(19.40 hodin)
(pokračuje Schillerová)
Padl také tady takový terminus technicus, on je už trošku složitější - negativní fiskální úsilí. Na příští rok je odhadováno téměř nulové fiskální úsilí. Fiskální úsilí, tedy změna strukturálního salda mezi rokem 2019 a 2020, bude minus 0,1 procentního bodu, je tedy zanedbatelná. Z hlediska nastavení ale spíše vnímáme tuto fiskální politiku jako neutrální. A meziroční změnu strukturálního salda o minus 0,5 procentního bodu já naopak považuji za proticyklické působení fiskální politiky. Proč? Protože ekonomika zpomalila rychleji, než jsme se domnívali, narostla značně rizika ve vnějším prostředí, německá ekonomika je na hraně recese, italská dlouhodobě stagnuje, nevíme, jak to dopadne s hard brexitem atd. Proto považuji skutečnost, že deficit státního rozpočtu za každou cenu nesnižuji, navyšujeme investice, prostředky na vědu, výzkum, inovace, stejně tak posilujeme prostředky ve školství, za klíčové faktory nejenom pro dlouhodobý růst, ale i pro udržení důvěry v ekonomiku.
Někteří poslanci dokonce diskutovali, že není dodržen plán snižování schodku státního rozpočtu. Jak jsem uvedla, je nutné pružně reagovat na měnící se ekonomickou situaci, a já znovu vypovídám - máme tady tabulku od roku 2005 a schodek ať už nominálně, ať už v procentu výdajů, ať už v procentu HDP, je prostě nejnižší.
Pořád slyším, a to ještě musím prosím říci a budu už směřovat ke konci, že navyšujeme počty státních úředníků. Opakuji znovu, už v roce 2019 jsme škrtli neobsazená místa. Ušetřili jsme tím 3 mld. Tady v Poslanecké sněmovně leží před prvním čtením novela rozpočtových pravidel, kterou vláda schválila v červnu tohoto roku, která nastavuje režim, že pokud místo nebude dva měsíce obsazeno, budou se krátit příjmy.
Já bych chtěla ukázat takový zajímavý graf, už jsem ho v médiích ukazovala -
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak já vás prosím ještě jednou o klid! Vydržme to ještě tu chvilku. Tedy máme ještě další bod, to je pravda.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Kdo jsou noví zaměstnanci veřejného sektoru. Srovnání mezi lety 2013, zaklínaného roku tady několikrát, a roku 2020. Rozdíl je pouhých - teď konečné číslo - 3 141 podíl státních úředníků. Jinak jsou to zaměstnanci v regionálním školství, příslušníci bezpečnostních sborů, vojáci z povolání a zaměstnanci v oblasti EU a finančních mechanismů. To je ten rozdíl, žádných 60 tisíc. A řekněme tedy učitelům, že je nepotřebujeme, řekněme to ozbrojeným složkám.
A mám podobný graf - určitě, můžete si to půjčit na vyfocení - srovnání roku 2019 a 2020. Padlo to tu. Takže se můžeme podívat, co je ten nárůst plus 5 tisíc, co tu padalo. Jsou to pedagogové v regionálním školství, nepedagogové, příslušníci bezpečnostních sborů a vojáci z povolání. V ostatních položkách úředníků ať už státní služby, tak my v podstatě všude snižujeme. Toto vyplývá ze státního rozpočtu. Protože se neustále zaměňuje pojem jako úředníci - státní zaměstnanci. A já musím vyvrátit i tvrzení, že kdybychom nalezli optimální řešení velikosti státní správy, měřeno počtem zaměstnanců, tak musí prostředky růst, protože roste průměrná mzda, máme tam 60 % vysokoškoláků, nemůžeme je nechat pět let na stejných platech. Chceme se vyhnout i tomu, co se stalo v roce 2010 ve školství, kde šel poměr průměrného platu pedagogů v poměru na průměrnou mzdu prostě dolů, mezi roky 2010 a 2014 rostly mzdy pouze okolo 2 %, ale přitom odměňování v regionálním školství šlo dolů.
Musím se také velice stručně ohradit proti tomu, že bychom nedělali vůbec nic v oblasti důchodové reformy. Abychom byli spravedliví, tak důchodovou reformu, a to jsme tady opakovali x-krát, za třicet let nikdo nevyřešil. Nicméně naše vláda se dohodla, že uzavře - byla konečně podepsána smlouva s Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, aby nezávisle na poradním orgánu paní ministryně Maláčové provedla nezávislou analýzu českého penzijního systému a doporučila reformní kroky. Považujeme to za nejlepší krok, že se na to podívají nezávislé organizace, nezatížené žádnými vazbami a různými předpojatostmi. Současně se obracíme o spolupráci na Evropskou komisi a budeme tuto analýzu platit společně z prostředků Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí.
Já myslím, že bavit se o tom, jestli tady byl nějaký pokus o důchodovou reformu, nemá smysl. O tom jsme si říkali mnohokrát.
Ještě musím zareagovat na rozpočet SFDI, protože pokud porovnáváme rozpočet, musíme porovnávat hrušky a hrušky, jablka a jablka. To znamená, že pokud vezmeme rozpočet z národních zdrojů, tak tento rozpočet roste. Nemůžeme ho porovnávat s výsledkem, kde jsou prostředky EU včetně nároků a zapojených nároků SFDI k rozpočtu. Je potřeba si uvědomit a tak jsme nastavovali investice i s panem ministrem i s ostatními ministry, že jsme za vrcholem konjunktury. Dlouhodobě trápí naši ekonomiku nedostatek pracovních sil. To znamená, jde nejen o připravenost staveb, ale jde i o to, co jsme schopni profinancovat, aby nám to nekončilo dlouhodobě v nespotřebovaných nárocích, protože v podstatě většina průmyslových podniků ve třetím čtvrtletí tohoto roku konstatovala, že nejvíc je trápí nedostatek pracovních sil.
Poslední větu. Pan předseda Stanjura řekl, že se nedá vést politická debata o rozpočtu na rok 2020. To je dobré. To je pro mě pochvala a jasná známka toho, že rozpočet, který připravila tato vláda, je vyvážený.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk části poslanců.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já přečtu dvě omluvy. Pan poslanec Karel Schwarzenberg se omlouvá dne 23. 10. ze zdravotních důvodů a pan poslanec Martin Kupka se omlouvá z dnešního jednání od 19.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
Nyní s přednostním právem pan poslanec předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek, zatím poslední přihlášený do rozpravy. Máte slovo. Pardon, já jsem uzavřel rozpravu - s přednostním právem po závěrečných slovech. Prosím.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, neobávejte se, já nejdu reagovat na paní ministryni. Tuhle polemiku, kterou tady vedeme dnes, vedeme již několik týdnů, určitě ji povedeme několik dalších týdnů a já už nechci zdržovat. Chci jenom využít svého přednostního práva a této hodiny, abych se obrátil na paní zpravodajku jako na předsedkyni rozpočtového výboru a na paní ministryni, která je vybavena zákonnou kompetenci ze zákona č. 218/2000 Sb. týkající se vládní rozpočtové rezervy, a chci upozornit na to, že na této schůzi už máme druhé zasedání po 19. hodině, čeká nás zítra pravděpodobně až do půlnoci, příští týden nás pravděpodobně čekají nějaké mimořádné schůze a že zaměstnancům Poslanecké sněmovny nakládáme o něco více, než bývá zvykem, a oni tu práci dělají nesmírně obětavě a dlouze do noci.
Paní předsedkyně rozpočtového výboru, pan kancléř si sám netroufne, ale když ho podpoříte a obrátíte se spolu na paní ministryni, že by získali zaměstnanci Poslanecké sněmovny nějakou odměnu, tak jsem přesvědčen, že by to byl velmi efektivní výdaj a že si to ti zaměstnanci zaslouží. Děkuji vám oběma.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní již neregistruji ani přednostní práva, takže budeme hlasovat o přednesených procedurálních či jiných návrzích a o návrhu usnesení. Já zagonguji a paní zpravodajku a zároveň předsedkyni rozpočtového výboru Miloslavu Vostrou poprosím, aby nás provedla těmi návrhy. Mám tady žádost o odhlášení. Odhlašuji vás, přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami.
Prosím, máte slovo. ***