(9.30 hodin)
(pokračuje Goláň)
Podívejme se, dneska paní ministryně řekla, že jsme na celkovém zadlužení 30,8 % hrubého domácího produktu, to je pravda. Ale pokud přijmeme tento zákon, tak se již v roce 2022 dostaneme na deficit 40 % hrubého domácího produktu. Podívejte se, za ta všechna léta jsme se dostali na 30,8 % a takhle už se dostaneme na 40 % hrubého domácího produktu. A v roce 2026, ještě rok předtím, než přestane platnost toho rozpočtového rámce, se dostaneme podle tohoto zákona na deficit ve výši 43 % hrubého domácího produktu.
Myslím si, že vy, kteří jste vládními stranami a vždycky jste se pasovali do role vlády rozpočtové odpovědnosti, vlády, která se snažila mít přebytky, si myslím, že je to pro vás stejně nepřijatelné jako pro všechny ostatní. To není o tom, že nemáme ekonomiku jakýmsi způsobem sanovat a že nemáme zajistit pokles důchodů a tak dále. To o tomhle není. To je o tom budoucím vývoji. To je o tom vývoji v dalších letech, až tohle všechno skončí. Protože ani jeden z nás si nemyslí, že tahle situace se bude promítat až do roku 2027. Ale o tom ten rozpočtový rámec je.
Senát ten zákon vrátil proto, že chce, abyste připravili zákon nový, krátkodobější. Současný rozpočtový rámec, předchozí, byl také na kratší dobu. A najednou chytáte rozpočtový rámec na sedm let dopředu, který počítá s obrovským zadlužením tohoto našeho společného státu. A to si myslím, že je naprosto nepřijatelné i pro vás, protože vždycky jste se stavěli, jak říkám, k té rozpočtové odpovědnosti.
Celá ta situace má ještě jiný rámec. Takovýto zákon, který zásadním způsobem zadlužuje budoucnost této republiky a budoucí generace, by měl být přijímán formou ústavního zákona a určitě ne ve stavu legislativní nouze. Protože víte sami, že rozpočtový deficit na 300 mld. jste schopni zvládnout i bez tohoto zákona.
Vím, že paní ministryně tady řekla, že do konce dubna musí být schválen rozpočtový rámec na rok 2021. Ale na to jste měli myslet už předtím. Ale nemůže být takovýhle zákon s takovými fatálními dopady do zadlužení této naší republiky přijímán ve stavu legislativní nouze. Ten zákon bezprostředně nesouvisí s opatřeními proti koronaviru, bezprostředně nesouvisí s touto pandemií a bezprostředně nesouvisí se současnou hospodářskou situací. To v žádném případě. Vždyť to sami cítíte. Je to na sedm let dopředu.
Proto vás žádám, abyste tento zákon zamítli a přijali zákon nový, který bude reflektovat současnou situaci, ale bude reflektovat i vaši osobní rozpočtovou zodpovědnost pro léta budoucí a pro budoucí generace. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Chtějí se k usnesení Senátu postupně vyjádřit zpravodajka garančního výboru paní poslankyně Vostrá, případně zpravodaj menšiny rozpočtového výboru pan poslanec Ferjenčík? Paní poslankyně není v sále, pan poslanec Ferjenčík se chce vyjádřit. Prosím máte slovo.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Chtěl bych jenom zmínit ještě druhý aspekt toho projednávání. Jedna věc je, že podle nás je ten návrh věcně špatně. To znamená, namísto toho, aby se řešily ty technické detaily aplikace v těch únikových klauzulích v reakci na boj, na krizi - podle našeho názoru je ta stávající úprava dostačující, Ministerstvo financí nesouhlasí, přestože Národní rozpočtová rada jako orgán, který toto má garantovat, s tím souhlasí a je přesvědčena, že je možné tu únikovou klauzuli aplikovat i příští rok. Ale budiž, pokud Ministerstvo financí nesouhlasí, tak nechť navrhne řešení té únikové klauzule a ne návrh, který ten zákon plošně likviduje na sedm let. To je jeden aspekt.
Druhý aspekt je, že je podle nás zcela nepřijatelné, aby zákon, který se týká ledna příštího roku a dalších sedmi let, byl přijímán ve stavu legislativní nouze, ve zrychleném procesu.
Jsem velmi rád, že konečně paní předsedkyně Zamrazilová může vystoupit, ale ona zatím nemohla vystoupit na vládě, kde se to schvalovalo, na rozpočtovém výboru, kde se to projednávalo, ve Sněmovně poprvé, kdy se to schvalovalo. Takže proces přijímání tohoto zákona je také velmi nešťastný a to byl i důvod, proč jsme k tomu dělali oponentní zprávu.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Jenom technicky. S náhradní kartou číslo 26 hlasuje pan poslanec Holomčík, s náhradní kartou číslo 23 pan poslanec Lubomír Volný.
Dodatečně se omlouvá z dnešního jednání paní poslankyně Lenka Kozlová ze zdravotních důvodů a pan poslanec Ivan Bartoš z pracovních důvodů od 10.30 do konce dopoledního bloku, tedy do 13 hodin.
Otevírám rozpravu. Pan poslanec Kubíček s procedurálním návrhem.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já opět navrhnu zkrácení vystoupení jednotlivých poslanců v rozpravě na pět minut a poprosím o hlasování.
Předseda PSP Radek Vondráček: Přivolal jsem kolegy z předsálí. Hlasujeme o tom, aby byla řečnická doba na každého poslance omezena na pět minut.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 53, přihlášeno je 181, pro 102, proti 25. Návrh byl přijat.
Děkuji vám. Nyní je do rozpravy přihlášena paní předsedkyně Zamrazilová. Jenom pro upřesnění. Hlasovali jsme, že řečnická doba poslanců je omezena na pět minut. Na paní předsedkyni se toto omezení nevztahuje. Jedná se o gentlemanskou dohodu. Prosím máte slovo.
Předsedkyně Národní rozpočtové rady Eva Zamrazilová Děkuji. Dobrý den, vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové. Velice děkuji za možnost vystoupit na dnešním jednání Poslanecké sněmovny a pokusím se stručně shrnout argumenty, které vedly Národní rozpočtovou radu k nesouhlasnému stanovisku ohledně této novely zákona.
Národní rozpočtová rada od svého vzniku ve všech svých vystoupeních, osobních, mediálních, oficiálních, která jsem i já tlumočila na vládě přímo paní ministryni nebo celé vládě, jednomyslně jsme říkali jedno doporučení: v dobrých časech je potřeba vytvořit rezervu na časy horší, které zákonitě přijdou. Přesto jsme se dopracovali do situace, kdy podle posledních čísel z Ministerstva financí dosáhl onen zde diskutovaný strukturální schodek svého domácího jednoprocentního limitu, který mu tedy stanoví zákon o rozpočtové odpovědnosti, prosím pěkně, již v roce 2019, který byl rokem zhruba průměrného hospodářského růstu. A samozřejmě nezapomenu dodat - ještě před jakýmkoliv nástupem koronaviru.
Zcela zásadní je to, že naše domácí kritérium jednoprocentního strukturálního deficitu jakožto jeden z klíčových prvků zákona o rozpočtové odpovědnosti je volnější než kritérium evropské, takzvané střednědobé výdajové rámce. Zde nám byla stanovena hranice 0,75 % strukturálního deficitu a od hladiny půl procenta náš dělily pouhé tři setiny procentního bodu.
Prosím pěkně, jsou to samozřejmě všechno jen čísla, ale za těmi čísly stojí příběh. Je to příběh o tom, že stejně tak, jak se říká, že dobrý hospodář skočí přes plot pro pírko, tak tento hospodář může v opačném případě přijít o celý polštář po jednotlivých pírkách. Tím narážím na to, že Ministerstvo financí říká: Copak jsme neměli přidat učitelům, valorizovat důchody, zvýšit rodičovskou, umožnit důchodcům zvýhodněné cestování? Na to nedokážu odpovědět. Ale fakt je, že to zákonné pravidlo jsme de facto prolomili již před příchodem koronaviru. A nyní tedy byl kvůli všem těm peříčkům ten fiskální polštář v posledních dvou letech díky všem těmto úpravám naprosto vypuštěn a nezbývá žádný fiskální prostor pro stimulaci bez zmírňování pravidel. ***