(14.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A s přednostním právem se nyní přihlásil pan předseda Sněmovny Radek Vondráček, po něm vystoupí pan poslanec Feri, tak jak jsem ho už ohlásil. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Já pouze procesní návrh, o kterém není třeba hlasovat. V tuto chvíli zazněly tři různé návrhy - o 30 dní ze strany vlády, do 30. 8. v projevu pana místopředsedy Filipa (hluk v sále), do konce dubna, a teď o 14 dní. Takže tři různé návrhy. Já navrhuji, abychom poté, co promluví poslední řečník, provedli tzv. podpůrné orientační hlasování, kde se hlasuje jenom pro, a potom bychom hlasovali v pořadí od nejúspěšnějšího po ty méně úspěšné.

Pane předsedající, to je spíš návrh pro vás, a aby to ostatní zavnímali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane předsedo. Ten návrh akceptuji, mám v úmyslu takto postupovat, budeme hlasovat orientačně potom o těch třech návrzích a ten, který bude mít nejvíc hlasů, tak ho potom budeme hlasovat jako první.

Pan poslanec Dominik Feri v rozpravě. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo. Pane předsedající, já jsem se ve svém prvním vystoupení vlády - a trošku jsem předpokládal, že si toho všimne paní ministryně dr. Schillerová - ptal, jak to bude s náhradou škody. Paní ministryně, buďte slušná, řekněte to. Řekněte, jestli stát bude nahrazovat škodu. Jestli ne, tak jestli se s těmi podnikateli, na které jste ukázali prostředník, tak jestli se s nimi budete soudit. Jestli ponese stát náklady řízení a jestli jste ochotní za předpokladu, že to prohrajete, nahrazovat škodu za případný špatný úřední postup. Řekněte to. Pojďte to říct. (Ministryně reaguje mimo mikrofon.)

A rád bych se zeptal - počkejte, nechte mě domluvit, děkuji. Rád bych se zeptal pana ministra, jak je možné, že opatření Ministerstva zahraničí jsou vydávána do konce nouzového stavu, když ještě není nic schváleno, proč to není k nějakému datu, proč to zkrátka není dané o týden, o 14 dní. Co když tady dneska nic neschválíme? To se znovu otevře maloobchod? To se všechno rozjede? Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní s přednostními právy, ale současně přihlášení do rozpravy, pan předseda Bartoš, po něm pan předseda Kalousek. (Poslanec Kalousek se domlouvá s poslancem Bartošem.) Tak pan předseda Kalousek má přednost. (K mikrofonu jde poslanec Bartoš.) Tak nakonec to bude tak, jak jsem vás vyzval původně. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Já do toho nechci vznášet zmatek ani si uzurpovat nějaké slovo posledního. Já bych chtěl jenom připomenout, já jsem avizoval ještě před zahájením tohoto bodu, že budu načítat usnesení. Tady zaznělo, že plán má virus, nebo co jsem slyšel. Každopádně ty jednotlivé termíny kromě jakýchsi nástinů křivky a její zploštění, které zde popisoval pan ministr Hamáček, nezazněly. Já bych proto tady načetl usnesení. To usnesení mělo původně čtyři body, my jsme po dohodě s panem předsedou klubu KDU-ČSL Bartoškem doplnili po dohodě... (Z pravé části pléna mimo mikrofon.) Já špatně slyším. Návrh doprovodného usnesení jsme tedy doplnili o dva další body, které si myslím, že jsou důležité.

A ten návrh zní: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR žádá vládu, aby do 20. dubna 2020 seznámila veřejnost s konkrétním plánem vlády pro zvládnutí pandemie koronaviru a jejích důsledků v České republice, který zohlední různé scénáře, bude obsahovat alespoň následující srozumitelné informace, podle kterých se občané, firmy a organizace můžou zachovat:

a) transparentní plán pro aktuální a dlouhodobé zásobování a distribuci ochranných pomůcek do zdravotních, sociálních a jiných zařízení, včetně konkrétních informací o zapojení českých firem;

b) vývoj počtu nakažených a další určující kritéria, podle kterých vláda zváží postupné uvolňování omezujících epidemiologických opatření;

c) jasná a předvídatelná celková opatření, kterými chce vláda zmírnit ekonomické dopady této krize, včetně plánovaných kompenzačních mechanismů;

d) plánovaná opatření pro snížení rizika či řešení případné nové vlny pandemie koronaviru v ČR včetně pomoci pro osoby těmito opatřeními zasažené;

a nově tedy rozšířeno o e) představení aktualizovaného plánu legislativních změn v tomto období;

a g) upřesnění režimů na hraničních přechodech se sousedními státy s návrhem výjimek umožňujících nutnou hospodářskou, vědeckou a výzkumnou spolupráci a spolupráci v oblasti vzdělávání.

Toto je celé usnesení. Pokud o něm pak budeme hlasovat, mohli bychom hlasovat po jednotlivých bodech.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkuji, mám zaznamenáno. Už je to návrh jednoho doprovodného usnesení, toto je druhé. A teď má slovo pan předseda Miroslav Kalousek. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, během diskuse zazněla celá řada dotazů z opozičních lavic na vládu, ať týkajících se nějakého alespoň rámcového plánu a zejména týkajících se opatření, která vláda nutně potřebuje pro to, aby byl nouzový stav. Tedy čeho se ten nouzový stav týká, na co ten nouzový stav konkrétně pro tuto situaci vláda potřebuje.

Já jenom shrnu odpovědi, které jsme slyšeli. Pan premiér řekl, že nechce neustále vysvětlovat, proč mění kroky v čase, a pan první vicepremiér, ministr vnitra, řekl, že vláda žádný plán nemá, že jediný, kdo má plán, je virus. Ani jeden člen vlády neřekl odpověď na otázku, na co ten nouzový stav potřebujete. Prostě nic vám do toho není, neptejte se, my už to nějak rozhodneme.

Za této situace je poslanecký klub TOP 09 přesvědčen, že nemáme právo hlasovat o prodloužení nouzového stavu byť jenom o jediný den, nejsme zvyklí podepisovat bianko šeky. Nemůžeme podpořit ani jeden ze tří návrhů, které leží na stole. Děkuji za pochopení.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji a s přednostním právem pan předseda Marian Jurečka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji, pane předsedající. Dobré odpoledne, milé kolegyně, kolegové. Já budu opravdu velmi stručný, to hlavní za nás řekl kolega Vítek Kaňkovský. Ale přece jenom využívám toho, že tady teď sedí i člen vlády, pan ministr zdravotnictví.

Já dostávám spoustu otázek od podnikatelů, ale i od občanů na jednu důležitou věc. Já chápu pana ministra vnitra Hamáčka, že nemůže ta vláda v téhle situaci přesně do puntíku znát kroky postupné a), b), c), d), tomu rozumím, ale prosím pěkně, vidíme tady jednu inspiraci ve světě, a to je Tchaj-wan, kdy kroky na Tchaj-wanu z hlediska toho, jakým způsobem tu epidemii zvládá, i to, jakým způsobem zasahuje do ekonomiky, kdy velmi málo omezuje ekonomiku, a přesto ta země má naprosto minimální úmrtnost, tak jestli se inspirujeme tady těmito opatřeními, protože jsme na konci minulého týdne slyšeli spoustu informací o tom, jak se od pondělí tohoto týdne bude spouštět chytrá karanténa, jak to všechno poběží. Tak já bych chtěl nejenom kvůli sobě, ale především kvůli těm lidem, kvůli podnikatelům, ptají se na to i zástupci nevládních organizací, Svazu průmyslu a dopravy, Hospodářské komory a dalších, jestli v tomto okamžiku je česká vláda, Ministerstvo zdravotnictví, opravdu v situaci, kdy sleduje intenzivně ty kroky na Tchaj-wanu a hodlá se tady tímto např. i inspirovat. Děkuji za sebe, ale i za ostatní, kteří se na to ptají.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan předseda Jakub Michálek další v rozpravě. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych si dovolil připomenout to, čím začal předseda vlády ve svém projevu, a to že žádná vláda na světě nebyla schopna zabezpečit roušky. Já nechci, aby to vyznělo nějak kriticky, já myslím, že jsme udělali spoustu dobrých kroků v rámci těch posledních dnů, trošku jsme zanedbali prevenci, možná trošku hodně, když se podívám na pana ministra zdravotnictví, ale pojďme se podívat na ty, kteří to opravdu dělají dobře. A už tady zazněl příklad Tchaj-wanu. Já si myslím, že to je příklad, který je nosný.

Když se podíváme na konec ledna, kdy se činily zásadní kroky, 22. ledna ECDC vydala svůj Rapid risk assessments, ve kterém říká, že se domnívá, že potenciální dopad propuknutí epidemie koronaviru je vysoký, že další globální šíření je pravděpodobné a že pravděpodobnost zjištění případů dovezených do EU je střední. 27. 4. (1.), čili den předtím, než tady vystupoval ministr zdravotnictví, měli v Číně 2 877 nakažených. Tak to asi nevypadá na šíření nákazy, která se šíří jenom ze zvířat na lidi kvůli tomu, že mají nepořádek na zvířecích trzích. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP