(16.50 hodin)
(pokračuje Richterová)

Takže to je můj pozměňovací návrh č. 3870. Týká se skutečně toho, abychom mohli tímto způsobem podpořit zhruba 2 tis. domácností, a navrhuji na to vyčlenit 50 mil. korun. Jde mi pouze a jen o to, aby úřady práce věděly, že tuto částku mají k dispozici, a mohly tímto způsobem v případech krize, v případech životní situace, která se nedá předvídat, účinně zasáhnout.

Druhá věc je, že sice je v tom rozpočtu program Výstavba, peníze pro obce na bydlení, ale není tam v případech potřeby zaručena provázaná a v mnoha případech nezbytná takzvaná sociální práce. Jde o doprovázení těch rodin, a to je také potřeba si jasně říct, které by bez toho doprovázení bydlení nezvládly. A zase jde o to, že výkon sociální práce mají obce hrazený nestabilním způsobem. Já navrhuji pozměňovacím návrhem č. 3871, aby se jim ta částka navýšila, a nejideálnější by bylo, aby do budoucna byly peníze na sociální práci v bydlení, která je zase prokazatelně efektivní. Zase i při těch nejsložitějších případech stojí 50 tis. na domácnost na rok, aby se lidi stabilizovali, a pak už fungují. A máme na to zase čísla, pilotní projekty, ví se to, ale systémově to náš stát nepodporuje.

Tak tímto chci zdvořile požádat o podporu těchto pozměňovacích návrhů, upozornit na to, jaký systémový pohled ve finále ušetří peníze nás všech krom toho, že nám ušetří i nějaké trápení a pocit toho, že naše společnost nefunguje spravedlivě. A na druhou stranu nám to pak umožní být třeba přísnější v okamžicích, kdy někdo, a to se také děje, zase ten systém využívá nadmíru.

Ještě zmíním poslední věc. Při tom komplexním pohledu to vyjde tak, že ta sociálně-zdravotní oblast z těch veřejných rozpočtů činí okolo 470 mld. korun ročně. Když k tomu připočteme ještě důchody, ještě zhruba 440 mld. korun na důchody, tak už jsme na 910 mld. korun. Ve finále to, co já jsem zmiňovala jako příklady efektivních opatření, zmiňovala jsem 50 mil. jako možnost podpory kaucí do bytů, tak ve srovnání s celkovými částkami, které stejně dáváme do sociálně-zdravotního systému, to je plivnutí do moře, ale rychlé a včasné kroky právě v oblasti bydlení pak ve finále ušetří z těchto miliard.

Děkuji za pozornost a za případnou podporu pozměňovacích návrhů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní tedy pan poslanec Čižinský, kterého ovšem v tuto chvíli nevidím, takže ho posuneme na konec. A prosím pana poslance Kaňkovského, připraví se pan poslanec Holomčík. Máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne. Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, členové vlády, milé kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se také vyjádřil k návrhu státního rozpočtu ve třetím čtení. Musím říci, že tak jak jsem poslouchal pana premiéra i některé další, tak jsem za sebe i za klub KDU-ČSL přesvědčen, že vládou navržený rozpočet nenaplňuje očekávání a potřeby občanů České republiky a hlavně je nebezpečný pro budoucnost naší země. Vláda v době stále ještě velmi dobré ekonomické kondice v České republice minimálně investuje do tolik potřebné infrastruktury země, do zdravotnictví, sociálních služeb, školství, ale také do rozvoje nových technologií a v neposlední řadě také do tolik potřebného boje s klimatickými změnami, ať už jde o boj proti suchu, na opatření k zajištění pitné vody, či k boji s kůrovcovou kalamitou a také na udržitelnost naší rozmanité krajiny. Vláda podle mého názoru, i podle názoru KDU-ČSL, tak trochu projídá budoucnost našich dětí a s tím se KDU-ČSL těžko může smířit.

Nyní si vám dovolím připomenout své čtyři pozměňovací návrhy, které směřují do oblasti sociálních služeb a do zdravotnictví.

První ze série pozměňovacích návrhů, nebo několik prvních variant pozměňovacích návrhů, jsem podal se svou milou kolegyní Pavlou Golasowskou. Ona se již zde o nich částečně zmínila a já se ji pokusím ještě doplnit. Už tady také zaznělo a možná to tady ještě zazní, že problém financování sociálních služeb se stává takovou ostudnou černou můrou této Sněmovny, a mě velmi mrzí, že v podstatě rok co rok se tady o tomto problému bavíme při projednávání státního rozpočtu a rok co rok poté v prvním pololetí následného roku se tady dohadujeme, jak ty chybějící peníze do sociálních služeb dostat. Také chci připomenout, že v loňském roce jsme nejen já za klub KDU-ČSL, tenkrát se jednalo o 800 mil., ale také zástupci Pirátů a ODS a některých dalších navrhovali dofinancování sociálních služeb. Bohužel došlo v té době k přijetí pouze menší částky, a neuplynuly ani dva měsíce a už jsme tady stáli a už jsme viděli, jakým způsobem se s tím sociální služby nedokážou vyrovnat, a pak to byly hodiny, respektive desítky hodin, mimořádné schůze, mimořádné body, tak abychom dokázali zajistit bezproblémový chod sociálních služeb.

Mnohokrát jsme tady hovořili o tom, že nám chybějí peníze v sociálních službách zejména na platy. To bohužel stále platí. Ale je potřeba připomenout, že tak jak probíhá inflace v naší zemi, tak se výrazným způsobem sociálním službám prodražily i další vstupy, ať už se jedná o energie, ať už se jedná o služby, anebo například o nákup potravin. A jakým způsobem má jednat ředitel například domova pro seniory, když vidí zvyšující se faktury právě za energie nebo za nákup potravin a dalšího materiálu pro chod domova pro seniory, a oproti tomu má nadtarifní složky svých zaměstnanců? Co nakonec musí udělat? Pokud zastaví platby faktur, tak dostane svůj domov pro seniory do insolvence. To znamená, že on nakonec ty faktury zaplatí a musí seškrtat nadtarifní složky pracovníků. A pak se dostáváme k tomu, co je v posledním období a zejména v posledních týdnech, a musím říci, že oprávněně, kritizováno, a to je kvalita práce, a tady chci říci pouze v některých zařízeních sociálních služeb. Ale můžeme se tomu tak úplně divit? Pokud jsou pracovníci v sociálních službách dlouhodobě podfinancovaní, mají obrovské množství přesčasů a sahá se jim na nadtarifní složky, tak si opravdu myslíme, že pak je dokážeme skutečně motivovat k tomu, aby byli zapálení pro svoji práci? Unavený, špatně ohodnocený pracovník nikdy nebude tím správným pracovníkem a ve zdravotnictví a v sociálních službách je to vidět ze všeho nejvíce.

Proto si dovolujeme navrhnout dofinancování sociálních služeb o minimalistickou verzi, protože tak jak mluvíme s poskytovateli, tak ta potřeba je někde přes 2 mld. korun, ale víme, že ten střízlivý odhad je 1,5 mld. Také víme, nebo už to v tuto chvíli bylo avizováno i v médiích, že vládní koalice je připravena podpořit pozměňovací návrh z dílny KSČM, který navýší ten původní návrh o 600 mil. korun. Proto jsme variantně připravili další navýšení o 900 mil. korun, a to v několika variantách, aby skutečně bylo možné vybrat i z hlediska financování tak, aby výsledná částka byla 1,5 mld. korun. Proto si vás dovoluji požádat o podporu pozměňovacích návrhů pod písmenem B6, a to alespoň ve variantě B6.2 nebo B6.3.

Dále se dostanu k pozměňovacím návrhům, které se týkají zdravotnictví. Pozměňovací návrh pod písmenem B8 podporuje 30 mil. další rozvoj paliativní a hospicové péče. Tady musím říci, že vláda se hospicové a paliativní péči v posledních letech věnuje. Věnují se jim i zdravotní pojišťovny a za to jim patří poděkování. Nicméně tak jak je rozpočet navržený pro rok 2020, a to i s některými nespotřebovanými výdaji z let minulých, jsem přesvědčen, že ten dynamicky se rozvíjející segment paliativní a hospicové péče potřebuje navýšení. Proto si vás dovoluji požádat o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP