(16.20 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní s přednostním právem pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Prosím, pane ministře, máte slovo. Stále připraven je kolega Dvořák.
Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Dámy a pánové, zkusím se držet nějaké věcné roviny. Shodou okolností teď aktuální informace, kterou jste možná zaznamenali - v Německu hlásí 38 nakažených, z toho jeden z nakažených se účastnil jako divák na mistrovství světa v biatlonu, kde se pravidelně pohyboval kyvadlovou dopravou, takže pravděpodobně po něm výrazné riziko infekce. Takže to je jenom pro dokreslení. Ale to neříkám, proč jsme toto opatření udělali u biatlonu. My jsme k tomu přistoupili na základě debaty s panem hejtmanem Běhounkem, kdy bylo nutné udělat brzy nějaké rozhodnutí o této akci, kdy samozřejmě jsme to předtím už probírali, jestli k takovému poměrně radikálnímu kroku přistoupit. Nakonec po debatě s epidemiology jsme se rozhodli, že ano, tak aby to bylo co nejdříve jasné, tak jsme to tedy rozhodli v pondělí. S tím, že jsme řekli, že se obecně k otázce hromadných akcí vrátíme zítra na Bezpečnostní radě státu. Požádali jsme pana ministra vnitra, vicepremiéra Hamáčka, protože Ministerstvo vnitra má přehled o těchto hromadných akcích, aby ho předložil, a budeme o tom jednat. Velmi pravděpodobně, a já to budu i navrhovat, uděláme opatření obdobná těm, která vidíme např. ve Francii, v Německu nebo ve Švýcarsku, tzn. stanovíme nějakou kritickou hranici počtu osob, které se takto mohou shromažďovat, a zbytek akcí nebude dočasně povolen. Ale ten detail budeme bezesporu zítra řešit na Bezpečnostní radě státu.
Takže skutečně nemá to nic společného s biatlonem. Já mám biatlon rád, dívám se na něj rád v televizi, je to můj oblíbený sport, určitě nemám nic ani proti panu Hamzovi, ani proti nikomu, kdo organizuje světový pohár. Samozřejmě mě to velmi mrzí kvůli organizátorům a divákům, ale my na toto bezesporu navážeme dalšími ochrannými opatřeními podle zákona o ochraně veřejného zdraví ve smyslu širšího zákazu hromadných akcí. Ale to budeme prezentovat zítra.
Pokud jde o otázku screeningů, tady už to bylo trošku naznačeno, my v tomto směru vycházíme z nějakých doporučení odborníků i mezinárodních institucí. Obecně se udává, že ten teplotní screening není příliš tzv. evidence-based, tzn. není založen na důkazech. Ta nemoc má 14denní inkubační dobu. Efektivita záchytu v rámci teplotního screeningu by byla skutečně minimální. A vidíme to i na těch současných případech, na těch pěti případech. To byli lidé, kteří přijeli do České republiky různými způsoby z té rizikové oblasti, byli zdrávi a ta nemoc se u nich projevila za dva, tři, čtyři dni a poté samozřejmě byli zachyceni v tom systému vyšetřeni. To znamená, není to tak, že by někam dojeli a tam už měli ty symptomy daného onemocnění. Skutečně ta nemoc propukla až po tom infikování v té lokalitě za několik dní. Takže v tomto směru ten supportní screening skutečně není příliš doporučován, ta efektivita by byla velmi nízká.
Samozřejmě o zrušení letů můžeme vést debatu. Já si myslím, že to v tuto chvíli namístě je. A ona to není otázka toho, že by to Česká republika nebo Itálie udělaly jenom samy jakožto my země, nebo naše země, že by k tomuto přistoupila. Celá řada leteckých společností už v minulosti, v posledních dvou měsících, zrušila přímé letecké spojení mezi svými zeměmi a Čínou nebo Itálií. Před několika dny American Airlines zrušila spoje mezi Milánem a New Yorkem a Washingtonem, myslím. Stejně tak s Čínou se přerušily spoje leteckých společností Lufthansa, British Airways, zkrátka dneska nemáte prakticky žádný přímý spoj do Číny a možná brzy i do Itálie z žádné evropské země. Možná kromě nějakých čínských aerolinek, které možná někde zůstaly, že nebyly přerušeny ty lety. Ale jinak všechny evropské aerolinie do jedné přerušily přímé lety mezi evropskými zeměmi a Čínou. Takže to skutečně je něco, co se děje obecně, a nemyslím si, že to znamená nějaké, že nebudeme mít kontrolu. Ti lidé samozřejmě mají vízum, pokud jsou z Číny, takže o nich víme, že jsou na našem území. Ale z Číny si myslím, že teď není ani ten zásadní problém. Skutečně tam ta situace se zlepšuje. Ten problém je z Itálie a my také víme, že Italové do České republiky z 90 % přilétají. Oni prakticky nejezdí pozemními trasami. To znamená, skutečně těch letů je velké množství. Zrovna z těchto lokalit asi přes 40 týdně. A z našeho pohledu tedy riziko zavlečení nákazy z těch nejrizikovějších regionů, tzn. Lombardie, Emilia-Romagna, případně Veneto, je zkrátka výrazné, a proto jsme k tomuto přistoupili a budeme to v následujících měsících vyhodnocovat.
K té poslední otázce. Pokud jde o roušky a zajištění roušek pro praktické lékaře, potažmo možná pro nějaké další obyvatele, já jsem o tom hovořil v úvodním slovu. Ta situace, pokud jde o roušky, potažmo zejména respirátory, je obecně velmi, velmi složitá na trhu nejenom v České republice, ale prakticky na celém světě. Poptávka je obrovská, je v řádu stovek milionů respirátorů. A všechny státy s tímto do jisté míry bojují, včetně Itálie a dalších zemí. My se snažíme maximálně zajistit výrobní kapacity u českých výrobců respirátorů v ČR. Dneska jsme s nimi měli jednání, tak abychom alokovali ty kapacity pro zdravotnictví, pro zdravotníky včetně praktických lékařů, ovšem samozřejmě bude to otázka nějaké diferenciace. Protože primárně z mého pohledu musíme zajistit infekční oddělení, musíme zajistit zdravotníky, kteří třeba přijdou s tím pacientem do kontaktu někde na příjmu v rámci nemocnice. Ti musejí mít ochranné pomůcky, protože v drtivé většině případů skutečně pacienti přijdou do nemocnic. A na praktické lékaře taky nezapomínáme a řešíme teď výrobní kapacity tak, abychom jim toto mohli zajistit. Ale nemáme tady teď k dispozici miliony respirátorů, že bychom mohli zkrátka vybavit všechny obyvatele, neřkuli nějaké obchodníky apod., jak o tom hovořil pan poslanec Klaus. Zkrátka taková ta situace není, situace je komplikovaná s dodávkou těchto respirátorů a řešíme to velmi aktivně a věřím tomu, že se nám podaří kapacity, které máme, alokovat správně.
Jinak ještě možná úplně poslední poznámka: Bezpečnostní rada státu rozhodla o tom, že všechny subjekty, kterých se to týká, tzn. jak ministerstva, tak třeba i kraje, jak tady hovořil pan poslanec Rakušan, mají rozpracovat typový plán epidemie hromadné nákazy osob v rozsahu své působnosti. Ten typový plán je zveřejněný a nyní vlastně Bezpečnostní rada svým usnesením z pondělí uložila ministrům a doporučila dalším složkám, jako jsou třeba hejtmani kraje nebo primátor hlavního města Prahy, ať tento typový plán epidemie pro hromadné nákazy osob v rozsahu své působnosti rozpracují. Takže není to tak, že by zde nebyl nějaký jasný jednotný plán. Ten plán tady existuje a Bezpečnostní rada státu tento plán vydala. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi a nyní - kolega Dvořák ještě posečká - máme čtyři faktické poznámky. Nejdříve kolega Veselý, Běhounek, Stanjura, Černohorský - to je pořadí faktických poznámek, které máme před sebou. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Ondřej Veselý: Děkuji za slovo. Pane ministře prostřednictvím pana předsedajícího, já jsem rád, že se tomu česká vláda věnuje. Musím se přiznat, byť jsem vládní poslanec, že tam jakési nedorazy v koordinaci vidím, ale věřím, že se to napraví, že to dokážete zvládnout. Podle mého názoru právě svolání např. Ústředního krizového štábu, anebo vyhlášení stavu nouze by tomu pomohlo, ale zatím jste se rozhodli k tomu nepřistoupit. To je vaše odpovědnost. Chtěl bych se ale zastavit nad tou částí vystoupení, kde jste hovořil o zdravotnických pomůckách. ***