(10.20 hodin)
(pokračuje Vácha)
My všichni - a teď se dostávám do roviny osobní - my všichni, nebo většina řidičů nadává na to, jak ten kamioňák jede a předjíždí a brání. A nadává, jací jsou ti kamioňáci, zase použiji nějaké slušné, neslušní nebo nevhodní řidiči. Ale uvědomte si, že procento idiotů mezi kamioňáky je stejné jako procento mezi normálními řidiči. To znamená, i ti normální řidiči v těch autech občas jezdí neslušně. To znamená, my teď budeme penalizovat jednu skupinu řidičů, kteří jsou v práci a potřebují nám někam dovézt to zboží, a samozřejmě mezi nimi se občas najde někdo, kdo neřídí tak skvěle, ale to se najde i mezi normálními řidiči. Máte případy vybrzďování a závodí mezi sebou ti lidé na dálnici a podobně. To znamená, to je ta lidská rovina.
Nevím, jestli jste si to někdy zkusili. Já ve chvíli, kdy se objevil ten návrh zákona ve Sněmovně, tak si to teď zkouším, když jedu po dálnici, dojedu nějaký kamion, který předjíždí, tak si počítám vteřiny, jak dlouho to trvá. Když je to menší nákladní vozidlo, tak je to 30 vteřin, kolem 30 vteřin. Když je to kamion, tak je to 60, někdy 90 vteřin. Takže my teď v tuhle chvíli přijmeme zákon proto, aby ten poslanec, kterému se nelíbilo, že přijel domů o 90 vteřin později, možná že po té cestě potkal tři kamiony, takže se dostal domů možná o pět minut později, tak přijmeme zákon, který nám zablokuje dálnice, a pak se domů dostaneme později ne o pět minut, ale o půl hodiny. Tak já bych plédoval za to, abychom trochu vzali rozum do hrsti. Těch 60 vteřin při 100kilometrové rychlosti nebo 120kilometrové rychlosti jsou nějaké dva kilometry, tak nechme občas ty kamiony předjet tam, kde je to třeba. Nechme Ministerstvo dopravy, aby určilo úseky dálnic, kde se nesmí předjíždět, případně to značení, vy víte, jaké značení, přenosné, operativní značení, tak aby řídilo dálnici podle potřeby situace v dopravě, a ne podle potřeby několika poslanců, kteří se potřebují dostat domů dřív.
Z toho důvodu se přikloním k zamítnutí zákona ve třetím čtení. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Další je přihlášena paní poslankyně Mračková, připraví se pan poslanec Válek. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych si dovolila reagovat především na předřečníka pana Ivana Adamce, protože jsem tady byla několikrát zmíněna ohledně pozměňovacího návrhu, který předkládám k návrhu tohoto zákona, ale i návrhu zákona, který předkládá pan Dolínek. Chtěla bych uvést některé věci na pravou míru, které tady zazněly, a chtěla bych se také trochu vrátit do historie, a to především do roku 2016, kdy došlo k tomu rozhodnutí, že se rozšíří mýtný systém na silnice I. tříd v délce zhruba 860 km.
Toto rozhodnutí padlo o nás bez nás, protože v tu chvíli, bylo to v listopadu roku 2016, bylo po krajských volbách a ještě neproběhly ustavující schůze na jednotlivých krajích, tudíž kraje se k tomu kroku nemohly v žádném případě vyjádřit, a hned po ustanovení těch jednotlivých zastupitelstev daly jasný signál, že nesouhlasí s tím, aby došlo k rozšíření mýtného systému, protože se velmi obávají, že tímto krokem se přesune nákladní a kamionová doprava na silnice nižších tříd a především na silnice, které jsou ve vlastnictví krajů, což jsou silnice II. a III. tříd. Pak následovala velmi intenzivní komunikace s Ministerstvem dopravy, nejenom s hejtmany, ale i starosty, které zastupuje jak Svaz měst a obcí, tak Sdružení místních samospráv. Došlo k podepsání memoranda mezi Ministerstvem dopravy, Asociací krajů a Svazem měst a obcí, které nám mělo zajistit, že pokud v součinnosti se starosty kraje budou požadovat, aby na daném úseku byla nulová sazba mýta, tak že nám v tom bude vyhověno.
S příchodem nového pana ministra, pana Kremlíka, nám bylo jasně řečeno, že bohužel toto memorandum nemůže být naplněno, a to především z toho důvodu, že tendr ještě není ukončen. To znamená, že se hledala cesta. Ta cesta se hledala tak, že se ihned vytvořila pracovní skupina, ve které byli opět zástupci Asociace krajů, Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv - vím, že tam byla i paní Věra Kovářová -, kde se intenzivně scházeli a řešili tento problém. A vzešel z toho výstup, že právě takovýto návrh, který v tuto chvíli já tady předkládám, bude předložen. Pravdou je, že bylo dohodnuto, že to půjde původně poslaneckým návrhem. Všichni víte, že legislativní proces je velmi složitý. Pokud předložíte novelu zákona, tak trvá, troufnu si říci, několik let, než dojdete ke zdárnému konci tohoto zákona, k jeho schválení. Proto v součinnosti s Ministerstvem dopravy - a říkám to tady s veškerou zodpovědností a řekl to i pan Kopřiva na hospodářském výboru, že oni tento návrh v součinnosti se mnou připravovali, takže byl i legislativně zkontrolován - se tento návrh předložil. Pokud se objevil v systému, tak ihned na to reagovali zástupci ČESMADu, kteří se se mnou sešli a opravdu argumentovali některými případy, že pokud dojde k úplnému zákazu těžkých automobilů nad 12 tun, že nebudou moci jezdit po silnicích II. a III. třídy, tak může dojít k tomu, že se jim ta cesta prodlouží a budou muset jet po komunikaci I. třídy nebo po dálnici.
Ještě bych chtěla znovu zdůraznit, že mýtný systém se týká nákladních automobilů nad 3,5 tuny. Tento plošný zákaz, neboli zákaz tranzitní jízdy, se týká nákladních automobilů nad 12 tun, to znamená těch nejtěžších automobilů a kamionů. A když tady od pana Adamce prostřednictvím pana předsedajícího zaznívá, kudy budou jezdit - já jsem přesvědčena o tom, že kamionová doprava nad 12 tun na silnice II. a III. třídy nepatří a velmi zatěžuje občany jednotlivých měst a obcí.
Já jsem byla sedm let starostkou Horního Slavkova. Do tohoto města byl příjezd pro silnici II. třídy, který byl v bezprostřední blízkosti domů. A přála bych vám, kdybyste se do těch domů šli podívat, protože kvůli tomu, že tam právě jezdily kamiony, ještě nepřiměřenou rychlostí, tyto domy praskaly. A litovala jsem a lituji dodnes lidi, kteří v těch domech bydlí.
Ještě bych chtěla zdůraznit jednu věc, a to že Ministerstvo dopravy původně dalo nesouhlasné stanovisko. Tím, že jsem se sešla se zástupci ČESMADu a argumentovali věcmi, proč nesouhlasí s tímto návrhem, tak jsem je férově pozvala na jednání Asociace krajů, které se uskutečnilo 10. prosince, a byli tam i zástupci Ministerstva dopravy, kdy jsem jasně řekla: Přijďte mezi hejtmany a pojďte o tomto návrhu diskutovat! Výstup z toho jednání byl absolutně jednoznačný: nebyl jeden hejtman, který by nepodporoval tento pozměňovací návrh. A myslím si, že tam byl dán jasný signál jak Ministerstvu dopravy, tak zástupcům ČESMADu, jak je pro hejtmany, ale i pro starosty důležité, aby tato těžká nákladní doprava v budoucnosti nejezdila po silnicích II. a III. tříd. ***