(12.50 hodin)
(pokračuje Schillerová)
A já si velmi vážím Národní rozpočtové rady. Bylo to Ministerstvo financí pod vedením hnutí ANO, které prosadilo zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, a tam samozřejmě prosadilo i Národní rozpočtovou radu a výbor pro rozpočtové prognózy. Velmi naslouchám jejich slovům, velmi je studujeme a dáváme si k tomu stanoviska, ale ne vždy souhlasím. A je potřeba připomenout pana předsedu Kalouska, on tu není, připomenout, že jsou tam sice renomovaní ekonomové, určitě s velkým kreditem, to vůbec nezpochybňuji, a není tam jediný právník. A toto je čistě právní stanovisko. A Ministerstvo financí s ním nesouhlasí. Proto jsem přišla s touto novelou. Čili není to možné v příštích letech a to je ten kámen úrazu současného pravidla, protože striktně navrací saldo na úroveň střednědobého rozpočtového cíle. Ten je dobrý pro běžné časy, ale ve velkých ekonomických výkyvech, jakým je tento, zcela nevhodný.
Já ještě - nechám si na závěr to Německo. Teď budu reagovat na ty jednotlivé věci, které tu zazněly.
Vyjádření pana předsedy Kalouska, že "historie vám to spočítá". Řekla bych, že právě ten návrh, se kterým nyní přicházíme, znamená, že nebude strukturální saldo ani dluh tak vysoký jako za doby, kdy on byl ministrem financí. Ty tabulky tady mám, takže tam se můžeme podívat, kde byla strukturální salda. Kde byla. A byla i nižší než 4 %, která my navrhujeme, a to si vytváříme jakýsi fiskální polštář pro příští rok.
Co se týče ucelené ekonomické strategie, mluvil tady o tom, tuším, pan předseda Fiala, myslím předseda klubu SPD, to je vlastně konvergenční program, který musí být hotov do konce dubna.
A pane předsedo Stanjuro, nemůžete přece chtít po ministrovi financí, aby porušil zákon, který přijala tato Sněmovna. Když to neuděláme a ty rámce tam neodešleme tak, aby byly v souladu se zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Když bych pominula pakt stability, tak je tady tento zákon, který přijala tato Sněmovna. A vlastně vy jste mi jinými slovy řekl "porušte tento zákon". A to prostě já udělat nemohu.
Chtěla bych ještě říct, že... dívám se, jak jsem si dělala poznámky, že... Řeknu vám příklad, protože pan předseda Kalousek mě v uvozovkách trénoval na rozpočtovém výboru, on tu není, což mi je trochu trapné, to, že tu není, když mluvím k němu, ale musím to říct, že jsme jediná země a že nikdo to nedělá a tak dále. Takže mí kolegové si střihli další noční a hledali, která země... Je pravda, že patříme na čelo pelotonu, děláme to jako jedna z prvních zemí, ale třeba to Německo, které mi tady dáváte pořád za příklad. Říkáte sice spravedlivě, je to silná ekonomika, myslím, že to říkal i poslanec Munzar, a já vám řeknu, jak to udělali v Německu. Oni už to mají vyřešeno.
Německá národní legislativa obecně počítá s únikovou klauzulí z federálního ústavního pravidla pro strukturální saldo, a to pro případy přírodních pohrom či jiných neobvyklých událostí mimo kontrolu vlády, které silně dopadají na finanční situaci státu. Na rozdíl od české právní úpravy není v Německu nutný přechod na střednědobý rozpočtový cíl ihned poté, co zásadní neobvyklá událost mimo kontrolu vlády nastane. Německé únikové klauzule tedy umožňují, aby strukturální deficit byl daleko hlubší a vracel se na pravidlem požadovanou úroveň deficitu 0,5 % HDP postupně. Nicméně aktivací únikové klauzule je nutné provést zvláštní zákonem.
A teď přijde to hlavní: 25. března tohoto roku německý Bundestag schválil, je to sněmovní tisk číslo 19/18108, schválil tento zvláštní zákon. A tam se dočtete, že konsolidace německých veřejných financí začne v roce 2023 a potrvá 20 let. Dvacet let. My začneme v roce 2021 a nastavili jsme si to na úroveň současnou, že ta bude v roce 2028. Takže prosím, není pravda to, co padlo na rozpočtovém výboru, že jsme jediná země.
A budu pokračovat. Takže mám-li shrnout i disciplinované Německo, jak tady pořád slyším, disciplinované, a teď to nijak neznevažuji, protože jsou ve stejných problémech, možná horších než my, potřebuje speciální zákon, který umožní rozvolnit fiskální pravidla na delší dobu, protože situace, ve které se nacházíme a budeme nacházet, je zcela bezprecedentní. A zatímco - opakuji - česká vláda požaduje konsolidaci nejvýše během sedmi let počínaje rokem 2022, německá během 20 let počínaje rokem 2023. Takže co?
V Rakousku je situace obdobná jako u nás. Návrat na jejich střednědobý rozpočtový cíl bude probíhat stejným způsobem, jako je náš návrh. Jedná se o tom snad ještě v Dánsku, ale tam nemám analýzu. Toto je zatím jediné, co mí experti na Ministerstvu financí zjistili.
Takže víte, nechci se opakovat k těm debatám, které tady vedeme nad každým rozpočtem, protože teď je situace fakt vážná. Teď nejde o politické šarvátky, teď jde o budoucnost této země. A takové ty debaty o tom, jak máme navyšovat výdaje, snižovat daně a ještě mít vyrovnaný rozpočet, mě nechávají už po těch dvou a čtvrt roce naprosto klidnou, už mi nezvedají ani tlak, ani mi nebuší srdce jako na začátku.
Ale teď je to vážné. Teď to není pro tuto vládu. Teď je to pro každou další vládu, která přijde po nás. Protože pokud ten zákon neprojde, tak jinými slovy vzkazujeme - nebo vzkazujete, já nehlasuji, protože v tuto chvíli bohužel nejsem poslankyně - vzkazujete důchodcům: Nebude na vaše důchody. Vzkazujete učitelům: Nebudeme zvyšovat vaše platy. Vzkazujete: Nebudeme investovat do zdravotnictví. Vzkazujete: Nebudeme investovat a budovat infrastrukturu a další věci. Toto jasně lidem vzkazujete. A my naopak říkáme: Vytvořme si fiskální prostor, nastavme konsolidaci veřejných financí a naopak podpořme ekonomiku. Tady žije ještě velké množství lidí, kteří si to pamatují, kteří si pamatují to proškrtávání. A prostě my se neproškrtáme do prosperity přes 150 mld. To je celé. O tom je tato novela zákona, o jejíž podporu prosím žádám, protože opakuji, jde o budoucnost lidí této země. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S přednostním právem se přihlásil pan předseda Stanjura. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Je mi to líto, paní ministryně, že to musím říct, ale to byl vrchol demagogie. Chci uklidnit všechny důchodce, když ten zákon neprojde, s vašimi důchody to neudělá nic! Nemusíte se bát. A všechny ostatní skupiny, které tady lživě paní ministryně vyjmenovala. To bychom mohli říct o každém zákonu. Já nechci vést politickou debatu, a pak řekne: Ta zlá opozice vám chce sebrat peníze, budete na tom špatně. Nic z toho není pravda!
Paní ministryně si velmi váží Národní rozpočtové rady, ale vůbec tomu ta Národní rozpočtová rada nerozumí, protože to jsou ekonomové a ne právníci.
Já jsem nenabádal nikoho k tomu, aby porušoval zákon. My máme spor o výklad zákona. To je úplně něco jiného než říkat porušte zákon. A ten spor evidentně existuje. Nezávislý orgán, který tím slavným zákonem, který, jak říkala paní ministryně - Ministerstvo financí pod vedením hnutí ANO prosadilo tento návrh zákona, to je pravda, protože našim návrhům zákonů sociální demokraté úspěšně bránili několik let, kdy my jsme chtěli jít cestou ústavního zákona, a taky jsme měli prostou většinu k tomu, abychom ho prosadili, ale chtěli jsme dojít k větší politické shodě na takovém důležitém návrhu zákona - tak na základě toho zákona, který prosadilo hnutí ANO, je najednou nepohodlné stanovisko Národní rozpočtové rady, najednou tomu nerozumí, protože to nejsou právníci. No logicky to nejsou právníci, když je to rozpočtová rada. Co by tam právníci dělali, když mají posuzovat hospodářství? To nemá žádnou logiku.
Nestrašte, paní ministryně, naše seniory, nemá to žádnou souvislost s výší důchodů ani v letošním, ani v příštím roce, ani v následujících letech. To je čistá demagogie. To je zneužívání situace k politickému útoku na ty, kteří se oprávněně brání tomuto návrhu zákona. Když ho chcete prosadit, tak ho pusťte do normálního legislativního procesu. Na tom není nic špatného. Svedeme politický souboj, dáme pozměňující návrhy a někdo vyhraje. S největší pravděpodobností jako obvykle vládní většina. S tím jsme srozuměni.***