.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Teď mi naskočila faktická poznámka, takže pan poslanec Jan Hrnčíř a připraví se pan poslanec Václav Klaus. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já se omlouvám, ale já jsem nedostal odpověď na tu otázku, kterou jsem položil. Ti rodiče, kteří jsou třetí měsíc doma s dítětem, mají strach, že přijdou o práci, chtějí dát dítě do školy, chtějí jít do práce, ale školy se prostě otevírají v 7.45 a on do té práce musí jít třeba o hodinu dříve. Tak co mají dělat? Rád bych tu odpověď získal. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktická poznámka, pan poslanec Radek Koten, zatím mám jen tuto jednu přihlášku. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Radek Koten: Dobrý večer, dámy a pánové. Vážený pane ministře prostřednictvím pana předsedajícího, já bych ještě tuto otázku doplnil, protože ta výuka, ať je to mateřská škola nebo školka, probíhá u menších dětí pouze do dejme tomu 12 hodin a v případě, že rodič odvede dítě do školy v 7.45, vyzvednout by ho měl nejlépe ve dvanáct, tak jakým způsobem má tedy odpracovat osmihodinovou pracovní dobu za těchto podmínek? Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Ministra můžete oslovovat přímo. Teď s faktickou poznámkou paní poslankyně Jana Černochová. Prosím.
Poslankyně Jana Černochová: Já v reakci na svého kolegu pana poslance Hrnčíře vaším prostřednictvím. Každá škola, každý ředitel si může určit, kdy budou děti nastupovat do školy. Tohle není nikde dáno, že to je striktní. Na Praze 2 máme jednu ze základních škol, která začíná výuku v 9 hodin. Je to Základní škola Londýnská. Takže tohle je skutečně v pravomoci příslušného ředitele. Asi by bylo vhodné o tom informovat zřizovatele, ale je to možné a řada ředitelů to využívá. Víte, my jsme třeba řešili i praktické věci, jak dětem měřit teplotu, jak je rozdělit před školou do skupin, aby se tam nevytvořil jeden velký chumel, takže dokonce některé skupiny budou mít postupné nástupy.
Jednáme v provizorním stavu, ředitelé nemohou vyjít vstříc všem. Aspoň u nás na dvojce, když se dotazují, jestli mají předběžný zájem, tak se tam rodiče mohou i domluvit, že oni by preferovali nástup v nějakou hodinu. Tam, kde to lze, snaží se ředitelé vycházet vstříc, ale tohle, co tady říkal kolega, to asi není směřováno na pana ministra, ale spíše na zřizovatele a na příslušné ředitele.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Věra Procházková. Další přihlášku na faktickou nemám. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Věra Procházková: Já jen doplním svoji předřečnici. Pokud ten zřizovatel to udělat nemůže, tak se ten rodič může se svým zaměstnavatelem domluvit, a to lze, na tu chvíli, aby ho omluvil a aby mohl nastoupit do práce později. To je také řešení.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Václava Klause a připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň. Prosím, máte slovo.
Poslanec Václav Klaus: Tak jsem se dočkal. Pane ministře... (Upozorňuje na hluk v sále.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak já si zjednám pořádek, ano prosím. Prosím o klid!
Poslanec Václav Klaus: Koukám, že paní zpravodajka hájí ministra ohnivěji než on sám sebe. Já bych uvedl své vystoupení tak trochu osobně.
Pane Plago, vy jste hodný člověk, jo. Já to myslím upřímně a bez ironie. Akorát jste také ústavní činitel a teď je krize a to vyžaduje nějaké rozhodnutí. A já se upřímně domnívám, že ta rozhodnutí v jádru jsou dvě. Buď děti jsou ve škole, učí se a probíhá normální režim, anebo se bojíme, že tady budou běhat zmutované zombie a všichni zemřeme, a proto školy uzavřeme.
Ten váš mezistav podle mě k ničemu kloudnému nevede, a sice - jaké máte vědecké podklady pro ta opatření, která jsou zaváděna, že moje dcera Eliška může jít na záchod jenom v sudou minutu a ne lichou a musí sedět v jídelně, než ještě dojedí další atd. Vy přece pro to nemáte sebemenší vědecká data, opodstatnění, abyste docházeli k tomu, že 15 dětí, nebo 18, nebo 12 je koronavirově bezpečné a celá třída, kde je 24 dětí, je nebezpečná.
Ten váš přístup, že kdo nechce, tak nemusí, abyste si to u nikoho nerozházel, protože část rodičů zoufale chce jít do práce, chce vydělávat, ale zase je část obyvatel, která se ještě velice bojí a neotevírá okna, no to je zase taková politika ani ryba, ani rak.
Tak prostě vy jste zodpovědný za kvalitu vzdělávání v České republice, tak se k tomu nějak postavte. Vy tady omíláte donekonečna nějaké nuance na tohle a na tamto, ale principiálně. Tak teď je 2 000 nemocných lidí v České republice, z toho většina je v nějaké karanténě, takže pravděpodobnost, že v té skupině dětí je někdo nemocný, je naprosto minimální, čili v drtivé většině škol tam bude sedět jedno zdravé dítě vedle druhého, a vy jim z nějakého záhadného důvodu zabraňujete, aby tam byla paní učitelka, učily se ž, č a nevím, co teď probírají v první třídě, kde je moje Eliška. A místo toho mi doručujete jako rodiči, že tedy do školy můžete, ale nebude tam učitelka, bude tam vychovatelka ve skupině, není družina a tisíc a jedna dalších věcí jsou tam nějak omezeny a rodiče, třeba my nebo moje manželka, prostě váhají, jestli tam dítě vůbec poslat, jestli to má smysl.
Takže já se vás znovu ptám, jaká data máte pro ta opatření, která teď zavádíte, myslím vědecká, epidemiologická - podle mě žádná - a k čemu všemu tohleto má mířit. Protože to, co jste předvedli v těch základních školách, je totální chaos. Některé školy mají zavřeno, některé otevírají atd.
Já si myslím, že ta situace je skutečně vážná a že byste se k tomu měl nějak postavit a nějakým způsobem to rozhodovat, a ne tady jako vždycky z toho utéci a tady se schovat za paní zpravodajku. Nezlobte se.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní to opět zrekapituluji. Takže s přednostním právem pan ministr Plaga, potom pan předseda KDU-ČSL Marian Jurečka a dále je v pořadí pan poslanec Lukáš Bartoň a pan poslanec Martin Baxa. Pane ministře, prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji za slovo. Vážený pane poslanče, já jsem si aspoň chvilku mohl vyzkoušet, co jste, než jste založil vlastní stranu, mohl zažívat i vy, to znamená ochranu paní poslankyně Černochové. Ale ona ta ochrana paní poslankyně Černochové byla naprosto věcná a já bych ji podepsal. A je mi úplně jedno, že je z jiné strany, protože se na to dívala pohledem zřizovatele, pohledem někoho, kdo tu školu zná, kdo s tím ředitelem mluví a kdo ví, co se v té škole děje. Já jí za to děkuji, protože to, co tady řekla, tak je přesně to, jak to je v reálu.
Před chvilkou jsme mluvili tom, že je nedostatek personálu. Ředitelé našich škol, a v tom jim věřím, se snaží maximálně vyjít vstříc rodičům, snaží se děti vzdělávat. Já věřím v to dobro v české vzdělávací soustavě a věřím v ně právem.
Proto pokud tady byl dotaz na tu družinu, která neprobíhá ráno, tak skutečně to není něco, co do 11. března fungovalo všude stejně, a mohl jste dítě zaparkovat v 6.30 před jakoukoliv školou, resp. dát ho do družiny. Jsou to všechno věci, které se nějakým způsobem odvíjejí. A v této nouzové situaci se odvíjejí i od personálních kapacit té školy a ta škola to organizuje s nejlepším vědomím a svědomím v té situaci. Takže to je odpověď na to, že škola nemá povinnost a maximálně vychází vstříc.
Ano, chcete-li to přeložit, tak pokud to není možné a ta škola to není schopna zabezpečit, mohl byste stejně říci, že někdo chodí do práce v 6 hodin, a máte pravdu, a ta škola v té chvíli nefunguje. To znamená, říkám s plným vědomím, že v tomto nouzovém stavu, pokud ta škola nemá kapacitu to zabezpečit v nějakém modu od 7 hodin, 6.30 hodin nebo jakkoliv, tak si rodiče budou muset poradit těch pět týdnů sami. Je to férové to říci, je to tak. ***