(9.10 hodin)
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi představit vám ve stručnosti návrh zákona, kterým se mění zákon o oceňování majetku, který byl připraven v souladu s plánem legislativních prací vlády.
Hlavními cíli předpokládaného návrhu zákona jsou: zavedení tržní hodnoty jako alternativy v těch případech, kdy nelze určit obvyklou cenu s ohledem na nedostatek údajů nebo pokud tak vyžaduje jiný právní předpis, konkrétně zákon o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, zákon o dluhopisech a zákon o spotřebitelském úvěru; upřesnění postupu zpracování cenových map stavebních pozemků; zakotvení pojmu rychle rostoucí dřeviny a způsobu jejich oceňování připraveného ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství; nový přístup k ocenění práva stavby a věcných břemen a s tím související ocenění nemovitých věcí zatížených věcnými břemeny a obdobnými právy.
Předkládaný návrh zákona má obecnou povahu, proto je využitelný pro široký okruh subjektů a pro různé účely oceňování. Je doplněn o návrh dotčených ustanovení v dalších souvisejících zákonech. Účinnost se navrhuje 1. ledna 2021. Takže si dovoluji požádat vás o projednání a děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Petr Vrána.
Poslanec Petr Vrána: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dobré ráno, vážené dámy, vážení pánové. Dovolte mi pouze krátce. To podstatné před chvílí zaznělo z úst paní ministryně Schillerové. Nicméně dovolte, abych zdůraznil hlavní cíl návrhu zákona. Cílem návrhu zákona je zejména zajistit soulad zákona o oceňování majetku s aktuálním stavem právního řádu směrem k oblasti oceňování. Hlavním důvodem pro zpracování navrhované právní úpravy je zavedení tržní hodnoty, dále zpřesnění při zpracování cenových map stavebních pozemků, nově zavedené ocenění rychle rostoucích dřevin, upřesnění textu úprava stavby, aktualizace ustanovení o oceňování věcných břemen a úprava ocenění újmy vlastníka nemovité věci.
Domnívám se, že důvodová zpráva zpracovaná předkladatelem, kterým je Ministerstvo financí, je velmi dobře a komplexně zpracována a já vás prosím o podporu této novely zákona. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu. Ptám se, jestli má někdo zájem o vystoupení. V tuto chvíli není nikdo písemně přihlášen. Opakuji svoji výzvu, jestli má někdo zájem o vystoupení k tomuto bodu. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, že by se hlásil. Já tedy přivolám kolegy z předsálí a budeme hlasovat.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu?
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 88. Přihlášeno v tuto chvíli 142, pro 126, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru, případně výborům k projednání? Nikoho nevidím, konstatuji, že jsme tedy vyčerpali veškerá hlasování, končím prvé čtení tohoto návrhu a všem děkuji.
Otevírám bod číslo
22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací
daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění
/sněmovní tisk 572/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Paní ministryně, máte slovo.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, ještě jednou. Dovolte mi představit vám návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění. V návrhu zákona jsou obsaženy změny daňových zákonů v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění, ke kterým má dojít s účinnosti od 1. ledna 2020 s výjimkou některých ustanovení, která nabývají účinnosti v průběhu horu 2020 nebo 2022. Zařazením těchto změn do jednoho právního předpisu se pro daňové subjekty zvyšuje přehlednost, neboť nejsou prováděny řadou samostatných zákonů, ale jsou obsaženy v návrhu jednoho právního předpisu.
Novela zákona o daních z příjmů přináší sjednocení v používané terminologii, která se týká mezinárodních smluv, a doplnění transpozice směrnice proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, takzvaná směrnice ATAD. V zákoně o dani z přidané hodnoty se počítá s povinnou implementací unijního práva a s ní související legislativně technické úpravy. Touto implementací dochází ke zlepšení stávajícího systému daně z přidané hodnoty v oblasti intrakomunitárního dodání zboží zavedením dílčích opatření, a to zavedení dodatečných podmínek pro osvobození od daně předání zboží do jiného členského státu, které povedou k větší právní jistotě právních subjektů a rovněž ke zvýšení kvality a spolehlivosti údajů v systému výměny informací mezi členskými státy, což má klíčový význam při boji proti daňovým podvodům.
Dále se jedná o harmonizaci pravidel pro uplatňování daně z přidané hodnoty u přeshraničních dodání zboží řetězci s jedinou přepravou a harmonizaci pravidel a standardizaci postupů pro přeshraniční dodání zboží v rámci režimu skladu pro předem známého odběratele.
Dále se jedná o úpravu zvláštního režimu pro cestovní službu a osvobození od daně při vývozu zboží v návaznosti na nedávné rozsudky Soudního dvora Evropské unie. V zákoně o spotřebních daních dochází k implementaci unijního práva, které nově do celního území Evropské unie a území Evropské unie zahrnuje italskou obec Campione d´Italia a italské vody jezera Lugano. Tato směrnice se formálně bez věcného dopadu promítá i do zákona o dani z přidané hodnoty.
V novele zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní se zavádí nový okruh automaticky vyměňovaných informací podle takzvané směrnice DAC 6, což je novela směrnice o správní spolupráci v oblasti daní. Návrh zavádí výměnu takzvaných oznamovaných přeshraničních uspořádání, což jsou doporučení, návody, stanoviska a podobné dokumenty, které mají přeshraniční dopad a naplňují zákonem vymezené znaky nasvědčující, že by mohlo docházet k vyhýbání se daňovým povinnostem.
Návrh představuje čistou transpozici, která v žádném případě nejde nad rámec požadavku směrnice. Směrnice sice například umožňuje nad rámec minimálních požadavků sbírat i čistě vnitrostátní uspořádání, ale Ministerstvo financí se rozhodlo této a dalších rozšiřujících možností nevyužít. Oznámená uspořádání se budou vyměňovat mezi dotčenými státy Evropské unie. Návrh zákona je postaven na principu, že povinnost oznámit uspořádání neznamená bez dalšího, že je uspořádání závadné a že je nezákonné podle něj postupovat. Finanční úřady tak nebudou k oznamovatelům uspořádání přistupovat apriorně jako k někomu, kdo se snaží vyhýbat daňovým povinnostem. Stejně tak ale platí, že absence reakce daňových orgánů na podané oznámení neznamená, že uspořádání je v pořádku a že je postup podle něj v souladu se zákonem; to výslovně požaduje i směrnice DAC 6.
Hlavním cílem opatření je zejména odhalit slabiny daňového systému, zejména v návaznosti na možnosti vyhnout se zdanění vyvedením zisků do jiných států, ve kterých je nízká nebo nulová daň. V návaznosti na podaná oznámení lze zejména učinit systémová opatření, ať již na poli mezinárodní spolupráce, tak vnitrostátně změnou postupu správců daně nebo - pokud by to nestačilo - změnou daňových zákonů. ***