Středa 8. dubna 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

14.
Vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání
a rozhodování na vysokých školách v roce 2020
a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů
/sněmovní tisk 803/ - zkrácené jednání

Před projednáváním tohoto vládního návrhu zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů, sněmovní tisk 803, ve zkráceném jednání, bychom podle § 99 odst. 5 měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona právě ve zkráceném jednání. Otevírám k tomu rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí. Rozpravu končím.

 

Přikročíme k hlasování o tomto návrhu usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů, sněmovní tisk 803, ve zkráceném jednání."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 150, přihlášeno 93 poslanců, pro 84, proti nikdo. Můžeme přistoupit k projednávání tohoto návrhu ve zkráceném jednání.

 

Připomínám dohodu, že nebudou uplatňovány faktické poznámky. Prosím pana ministra školství Roberta Plagu, aby se ujal slova a představil nám předložený návrh. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já si dovolím, když jsem před dvěma týdny tady stál v rámci parlamentní rozpravy k návrhu zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání a byla to záležitost týkající se maturit a záležitost týkající se jednotných přijímacích zkoušek, tak jsem upozorňoval, že bude podobným způsobem potřeba upravit i oblast vysokoškolské legislativy. Ten zásah se týká několika oblastí. My jsme po konzultacích se zástupci vysokých škol dospěli k legislativnímu návrhu, který je tady. Tak jak jsem slíbil předtím, než šel na vládu, šel také všem opozičním předsedům stran a hnutí.

Ta konkrétní ustanovení jsou ambiciózní pouze v tom slova smyslu, že řeší stávající situaci. To znamená, není tam nic, co by mělo řešit dlouhodobé směřování vysokého školství. Je to reakce na COVID-19.

První věc, která tam je - doba narušeného studia. To znamená, chceme, aby ten zákon ošetřil dobu studia v těchto pohnutých časech a aby se nezapočítával například do doby studia pro účely stanovení poplatku na studium nebo pro maximální dobu studia. Zároveň uvolňujeme rektorům, respektive vedení vysokých škol podmínky pro přijímací zkoušky a přijímání ke studiu. Abychom umožnili včasnou přípravu uchazečů na přijímací zkoušky, je stanovena lhůta nejdříve 15 dnů po obnovení osobní přítomnosti studentů ve výuce a současně je vysokým školám umožněno upravit podmínky ke studiu, toho přijetí ke studiu. Nicméně podotýkám, tato úprava nesmí být v žádném případě k tíži uchazečů. Vysoké školy mohou využít také distanční formy ověřování, tedy ověřování způsobem umožňující dálkový přístup.

Vzhledem k tomu, že řada uchazečů nebude možná schopná předložit doklady o úspěšném absolvování jak maturitních, tak případně navazujících magisterských oborů standardních bakalářských zkoušek, tak prodlužujeme lhůtu, nebo návrh počítá se lhůtou 30 dnů od zahájení akademického roku 2021 pro předložení. Po debatách na školském výboru souhlasíme s pozměňujícím návrhem, který posouvá tuto lhůtu na dnů 45.

Další oblastí jsou státní závěrečné zkoušky a obhajoby dizertačních prací. Opět je tady úprava, která by měla zflexibilnit možnost vykonávání těchto zkoušek, a zároveň je součástí toho návrhu i rozhodování akademických orgánů a jejich funkčních období. To znamená, řešíme i otázku hlasování samosprávných orgánů vysokých škol. Předloha umožňuje provádět jednání a hlasování mimo zasedání prostředky komunikace na dálku, to znamená i včetně hlasování o věcech, kde je předepsaná tajná forma hlasování.

Poslední záležitost se týká plnění studijních povinností a realizace výuky. A znovu opakuji, všechny návrhy jsou projednány s reprezentacemi orgánů vysokých škol a byly probrány i na školském výboru včetně pozměňujících návrhů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Výbor pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jemuž byl tento návrh přikázán, jej projednal. Usnesení máme doručené jako sněmovní tisk 803/1. A já prosím zpravodaje výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pana poslance Karla Raise, aby se ujal slova a informoval nás o jednání výboru. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Rais: Dobrý večer, vážení kolegové a kolegyně, věcný návrh zákona přestavil pan ministr, takže nemá cenu, abych se opakoval. Za A, stejně to nikdo neposlouchá, jak vidím. A za B, máme málo času. (Předsedající: Děkuji.) Pardon, to ještě není všechno. (Potlesk v sále.) Já jsem čekal, až se to zklidní, protože jak jsem říkal, stejně to nikdo neposlouchá.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, takže to byla výzva poslankyním a poslancům, aby zde byl větší klid. Prosím, pane zpravodaji, můžete pokračovat.

 

Poslanec Karel Rais: Dobře, takže já se budu věnovat jenom procesní stránce věci. Vláda schválila na své schůzi 30. března letošního roku návrh zákona a následující den jej přeložila Poslanecké sněmovně. Návrh byl poslancům rozeslán ten samý den jako sněmovní tisk 803. A na základě usnesení vlády dále požádal pan premiér předsedu Poslanecké sněmovny, aby tento vládní návrh byl projednán ve zkráceném jednání v rámci vyhlášeného stavu legislativní nouze. Takže nám to jako výboru předseda sněmovny následně přikázal a my jsme se s tím zabývali v úterý 7. 4. ráno. S následujícím závěrem. (Obrací se na předsedajícího.) Mám přečíst to usnesení?

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: V tuto chvíli nemusíte, ale nechám to na vás, pane zpravodaji. Není to nyní nutné. (Zpravodaj: Tak to dáme na potom. Děkuji.) Ano.

Otevírám rozpravu. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Kubíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jako tradičně, prosím o omezení doby pro jednotlivé poslance v obecné i podrobné rozpravě na pět a pět minut a pouze jednou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, já jsem opět přivolal ty, kteří nejsou v sále, aby se mohli zúčastnit hlasování. Návrh zazněl, je jasný. Dám o něm hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 151, přihlášeno 92 poslanců, pro 60, proti nikdo. Návrh byl přijat. Schválili jsme tedy tento limit pro vystoupení jednotlivých poslanců.

 

Rozprava byla otevřena. První se do rozpravy přihlásil pan poslanec Dominik Feri, připraví se paní poslankyně Hyťhová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pět minut je schváleno Sněmovnou, já mám dovoleno pět vět od mé předsedkyně strany. (Pobavení v sále.) Já jsem byl v minulosti vždy - poděkoval bych vám, ale vyplýtval bych si větu. Tak.

Já jsem byl v minulosti ohledně informování ministerstvem velmi kritický. Ale přijde mi, že se pan ministr velmi zlepšuje. A přijde mi, že ten návrh, který sem byl předložen, je ze všech ostatních... (Směje se.) vy to počítáte, pane kolego prostřednictvím předsedajícího. Bude jich víc. Teď chválí.

Přijde mi, že tady ten návrh je ze všech těch ostatních legislativně nejzdařilejší. A to nejenom po té stránce technické, ale po stránce toho, co řeší, v jaké době to řeší a že řeší toliko věci, které je potřeba vyřešit aktuálně. Že prostě není tak jaksi rozmáchlý a neřeší ty věci, které zvládneme jindy, mimo legislativní nouzi. Přesto ale vznikly nějaké nedostatky, podněty z praxe. Tady to nebude o žádné velké politice. Zkrátka oslovili mě mí kolegové - studuji Právnickou fakultu Univerzity Karlovy - a zástupci akademických senátů, že jsou tam nějaké nedostatky, které jsem zpracoval do čtyř pozměňovacích návrhů. Obsahově jde za prvé o úpravu ukončování kurzů celoživotního vzdělávání a mezinárodních kurzů. Za druhé rozšíření způsobilých orgánů jednat distančně i o oborové rady doktorských studijních oborů. Za třetí úprava rozhodování per rollam. A za čtvrté jednání distančně i pro Radu vysokých škol a Českou konferenci rektorů. To jsou skutečně technické věci.

Nad rámec tady toho jsem ještě poprosil pana ministra - říkám to tady na mikrofon, možná se na vás také obracejí spoluobčané ve věci umožnění přechodu těm, kteří studují v zahraničí, studentům, buď denní studium, například nějaká gymnázia, Pirna kupříkladu. Nebo dojíždějí týdenně, nebo Erasmy. Pan ministr slíbil, že nás o tomto bude informovat, že se zeptá, jaký bude další režim. Blíží se např. maturity. A děkuji panu ministrovi, že byl v tomto tak vstřícný.

My tento návrh podpoříme a předkládáme čtyři technické pozměňovací návrhy. Věřím, že se tady setkají s podporou. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Tereza Hyťhová je na řadě a připraví se pan poslanec Mihola. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Tak já bych chtěla poděkovat za slovo. Za nás samozřejmě, my tento návrh podporujeme. Myslíme si, že je také napsán správně a řeší aktuální situaci. Na druhou stranu vím, že to třeba úplně není teď k tomuto bodu, ale celkově ke školám, vlastně ke všem stupňům vzdělávání. Myslím si, že tyto věci by měly být i konzultovány s vedením škol, s řediteli škol, protože oni nevědí v podstatě, co bude, kdy půjdou do školy, a to i na vysoké škole, na základce, na střední atd. Zkrátka nic se neví. Nebo neustále mně někdo píše kvůli tomu, volají mi lidé. Já jim musím neustále opakovat, že nevím, jaká situace nastane, atd. Takže pevně věřím, že nadále tyto věci budou více konzultovány s vedením škol, a to i se základními školami, i s vysokými školami.

Jinak si myslíme, že tento návrh, samozřejmě tyto kroky jsou velmi podstatné a důležité, nevyhnutelné a určitě to studentům na vysokých školách pomůže. Jinak obhajoba dizertační práce a splnění státní závěrečné zkoušky, souhlasíme s tím, že by mohly probíhat distanční formou. Myslíme si, že to je samozřejmě správně. A také velmi kvitujeme to, že půlrok od 1. března do 31. srpna nebude započítán studentovi do jeho doby studia, což si myslím, že je opravdu správný krok, a moc za to panu ministrovi děkuji.

Jinak s tímto souhlasíme. A teď jsem se dozvěděla o dalších pozměňovacích návrzích, o kterých se tedy ještě pobavíme. Ale co se týče některých pozměňovacích návrhů, které byly na školském výboru včera, tak jsou některé, s kterými máme problém, pro ty ruku nezvedneme. Týká se to konkrétně rektorů a děkanů. Ale jsou některé, které podpoříme, které to ještě zlepšují. Takže potom si řekneme v dalším čtení.

Já děkuji panu ministrovi za toto předložení a věřím, že i nadále bude takhle aktivní a bude všechno konzultovat se školami. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Jiří Mihola, připraví se pan poslanec Baxa. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mihola: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, naštěstí mně předseda strany neporučil, že můžu maximálně pět vět, takže jich bude asi trošičku více. Ale připojím se obecně za klub KDU-ČSL s podporou tohoto předloženého vládního návrhu zákona o zvláštních pravidlech vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020, protože je situace opravdu mimořádná. A mimořádná situace vyžaduje mimořádná řešení.

Nicméně stejně jak jsem to tady zaregistroval u někoho z předřečníků, myslím si, že trošičku rezerva bylo - myslím to teď dobře, pane ministře, já jsem vás k tomu vyzýval svým dopisem. Mnohé věci by mohly být ještě lépe sladěny, a je to docela zapotřebí, protože víme všichni, jak je školství citlivé, kdyby se k těm termínům a k těm stěžejním záležitostem, které jsou zejména tedy v tom blízkém časovém horizontu, sešli zástupci, delegovaní zástupci základních, středních, vysokých škol. Jsou to vlastně provázané věci, spojité nádoby. A nevím, možná se to někde odehrálo za zavřenými dveřmi a nevím o tom a neví o tom veřejnost. A mnohé věci se mohly posunout rychleji. Já si myslím identicky, jak přistupujeme k řešení poměrně elegantně na vysokých školách, tak jsme mohli třeba i u těch středních k maturitám, ale nemáme tohle téma teď tady, tak na to poukazuji tak všeobecně.

Pro mě je u toho zákona nejpodstatnější ta skutečnost, že vychází vstříc vysokým školám a studentům samotným a akceptuje vlastně požadavky, nebo asi je to i na základě diskuze a podnětů představitelů univerzit a nemusíme je ani všechny vyjmenovávat. Takže proto my jsme připraveni podpořit ty pozměňovací návrhy, jsou většinou technického charakteru. S některými nemám problém. Některé jsou možná zbytečné. Ale ta podstata vězí v tom návrhu samotném. Dala by se samozřejmě diskutovat otázka plateb ohledně studia, protože tam ne všechno musí být nutně zaviněné koronavirem, ale to lze asi ošetřit samostatným přístupem těch hlav fakult nebo univerzit, protože ty mají možnost vždycky do toho nějakým způsobem sáhnout.

Co bych ale chtěl velmi zdůraznit - a také už to kolega Feri, ale já to ještě více zdůrazním - že Brna se to velice týká, pan ministr to určitě ví, a to mě mrzí, že vládní koalice odmítla přijmout usnesení, které KDU-ČSL předložila spolu s Piráty, a další kolegové z opozice to byli ochotni podpořit, ta doprovodná usnesení. Včera, když jsme prodlužovali mimořádný stav, tak jsme chtěli, aby tady byla jasně nastolena nějaká vize ohledně režimu na hranici, a především jsme tam mysleli na zahraniční studenty, ale i české studenty a učitele působící v zahraničí. To není nějaká marginálie a je to věc, která celkem hoří a potřebuje, aby k tomu bylo zaujato nějaké jasné stanovisko v brzké době, protože to jsou tisíce studentů. Já teď pro tu úsporu času opravdu už jenom zdůrazňuji, že se to velmi týká Masarykovy univerzity a především slovenských studentů, ale i našich studentů a učitelů, kteří působí na Slovensku, případně v dalších zemích. Bylo poukázáno tady na ty Erasmy a další. Ten propad by byl obrovský, kdyby se toto nepodařilo vyřešit. Univerzity by byly v problémech, a samozřejmě nejen Masarykova univerzita, ale týká se to vlastně všech univerzit, všude jsou nějací zahraniční studenti a z těch univerzit vyjíždějí do zahraničí.

Především bych chtěl podpořit ten návrh, který ministerstvo od představitelů univerzit obdrželo směrem k měsíci květnu, aby se ke studentům přistupovalo obdobným způsobem jako k pendlerům, aby zde byla možnost po určitou dobu pobývat u nás a vracet se do zahraničí, s tím, že by byly zajištěny podmínky ubytování, včetně případů karantény a případy stravování a další a další věci.

Připomínám ještě také novelu vysokoškolského zákona, kterou jsem připravil v době, kdy se netušilo o nějaké pandemii, a která řeší záležitost projektů, které budeme muset řešit, a chci ji zařadit pevně na už tu další, příští schůzi, která nebude mimořádná.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Omlouvám se, pane poslanče. Čas vypršel.

 

Poslanec Jiří Mihola: Vypršel mi čas, takže děkuji za pozornost a prosím tedy, aby především ti zahraniční studenti a učitelé byli ministerstvem a vládou velmi zohledněni. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan poslanec Martin Baxa vystoupí v obecné rozpravě, připraví se pan poslanec Bartoň. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Baxa: Děkuji za slovo. Dobrý večer, vážený pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně, kolegové. Budu mít velmi stručné vystoupení, které se týká předloženého pozměňovacího návrhu mojí kolegyně poslankyně Ilony Mauritzové, která je dnes z jednání Sněmovny omluvena, tak jsme se domluvili, že její pozměňovací návrh představím.

Jedná se o sněmovní dokument 4836, k němuž se v podrobné rozpravě přihlásím a který se týká speciální záležitosti, a to je studentů, kteří pobírají sirotčí důchod. Je v zásadě navrženo, aby se zohlednila jejich situace tak, kdy u sirotčích důchodců, kteří jsou současnými studenty a kteří se ne vlastní vinou, tedy tou současnou situací, mohou dostat do situace, kdy budou muset prodlužovat studium, a zároveň by překročili 26 let věku, tak by se mohli ocitnout bez tohoto sirotčího důchodu, což by je samozřejmě postavilo do nerovné pozice se studenty, kteří třeba ještě mají nějakou přímou ekonomickou podporu od svých rodičů. Takže je to vlastně taková jakoby dílčí novela, ale směřující k tomu, aby se podpořili ti, kteří se kvůli koronavirové krizi při studiu na vysokých školách dostali do takové tíživé situace. To je tedy návrh paní poslankyně Ilony Mauritzové, a chtěl bych i za Občanskou demokratickou stranu říci, že tento návrh podporujeme, protože vlastně upravuje v této složité situaci studium na vysokých školách v roce 2020, kdy se stejně jako u jiných typů škol i vysoké školy ocitly v takovéto komplikované situaci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Lukáš Bartoň, v tuto chvíli poslední přihlášený v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Také vítám předložení tohoto zákona. Proti nezapočítávání doby nouze do všech standardních dob asi nelze nic říct. Za nás výborné. K tomuto zákonu jsme ještě navrhovali tři pozměňující návrhy. Dva z nich již schválil školských výbor, a jsou tak výborové. Zejména bych rád ocenil přístup ministerstva k změně ve lhůtě, dokdy je potřeba dodat doklad o maturitním vysvědčení, pokud se tedy maturita bude konat, který umožňuje to, že i studenti, kteří budou dělat opravný termín na podzim a hlásí se na školy, které mají začátek akademického roku od 1. září, tak budou moci být přijati a mají dostatek času míti úředně ověřené vysvědčení a dodat to své škole.

Návrh, který ale školským výborem nebyl přijat, se týká přijímacích zkoušek. Podáváme ho tedy do druhého čtení znovu. Vládní návrh počítá s tím, že se přijímací zkoušky mohou dělat distančně, s čímž plně za standardní situace souhlasím, protože studenti, kteří nemají, nejsou z rodiny, která má přístup k technickým prostředkům, přes které lze distančně dělat tyto přijímací zkoušky, by za standardní situace šli do knihovny, šli na střední školu svoji původní, ale ty jsou nyní všechny zavřené. Nyní jsou postaveni před to, že mají dělat distančně zkoušku, ale nemají ty prostředky k tomu. Proto navrhujeme jednoduchou větu. Nelze-li tuto zkoušku vykonat právě z těchto důvodů distanční formou, tak bude zajištěna poté prezenčně. Nicméně to ve výsledku bude znamenat, že vlastně tu odpovědnost zajistit si ty prostředky trochu přeneseme na vysoké školy a ta vysoká škola se začne starat o to, aby bylo možno tu zkoušku udělat distančně. Lze to, že zmírní nároky, že se to bude dělat místo přes internet po telefonu, že uvolní třeba i prostory na svých vysokých školách, kam mohou studenti dojet a dělat z této učebny distančně tuto zkoušku stejně s ostatními studenty. Prosím o podporu tohoto návrhu.

Ještě bych dodal jednu zajímavou skupinu studentů, pro které by to bylo výhodné, nejen pro ty ze sociálně slabších rodin, které nemají to technické vybavení, ale i pro studenty, kteří sice mají technické vybavení, mají doma to železo, ale jsou z odlehlých vesnic, kde nemají rychlý internet. Tam mají problém taky potom dělat distančně zkoušku, pokud bude prostřednictvím internetu a pokud vysoká škola nezajistí to, že bude možné tuto zkoušku dělat distančně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo? Ano, pan poslanec Zdeněk Ondráček se hlásí do obecné rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych také chtěl v podstatě poděkovat za ten materiál, který opravdu reflektuje tu potřebu, která tady je. Jsme velmi rádi, že jsme, přestože jsme neměli na jednání výboru svého zástupce, ale mohli věc konzultovat velmi podrobně s panem zpravodajem, takže jsme připraveni k hlasování. Teď se ještě důkladně seznámíme s návrhy, které představil pan poslanec Dominik Feri a pan kolega Martin Baxa. Druhý návrh od pana kolegy Lukáše Bartoně už známe. Takže jenom předem avizuji, že u těch pozměňovacích návrhů, které jsou ze školského výboru, ať to zkrátím, bych požadoval, abychom hlasovali o těch třech věcech samostatným hlasováním, protože jste měli možná za mě to vzít jako hlasování výboru. Už teď do procedury žádám, abychom o těch třech bodech, které tam jsou z výboru pro školství, hlasovali samostatně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Do obecné rozpravy se nikdo nehlásí. Závěrečné slovo. Pan ministr má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji moc. Děkuji za přístup, který jste zvolili. Jedna věc, která tady zazněla ve vztahu k zahraničním studentům, tak věřte, že jsme již 2. 4., tedy před týdnem, vešli v komunikaci s Ministerstvem vnitra, protože tuto záležitost intenzivně řešíme s rektory, konkrétně s panem rektorem Barešm jsme o tom vedli několik diskusí, jakým způsobem bychom zabezpečili kombinaci, aby zahraniční studenti mohli přes hranice, zároveň dodrželi ty standardy Ministerstva zdravotnictví, tedy nějaký ten režim karanténního typu, a zároveň aby bylo možné z pohledu vysokých škol zabezpečit ty zkoušky a další věci. Takže to, co tady říkal pan poslanec Mihola, je záležitost, kterou už řešíme, a samozřejmě na ni nezapomínáme v tom režimu rozvolnění těch opatření, nebo nastavení opatření, zvlášť u škol, kde podstatnou část tvoří nejenom slovenští studenti, ale obecně zahraniční studenti, ať už samoplátci, anebo v případě Slováků to samozřejmě nejsou samoplátci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě? Má, tak prosím. Teď už je čas, máte slovo.

 

Poslanec Karel Rais: Dobře. Tak co se týká toho usnesení výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu z 34. schůze ze dne 7. dubna 2020 k vládnímu návrhu zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů, což je sněmovní tisk 803.

Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagy, zpravodajské zprávě Karla Raise a po rozpravě

I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby své jednání ukončila nejpozději do konce 44. schůze Poslanecké sněmovny;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů (sněmovní tisk 803) vyslovila souhlas ve znění přijatých pozměňovacích návrhů:

1. V části třetí § 7 se na konci odstavce 2 doplňuje věta "Věta první se nepoužije v případě, že dojde ke jmenování nástupce dosavadního rektora vysoké školy nebo děkana fakulty nejpozději do skončení funkčního období jeho předchůdce.".

2. V části třetí § 7 se na konci odstavce 2 doplňuje věta "Věta první se nepoužije v případě, že došlo ke jmenování nástupce dosavadního rektora vysoké školy nebo děkana fakulty nejpozději ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona nebo došlo-li nejpozději ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona k podání návrhu akademického senátu vysoké školy na jmenování rektora vysoké školy nebo k podání návrhu akademického senátu fakulty na jmenování děkana fakulty.".

3. V části druhé § 4 odstavci 2 a v části čtvrté § 8 odstavci 2 se číslo "30" nahrazuje číslem "45".

V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny; ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

Což si myslím, že bylo učiněno. A máme zde proceduru a můžeme v třetím čtení hlasovat podle procedury. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane zpravodaji. V tuto chvíli otevírám podrobnou rozpravu. Do podrobné rozpravy je jako první přihlášen pan poslanec Dominik Feri, připraví se pan poslanec Martin Baxa. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jak jsem avizoval v obecné rozpravě, přihlašuji se k pozměňovacím návrhům, které naleznete jako sněmovní dokumenty číslo 4772, 4773, 4774, 4775. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Martin Baxa, připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Martin Baxa: Děkuji. Já bych se tím chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Ilony Mauritzové, který je označen jako sněmovní dokument číslo 4836.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A pan poslanec Lukáš Bartoň, poslední přihlášený do podrobné rozpravy. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Jak jsem avizoval v obecné rozpravě, hlásím se ke sněmovnímu dokumentu 4808 a odůvodnění bylo v obecné rozpravě. Ještě bych k tomu dodal, že ministerstvo vždy v minulosti dbalo na to, aby byl rovný přístup ke studiu, aby byly rovné podmínky. Já bych byl rád, aby byly i teď, aby doopravdy žádný žák nebyl připraven o možnost dostat se na vysokou školu jen proto, že doma nemá počítač, že nemá rychlý internet. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Nehlásí, podrobnou rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě není. Končím druhé čtení tohoto návrhu.

Podle § 99 odst. 7 jednacího řádu můžeme nyní přistoupit hned ke třetímu čtení. Zahajuji třetí čtení a otevírám rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Prosím zpravodaje Karla Raise, aby nás seznámil s procedurou hlasování. Já mezitím přivolám poslankyně a poslance do sálu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Karel Rais: Já se jenom chci ujistit, že tedy budeme hlasovat po bodech, tak jak navrhl pan kolega.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Uděláme to tak, pane zpravodaji - vy to navrhněte. Pokud si osvojíte návrh pana poslance Ondráčka, tak to bude váš návrh procedury, o kterém pak budeme hlasovat.

 

Poslanec Karel Rais: Dobře. Takže jestli můžu, tak v prvé řadě bych si osvojil návrh poslance Ondráčka a navrhl bych tedy, abychom hlasovali po bodech.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Asi by bylo dobré zmínit ty body, ať je to všem jasné.

 

Poslanec Karel Rais: To jsou tři body. První bod je - teď jsem jej před chvílí citoval. Jde o jmenování nástupce rektora nebo děkana ještě před ukončením funkčního období. To původně předkládal Rais.

Druhý, je to stejná problematika, akorát jde o to, že se to týká období před jmenováním, prodloužení... Přesněji řečeno, jde o to, že prodloužení funkčního období se nepoužije u dosluhujícího rektora nebo děkana, pokud byl nástupci jmenován nejpozději v den nabytí účinnosti tohoto zákona. Čili pan kolega Bartoň to řeší před nabytím a já to řeším potom.

A třetí, ten A3, je už zmiňované prodloužení lhůty z 30 na 45 dní po předložení dokladu prokazujícího splnění podmínek pro přijetí ke studiu. To jde o to, aby podmíněně studenti měli delší čas na prokázání toho, že udělali maturitu, když jdou na vysokou školu.

To jsou ty tři body z toho usnesení. Je tady návrh, abychom je hlasovali jednotlivě.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Jsou to všechny pozměňovací návrhy, které jsou?

 

Poslanec Karel Rais: Ne, ne, ne, pak jsou další.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, tak potřebujeme celou proceduru. Nejprve tedy budeme hlasovat o těchto třech bodech zvlášť, tak jak jste je navrhl, a dále budeme hlasovat...

 

Poslanec Karel Rais: A pak je to tedy hlasování o těch čtyřech pozměňovacích návrzích pana kolegy Feriho, které se týkají - on už to říkal před chvilinkou, ale já to ještě zopakuji - týkají se jiných oblastí forem vzdělávání, než které jsou uskutečňovány vysokými školami. To se týká kurzů celoživotního vzdělávání, aby se na ně přiměřeně vztahoval zákon.

Druhý Feriho pozměňovací návrh. Jde o to rozšířit možnost jednání distanční formou pro kolektivní orgány typu senát a podobně, ty oborové rady doktorských studijních programů nebo komise pro etiku ve výzkumu. Což je dost v kompetenci školy.

Za třetí per rollam a distanční jednání. Pan kolega v tom vidí rozdíl a říká, že by to rozhodování mělo jít - rozšiřuje prostě paletu těch nástrojů i tady o tyto možnosti rozhodování.

A čtvrtý Feriho návrh se týká toho, že se budou přiměřeně používat pro jiné orgány typu Rada vysokých škol zákon o vysokých školách v podstatě. Přesněji řečeno, doplňuje tady do § 7 odst. 3, který říká, že to uvedené ustanovení se přiměřeně použije pro orgány reprezentace vysokých škol. (V sále je hlučno.)

To jsou ty čtyři Feriho návrhy.

A pak pan kolega Bartoň, ten tam dává ten návrh, který byl na výboru a neprošel, a to je o tom, že zájemci o studium na vysoké škole ze sociálního ekonomicky znevýhodněného prostředí by mohli dělat zkoušky jinak než distančně.

A kolegyně Mauritzová, přesněji řečeno pan kolega Baxa, ten mluvil o zohlednění situace u sirotčích důchodců, kteří jsou současnými studenty a mohou se nikoliv vlastní vinou dostat do situace, kdy budou muset prodlužovat studium a zároveň budou mít 26 let věku. Jde o to, aby se jim tato doba nouze nezapočítávala do těch 26 let.

Tak to jsou všechny pozměňovací návrhy, které byly předloženy, o kterých bychom měli hlasovat v detailu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeji hezký pozdní večer. Jestli jsem tomu dobře rozuměl, tak je to váš návrh procedury, jakým způsobem budeme hlasovat. Myslím, že jsme tomu všichni rozuměli.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tuto proceduru, zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování číslo 152. Přihlášeno 96 poslanců, pro 92, proti žádný. Návrh procedury byl přijat.

 

Poslanec Benda se hlásil k proceduře? Tak prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Já jsem fakt tolerance sama. Nemáme to písemně. Tak jenom prosím pana zpravodaje, aby vždycky přesně řekl, jaké to má číslo v tom našem systému a čeho se ten návrh týká, ať aspoň máme elementární představu, že si myslíme, že víme, o čem hlasujeme, i když už to tak ve skutečnosti není.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pan zpravodaj jistě vyhoví. Pane zpravodaji, prosím, máte slovo a pojďme hlasovat.

 

Poslanec Karel Rais: Prvně budeme hlasovat o návrhu A1, což je v podstatě návrh z usnesení výboru, který je písemně vložen do systému, je tam minimálně den, takže všichni jsme měli možnost se o tom bavit. Jde o to, jak bude jmenován nástupce rektora nebo děkana tady v případě té nouze. Čili je to zpřesnění, když by v podstatě teď končil rektor nebo děkan, končilo by jeho volební období a začínalo by nové. O tomhle se hlasuje.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Rozumíme všichni, o čem hlasujeme. Ano, stanovisko ministra? Zapněte si, prosím vás, pane ministře, ten mikrofon. (Ministr: Souhlas.) Pardon, ještě něco? (Zpravodaj: Stanovisko výboru je samozřejmě souhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 153. Přihlášeno 96 poslanců, pro 93, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Karel Rais: Druhý bod usnesení, stejná problematika, pouze jde o jmenování nástupce rektora nebo děkana, v případě toho prodloužení funkčního období se nepoužije u dosluhujícího rektora nebo děkana, pokud byl nástupce jmenován nejpozději v den nabytí účinnosti tohoto zákona. Čili toto se vlastně týká toho období, než pan prezident podepíše tenhle zákon, takže to má lhůtu 14 dní nebo tak nějak.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Stanovisko pana ministra? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 154. Přihlášeno 96 poslanců, pro 32, proti 54. Návrh byl zamítnut. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Karel Rais: A3. Jde o prodloužení lhůty z 30 na 45 dnů pro předložení dokladů prokazujících splnění podmínek pro přijetí ke studiu. Jde v podstatě o podmínečné přihlášení na vysokou školu. Dali jsme tam delší časový interval, než byl původně.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Všichni rozumějí. Pane ministře, stanovisko? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 155. Přihlášeno 96 poslanců, pro 94, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Karel Rais: A teď půjdeme k těm, co byly předloženy před chvilkou. První v sérii je 4772. Tento pozměňovací návrh umožňuje návrh zákona vztáhnout i k jiným oblastem vzdělávání, než jsou uskutečňovány vysokými školami. Je to v podstatě vztaženo k těm různým LLM, NBA a tady k těm kurzům.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pane ministře, stanovisko? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování. Pardon. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 156. Přihlášeno 96 poslanců, pro 33, proti 40. Návrh byl zamítnut. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Karel Rais: Další pozměňovací návrh - Feri 4743. Cílem pozměňovacího návrhu je rozšířit možnost jednání distanční formou i pro kolektivní orgány, teď to zkrátím, typu komise pro etiku ve výzkumu. Jde o to, aby i jiné než klasické orgány, které stejně už tak fungují distanční formou, jako třeba dálkově videokonferencí a podobně, tohleto mohly dělat.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pane ministře? (Je to návrh hezký, ale nadbytečný. Nesouhlas. - Pobavení v sále. Dobře.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 157. Přihlášeno 96 poslanců, pro 33, proti 40. Návrh byl zamítnut. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Karel Rais: Další - kolega Feri 4774. Zase to raději přečtu celé. Rozhodování per rollam a distanční jednání. Český právní řád rozlišuje například právo obchodních korporací, neboť jsou kvalitativně odlišné od vysokých škol. Rozhodování per rollam nepředpokládá vedení diskuse o návrhu, což distanční projednání naopak navrhuje. Pozměňovací návrh rozšiřuje kvalitu nástrojů, které mají příslušné orgány k dispozici. Teoreticky by se dalo rozhodovat pomocí komunikace na dálku.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pane ministře? (Nesouhlas.)

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 158. Přihlášeno 96 poslanců, pro 28, proti 41. Návrh byl zamítnut. Prosím, pane zpravodaji.

 

 

Poslanec Karel Rais: Poslední návrh kolegy Feriho 4775. Jedná se o rozšíření aplikace na orgány národních reprezentací vysokých škol dle § 92 zákona o vysokých školách, kterým je Rada vysokých škol a Česká konference rektorů. Je to to doplnění § 7, doplnění jednoho odstavce, kde říká, že přiměřeně se to použije pro orgány reprezentace vysokých škol.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pane ministře, vaše stanovisko? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 159. Přihlášeno 97 poslanců, pro 41, proti 41. Návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslanec Karel Rais: Teď to vezmu po řadě, jak to tady bylo. Takže kolega Baxa v zastoupení paní kolegyně Mauritzové, 4836. Cílem pozměňovacího návrhu je zohlednit situaci u sirotčích důchodců, kteří jsou současnými studenty, jelikož ne vlastní vinou se mohou dostat do situace, kdy budou muset prodlužovat studium, a pokud zároveň překročí 26 let věku, tak je nebezpečí, že se octnou bez důchodu, což jim na rozdíl od jiných spolužáků může způsobit samozřejmě potíže, protože nemají rodiče.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pane ministře, vaše stanovisko? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 160, přihlášeno 97 poslanců, pro 42, proti 32. Návrh byl zamítnut. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Karel Rais: A další, vlastně už poslední, je Bartoň 4808 - pozměňovací návrh, který cílí především na zájemce o studium na vysoké škole ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí, kdy jsou odkázáni na své rodinné zázemí a nemusejí mít k dispozici potřebné prostředky k zajištění podmínek pro konání přijímacího řízení distanční formou.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pane ministře, prosím. (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 161, přihlášeno 97 poslanců, pro 45, proti 35. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Karel Rais: A nyní nám zbývá hlasování o zákonu jako o celku.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Táži se tedy, zdali o všech návrzích bylo hlasováno. Bylo. Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů, podle sněmovního tisku 803, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 162, přihlášeno 97 poslanců, 97 pro, proti žádný. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Nyní přistoupíme k třetímu čtení dalšího návrhu. Jedná se o

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP