(10.30 hodin)
(pokračuje Mračková Vildumetzová)

Ještě bych chtěla vysvětlit, že je tam řada výjimek. Je to zákaz tranzitní jízdy. To znamená, že pokud ten kamion pojede do sídla firmy, pojede naložit, vyložit náklad, popřípadě do svého bydliště, nebo pokud bude potřebovat natankovat, technickou kontrolu, tak to jsou všechno výjimky, které přináší to, že ten kamion bude moci po té silnici II. a III. třídy jet.

Chtěla bych také zdůraznit, že na tom jednání Asociace krajů se dohodlo, že pokud se tento sněmovní nebo ten další sněmovní tisk dostane do Senátu, tak ty argumenty, které zaznívají od ČESMADu, že by Ministerstvo dopravy připravilo případný pozměňovací návrh, který by byl načten v Senátu a popřípadě by pak byl ještě podpořen v Poslanecké sněmovně, tak pokud bude tento pozměňovací návrh schválen a zákon jako celek, tak jeho účinnost bude až osm měsíců po jeho vyhlášení. Tento pozměňovací návrh bude moci být pak pokutován a implementován až ve chvíli, kdy popřípadě na těch silnicích II. a III. tříd ty jednotlivé značky - zákaz tranzitní dopravy - budou instalovány. A řekněme si na rovinu, že ten proces bude ještě dlouhý, budou se na to muset sehnat finanční prostředky.

Takže já jsem opravdu přesvědčena, jsou o tom přesvědčeni všichni hejtmani, a troufnu si říct, i starostové - vy teď určitě registrujete řadu mediálních výstupů, že právě od 1. ledna, jak došlo k rozšíření mýtného systému, se kamionová doprava opravdu přesunula na silnice nižších tříd, ale i na jedničky, na dvojky, na trojky - a jsem přesvědčena, že tento návrh je správný. Myslím si, že ty případné argumenty je ještě možné dopracovat v rámci pozměňovacího návrhu v Senátu. A chtěla bych říct, že tento pozměňovací návrh je opravdu pro starosty a hejtmany klíčový, a chtěla bych vás požádat, ať už to bude u tohoto sněmovního tisku, nebo u toho následujícího, o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Než budeme pokračovat, přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to paní ministryně Marie Benešové na celý jednací den z pracovních důvodů.

Máme před sebou tři faktické poznámky. Mám dotaz na pana poslance Sadovského, jestli je přihlášen s faktickou poznámkou, nebo řádně. Řádně, tak ale budete na konci, protože elektronické přihlášky mají samozřejmě přednost. Nyní tedy faktická poznámka pana poslance Adamce, potom Birkeho a Polanského. Pan poslanec Adamec s faktickou poznámkou. Máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já bych chtěl říct, že jsem nekritizoval postup hejtmanů - vůbec. Já je chápu. Ale musím tady říct jednu věc, a je potřeba, aby si to uvědomili nejenom hejtmani a starostové, ale my všichni. Za dopravu v České republice je odpovědné Ministerstvo dopravy. To je potřeba říct, protože cokoliv se potom stane, nějaký problém, tak za to bude zodpovídat patřičný rezortní ministr, v tomto případě ministr dopravy, a potom vláda jako celek.

Já jsem tady slyšel, že se to bude ještě upravovat v Senátu. Nezlobte se na mě, já bych proti tomu nic neměl, kdyby to prošlo klasickým legislativním procesem, kdy Ministerstvo dopravy by řeklo: to je ta správná cesta, tudy půjdeme, tam vidíme světlo na konci tunelu. Ale přiznám se, já jsem toto neviděl. Představitelé ministerstva byli z nočního přehodnocení pozměňovacího návrhu zděšeni.

Myslím si, že je dobré podívat se na ty mapky. Chápu to. Jsem z města, kde je průtah, kde jezdí kamiony jeden za druhým. Vím, o co se jedná. Nicméně znovu opakuji, nehrajme si tady na legislativce. Vůbec nemáme dopad na podnikatelské prostředí, dopad na řadu dalších problémů, které s tím budou souviset, s tímto v tuto chvíli zajímavým nápadem, jak tomu pomoct. Ale já říkám, že cesta do pekel je dlážděna samými dobrými úmysly, a tohle je klasický případ. A neříkám, že to tak musí dopadnout, ale nejsem si jistý, zda to tak nedopadne.

Proto říkám, že odpovědnost je na Ministerstvu dopravy. A Ministerstvo dopravy mělo iniciovat řešení tohoto problému, mělo na to dost času, vědělo, že těch 860 nebo 870 km bude muset zpoplatnit, protože takto nešikovně si nastavili tu soutěž na dodavatele mýtného systému. To je prostě realita. Ale v tuhle chvíli si tady nehrajme na to, že my to tady spasíme nějakými iniciativami. A je mi to líto, hejtmanů si obrovsky vážím, starostů možná ještě víc. I přesto, že tito lidé toto říkají svými ústy, svými zástupci, tak já s tím prostě souhlasit nemůžu. Mělo by to dělat Ministerstvo dopravy se vším všudy a hlavně se svojí odpovědností.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, skončil čas pro vaši faktickou poznámku. Nyní faktická poznámka pana poslance Jana Birkeho. Následují poslanci Polanský, paní poslankyně Mračková Vildumetzová a Stanislav Juránek. Nyní máte slovo vy, pane poslanče, k faktické poznámce.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jenom k té malé poznámce předřečníka pana poslance Vondráka. Já jsem to samozřejmě myslel tím způsobem, a špatně jsem se vyjádřil, z hlediska argumentace a debaty.

Já jenom chci říci, že mě trošku překvapuje vystoupení mé předřečnice paní poslankyně Mračkové Vildumetzové, a to z toho důvodu, že byla jasná dohoda, že tento tisk bude zaparkován do druhého čtení, nebude k tomu žádná debata, na hospodářském výboru jsme si to jasně řekli, a v tuhletu chvíli je tady debata a diskutujeme zprava, shora, zdola a samozřejmě diskutujeme o tom, jestli zákaz předjíždění kamionů na jedné straně a na druhé straně dvojky, trojky. Ta debata má být k tisku 374. To za a).

A za b) druhá poznámka. Opět k mé předřečnici, prostřednictvím pana předsedajícího, velmi se omlouvám. Víte, mě už strašně mrzí to rozhodnutí o zpoplatnění dvojek, trojek - o nás bez nás! To přece nemůžete říkat, vaším prostřednictvím. (Hovoří velmi důrazně.) Bylo to koaliční rozhodnutí ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Neříkejte o nás bez nás! Já už jsem na to fakt alergický, protože každý říká: socani to vymysleli, ANO to vymyslelo, lidovci to vymysleli. Ne, bylo to koaliční rozhodnutí! Prosím, neříkejte, vaším prostřednictvím, že to bylo o nás bez nás. Hejtmani a starostové byli zásadně - ne přizváni, ale byla to odpovědnost vládní, respektive vláda rozhodla, respektive z pohledu pana poslance Adamce, který tady hovořil, že odpovědnost má Ministerstvo dopravy. Proto to bylo koaliční rozhodnutí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní paní poslankyně Mračková Vildumetzová s faktickou poznámkou. Máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já bych si ještě dovolila reagovat faktickou poznámkou na své předřečníky. Na pana Ivana Adamce prostřednictvím pana předsedajícího bych chtěla říct, že Ministerstvo dopravy k tomu dalo souhlasné stanovisko. Zároveň i iniciovalo právě řešení této věci. Ministerstvo dopravy návrh i připravilo, já jsem to tady již říkala.

A ohledně pana Birkeho, také prostřednictvím pana předsedajícího. Já jsem o nás bez nás říkala z důvodu, že my jsme v tu dobu nebyli ve funkcích - nic jiného. Nic jiného bych si nedovolila. A chtěla bych ještě říci, že nedošlo ke zpoplatnění druhých a třetích tříd, jak jste tady teď řekl, ale k rozšíření mýtného systému o 860 kilometrů.

Ještě bych se chtěla omluvit za to, že tady v tuto chvíli mluvím o daném pozměňovacím návrhu. Tím, že to otevřel pan Adamec, tak jsem si dovolila na to reagovat, a je v tuto chvíli jasné, že to samé nebudu opakovat u dalšího sněmovního tisku, a myslím si, že ta dohoda, která padla na hospodářském výboru ohledně zaparkování tohoto sněmovního tisku, platí. Znovu říkám, pan Adamec se tady k tomuto pozměňovacímu návrhu vyjádřil, proto jsem k němu vystoupila, proto jsem řekla ty věci, a nebudu je opakovat u toho dalšího sněmovního tisku, který předkládá pan Dolínek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Než dám slovo k další faktické poznámce panu poslanci Juránkovi, ještě přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to paní poslankyně Krutákové z pracovních důvodů.

Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP