(12.50 hodin)
(pokračuje Rakušan)

My touto cestou nejdeme, protože žádná investiční strategie České republiky neexistuje. Rozpočet je sestavován hokynářským způsobem. Tu se přihodí tady, tu se přihodí onde tak, jak se to dohodne s těmi, o které se třicet let po sametové revoluci rozpočet opírá, a to s komunisty, kteří nejdříve prohlásí, že je pro ně stropním deficitem těch 30 mld. korun, poté po návštěvě paní ministryně a slíbených dárečcích ve státním rozpočtu přistoupí na deficit 40 mld. korun. Na deficit, jehož existenci jako takovou bych snad ani nekritizoval, pokud bychom měli jistotu, že se neprojídá budoucnost těch dalších generací, budoucnost našich dětí. Kdybych měl jistotu, že se díky deficitnímu rozpočtu investují strategické záležitosti pro Českou republiku. Například základní výzkum, jehož procento na HDP je v České republice ostudně nízké. Peníze do vzdělání a vzdělávacího systému, kde se stále nedostáváme na nějakých pět procent rozpočtu. Do skutečného eGovernmentu, a ne hry na eGovernment.

Vláda Andreje Babiše od začátku slibovala, že zjednoduší státní správu, zjednoduší fungování našeho státu, přijde s opravdovou digitalizací. Jaká jsou fakta? Fakta jsou taková, že vracíme miliardy na vysokorychlostní internet, nebo se rychle hledá pro ně jiné využití. Fakta jsou taková, že stát se nezjednodušil vůbec, a naopak přibývá státních úředníků, které my z našich daní platíme. Stát nefunguje jednoduše, stát nepomáhá lidem, stát je stále složitější a složitější, je zbytnělý a rozhodně to není stát, který Andrej Babiš sliboval.

Andrej Babiš nám také na billboardech představoval takové ty panáčky, kteří symbolizovali tradiční politiky, a tvrdil o nich, že blábolí. No, ale jak jinak chápat výrok premiéra vlády České republiky z dubna 2014 - cituji: "Jsem přesvědčen, že v roce 2017 budeme mít vyrovnaný rozpočet vzhledem k tomu, co máme připravené." To jsou slova z roku 2014. Asi už je pan premiér také tím tradičním politikem, protože tady evidentně - a držím se jeho vyjadřovacích formulek - prostě blábolil. Vyrovnaný rozpočet nemáme, a nejenom že jsme ho neměli v roce 2017, ale my ho nemáme ani na rok 2020. Co se tedy stalo? Neměl to připravené, jak o tom hovořil v dubnu 2014? Něco zkrachovalo, něco se objektivně změnilo? Dostala se snad ekonomika do nějaké závažné krize? Vůbec tomu tak není. Ekonomika naopak v těch letech vlády ANO procházela nebývalou konjunkturou a toho my jsme ani náznakem nevyužili k tomu, abychom se snažili deficit veřejných rozpočtů nějakým způsobem snižovat.

Pokud se bavíme o té jednoduchosti státu. Tak ty státy, které tou cestou šly, šly do opravdové digitalizace státní správy, tak byly schopny ušetřit, a to je prokazatelné a doložitelné, až 2 % HDP. V našich podmínkách by se jednalo o sumu cirka 100 mld. korun a možná i více. Nejsou to právě ty peníze, které našemu rozpočtu chybí? Není to právě ten jednoduchý stát, který hnutí ANO slibovalo, a nikdy s ním nepřišlo, který by přinesl ty chybějící finanční prostředky, a nemuseli bychom tak projídat budoucnost těch dalších generací?

Dnes tady prezident Zeman - a vy jste mu tleskali - kritizoval počet státních úředníků. Ale za vaší vlády narůstá. Škrtáte vyprázdněná tabulková místa, ale reálně ti úředníci, kteří na nejrůznější typy státních úřadů přicházejí, tak jejich počet zcela objektivně a doložitelně roste. A suma 225 mld. na výdaje na platy státních zaměstnanců je pro příští rok zcela rekordní.

A co nám potom říkáte? My ty peníze nemáme, tak si je vezmeme od vás daňovým balíčkem. Co je daňový balíček? Údajně boj proti hazardu. Zmiňoval to tady pan ministr zdravotnictví. Jaký boj proti hazardu? Vy zdaňujete lidem Sportku, vy zdaňujete lidem to, že chodí sázet do Fortuny a Tipsportu, ale vy nezdaňujete provozovatele výherních automatů v České republice. Je to velké vítězství hazardní lobby, ta se raduje. Tam zůstáváte na těch 35 % a tam vzniká právě ta patologická závislost, o které tady mluvíte. Nezdaňujete víno, pivo, ale tvrdý alkohol. Že snad lidé přijdou k tomu, že přestanou pít tvrdý alkohol a přejdou k pivu, vínu, ono je to odnaučí. To jsou tak hloupé a falešné úvahy.

Prostě přiznejte lidem v České republice, že na tu rozdávačnou politiku nemáte a musíte na ni někde vzít. A kde na ni vezmete jinde než z kapes daňových poplatníků, z kapes mnohdy i těch nejchudších v České republice?

Pokud by vláda opravdu investovala do budoucnosti této země a třeba by k tomu i používala deficitní hospodaření, tak by ten rozpočet jako takový byl k nějaké širší diskuzi. Ale tak se neděje. Vláda projídá budoucnost, vláda na ni nemyslí, vláda pouze uspokojuje ty momentální potřeby a neinvestuje do budoucnosti této země, protože ji budoucnost této země nezajímá.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S přednostním právem je nyní přihlášen pan předseda Marek Výborný. Upozorňuji, že ve 13.00 je čas vyhrazený na pauzu a budeme pokračovat dále ve 14.30. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Je mi to jasné. Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.

Vážená paní ministryně, vážená vládo, kolegyně, kolegové, chtěl bych jednoznačně říci za sebe, za KDU-ČSL, tento rozpočet, tento návrh státního rozpočtu, tak jak ho připravila tato vláda, je postaven špatně. Je to rozpočet, který není přívětivý mimo jiné vůči rodinám, a to je ta priorita, která by nás všechny skutečně měla zajímat. Vláda tady představuje návrh rozpočtu, který ani neodpovídá jejímu plánu na snižování deficitu.

Jenom připomenu, ono to tady zaznívalo opakovaně, když se podíváte na trend deficitu státního rozpočtu od roku 2016, vláda - a u toho tehdy byla ještě KDU-ČSL - vždy o 10 mld. snižovala deficit státního rozpočtu. Já bych v této logice tedy považoval za správné, aby i pro rok 2020, když jsme šli 70, 60, 50, 40, tak abychom pokračovali a dostali se alespoň na těch 30 mld. deficitu státního rozpočtu.

Já tady nerozporuji to, že vláda přichází se schodkovým rozpočtem, ale důležité je to, na co tento deficit, na co tento schodek má být určen. A to je to, co nám vadí a co dlouhodobě kritizujeme. Ten rozpočet není rozpočtem proinvestičním, ten rozpočet není ten, který by investoval, ale bohužel jenom spotřebovává. Když se podíváme na růst mandatorních výdajů, to všechno je spotřeba. Ale kapitálové výdaje jsou dlouhodobě nízké. A tady je potřeba znova připomenout, když se podíváme na rok 2010, období té největší krize, tak to bylo na 11 %, letos jsou kapitálové výdaje na 9 %. Čili tím se určitě tato vláda nemůže chlubit, to není dobrý trend a KDU-ČSL i z tohoto důvodu nemůže tento státní rozpočet tak, jak je svou vnitřní strukturou, podpořit.

Vláda nemyslí v tomto smyslu do budoucna. Já tady nechci předjímat to, do jaké míry nás čekají nebo nečekají nějaká hubená léta. Ale připomenu jenom na úplný závěr, že i Národní rozpočtová rada upozorňuje na dlouhodobou neudržitelnost veřejných financí především v souvislosti s demografickým vývojem a rostoucími náklady na důchodový systém. To nejsou moje slova, to jsou slova Národní rozpočtové rady. A je s podivem, že tato vláda, která se nazývá vládou odpovědnou, vládou odpovědnosti, toto nebere na vědomí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP