(19.20 hodin)
(pokračuje Ferjenčík)

Tohle ale rozhodně vítáme. Ale 80 až 90 % státní garance za jednotlivé úvěry je prostě strašně štědré. A fakticky jediné kritérium, které nějakým způsobem zajišťuje, aby to nebyla čistá provozní dotace bankovnímu sektoru, je právě to kritérium, kolik procent podílu bude hradit stát u portfolia banky. Podle nás je namístě začít na těch 25 % a pouze v případě, že by se potvrdilo, že to nestačí, to případně navýšit. Ale navýšit to z fleku na 30 % je prostě obří dotace bankovnímu sektoru. A já si na to vzpomenu, až bude ČSSD zase mluvit o bankovní dani, až bude ČSSD zase říkat, jak ty nenažraný banky tady vydělaly prachy a vyvádějí je do ciziny, tak si vzpomenu na tenhle pozměňovací návrh, kde ta samá ČSSD tady předkládá obří subvenci bankovnímu sektoru, se kterou já nesouhlasím. Myslím si, že už teď jsou ty podmínky nastavené vůči bankám extrémně vstřícné.

A druhý velký otazník je, kdo tu podporu dostane. Podle mého názoru by měl stát zveřejňovat, komu tu státní garanci dal, protože reálně ty garance jsou faktické dotace. Podle mého názoru ve chvíli, kdy tady stát garantuje úvěry za desítky milionů korun, kde poskytuje garanci 80 až 90 %, to je normálně nacenitelné na trhu, ostatně dnes u programu COVID I, COVID II to rozvojová banka normálně uvádí a naceňuje v systému de minimis, tak je namístě, aby u tohoto záručního programu úplně stejně občané věděli, komu ty peníze skrze ty záruky posílají.

Takže za nás je zásadní požadavek, aby byl přijat náš pozměňovací návrh, který zajišťuje transparentnost toho, kdo ty dotace dostává. Jedna věc je rozložení rizika mezi státem a bankami. Už teď je to štědré, a podle nás to pozměňovací návrh kolegy Onderky, nebo kolegů z ODS, kteří to chtějí ještě navýšit, posouvá extrémně ve prospěch bankovního sektoru. A druhá otázka je transparentnost systému. A tam bychom velmi uvítali, abyste přijali náš pozměňovací návrh, který transparentnost, kdo ty peníze dostane, řeší, a bude jasné, kdo tyhle státní prostředky, a bavíme se o 150 miliardách, čerpá.

Takže to jsou naše dvě velké výhrady. A ještě poznámka. Jsem velmi rád za to, že byl akceptován návrh Tomáše Martínka upřesnit to, že ty garance se skutečně týkají jistiny, a ne i úroků, protože tam bylo velké potenciální riziko. Děkuji, že jste mě vyslechli.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Do rozpravy je dále přihlášen pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji za slovo. Na začátek chci říci, že jsem rád, že Ministerstvo financí reagovalo rychle, když jsem ho na rozpočtovém výboru upozornil na legislativní nepřesnost, a připravilo pozměňovací návrh, který teď podáváme společně se zpravodajem, panem Juříčkem. Chtěl bych požádat o jeho podporu už jen proto, že pokud by nebyl schválen, mohlo by hrozit například to, že společnost, která by dostala od komerční banky úvěr a zkrachovala by, tak by v případě vyššího úroku, který v případě rizik budou pravděpodobně banky vyžadovat, hrozilo, že stát by mohl platit komerční bance dokonce více, než ona půjčila tomu podniku. Takže i z tohohle hlediska je určitě rozumné, když bude tento pozměňovací návrh přijat.

Kromě toho bych chtěl dále říci, že předkládám doprovodné usnesení, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě. Konkrétně se jedná o věci, které by určitě Českomoravská záruční a rozvojová banka dělat měla. Českomoravská záruční a rozvojová banka je vlastněna ministerstvy, tedy vlastně zastupuje vládu, a bude určovat podmínky rámcových smluv s komerčními bankami. Takže předkládám doprovodné usnesení, které by mělo definovat rámec toho, jak by měly být rámcové smlouvy nastaveny, a vláda prostřednictvím ministerstev a dané organizace by měla zajistit, že tyto návrhy budou akceptovány a budou v rámcových smlouvách tak, aby peníze daňových poplatníků byly chráněny od zneužití a současně aby byli transparentně informováni všichni veřejní daňoví poplatníci.

Já bych ho rád přečetl:

Poslanecká sněmovna

I. vyzývá vládu, aby zajistila, že Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s., bude poskytovat záruky za úvěry pouze u žadatelů o úvěr, kteří v České republice řádně platí daně, nezneužívají daňových rájů, po dobu trvání záruky na úvěr nevykupují zpětně vlastní akcie a nevyplácejí vlastníkům dividendy ani nadměrné odměny vedení společnosti;

II. vyzývá vládu, aby zajistila, že Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s., bude transparentně informovat o všech poskytnutých zárukách jednotlivých úvěrů, včetně skutečných majitelů úvěrovaných společností, na veřejně dostupných webových stránkách, a to do 15 dnů od poskytnutí záruky.

Podpora společností postižených krizí je pro budoucnost českého hospodářství nezbytná. Považujeme však za nutné, aby veřejnou podporu získaly pouze společnosti, které do veřejného rozpočtu dlouhodobě přispívají a které svou likviditu v době krize využijí výhradně pro provozní a investiční účely. Z našeho pohledu není spravedlivé ani motivační, aby se firmy, které se vyhýbají daňové povinnosti v České republice, těšily stejné míře podpory jako společnosti, které v České republice daně řádně platí. K takové podmínce vyzývá například i Tax Justice Network, organizace dlouhodobě se zabývající daňovými úniky a ráji. Zároveň by taková podmínka v Evropě nebyla unikátní. Dánsko také veřejnou pomoc podmiňuje absencí daňových rájů ve vlastnické struktuře podpořených firem a nevyplácení dividend v době trvání veřejné podpory. Omezená kapacita veřejné pomoci by měla být směřována výhradně firmám v nejtěžších obtížích. To společnosti s dostatečnou likviditou pro vyplácení dividend či nadměrných odměn vedení společnosti nejsou.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic Pirátů.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Do rozpravy je dále přihlášen... S přednostním právem pan předseda Michálek, pan poslanec Juránek ještě chvíli vyčká. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, paní ministryně, vážení kolegové, vážené kolegyně, já si dovoluji avizovat pozměňovací návrh, který se týká právě transparence toho, abychom věděli, kdo jsou příjemci prostředků, které jsou tímto způsobem zajištěny prostřednictvím ČMRZB.

Já jsem se v této věci obrátil na vládu České republiky, tak abychom zajistili, že skutečně ta pomoc bude směřovat k právnickým osobám, které považujeme za prioritní, a mluvili o tom předřečníci a já se plně hlásím k tomu, co říkali. A taky jsem upozornil na to, že je potřeba, aby vláda nějakým způsobem evidovala, kdo jsou ti příjemci.

Chtěl bych vás tudíž informovat, že předseda vlády na to odpověděl dopisem ze dne 21. dubna 2020, kde sdělil, že ČMZRB jakožto bankovní subjekt s licencí ČNB od svých klientů před poskytnutím zvýhodněného úvěru či záruky vždy vyžaduje informaci o skutečném majiteli, tak jak mu ukládá zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů. Dále se ČMRZB striktně řídí vyhláškou České národní banky č. 67/2018 Sb., o některých požadavcích na systém vnitřních zásad postupu a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, známou jako AML vyhláška. Tyto informace bance poskytují právnické osoby i fyzické osoby a podnikatelé.

Pan předseda vlády dále v dopise uvedl, že nás může ubezpečit, že ČMZRB jakožto instituce podléhající regulím zákona č. 21/1992 Sb., o bankách a standardnímu bankovnímu dohledu České národní banky, pracuje na plně profesionálním základě s důrazem na vysoce sofistikované řízení rizik. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP