(16.10 hodin)
(pokračuje Schillerová)

A o to přesně jde, přátelé. O to přesně jde. O tu vylobbovanou výjimku pro pojišťovny, o to, že jsme dvacet let, o to, aby účinnost nenastala 1. ledna 2020, protože pojišťovny získají ne pět let, ale šest let, a pak třeba se něco po volbách stane a třeba se to zase nějak otočí. O to tady jde. A o hazard. A o hazard, přátelé. O hazard jde taky. To si řekněme na rovinu. A to jsou přesně věci, které my, tato vláda, podporovaná tedy prostě levým spektrem, nechce.

Slyšeli jsme tady celou řadu věcí kolem pojišťoven. Tři a půl hodiny tady pan předseda Kalousek přednášel, citoval důvodovou zprávu Solvency II. Nemohl jí nikdo rozumět. Maximálně experti na pojišťovnictví. Nevím, jestli tady nějaký je. Nechci se nikoho dotknout. Ta zpráva má - já vím, že mě zas poučíte, že má články a já nevím co všechno. Podstatné je, že tam je asi 151 bodů, je úplně jedno, jestli hlavy, články, a jenom 20 se týká tvorby rezerv pojišťoven. A ještě, kdybyste poslouchali dnes tu hodinu, co ještě rozprávěl, tak dokonce tam řekl, že ta Solvency II je nastavena tak, že v podstatě když se tvoří rezervy, řeknu to velmi zjednodušeně, ať mi rozumí i ti, co nejsou experti na pojišťovnictví, když se podle ní tvoří rezervy, tak vlastně to solventnostní riziko je zajištěno na 99,5 %. A my chceme, aby ty solventnostní rezervy byly daňově uznatelné. Ale nic víc. Nic víc.

A řeči, že zestátňujeme pojistné? My tady vytváříme nějakou státní pojišťovnu, kam převádíme? To jsou snad soukromé subjekty. Jaké zestátnění pojistného?

A řeči, že se zdraží životní pojistné? Prosím vás. Do gesce Ministerstva financí spadá finanční arbitr. Ten řeší případy, kdy v podstatě lidé se na něho obracejí, on je nezávislý, ale je zařazen do resortu, řeší případy, kdy lidé se na něho obracejí s tím, kolik zaplatili na pojistném a kolik získali třeba potom na odbytném, nebo když zrušili pojistky atd. Jsou to konkrétní případy a konkrétní částky. A v podstatě jestliže pojišťovny tímto začnou vyhrožovat, tak ať si laskavě sníží poplatky a sníží nehorázné zprostředkovatelské smlouvy.

A o hazardu já snad mluvit nemusím. Stál vedle mě včera na konferenci expert na závislosti. Jméno mi teď vypadlo. Byl to uznávaný expert. Bohužel teď nevím to jméno. A on tam řekl, od 90. let tady byla právní úprava, kterou si vytvořili hazardníci pro svoje potřeby tak, aby jim vyhovovala. A byl to až Andrej Babiš jako ministr financí, a zlobte se, nebo ne, který prosadil na půdě Poslanecké sněmovny revoluční zákon o hazardu, díky kterému nejsme prostě kasinem v srdci Evropy. A o to tady jde. O to celé tady jde. O to tady jde!

Děkuji za pozornost. (Výkřiky z pravé části sálu. Potlesk poslanců ANO, ČSSD a KSČM.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tady mám tři přihlášky s přednostními právy. Jako první vystoupí předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. Připraví se předseda klubu KDU-ČSL Marek Výborný a dále předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, máte slovo. Prosím vás, nepokřikujme po sobě. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, jsem rád, že paní ministryně potvrdila, že skutečně měla férovou politickou nabídku. (Ohlasy v sále.) A ano, ano, šlo, a myslím, že to neříkám poprvé, pokud jste mě poslouchali ráno, tak jsem to říkal také, šlo o tři pozměňovací návrhy.

Nejde o pojišťovny, ale o pojistky. O životní pojistky. Znovu zdůrazňuji, že nikdy v minulosti nebyly technické rezervy na životní pojištění zdaňovány. Nikdy! Byly vždycky jenom řízeny vnitřní předpisy, regulátorem a vnitřními kolaterály. Ano, byly zdaňovány technické rezervy na neživotní pojištění. To bylo skutečně odstraněno přijetím pozměňovacího návrhu poslance Suchánka. Ale životní pojištění, dvě třetiny portfolia, nikdy ty technické rezervy zdaňovány nebyly, protože to nedává sebemenší smysl.

To životní pojištění je produkt podporovaný státem. Každý z nás - přihlašuji se ke konfliktu zájmů, také mám životní pojištění - každý z nás, kdo máme životní pojištění, si můžeme odepsat ročně příslušnou částku z daní, protože je to kapitálové pojištění, a vedle toho, že doufáme, že se nám nic nestane, a nebude nám tedy vyplácena pojistka za to, že jsme zraněni nebo že jsme zemřeli, že po vypršení smlouvy tu našetřenou částku dostaneme včetně samozřejmě kapitálového výnosu. To je smysl kapitálového životního pojištění. Jestliže zdaníme technické rezervy, zvýšíme náklady pojišťoven a výnos bude menší. To je velmi logické. To je prostě jenom znárodnění části výnosů životního pojištění, kterého se vláda dopouští. Skoro ji mohlo taky napadnout zdanit rezervy zdravotních pojišťoven. To vás náhodou nenapadlo? Ale mohli byste, protože to dává úplně stejnou logiku. Byla by to úplně stejná hloupost.

Takže nám nešlo o pojišťovny, ale o 5,5 milionu pojistek, které uzavřeli občané České republiky, a kterým chcete znárodnit část jejich výnosů jejich pojistek. To zaprvé.

Zadruhé. Nešlo o hazard. Nešlo o hazard, ale šlo o... (Hluk v sále. Poslanec Stanjura se hlasitě baví s ministrem Zaorálkem.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Požádám vás o klid. Mám žádost i od poslanců v lavicích, že neslyší. Takže vás požádám o klid. Tak prosím.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Zadruhé nešlo o hazard, ale šlo o logické odlišení toho, na čem se tvoří závislost, na čem se netvoří závislost. Jinými slovy, nebylo pro řadu z nás přijatelné, aby se nepohnulo s jedním jediným procentem daňové zátěže na hracích automatech, ale zvýšilo se všechno ostatní. Vy jste to dotáhli ad absurdum. Vy jste hrací automaty nechali být a na úroveň hracích automatů jste zvýšili loterie. To ale není boj se závislostí. To je boj za ty, kterým patří hrací automaty. Boj se závislostí to v žádném případě být nemůže, protože není prokázaná žádná závislost na tom, že někdo sází sportku.

A ano, zatřetí, jde o katastrální úřad. Jestli se domníváte, že je správně, že začnou lidé platit dvojnásobek za poplatky na katastru, tak my se to nedomníváme.

Dopad těchhle tří návrhů do rozpočtu 2020 je naprosto minimální - ve stamilionech, neboť samozřejmě dopad zdanění technických rezerv životního pojištění se promítá až do roku 2021, nikoli do roku 2020. Nemám nic proti tomu, že jste tuhle seriózní nabídku odmítli. Ale budiž řečeno znovu a opakovaně, že místo abyste uzavřeli politickou dohodu s opozicí, rozhodli jste se vědomě porušit zákon a pokládáte to za lepší. Dobře. Pokládáte to za lepší. Myslím si, že vláda nemá porušovat zákon, že žádný poslanec nemá vědomě porušovat zákon. Vy se domníváte, že ano. Tolik tedy k té dohodě.

A teď k tomu programovému prohlášení vlády. Nalijme si čistého vína. Vláda zveřejnila nějaké programové prohlášení a paní ministryně se odvolává na jeho body, které chce plnit. Není náhodou v tom programovém prohlášení také zrušení superhrubé mzdy? Pokud vím, tak je. Dokonce si vzpomínám, že bylo v programovém prohlášení i Sobotkovy vlády. Pokud jsme vyšli vládě vstříc, a já jsem předložil pozměňovací návrh, který tu superhrubou mzdu rušil, tak vláda se postavila proti svému programovému prohlášení a hlasovala proti tomuto návrhu. A mohli bychom pokračovat v tom programovém prohlášení v dalších bodech.

Vy se prostě na programové prohlášení odvoláváte tehdy, když se vám to hodí, ale tehdy, když jste voláni k odpovědnosti za jeho plnění, ať už se to týká zrušení superhrubé mzdy, či penzijní reformy, či čehokoli jiného, tak najednou programové prohlášení vlády není důležité, protože vy makáte a jedete podle svých priorit, a ne podle programového prohlášení vlády. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP