Středa 8. dubna 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb.,
o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností
v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 814/ - zkrácené jednání

Před projednáním tohoto vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 814, bychom měli podle § 99 odst. 5 posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném řízení. Já k tomuto otevírám rozpravu, do které se z místa hlásí pan poslanec Benda. Máte slovo. (V sále je hluk.) Poprosím o klid v sále! Děkuji.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, vážené dámy, vážení pánové, já jsem vstřícnost sama, minulou schůzi, tuto schůzi, všechno chápu. Ale opravdu mi můžete vysvětlit, co má tisk 814 společného s koronavirovou krizí? Může mi někdo vysvětlit, proč se toto projednává ve zkráceném řízení? Proč se toto má projednávat v nouzovém stavu? Je to prostě problém, který se tady dva roky měl řešit, možná tři. Řešení jsme úplně přesně nevěděli, diskuse probíhaly všude, a teď prostě Ministerstvo pro místní rozvoj má pocit, že musí něco udělat, tak přinese řešení Airbnb, a upřímně řečeno za situace, kdy Airbnb je vyřešeno. A na několik let je vyřešeno! Na několik let je vyřešeno.

Jestli máme opravdu pocit, že první, co uděláme v pouštění opatření, o kterých vláda tak nerada mluví, že sem začneme pouštět zahraniční turisty, zejména tedy třeba z Číny, tak jsme se úplně zbláznili, což věřím, že tomu tak není, takže pak to pokládám za naprosto zbytné.

Když si vezmete jenom tu důvodovou zprávu, tam není ani jedno jediné slovíčko, proč by to mělo něco společného s dnešní krizí. Tam je obecný úvod, který napsala ministerstva do všech zákonů - máme krizi, bude problém, pak samozřejmě zdůvodnění celého tisku a na konci požadujeme projednání v nouzovém stavu na základě výše uvedených důvodů.

Mám pocit, že si ze mě fakt někdo dělá trochu legraci. A jestli si něco opravdu nezaslouží projednat v nouzovém stavu, tak je to tisk 814. Takže já doporučuji, abychom pro ten nouzový stav nehlasovali.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Do rozpravy paní ministryně, poté s přednostním právem pan předseda Stanjura.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Já děkuji za slovo. Možná skutečně uznávám, že je potřeba to vysvětlit. Na druhou stranu k panu kolegovi - Airbnb tady skutečně nevyužívají zejména Číňané. Airbnb využívají zejména turisté ze zemí Evropské unie. A proč je to důležité, je z důvodu chytré karantény. Prostě my skutečně začneme ta opatření nějakým způsobem řešit a lidé, kteří sem začnou cestovat, budou znovu využívat služeb Airbnb. A já myslím, že už tu zkušenost s koronavirem máme, jak jsme nemohli dohledat ty lidi, kteří v rámci sdílené ekonomiky byli. A tito lidé, protože bohužel samozřejmě mnozí pronajímatelé jsou v šedé zóně, nevedou knihu ubytovaných, a celý ten návrh je jenom o tom, na čem jsme se v podstatě shodli i na naší poslanecké skupině, to znamená, aby se sdílela data s tou platformou, to znamená, kdo ubytovává a koho, a tato data aby byla povinna tato platforma sdílet s českými orgány prostřednictvím živnostenských úřadů, které je následně můžou poskytnout cizinecké policii nebo hygieně. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. S přednostním právem pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Kdybych po tom vysvětlení měl použít legendární hlášku z oblíbeného českého filmu: "Musíte se zlepšit, pane správce." To bylo fakt slabé.

Fakt si myslíme, že za týden, za dva, za tři, za čtyři sem začnou jezdit turisté z Evropy? Kdo si to tady myslí, ať hlasuje pro to, že je potřeba to projednávat ve stavu legislativní nouze. Když už to chcete řešit, a já nezpochybňuji, že je nějaká dohoda poslanecké skupiny, ale nezneužívejte nouzový stav, nechte nás jednat o nájemcích bytů. To tady budeme ve dvě ráno hlasovat o nájemcích, protože teď řešíte neexistující problém? Anebo, paní ministryně, přijďte sem a řekněte úplně vážně: já jsem přesvědčena, že do tří týdnů otevře vláda hranice a první týden přijede 10 tisíc turistů, kteří se ubytují, a druhý týden dalších 10 tisíc a 20 tisíc, a proto to potřebujeme vědět! Chytrá karanténa ještě nezačala a vy už řešíte v Airbnb chytrou karanténu! (Velmi důrazně.)

Musím se mírnit, abych měl k tomuhle dobrý slovník, protože fakt tady jednáme deset hodin, máme před sebou ještě pět, nebo možná šest mnohem důležitějších zákonů, a teď se tady budeme o tomhle dohadovat? My vám to nepustíme zadarmo. Fakt ne. Protože je to fakt blbost! Tak nás nezdržujte prosím tímto návrhem zákona. A kdyžtak si ho dejte jako úplně poslední bod. A kdo chce, ať si tady v noci řeší problém, který neexistuje! Nebo chceme radši řešit nájmy? My chceme radši řešit nájmy. To se týká našich občanů, kteří tady žijí včera, dneska, zítra.

Já jsem měl pocit, paní ministryně, že jste chtěla taky něco přinést, aby MMR nebylo obviněno, že tu nic v tom krizovém stavu nemá. To je jediný důvod, proč to chápu. Mezitím jste už vymysleli něco jiného, potřebnějšího, tak to klidně můžete vyhodit. A když je to tak důležité, tak to přineste 21. dubna. Když Sněmovnu na řádné schůzi přesvědčíte, že to budeme projednávat, tak to můžeme projednat hned ten týden od 21. dubna, můžeme to prohnat prvním čtením. A stoprocentně i kdyby vám to Senát vrátil, i kdyby vám to prezident vrátil, tak to bude mnohem dřív, než začnou jezdit turisté.

Takže poprosím kolegyně a kolegy, protože my to teď máme v rukou, ne paní ministryně, odmítněme teď to první hlasování, nechme to na řádnou schůzi, tam si o tom normálně věcně promluvme bez toho časového tlaku. Máme dneska důležitější návrhy zákonů.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: S přednostním právem pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Já nechci, aby to tady vyznívalo, že se v rámci opozice hádáme, ale třeba opravdu ten návrh na odklad těch cigaret, to je ta důležitější věc, kterou byste tady radši řešili, co jste předložili minule? Já jsem naopak rád, a musím se tady zastat paní ministryně, že jsme se konečně dostali k tomu, že tady řešíme zásadní problém Airbnb, o kterém vláda už od dob Sobotky věděla, a nic s tím nedělali, a teď tady konečně máme návrh zákona, který to nějakým způsobem posune. Já neříkám, že to je dokonalé, ale předkládal jsem to tady já, pak to předložila Praha, teď to předložilo ministerstvo, takže já za to děkuji.

A zákaz cestování skončí, a skončí brzo. Já se na to těším. A my na tu dobu musíme být připraveni. A můžeme říct, že na to budeme připraveni v okamžiku, kdy tady budeme mít pět nebo deset tisíc nelegálních provozoven, o kterých nevíme, po celé republice, kde se může ubytovat kdokoliv jakkoliv, aniž by byl kdekoliv hlášen, aniž by bylo možné dohledat, že hlásí cizince podle cizineckého zákona, aniž by vedl knihu hostů? To není přece spravedlivé oproti normálním hoteliérům. A když tady chceme spustit rychle chytrou karanténu, která je předpokladem toho, aby se obnovilo hospodářství, tak to vyžaduje prostě připravit i ty jednotlivé informační systémy a mít kontrolu nad tím, že tady není to nelegální podnikání v takovém širokém rozsahu, jako to tady bylo za Airbnb. A Airbnb - lidi z Airbnb odmítali dávat informace o těch ubytovatelích, o těch podnikatelích. Těch se to týká. Tento zákon se vůbec netýká ubytovaných hostů a vůbec nezasahuje do jejich soukromí.

Takže já naopak oceňuji to, že ministerstvo s tímto problémem pohnulo. Za to máme velké poděkování a já to projednání ve stavu legislativní nouze podpořím. Určitě je to důležitější než cigarety.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A vidím, že chce reagovat pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Pro pana předsedu poslaneckého klubu Pirátů Jakuba Michálka. Nešlo o cigarety, šlo o drobné české trafikanty. To jsou zločinci, že prodávají cigarety? Těm jsme chtěli pomoct. Chtěli jsme ušetřit peníze státu, aby nemusel zbytečně vracet spotřební daň z tabáku. Tak tady nemluvte o cigaretách. Bavili jsme se o měsíčním odkladu toho, aby stát nemusel vracet tak vysokou spotřební daň z tabákových výrobků. Ano, vy jste to nepodpořili, já to respektuji.

Ale vy potřebujete informační systém. Já to nezpochybňuji, já jsem zpochybnil stav legislativní nouze a vy jste to vlastně potvrdil. Už jsem to tady přinesl já, už to přinesla Praha a teď konečně to někdo přinesl, využil situace, že jsme ve stavu legislativní nouze, a honem tady podstrčil váš modifikovaný návrh. Já jsem jenom chtěl, ať je to ve standardním legislativním procesu, a to je celé. Takže my vytvoříme díky tomu zákonu výborný informační systém, kde se budou muset všichni registrovat, jenom holt nebude nikdo ubytovaný. Takže je pravděpodobné, že budeme mít seznam legálních, možná i nelegálních ubytovatelů, a oni budou hlásit: nikdo, také nikdo, příští týden opět nikdo, ale nakoupíme informační systém, který bude skvělý.

Já nejsem proti v zásadě, ale stačil by mi standardní legislativní proces, to je celé. Vůbec se nebavíme o obsahu toho zákona, bavíme se o té formě.

A když jsme společně, pane předsedo Michálku prostřednictvím pana předsedajícího, odmítali u jiných návrhů zákona, že nejsou splněny předpoklady pro stav legislativní nouze, tak jsme se nebavili o obsahu toho zákona. A tady jsem si absolutně jist, že není naplněn, ani důvodovou zprávou, vy sám jste to usvědčil, že je to vlastně váš modifikovaný názor, já to plně podepisuji, že to tak je, jenom nás nenuťte, abychom teď ztráceli čas debatou o tomhle tom návrhu. Já vím, že je to problém Prahy a několika dalších měst. Ale mám dobrou zprávu. To byl problém Prahy a několika měst, a fakt není! Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v rozpravě o zkráceném jednání. Nikoho nevidím, rozpravu končím.

 

Přivolám kolegy a přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 814, ve zkráceném jednání."

Já zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro zkrácené jednání. Kdo je proti?

Hlasování 141, přihlášeno 94, pro 63, proti 18. Konstatuji, že návrh usnesení byl přijat.

 

Připomínám, že stále platí dohoda, že nebudou v diskusi uplatňovány faktické poznámky. Já otevírám bod a předložený návrh nám uvede ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. Tak už jsme si tady odehráli část k tomu bodu v rámci té předchozí rozpravy. Já bych jenom chtěla říct, že samozřejmě že jsme Airbnb tady diskutovali dlouho. Je to technický předpis Evropské komise, dokonce jsme ho notifikovali, to znamená, jsme zaplať pánbůh připraveni na to, abychom to mohli v době, kterou jsme nikdo nemohl předpokládat, protože ještě v lednu jsme se tady bavili v rámci skupin atd. pouze o daních, jak to má vliv na místní poplatky, nikoho ani ve snu nenapadlo, jaký to může mít potom posléze dopad v rámci pandemie. Bylo to jak lusknutím prstu, kdy vlastně ty věci bylo potřeba řešit. A já si nejsem úplně jistá, že skutečně se nebudeme snažit otevírat co nejdříve hranice s našimi sousedy v rámci zemí EU, a samozřejmě chceme nastartovat cestovní ruch a chceme nastartovat ty aktivity a je pro nás velmi důležité, abychom uměli trasovat i tyto lidi, protože jinak samozřejmě tu ekonomiku budeme ochromovat velmi dlouho.

Já jsem vděčná všem kolegům, jsem vděčná Patriku Nacherovi, který samozřejmě pro to udělal maximum, mluvili jsme o tom s Prahou atd., a jsem moc ráda, že ten návrh je připraven, je ve vzájemném konsenzu, nejsou tam žádné věci, které by měly někoho překvapit.

Jak už jsem říkala, cílem toho návrhu je, aby ta platforma sdílela data s českými orgány prostřednictvím živnostenského úřadu, který tedy dále bude moci ta data sdílet podle uvážení samozřejmě s hygienou, s cizineckou policií atd. Co se týká živnostenských úřadů, ty tedy získají nebo obdrží od provozovatele platforem ta data, která ale mohou poskytovat pouze tam, kde to je pro výkon kontroly nezbytné. Ta povinnost sdělit údaje jim vznikne jen v okamžiku, kdy o to budou ze strany živnostenského úřadu požádány.

Jak už jsem říkala, skutečně ten předpis byl notifikován. Já bych velmi ráda, protože samozřejmě mám pozměňovací návrhy, bylo by dobré potom i v budoucnu podpořit návrhy pana poslance Michálka. Na druhou stranu pokud bychom je podpořili dnes, tak by se musel ten zákon renotifikovat a to si myslím, že vzhledem k tomu startování ekonomiky není vhodné, ale jinak z pohledu Ministerstva pro místní rozvoj s návrhy pana poslance Michálka nemáme problém.

Já nebudu dlouho mluvit, protože si myslím, že skutečně tu podstatu všichni známe, a tady dávám za pravdu, že už to diskutujeme nějaký ten pátek. Já bych vás chtěla poprosit o podporu tohoto návrhu, abychom skutečně tu ekonomiku startovali co možná nejdříve, ale měli jsme klid, všichni klid, že v rámci trasování o těch lidech budeme mít informace. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 814/1. Já poprosím zpravodaje pana poslance Ivana Bartoše, aby nás informoval o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměńovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Já tedy jenom v rychlosti. Výbor projednal tento tisk na své 35. schůzi 6. dubna 2020. Nebyl přijatý žádný pozměňovací návrh. Byl tam pozměňovací návrh pana poslance Michálka, o kterém hovořila paní ministryně. Navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se konala jak obecná, tak podrobná rozprava. Stanovil - což je trochu zvláštní - ten limit do 24. hodiny dne 8. dubna a doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, který mění zákon č. 159/1990 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činnosti v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 814, a to bez připomínek.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, a jak jsme slyšeli, výbor navrhuje, aby se konala obecná rozprava, a my tedy nejprve hlasováním rozhodneme o tom, že se obecná rozprava koná.

Já zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro obecnou rozpravu k tomuto bodu. Kdo je proti?

Hlasování 142, přihlášeno je v tuto chvíli 94 poslanců, pro 71, proti nikdo. Návrh byl přijat. Budeme konat obecnou rozpravu.

 

Pan poslanec Kubíček, prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Opět omezení vystoupení pro jednotlivé poslance v obecné i podrobné rozpravě jedenkrát pět minut. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. O tomto procedurálním návrhu budeme hlasovat bezprostředně.

Ptám se, kdo je pro omezení řečnické doby na pět minut. Kdo je proti?

Hlasování číslo 143, přihlášeno 95, pro 65, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Já tedy otevírám obecnou rozpravu, do které je v tuto chvíli s přednostním právem pan předseda Michálek, registruji přihlášku z místa pana poslance Bendy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Já jsem vás chtěl seznámit s pozměňovacím návrhem, sněmovní dokument 4870, který umožňuje příslušnému živnostenskému úřadu v případě, kdy není vynutitelné ukládání pokut, to znamená, pokud nejméně dvakrát v posledních třech letech byl ten zprostředkovatel online potrestán, tak aby bylo možné vedle té pokuty mu uložit i zákaz činnosti na dobu až dva roky. To je stejný princip, který jsme schválili v § 35 odst. 8 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, podle kterého online zprostředkovatel taxislužby může dostat zákaz činnosti do tří let, jde-li o nějaký opakovaný přestupek.

Já si myslím, že je důležité, aby stát měl v ruce páku, když vyjednává s těmito online globálními společnostmi, které jsou jinak prakticky nepostižitelné, takže ony si dělají v zásadě, co chtějí. Je velmi těžké, když tady nemají provozovnu, když tady nemají sídlo, nemají tady velký majetek, ale operují tady, podnikají tady, tak je potřeba mít efektivní nástroje, které vůči nim uplatnit.

Nicméně diskutovali jsme to s paní ministryní. Paní ministryně mě informovala, že je potřeba notifikovat tento předpis, takže jsme se domluvili, že to bude řešeno ze strany ministerstva v rámci některé z následujících novel. Já si myslím, že do budoucna opravdu je potřeba, abychom tady měli efektivní nástroje vůči těm globálním online platformám, aby dodržovaly zákony České republiky, a možnost uložit zákaz činnosti v případě, kdy opakovaně porušují právní předpisy a neřídí se tím, co například mají jejich konkurenční firmy, tak je opravdu potřebná.

Druhá věc, kterou je potřeba v souvislosti s tím potom zvážit v rámci legislativního procesu řádného, je, jakým způsobem potom ten zákaz činnosti vůči těmto globálním platformám vynucovat, a tam už máme určité nástroje, které se ukázaly, že jsou efektivní, to je třeba blokace plateb a tak dále, to jsou nástroje nepřímého vynucení vůči těm platformám, které nemají provozovnu na území České republiky, ale je to věc, kterou je potřeba dále vydiskutovat v rámci řádného legislativního procesu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Pan poslanec Benda do obecné rozpravy.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, vážené dámy, vážení pánové, já položím paní ministryni jenom jednu drobnou otázku. Jestli si správně čtu § 10, tak tam se předávají všechny informace o poskytovateli služby. Pokud jsem něco nepřehlédl, ale mám pocit, že jsem nepřehlédl, tak se nepředávají žádné informace o zákazníkovi. Pak tedy nerozumím, jak to souvisí s chytrým trasováním a s tím, že budu vědět, kde se mi kdo v republice pohybuje.

Tohle je prostě čistá dohoda Prahy a Pirátů s Ministerstvem pro místní rozvoj, že se musí vyřešit Airbnb. Já dokonce chápu, že je problémem, ale neschovávejte nám to pod legislativní nouzi. Fakt by mě zajímalo, co se podle tohoto zákona dozvím o tom, kdo mi přijel do republiky a kde se pohyboval.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, kdo dál má zájem o vystoupení v obecné rozpravě k tomuto bodu. Pan poslanec Ondráček se hlásí z místa. Prosím.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedo. Já bych v této věci chtěl zmínit, že je to asi tak rok, rok a půl, kdy jsme toto projednávali na výboru pro bezpečnost, kdy jsme společně s kolegy z OAMP, odboru azylové, bezpečnostní a migrační politiky, s Cizineckou policií a po dohodě s BIS chtěli, abychom měli nějaký přehled o lidech, kteří se pohybují v České republice, z důvodu bezpečnostního, a zmiňovali jsme některé lidi, kteří pouze projíždějí Českou republiku, a jsou pro nás bezpečnostním rizikem. Ve výboru pro bezpečnost jsme to v podstatě doporučili, a když se to dostalo sem do Sněmovny, tak shodou okolností 80 procent poslanců změnilo svůj názor a rázem byli proti, protože v této oblasti se pohybuje podle odhadů několik miliard korun a co kdyby náhodou pak někdo doměřoval zpětně příjemce těch peněz, takže to celé shodilo z bezpečnostního hlediska. Dneska se tomu trošku usmívám, že to řešíme v tomto krizovém řízení, byť z malinko jiného důvodu, než byl ten původní, který byl bezpečnostní a měl svoji logiku. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, kdo další. Pan poslanec Nacher do obecné rozpravy.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pěkný večer. Já bych částečně odpověděl kolegovi Markovi Bendovi a připodobnil bych to k tomu zákonu, který jsme už tady projednávali, to byl ten zákon o spotřebitelském úvěru. Ono totiž to, že my jsme tady něco někdy projednávali v minulosti nebo někdo z nás to tady navrhoval, ještě nevylučuje to, že se to hodí do té legislativní nouze, a to z toho důvodu, že my, mám pocit, jako politici neustále jakoby řešíme něco, co se stalo, a honíme to zpětně, zatímco v některých momentech, a to byl ten příklad toho zákona o spotřebitelském úvěru a i tohoto, budeme řešit něco, co se může stát do budoucna. Tak to je jedna věc. A to si myslím, že to je přece to, co občané po nás chtějí.

Pokud jde o tu odpověď, částečně, nejsem přímo znalec těch paragrafů v této chvíli, ale pokud já vím, tak kromě té informační povinnosti tam ten pronajímatel musí vést tu ubytovací knihu, kde se budou objevovat ta jména, prostě to, co jsme my všichni zvyklí, že když jdeme někam do penzionu nebo do hotelu, dáváme občanku, řidičák a podobně, tak se v nějakém režimu bude dít i tady. V těch paragrafech to není, ale ta povinnost toho pronajímatele tam je. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Do obecné rozpravy je ještě někdo přihlášen? Pan poslanec Munzar.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Mě to překvapilo, že se tady odkazujeme na povinnosti, které nejsou uvedené v té novele.

Já bych chtěl jenom uvést jednu věc na pravou míru, protože já jsem za ODS členem té skupiny, která se scházela na Ministerstvu pro místní rozvoj. Ano, my jsme se shodli na tom základu, což je určitá informační povinnost, nicméně minimálně já, ale byli tam i někteří další kolegové, apelovali (jsme) na to, aby to prošlo standardním připomínkovým řízení, jakýkoliv návrh, abychom skutečně měli názor i dalších orgánů, dalších ministerstev a skutečně ten návrh byl v pořádku. Ministerstvo tehdy preferovalo, ať to jde poslaneckou iniciativou, aby tam nebylo to připomínkové řízení.

A teď jsme v nouzovém stavu, takže připomínkové řízení se nahrazuje nouzovým stavem. To přece není možné takto postupovat. Tento zákon, pojďme se o něm bavit ve standardním procesu, ale proč v rámci nouzového stavu řešit tyto věci, které se tady řeší dlouhodobě a mají projít standardním legislativním procesem? Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. S přednostním právem pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Já už jsem to zmínil ve svém předchozím vystoupení. Podstata tohoto návrhu přece je v tom, že doplňuje ten chybějící článek, že jsme tady měli úřad a máme tady ty podnikatele a máme tady ty ubytované a o těch ubytovaných se ukládají údaje v té knize podle zákona o místních poplatcích, v knize ubytovaných nebo v knize hostů. Takže ty údaje tam jsou lokálně uložené. Vedle toho máme povinnost uloženou cizineckým zákonem, podle kterého se musí hlásit cizinec, který je někde ubytovaný a tak dále. Takže tyto povinnosti už tady jsou, akorát nejsou vymahatelné, protože stát neví, kdo podniká, protože jsou tady ti nelegální podnikatelé. Takže tady se doplňuje ten zbývající článek tak, aby v případě potřeby bylo možné rekonstruovat celý ten řetěz.

A co je na tom řešení dobré, že to řešení prostě není plošné, o tom, že bychom sbírali údaje všech lidí, ale v případě, že to budeme potřebovat v dané konkrétní lokalitě, pokud se tam například vyskytne nějaké ohnisko nákazy a tak dále, tak budeme schopni tam dohledat všechny podnikatele, kteří tam mají tyto své provozovny, a budeme schopni dohledat v konkrétním případě ty hosty, takže bude tam prostě ochrana osobních údajů, tak jak jsme to my od začátku chtěli.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Luzar do obecné rozpravy.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já si myslím, že tady již zaznělo hodně slov, a já bych to chtěl vrátit zpátky k tomu základu. Jedinou výtku, reálnou výtku vůči tomuto návrhu, vnímám, která tady zazněla, a to jak dalece to souvisí s nouzovým stavem a s legislativní nouzí, kterou bychom měli uplatnit. Odpověď tady již zazněla. Airbnb a podobné aplikace, protože to není jenom tato společnost, představují docela velký bezpečnostní problém v šedé zóně. Velice hodně občanů, podnikatelů, popřípadě jiných vlastníků nemovitostí tuto aplikaci anonymně využívá k pronájmu. Jinými slovy, v jejich nemovitostech na území České republiky se vyskytují občané cizích států, aniž by Česká republika věděla, kde se vyskytují, jak dlouho se pohybují a kde vlastně jsou. Toto se jasně ukázalo v tom, když už jsme potřebovali zjistit konkrétní údaje, kde ti lidé přebývají, ať již z epidemiologických, nebo bezpečnostních důvodů. Tyto údaje nemáme.

Tato novela, která tady je, jasně stanovuje, že provozovatel této aplikace, to znamená ta firma - teď nechci jmenovat zase jenom tu jednu firmu, těch firem je více - je povinna poskytnout tyto údaje, aby český stát, potažmo orgány pověřené českým státem měly možnost tyto osoby dohledat, popřípadě po nich vyžadovat určité úkony, ke kterým bude stát oprávněn žádat.

Tolik si myslím k objasnění. Proto si myslím, že to tady patří. A jak již kolega Ondráček tady zcela jasně a zřetelně řekl, už to bylo dávno v zákoně o bezpečnosti, bohužel si myslím, omylem mnoha z kolegů a kolegyň to vypadlo, potom jsme se k tomu zpátky vraceli a znovu jsme upozorňovali, že takovýto zákon potřebujeme. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně, je zájem o závěrečné slovo? Není. Pan zpravodaj? Nemá zájem. Otevírám podrobnou rozpravu a ptám se, kdo chce vystoupit v podrobné rozpravě k tomuto tisku. Pan místopředseda Pikal se přihlásil, nebo nepřihlásil? (Ne.) Tam nejsou pozměňovací návrhy? (Porada u stolku zpravodajů.)

Ptám se ještě jednou, zda má někdo zájem o vystoupení v podrobné rozpravě. Jestliže tomu tak není, podrobnou rozpravu... Pan zpravodaj.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Je tam legislativně technický návrh, já jsem ho četl již ve zpravodajské zprávě na výboru, kde se mění další kontaktní údaje osob uvedených v písmenech a) až c). Protože tam došlo k přečíslování, se tam mění toto přečíslování v bodech jedna až tři. Takže je tam legislativně technický, je tam pouze retextace kvůli přečíslování. To je jediný legislativně technický návrh.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, děkuji. Do podrobné rozpravy pan poslanec Benda.

 

Poslanec Marek Benda: Já jsem opravdu doufal, že Sněmovna pochopí, že tyto dlouhodobé věci se nemají řešit v rámci nouzového stavu.

Opět drobná otázka za mě na paní ministryni. Já nic nenavrhuji. Já to neumím. Já to neumím navrhnout, když mně to přinesete dneska do Sněmovny. V § 10 odst. 1 písm. c) říká: adresu místa, kde jsou služby cestovního ruchu poskytovány. Představme si naprosto běžné byty v Praze nebo domy v Praze, které takhle vypadají. Ta adresa Kaprova 600 je vám úplně k ničemu, pokud nevíte, který z těch bytů to je. Tam ji je dvacet, každý má někdo jiný a jsou tímto způsobem poskytovány. Nemá tam být adresa a identifikace místa? Já se jenom ptám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, zda ještě někdo do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, tak podrobnou rozpravu končím. Je zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě? Není tomu tak. Já jenom konstatuji, že platí dohoda klubů, že se tento bod přeruší a vrátíme se k třetímu čtení, až projednáme všechny body, u nichž je předkladatelem paní ministryně pro místní rozvoj.

 

Já tedy přerušuji bod číslo 12 do projednání druhého čtení bodu 13 a otevírám bod

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP