(10.40 hodin)
Poslanec Stanislav Juránek: Vážený pane předsedající a všichni, kteří sledujete tady tuto debatu. Já myslím, že je docela zásadní, abychom se pobavili o tom pozměňovacím návrhu, o kterém tady mluvili moji předřečníci. A abych to uvedl na pravou míru, ono to není o tom, že má zodpovědnost jenom Ministerstvo dopravy. Ze zákona totiž mají kraje povinnost mít zodpovědnost za silnice II. a III. tříd. A to je právě to naprosté nepochopení toho, proč se vlastně kraje i obce brání tomu, aby se rozhodovalo o krajích, aniž by se s nimi tyto věci projednaly, protože důsledky, které zde jsou, znamenají, že ty kraje nemohou plně uplatnit to, co vlastně mají ve své povinnosti. Zdůrazňuji ve své povinnosti II. a III. tříd.
Já tedy znovu chci upozornit na to, že kraje jsou potom povinny, aby se při každé příležitosti, tedy i při příležitosti tohoto zákona, ozvaly, aby se nezapomnělo na řešení této podstatné záležitosti, protože jinak se nikdy nedočkáme toho, aby silnice II. a III. tříd, které navazují jednak na silnice I. tříd a jednak na dálnice, byly v dobrém stavu. Já myslím, že přestože je tady nějaká dohoda, o které nevím, že to bude zaparkováno, je velice důležité si říci, že tento problém je nutné řešit. A to, co zde chci zdůraznit, je jenom to, že je to plné právo krajů, plné právo obcí, aby se v této věci ozvaly a aby se pokusily docílit toho, aby tady na té naší úrovni a na úrovni vlády byl tento problém řešen.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Budeme pokračovat v rozpravě vystoupením pana poslance Vlastimila Válka. Připraví se pan poslanec Milan Feranec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji mnohokrát, pane předsedající. Tak můj záměr bylo uvést pár faktů a zklidnit debatu a teď už jsem si jist, že se mi to nepovede, tak se o to ani nebudu snažit.
Loni touto dobou jsme debatovali o prosinci roku 2018, nebo listopadu, kdy nastal na D1 problém. Teď se tady jaksi rychle chtěla situace řešit. To byli myslím dva, nebo tři ministři dopravy, oni se ti odborníci na Ministerstvu dopravy střídají hodně rychle, tak já úplně - a myslím, že tři zpátky, že jo? A pan poslanec Kováčik prostřednictvím pana předsedajícího, navrhl, pokud si dobře vzpomínám, mám to takhle v poznámkách, že by se to mělo řešit zákazem předjíždění kamionů na D1, že připraví nějaký návrh zákona, který by tedy zakazoval kamionům předjíždět. Argumentovalo se tím, že na Slovensku kamiony předjíždět nemohou, plus mají nějakou jinou rychlost. Byla tady na to téma poměrně intenzivní debata.
Tak já jsem to vzal vážně a na férovku a udělal jsem to jediné, co můžu udělat, inspirován kolegy z ANO, že jsem si jaksi také najal studenty, ne agenturu, přece jenom nejsem tak movitý, a s pomocí několika kolegů jsem stahoval záznamy z kamer v osobních automobilech, jak jezdíme z Brna do Prahy a zpátky, a ty záznamy jsem nechal studenty analyzovat a srovnávat, zda kamiony zachycené na těch záznamech porušují dopravní předpisy na D1, stávající dopravní předpisy. A protože mě zajímala i podrobnější analýza, tak jsem nechal udělat rozbor, jestli se to týká kamionů, které jsou spíše tranzitní - ty jsem si definoval jako kamiony se značkou Rumunska, Polska, Maďarska a tak, těchto zemí, anebo jsou to spíš kamiony, které převážejí zboží po České republice, ty jsem si definoval jako kamiony se značkou CZ. A snažil jsem se udělat i nějaké pořadí těch kamionů. Jednak podle typu - bez přívěsu, s přívěsem a ty, které převážejí, to sice nejsou kamiony, ale je to poměrně velká skupina vozidel, která převážejí auta, taková ta dvě tři auta, většinou se značkou z Rumunska, abych zjistil, jestli tedy nějaké stávající předpisy se porušují a jestli se nějak liší jednotlivé země v porušování těch předpisů.
Já už jsem tady o tom mluvil. Shrnu to ještě jednou. Ty záznamy jsem sbíral zhruba dva měsíce. Analýza byla poměrně podrobná. Snažil jsem se to i statisticky, nebo oni se to snažili statisticky vyhodnotit. Zjistili jsme opravdu, že dochází k porušování stávajících předpisů, a to v poměrně velkém procentu. Dokonce jsme zachytili relativně vysoké procento předjíždění kamionů tam, kde byla značka přímo na dálnici zákaz předjíždění kamionů. Běžně jsme zachytili to, že kamiony jely na dálnici ve všech třech pruzích a předjížděly se v tom levém pruhu, i když tam byly tři pruhy. Na prvním místě figurovaly kamiony se značkou z Rumunska, na druhém z Polska atd. Já jsem to tady říkal. A říkal jsem si, protože to samozřejmě byla amatérská analýza, která byla jenom... sice s relativně vysokým počtem zachycených vozidel, za relativně velkou dobu, ale ve srovnání s tím, kolik vozidel projede po našich dálnicích, tak je to samozřejmě jenom malý vzorek, a já nemám rád, když ty analýzy nejsou dostatečné, jsem zvyklý na desetiprocentní vzorky atd., prostě nástroje vědeckého hodnocení dat jsou všude stejné.
Předpokládal jsem, že když toto téma tady řešíme přes rok, že se mu stejně intenzivně věnují obě dvě ministerstva - Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnitra - soustředí se na to a snaží se analyzovat tu situaci na dálnicích a zjistit, kde je tedy pravda, jestli opravdu je problém, řekněme chování kamionů, a pokud ano, jestli kamionů z některých zemí nebo obecně atd. I proto jsem v dobré vůli - nedělal jsem to jako ústní interpelaci, protože ty ústní interpelace mně někdy přijdou velice agresivní, a ne se snahou zjistit informaci, ale spíš se snahou jaksi útočit, tak jsem dal písemnou interpelaci. A měl jsem čtyři dotazy: Kolik evidujeme pokut udělených za předjíždění kamionů v místech označených zákazem předjíždění kamionů na dálnicích za období říjen-listopad. Bylo to to stejné období, které já jsem sledoval. Kolik eviduje ministerstvo udělení (pokut) řidičům kamionů za nebezpečné předjíždění na dálnici za období říjen, listopad. Dále, kolik Ministerstvo dopravy eviduje přestupků kamionů, kolik tam bylo uděleno pokut za období říjen, listopad. A ještě čtvrtý dotaz, zda aktuálně nastavený systém kontrol přestupků na D1 je adekvátní, dostačující, zda by mělo dojít k nějaké změně.
Tak odpověď byla jasná, že ten systém kontroly kamionů a dodržování předpisů na D1 je adekvátní, že změny nejsou potřeba, že jsou dostatečné. A na dotaz, kolik bylo pokut uděleno za ty dva měsíce, kdy já jsem tedy dospěl k nějakým výsledkům, na dotaz, kolik bylo pokut uděleno za nebezpečné předjíždění kamionů, kdy já jsem dospěl k nějakým výsledkům na základě své amatérské analýzy, a na ten dotaz, kolik těch kamionů předjíždělo v místech zákazu předjíždění, kdy já jsem dospěl k nějakým, kupodivu ve všech třech případech byla odpověď velmi shodná a stejná. Dá se shrnout de facto do jednoho čísla: nula, z analýz ministerstva. To znamená, za ty dva měsíce na dálnici D1 kamiony nespáchaly žádný přestupek podle stávající legislativy. Tím pádem mám pocit, že řešíme něco, co v podstatě obě ministerstva nevnímají absolutně jako problém, protože kamiony žádné přestupky nepáchají, dodržují dopravní předpisy. My ten zákon změnit můžeme jakkoliv, oni zase žádné přestupky páchat nebudou a v podstatě zase nikdo nebude eventuálně ty řidiče pokutovat.
Tak mě by zajímalo, co je cílem naší snahy. Pokud je cílem naší snahy ukázat, že tedy parlament nechce, aby se kamiony předjížděly, tak je to dobrý cíl pro někoho, a pak jistě ten zákon, pokud ho přijmeme, tento cíl splní. Pokud je cílem dosáhnout toho, a to si myslím, že by cílem mělo být, aby doprava na D1 byla plynulá, aby doprava na D1 a dalších dálnicích byla plynulá, aby dodržovali řidiči na dálnicích předpisy, a to nejenom řidiči kamionů, ale obecně, pak vidím jedinou možnost, že budeme pravidelně žádat ministra dopravy, ať už to bude kdokoliv, protože tam to bude rychlé střídání asi zase, anebo ministra vnitra, kde jakási stabilita existuje, tak aby nás pravidelně informovali, jak tedy se soustředí na dodržování předpisů na dálnicích. Pokud se soustředí tak, jako za ty dva měsíce, kdy jsem tedy ten dotaz vznesl, to znamená, že tam žádné porušování předpisů není, no tak pokud se s tím smíříme, považujeme to za správné, tak nemáme co řešit, protože k žádným přestupkům kamionů na dálnicích nedochází. ***