(20.50 hodin)

 

Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, pěkný večer. Děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, pane místopředsedo, trochu mě mrzí, že tak důležitou věc a takovou problematiku, jako je exekuce, probíráme ve tři čtvrtě na devět, před poloprázdným sálem, ale co se dá dělat, zaplať pánbůh, že to probíráme vůbec.

Já bych si dovolil v té tematice udělat takový exkurz, abychom věděli, kde jsme. Nebojte, není to obstrukce, na to jsou tady jiní mistři, ale abychom věděli kontext celé situace. Ale nejprve si dovolím odpovědět kolegovi Dominiku Ferimu ohledně DPH.

Já jsem se o to snažil, jestli si vzpomene, u té tzv. insolvenční novely, protože to se týká i insolvenčních správců, těch 21 %, i exekutorů, kteří ten systém zdražují, a vlastně stát na tom v zásadě participuje, můžeme říct někdy i parazituje. Bohužel tam jsme vázáni - já nejsem odborník přes daňové zákony - evropskými normami, že ty právní služby jsou v základní sazbě DPH. Já bych si hrozně přál, aby to byla nula nebo ta snížená sazba, bohužel to tak není.

Když se podíváte na historii, tak zjistíte, že Sněmovna ten zákon o soudních exekutorech přijala 26. 1. 2001, takže ho tady máme nějakých 18 let. A navážu na to, o čem mluvil Marek Benda, o tom černobílém světě, a tady bych to bral spíš o tom, jak jsme tady jako na houpačce. Určitě si vzpomenete, že v 90. letech měli dlužníci tady ráj, že věřitelé těžko z nich něco dostali, proto v tomto kontextu vznikla tato norma, neboť byla nízká vymahatelnost práva ve prospěch věřitelů. A najednou jsme se zase počesku dostali na úplně druhou stranu na té houpačce, a od té doby tady můžeme právě zaznamenat ty dluhové pasti, můžeme tady zaznamenat dětské exekuce v míře, která nemá v Evropě obdoby. Můžeme tady zaznamenat i protiprávní exekuce, které se tady vedou dokonce od roku 2011, kdy tady byly ty judikáty, o kterých já jsem mluvil ve svém předchozím příspěvku. Takže tady neplatné exekuce někde v počtu mezi 100 až 200 tisíci se vedou osm let. To byl všechno výsledek toho, že jdeme od extrému do extrému, jak je to v České republice bohužel běžné.

Nicméně od roku 2014, a to je pro kontext toho návrhu vládního důležité, se změnila celá řada věcí. Já to vezmu telegraficky, abych nezdržoval, já si to pak užiji někde v tom druhém a třetím čtení.

Za prvé, od roku 2015 si jistě vzpomenete, že se zvýšila ochrana manžela povinného v rámci exekuce, to byla jedna z těch změn. Poté ve stejném roce, v září 2015, se změnou a novelizací soudního řádu a exekučního řádu se vytvořila tzv. šetrnější exekuce, to znamená, že se udělal takový taxativní výčet těch věcí, které jsou vyloučeny z výkonu rozhodnutí, což do té doby nebylo. Ale především, pozor, v případě, že vymáhaná částka nepřesahuje 30 tisíc, tak ten výkon rozhodnutí nebude řešen prodejem nemovité věci. Což byly všechny ty věci, které se děly předtím.

Když se podíváme dál, tak v roce 2017 se změnil tarif a snížil se exekuční tarif, snížila se odměna z 3 tisíc na 2 tisíce. Poté se zjednodušila komunikace exekutora s bankami. Poté se vytvořily určité další vzory některých exekutorských písemností, tak aby se to celé zjednodušilo.

A dostáváme se už, říkám, beru to telegraficky, dostáváme se už přibližně do současnosti. Tady bych prosím pěkně připomněl dvě novely insolvenčního zákona, které s tím úzce souvisí. Připomenu zvýšení nezabavitelného minima, respektive té hranice, od které se sráží bez omezení. Připomínám, že tato částka byla 16 072 a zvýšila ji vláda na 25 715, aby se motivovali ti lidé, aby více vydělávali, aby nebyli v té šedé ekonomice, aby jim to nebránilo si žádat, vyhledávat lépe honorovanou práci. Stejně tak asi víte, že připravujeme, a já o tom jednám s Ministerstvem spravedlnosti - o zvýšení té dolní částky, to je ta nezabavitelná částka, která je dneska 6 429, řešená takovým tím komplikovaným způsobem výpočtu dvou třetin nákladů normativních za bydlení v obci do 100 tisíc a životního minima s tím, že tato částka se tady nehnula několik let. A opět by to mohlo pomoci v té situaci.

Výsledkem těchto pozitivních změn, a já jsem tady udělal jen takový výčet, je to, že v roce 2008 bylo zahájeno 505 tisíc exekucí, což je o 106 tisíc exekucí méně, než bylo v roce 2017. A poprvé, prosím pěkně, poprvé v historii v roce 2018 bylo ukončeno více exekucí, tedy 540 tisíc, proti těm 505, než ty, které byly nově zahájeny. To znamená, že ten trend, věřím, se zlepšuje. Počet exekucí tedy postupně klesá.

Nicméně máme tady třeba kategorii lidí, kde se ten trend nezastavil, a naopak se zhoršuje, to jsou exekuce na důchod. To znamená, situace u seniorů se permanentně zhoršuje. Kde se také zhoršuje situace, je u lidí, kteří mají vícečetné exekuce, 10 a více exekucí. Těch je teď 160 tisíc. Když jsem začal dělat přednášky k finanční gramotnosti v roce 2011, tak jich bylo, tuším, 60 tisíc. Tam to stouplo velmi výrazně a velmi rychle. To znamená, z toho vychází, že ty změněné podmínky, které se děly za poslední čtyři roky na Ministerstvu spravedlnosti a v posledních dvou vládách, umějí řešit a umějí nějakým způsobem vyřešit ty lidi, kteří jsou v těch exekucích, které jsou jedné, dvou, tří exekucí, nicméně ty vícečetné exekuce jsou stále před námi a tam se situace zhoršuje. To znamená, to jsou nějaké trendy.

Jak už prozradil Dominik Feri, já sám se chystám připravit, doufám, že s mnoha kolegy, nějaký návrh, který jsem pracovně nazval bagatelní teritoriál, je to pracovní název, určitě se k tomu pobavíme v druhém čtení, a myslím si, že ve spojení s vládním návrhem to bude to pravé ořechové, které naváže na všechny ty změny, o kterých já jsem tady mluvil a které vylepšují situaci na poli exekucí.

Já vám děkuji za pozornost, vzal jsem to skutečně vcukuletu, a přeji vám hezký večer.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Jiří Bláha a s přednostním právem - registruji...

 

Poslanec Jiří Bláha: Koukáte na mě, já vím proč, ale já musím reagovat na Patrika, protože v praktickém životě to tak nefunguje, že když se zvýší mzda, tak nemám zájem o to, abych ji měl za měsíc zase vyšší. Prostě je to normální, že na vyšší peníze si rychle zvykneme a koukáme na to, jak bychom si mohli vydělat zase víc. Takže pokud dovolíme, aby těm exekvovaným zůstalo o maličko víc, ale ono to je opravdu nepatrně, tak vlastně neřešíme podstatu věci, protože každý z nás má jiné životní potřeby a samozřejmě s dobou se snaží jít dál a dál. Takže jestliže já mám třeba životní potřeby se ženou 20 tisíc, druhá rodina 30, další 50, někdo 100 - a věřte tomu, že každý z nás udělá maximum pro to, aby se k těm penězům dostal. Takže jestliže mi je sebere exekutor, tak se postarám o to, abych si načerno vydělal. Prostě a jednoduše tu rodinu zabezpečím. V ten okamžik zase ten stát pořád přichází o ty penízky. A počítejte, pokud bychom měli 100 miliard, tak bychom se vůbec tady nemuseli dohadovat o hromadě věcí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Další faktická poznámka, pan poslanec Dominik Feri.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji. Skutečně jen stručně. Já budu velmi rád, když pan kolega Bláha prostřednictvím pana předsedajícího přijde k nám do podvýboru, protože tam vítáme skutečně každého, tam se opravdu pracuje, možná až moc, Marek to vede velmi přísně.

A jedna konkrétní věc, která si myslím, že by panu Bláhovi prostřednictvím pana předsedajícího slušela, protože je zaměstnavatel, je otázka přednostních pohledávek a otázka třetinového systému, jestli to by nestálo za revizi. Stálo. Exekutoři říkají, že stálo. Zástupci dlužníků říkají, že stálo. Pojďme se na to podívat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP