(19.10 hodin)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Nebudu zdržovat. Já jenom akceptuji vysvětlení pana zpravodaje Juříčka, že ti, kdo měli zásadní problém před čínským virem, by z virových peněz neměli být zachraňováni. To dává logiku. Doufám, že si na to vzpomeneme, až třeba budeme řešit takové tituly jako SmartWings nebo některé jiné.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A jestliže nikdo s přednostním právem, tak do rozpravy je řádně přihlášena paní poslankyně Kovářová. Máte slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. S dovolením bych se vyjádřila k návrhu tohoto zákona, resp. této novely, a konstatovala bych, že jsme rádi, že taková možnost existuje. A budeme jen pevně doufat, že ty problémy, které se ukázaly u COVIDU I a II, se neprojeví i u tohoto slibného návrhu zákona a těchto možností, jak pomoci úvěrem malým, středním a firmám do 500 zaměstnanců. Takže toliko k návrhu zákona, který podpoříme.
Ale zároveň mi dovolte, abych představila usnesení, které bychom rádi doplnili k tomuto zákonu, a to zní: "Poslanecká sněmovna vyzývá vládu České republiky, aby programy pomoci obchodním korporacím v souvislosti se zmírněním negativních dopadů způsobených virem SARS-CoV-2 nebyly přístupné obchodním korporacím se sídlem v zemích zapsaných na unijní seznam nespolupracujících daňových jurisdikcí."
V posledních dnech vláda spustila několik programů na podporu firem, které se potýkají s následky vládních opatření v souvislosti s bojem s pandemií koronaviru SARS-CoV-2. Podle nás to, co říkáme v tom usnesení, by na tuto podporu měly dosáhnout pouze firmy, které sídlí v České republice. Tímto krokem by se zajistilo, že finanční prostředky z vládních programů se v budoucnu vrátí prostřednictvím přímých daní do našeho státního rozpočtu, a tím tyto firmy přispějí ke snadnějšímu zvládnutí celé krize. Firmy, které daní jinde, nemají mít na českou státní podporu nárok, minimálně ne v plné výši. Pokud by stát podporoval i firmy sídlící v daňových rájích, byla by to velká rána pro české daňové poplatníky. K podobnému opatření, podotýkám, nyní přistupují i další evropské státy. Prozatím to oznámilo Polsko a Dánsko.
Za daňové ráje se považují ty státy, kde firmy platí nulové nebo velmi nízké daně. V roce 2019 se odhadoval počet českých firem sídlících v daňových rájích na více jak 12 tisíc. Proto bych vás poprosila o podporu tohoto usnesení. A ke sněmovnímu dokumentu se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Jako další je do rozpravy přihlášen pan poslanec Onderka.
Poslanec Roman Onderka: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jednou za čas se v Poslanecké sněmovně objeví zákon, který má šanci projít napříč politickým spektrem, a to ať zde máme pandemii, či ne. Já jsem přesvědčen o tom, že právě zákon o poskytnutí státní záruky je jedním z nich. Pravicová část politického spektra chce podpořit podnikatele - převážně. Zdůrazňuji slovíčko převážně. Levicová část politického spektra chce podpořit zaměstnance - převážně. A jeden bez druhého to prostě neumí. Zaměstnanci potřebují podnikatele. Podnikatelé potřebují zaměstnance. A to si myslím, že právě tento zákon o podpoře, zdůrazním, ekonomiky a hospodářství České republiky je tím zákonem, který nás právě spojuje.
Myslím si, že ten zákon je velice dobře napsán. Jsem přesvědčen o tom, že Ministerstvo financí zde odvedlo dobrou práci. Přesto přese všechno jsem si ovšem dovolil podat pozměňovací návrh a dovolím si citovat z části důvodové zprávy. Klíčovým prvkem celého návrhu jsou právě parametry poskytované záruky. Omezení celkového plnění, takzvaný portfoliový limit pro záruky ve výši 25 %, bude nutit banky provádět přísnější hodnocení rizik při poskytování úvěrů společnostem, které jsou postiženy dopady spojenými s koronavirem jako takovým, lépe řečeno s koronavirovou krizí, což může vést k paradoxu, kdy financování bude dostupnější pro společnosti, které jsou ekonomicky méně postižené, a nejpotřebnějším společnostem, které by i díky uvedenému financování byly schopny ekonomickou krizi úspěšně přežít, toto financování banky nebudou moci vzhledem k navrhovaným parametrům poskytnout. Když to zjednoduším, jde o to, že čím větší záruka státu, tím pozitivněji banka samozřejmě ohodnocuje své klienty. To znamená, v tomto případě firmy v České republice, které budou tím pádem mít větší bonitu a budou mít větší možnost čerpání, lépe řečeno sáhnout si na tyto finanční prostředky z jednotlivých bank, jak nám zde sdělil přítomný ministr průmyslu.
Zájem napříč politickým spektrem by měl být o tom, aby si právě na tyto finanční prostředky dosáhlo co nejvíce firem. Já nemohu souhlasit prostřednictvím pana předsedajícího s kolegou Juříčkem, který říká - volně přeloženo - proč bychom měli zachraňovat firmy, které měly už před koronavirem problémy. Já si myslím, že v této chvíli a v této situaci, pokud se nechceme dostat do silné krize, z které se budeme potácet několik let, že se musíme se snažit zachránit jakékoli fungující firmy v České republice proto, abychom snížili to obrovské riziko velké nezaměstnanosti, která může Českou republiku do budoucna potkat.
Proto jsem si dovolil podat pozměňovací návrh, který navyšuje tuto záruku z 25 na 30 %. Dle odhadu zde může dojít k navýšení přijímání žádostí od firem, to znamená těch firem, které si mohou sáhnout na tyto finanční prostředky, o 10 až 15 %. Chci vás požádat, abyste tento pozměňovací návrh podpořili. A já se k němu samozřejmě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Jako další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Ferjenčík.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, na úvod musím upřesnit trochu slova zpravodaje, protože já jsem pro tento návrh včera nehlasoval, vlastně jsem nehlasoval ani proti němu. Já ten návrh vnímám jako krok správným směrem, protože ekonomika určitě potřebuje podpořit, ale vnímáme tam několik otazníků. První otazník je otázka rozložení rizika mezi bankami a státem. A podle našeho názoru je už ten původní návrh extrémně štědrý vůči bankám. Tam jsou úvěry s 90% státní garancí, případně s 80% státní garancí. Já oceňuji, že se to týká jenom malých a středních podniků, to je rozhodně pozitivní.
Chtěl bych se zeptat předkladatelů, jak je to u podniků, které jsou součástí holdingu, jestli budou mít také nárok, nebo jestli je to omezené skutečně jen na ty řekněme vrchní části firemní struktury. Ale to je fakticky technický detail. ***