(17.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: V souladu s jednacím řádem vám pan ministr odpoví písemně do 30 dnů.

Nyní vyzývám k interpelaci paní poslankyni Věru Kovářovou, která byla vylosována jako 13., a bude interpelovat ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážený pane ministře, v souvislosti s výběrem mýta by se hodila otázka, kde udělali úředníci na ministerstvu chybu v odhadech. Silniční síť, kde se vybírá mýto, se rozšířila o silnice I. třídy a výběr na mýtu měl přinést asi 125 mil. měsíčně. Reálně se však v lednu vybralo 71,5 mil. korun, tedy pouze 57 % plánované částky. Myslím si, že tento výsledek neodpovídá té zátěži, která mýtem byla přenesena na všechna města a obce na silnicích II. a III. tříd, kam se část kamionů přesunula, aby se vyhnuly placení mýta.

Chtěla jsem se zeptat, zda jste přesvědčen o tom, že tak slabý výnos odpovídá míře zátěže a nebezpečí, kterým jsou obyvatelé těchto měst a obcí na II. a III. třídách vystaveni, čemu přičítáte špatný odhad, protože to je téměř polovina té částky, která měla být vybrána, a jestli už máte nějaké údaje za únor a jaký je výhled a zda se domníváte, že se dosáhne té plánované částky, myslím, že to bylo 1,5 mld. korun. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Ano, nyní má slovo pan ministr Karel Havlíček. Prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Děkuji za dotaz. Já to mýto ještě hodím do kontextu s celkovým mýtem. My na mýtu očekáváme za tento rok celkem 12,5 mld. korun. Dávali jsme si tam určitou rezervu. Čili pro nás není popravdě řečeno úplně strategické těch 1,5 mld. na těch jedničkách, pro nás je důležité, aby to celkově dělalo 12,5 mld. Jenom podotknu, že v roce minulém bez těchto jedniček jsme vybrali 11 mld. a každý rok to vždycky rostlo. Takže teď je otázka, jak nám poroste, myslím dálniční mýto, jestli to opět poroste, tak pak o to méně bychom v uvozovkách mohli jakoby vybrat z těch jedniček. Já bych zatím vůbec nedělal účet bez hostinského. Těch 71 mil. by odpovídalo zatím přibližně nějaké jedné miliardě korun ročně, což by bylo, pravda, o něco míň, než je 1,5 mld., ale byl to úplně první měsíc, kdy se to testovalo, kdy vlastně celá řada vůbec ani těch přepravců, dopravců vůbec nevěděla, že to tak je, nebo že to tak bude. To znamená, ono se to nějakým způsobem teď bude postupně pravděpodobně v dalších měsících srovnávat. Nechci teď odhadovat, jestli to bude 90 mil. měsíčně, a tím pádem to bude 1,2 mld, nebo 1,3 mld. korun ročně. A myslím, že to není úplně to nejpodstatnější. Troufám si tvrdit, že těch 12,5 mld. je dosažitelných v rámci celkového čísla.

Nechci se teď vracet k tomu, proč to vůbec bylo zavedeno, a už vůbec ne alibisticky říkat: Já jsem přišel k hotové věci a teď vycházím z toho, co je. Prostě respektuji to, že silnice I. tříd, těch 800, resp. skoro 900 km je dneska zatíženo. Vnímám i to, že se odlehčilo sice určitým silnicím, ale samozřejmě někteří to zase trošku využívají nebo i zneužívají, a tím zase jakoby víc zatěžují ty dvojky a trojky. Je zase brzké dělat dneska účet. Počkejme. A já jsem se i o tom domlouval s Policií ČR, s dopravní policií, s policejním prezidentem a pochopitelně se svými kolegy na Ministerstvu dopravy, že sjedeme - mimo jiné už novým systémem hodnocení mýta - první tři měsíce. I to si myslím, že je ještě relativně málo. Lepší to bude až ty další tři měsíce. Spolu už jsme na to měli i interpelace, pokud si dobře vzpomínám.

Já to vnímám jako věc, které se musíme věnovat. I vy sama jste v té skupině, která má možnost to do určité míry ovlivnit. Musíme hledat nástroje. Pokud by některé obce skutečně byly zatíženy více, což může nastat, já to nevylučuji, tak hledat to řešení. Řešení, jakým způsobem se toho zbavit, je z mého pohledu to nejjednodušší: dát tam ceduli. Samozřejmě někdo zase může říct: policie s tím může mít určité problémy. Já jsem se o tom bavil s policejním prezidentem, s šéfem dopravní policie. Neměl by to být žádný problém. Oni chtějí jedinou věc, abychom dneska nepanikařili, že někdo přijde - v této obci je toho víc, v této míň - po jednom měsíci, po dvou. Počkejme si alespoň na ty první tři měsíce. Pak si to vyhodnotíme, i spolu si na to můžeme bez problému sednout. A ještě lépe po těch dalších třech měsících.

Druhá možnost, která je, řekněme, toho strategičtějšího charakteru, je tzv. dynamické převažování kamionů, tzn. vlastně tou elektronickou formou. Protože celá řada nákladních vozů, které jakoby sjíždějí tam, kam nemají, tak tak činí skutečně na úrovni přestupků, protože ony by měly mít nižší náklad. A tím, že se to složitě váží, nebo musí se to dělat na těch váhách, kde se odstavují, a to je samozřejmě komplikované, tak toho zneužívají. Pokud budeme mít součástí těch čidel a toho systému, který mj. teď připravujeme, i to dynamické převažování a pochopitelně nastavíme to na té silnici, což je otázka tak řádově na 100 metrech silnice 10 až 20 milionů korun investice, ale myslím si, že to stojí za to, ta investice - mimo jiné dneska už máme dvě nebo tři ty váhy, které testujeme - tak to si myslím, že je dost důležitá cesta, jakým způsobem eliminovat množství aut, která tam skutečně nemají co dělat, díky té váze. Ale určitě to budeme sledovat a myslím si, že to je celkem věcná diskuse.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Paní poslankyně Věra Kovářová má zájem o doplňující dotaz. Takže prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za odpověď, pane ministře. Jenom jsem se chtěla zeptat, jestli už máte čísla za únor. Nemáte, dobře. A potom když vás tady mám, tak jsem se chtěla zeptat: V otázkách Václava Moravce padlo téma dofinancování peněz pro kraje na silnice II. a III. tříd, které jste zmínil, že by bylo možné sehnat ještě dvě miliardy, že se o to pokusíte. Jak to vypadá? Protože jak tam pan hejtman Půta zmínil, tak je problém, na jednu stranu je dobré, když kraje ty peníze dostanou, na druhé straně pokud je dostanou pozdě, tak se pak těžko samozřejmě utrácejí. A někdy se musí pracovat v listopadu a prosinci, což není samozřejmě dobré pro kvalitu komunikací. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji a pan ministr má slovo. Prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Děkuji. Já ani ze své pozice nemohu toto slibovat. Je pravda, že za těch posledních, tuším, čtyři nebo pět let se přibližně 2,5 až 4 mld. korun dávaly mj. ze SFDI na silnice II. a III. tříd. Není to úplně systémové řešení, notabene prostě kraje by měly hospodařit se svými rozpočty. Nechci zde zmiňovat tolik diskutované rozpočtové určení daní a to, o co se to zvedlo, a to, jak tomu pomohlo např. EET nebo kontrolní hlášení atd. V tuto chvíli v každém případě my o tom diskutujeme, diskutujeme s paní ministryní pro místní rozvoj, s paní ministryní financí, do jaké míry ještě by bylo třeba možné zapojit strukturální zdroje. Bude to teď diskuse v těch následujících týdnech a uvidíme, k čemu dojdeme.

V každém případě je třeba vnímat, a říkal jsem to na setkání se zástupci jednotlivých krajů, že to, že dneska dáváme do infrastruktury 106 mld. korun přes SFDI, tak pochopitelně - já vím, že to jde zejména do jedniček a do dálniční sítě v té silniční dopravě, ale to je pochopitelně taky pro kraje. To znamená, to vypadá, že si to bere ten stát. Ten stát to dává na silnice I. tříd a na dálnice, které samozřejmě jsou v těch krajích. To znamená, musíme si vždycky uvědomit to, že pokud to dáme na dvojky, trojky, tak zase o to méně budeme mít na těch jedničkách, případně na dálnicích. A já myslím, že ta klíčová zpráva je ta, že se nám podařilo SFDI navýšit na rekordní částku 106,5 mld. korun. Nikdy v historii to tak nebylo. Naposledy relativně vyšší byla někdy mezi roky 2008 až 2010, kdy se stavěly dálnice za dvojnásobek než dneska. Takže my vlastně to, co tam dáváme, máme výrazně efektivnější. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vyzývám k vystoupení paní poslankyni Olgu Richterovou, která bude interpelovat pana ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.***




Přihlásit/registrovat se do ISP